Die analyse is redelijk eenvoudig, voor ongeveer 1 miljoen euro kun je ongeveer 7 levens per jaar sparen (volgens de cijfers van 2003) en een aantal gewonden. Een leven schijnt ongeveer 1 miljoen euro waard te zijn, tel uit je winst.
Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk."
Misschien moet er flinke muur om Nederland worden gemetseld en vervolgens opgevuld met beton. Het zou deze planeet een stuk opvrolijken.
Doen ze tóch iedere zomer al...En de Duitsers nemen dan zeker de mega parkeerplaats in
Tegenprestatie is al geleverd, de MAG heeft een gesprek gehad met de minister, zie www.motorrijdersactiegroep.nl.
(Sommige) wegen hebben dat al!! Ik weet het fijne er niet van, maar het is in de vorm van materiaal dat warmte vasthoud....Vloerverwarming in het asfalt????
Hieruit worden we dus niet echt wijzer.Onlangs heeft de Motorrijders Actie Groep (MAG) de kans gekregen om uitgebreid van gedachten te wisselen met de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs.
Tijdens het gesprek met minister Peijs heeft de MAG een groot aantal onderwerpen kunnen behandelen die voor ons motorrijders van belang zijn, zoals de motorvriendelijke geleiderail, het verbod op cable-barriers, de toltarieven van de Westerscheldetunnel, de steeds hoger wordende leeftijdseisen voor het halen van een motorrijbewijs, de toekomstige kilometerheffing, om er maar eens een paar te noemen.
Minister Peijs wilde zelf vooral de verkeersveiligheid ter sprake brengen en deed ook een oproep aan de Nederlandse motorrijder: "Ik vraag aan de motorrijders: gedraag je nou als een gewone verkeersdeelnemer, hou je aan de snelheid en pas ook een beetje op jezelf. Een daling van tien procent in het aantal motordoden is nog niet genoeg; het moet nog meer dalen. Laten we allemaal gezond en wel het jaar eindigen met evenveel motorrijders als waar we het jaar mee beginnen."
Karla Peijs en de MAG hebben een lange geschiedenis. Zo was Karla Peijs in 1994, toen ze nog Europarlementariër was, een van de sprekers tijdens de MAG-demorun waar werd gedemonstreerd tegen de dreiging van motoronvriendelijke regelgeving uit Brussel. In 1996 heeft de MAG zich verzet tegen vergaande Europese voorstellen tot aanscherping van de technische eisen aan motorfietsen, zoals het verplicht voeren van aan het motortype gekoppelde specifieke (vervangings)banden en het onmogelijk maken van sleutelen aan je eigen motor. De MAG heeft hierover steeds contact gehad met Europarlementariër Peijs. Een gedeelte van een brief die mevrouw Peijs hierover aan de MAG schreef (gepubliceerd in Mag-a-zine 30, mei 1997): "Mede dankzij uw uiterst succesvolle lobby hebben wij kunnen bereiken dat maatregelen tegen het opvoeren slechts gelden voor bromfietsen en lichte motoren, bij vervanging van banden kunnen specifieke merken niet wettelijk worden uitgesloten en zult u bij toekomstige onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma's niet worden uitgesloten. De Europese Commissie kan zich nooit meer veroorloven om alleen de producenten te benaderen. U bent een volwaardige gesprekspartner geworden voor alle toekomstige maatregelen."
In 1999 hebben we in het Mag-a-zine verschillende Europarlementariërs aan het woord gelaten naar aanleiding van de verkiezingen voor het Europees Parlement. Karla Peijs zei toen tegen de MAG (gepubliceerd in Mag-a-zine 42, mei 1999): "Een grote pluim voor de MAG! Veelvuldig trekt de Motorrijders Actie Groep naar Brussel om hun wensen bij het Europees Parlement op tafel te leggen. Omdat, zo weet de MAG, in de Europese Unie belangrijke beslissingen genomen worden. Brussel krijgt steeds meer invloed op de besluitvorming, ook rond motoren en motorrijders, dus daar moet je wezen om invloed uit te oefenen. En dus toert de MAG regelmatig naar Brussel." In 2000 hebben de MAG'ers Wanda Dijkhorst en Wim Taal in Brussel een gesprek met Karla Peijs gehad, met als onderwerpen onder andere het Europese rijbewijs en de APK-keuring voor motorfietsen.
Een volledig verslag van het gesprek tussen de MAG en minister Peijs kun je uiteraard vinden in het eerstvolgende Mag-a-zine, dat verschijnt in februari. Zoals je hieronder ziet wordt het Mag-a-zine ook op het ministerie goed gelezen!
....
Hieruit worden we dus niet echt wijzer.
klopt ik had er eigenlijk "Hier worden we nu nog niet echt wijzer van." moeten zetten.Zoals je geciteerd hebt lees je alles in het volgende Mag-a-zine.
Ik neem aan dat je MAG lid bent.
Of niet soms?
Belangrijkste is dat de MAG de problematiek van de motorrijder onder aandacht van de politiek weet te krijgen. Als je dan bij Peijs aan tafel zit ben je dus goed op weg.
Wauw!
Ik dicht mezelf vast teveel eer toe, maar afgelopen week heb ik van alle grote partijen de 2e kamerleden met de portefeuille Verkeer aangeschreven over dit onderwerp, referend naar het ongeluk op de A15 inclusief foto's. Zie de stukjes 'Ivoren Toren' op mijn weblog: kickblik.blogspot.com.
Onder andere Arda Gerkens van de SP beloofde de minister in het debat over verkeersveiligheid naar de stand van zaken te vragen!
Ehhh had Peijs een paar weken geleden niet gezegd dat ze niet terug zou keren als minister van verkeer en waterstaatMooie belofte's die zij zelf niet gaat na komen. Haar opvolger zeer waarschijnlijk ook niet
Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk."
Even een update voor alle zeikers hier:
Recent nieuws over de geleiderail
En dankzij de FEMA wordt de Europese richtlijn voor geleiderails ook aangepast, zie hiero voor het FEMA-standpunt; onlangs is bekend geworden dat de CEN een resolutie aan heeft genomen waarin dit standpunt meegenomen is.
Nog meer redenen nodig om lid te worden van de MAG? Doe maar eens iets echt goeds met dat laatste restje vakantiegeld ;-).
Handig, hier kun je meteen lid worden!
PS dit is dus geen spam maar (helaas) bittere noodzaak. Zo, en nu weer even lekker een rondje motorrijden.
Dan wordt het hoog tijd dat de wegen beter onderhouden worden, dat zal véél méér meehelpen aan de verkeersveiligheid. (maar dat brengt geen centen op hé)Je mag van een minister toch ook wel enige nuance verwachten maar dat is blijkbaar teveel gedraagt. Ik zit veel op de weg, bijna altijd op de motor, en de motorrijders die aan dit stigma voldoen zijn toch echt een flinke minderheid.
En nee, dat is niet omdat ik zelf die stofwolk veroorzaak
Nog meer redenen nodig om lid te worden van de MAG? Doe maar eens iets echt goeds met dat laatste restje vakantiegeld ;-).