Moderne problemen spanningsregelaar / gelijkrichter

Status
Niet open voor verdere reacties.

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
 
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heef. Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.


onzin, alles in auto's/motoren/ is gemaakt om te werken met een spanning tussen 11 en 16V zoiets. er is dus niks "aan het lijden" als er maar 12.5V in het systeem is.
 
onzin, alles in auto's/motoren/ is gemaakt om te werken met een spanning tussen 11 en 16V zoiets. er is dus niks "aan het lijden" als er maar 12.5V in het systeem is.
Op een scooter zit een wisselstroom circuit en een gelijkstroomcircuit.
De koplamp en achterlicht gaan dan aan als de motor draait, deze werken dan op wisselspanning.
Vervang je deze door led en sluit je deze aan op het gelijkstroomcircuit, blijft er dus "energie" over.
Zou dat kwaad kunnen voor b.v. de dynamo ?
 

Sorry, maar dan snap je het niet helemaal.
Een accu werkt niet graag op 14,5 Volt.
Bij starten of laag toerend draaiend komt het (modernere) systeem dan niet aan zijn Voltage.

Ouder motoren hebben vaak een ontstekingssyteem (verlichting) wat direct via de dynamo werkt,
dus wisselstroom.
Toen kwamen de elektronische ontstekingen en kreeg je CDI's op AC, maar ook CDI's op DC.
Tegenwoordig is bijna alles DC.
Led verlichting kan allerlei problemen veroorzaken in een combo AC/DC systeem.
Maar die CDI/ABS systemen hebben vaak meer Voltage nodig. Om het goedkoop te houden is men bij de
oude loodaccu´s gebleven.
Snap alleen niet waarom men dan niet naar 7 cellen is gegaan, is dan namelijk dikke 14 Volt.
Voor oudere 6 Volt systemen is namelijk wel een 4 cellen accu leverbaar.

De oude typen gelijkrichters blijken het overtollige aan energie af te geven als warmte in hun zelf, maar
ook aan de stator. Hoe meer lampen je vervangt door led hoe meer die warmte elders afgevoerd moet worden.
Een gedeelte wordt ook in de accu 'gepomt' die wil namelijk helemaal geen 14,5 Volt.
Loodaccu heeft wel een aardige interne weerstand, dus dat kan ie wel een tijdje hebben.
Daarom moest je ook het waterpijl in de gaten houden van je accu ivm 'koken van de accu'.

Moderne accu's (batterijen) kunnen dat hogere Voltage beter aan en als je je motor wil starten is in
tegenstelling tot een loodaccu die hogere spanning wel meteen aanwezig.
Maar de oude regel systemen werken dan weer niet zo goed met moderne accu's.
Het vermogen kan dan aardig oplopen, aangezien in moderne accu's het 'c' getal behoorlijk hoger is.
Dan zou je gelijkrichter/stator wel eens kunnen opfikken.
Daarbij behouden die accu's hun spanning beter. Dus in gebruik hebben deze typen vele voordelen, muv het feit
dat het laadsysteem ook aangepast dient te worden.
Maar wie heeft daar al mee lopen stoeien?
 
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
Met websites die spul van alieexpress voor het 10 voudige verkopen ?
 
Een zeer lastig probleem is dat loodaccu's nu eenmaal hun spanning niet zo goed kunnen vasthouden.
Daarbij kun je eigenlijk maar 70% van de 'stroom' gebruiken. Accu vaker leeg is, is accu snel kapot.
Moderne, vooral LTO is top spul.
Maar als je het in een oud systeem plugt kun je problemen met je regelaar en stator krijgen.
Door de hogere stromen (minder weerstand in het systeem) wordt het wel heel (te) warm.

Zie dat sommige daarom gebruik maken van de FH020AA, SH775 en SH847 regelaars, maar daar is veel
namaak van op de markt. Zolang die dezelfde kwalitiet hebben als de originele Shindengen hebben, geen probleem.
Op Ali kan je voor weinig heel mooi spul kopen. Zo zijn CDI's vaak voor een appel en een ei te krijgen en
doen niet veel onder voor origineel.
De kunst is dan de juiste te vinden.

Op dit moment zit er op de Honda CBR 1100 een Carmo CARR581 Mosfet.
Deze lijkt de lage weerstand van de LTO accu als kortsluiting te zien.
 
dan ga jij mij zeggen dat ik het niet helemaal snap _O-

Nee, dat is nu wel duidelijk. Maar waarom dan iets onzin noemen als je het niet begrijpt?
Immers is de loodaccu de zwakste schakel in het systeem met maar slechts (rond) de 12,5 Volt.
Dit probleem zou op te lossen zijn met een moderne accu die wel met gemak die 14,5 Volt kan leveren.
(Wat sommige systemen ook graag willen).
Alleen het starten wordt al een stuk beter.
Niet meer tussentijds bij hoeven te laden, geen kapot gevroren accu meer.
Minder gewicht.
Levensduur accu is langer dan de motor.

Maar het probleem is dat deze lithium accu's minder interne weerstand hebben en dat loopt dan niet zo
lekker met het loodaccu systeem.
Maar aangezien er nog steeds motoren zijn waar met regelmatig de loodaccu, stator of gelijkrichter uitklapt?
 
Ik snap de vraag niet. Motorfietsen hebben al sinds jaar en dag een systeem waarbij overtollig vermogen van de dynamo wordt "kortgesloten". Hiernaast zal de regelaar de accu naar 14V laden terwijl hij bij 12,5 eigelijk vol is. Dit overschot wordt in je accu wordt omgezet in warmte. Hoe veel warmte is met een amperemeter te berekenen. (p=u * i)

Je hebt natuurlijk ook geavanceerde systemen waarbij de regelaar de dynamo meer of minder op kan laten wekken (veldwikkeling) maar dat wordt vaak alleen toegepast op toerfietsen met grote inschakelbare vermogens (2x 60W koplamp, handvatverwarming, etc).

Als je zuinige LED lampen monteerd en je wilt hier profijt van hebben met het "domme" systeem dan zul je ook een kleinere dynamo moeten plaatsen. De terugverdientijd van die maatwerk dynamo die een paar Watt minder opwekt zal in de decennia liggen en is niet interessant.

Het systeem is niet perfect maar wel simpel, goedkoop en het werkt zo lang mensen er geen zuinige LED-lampen gaan plaatsen en vervolgens gaan klagen dat ze ieder jaar een nieuwe spanningsregelaar moeten plaatsen.

Als de accuvoltages voor motorfietsen ooit worden verhoogd dan zal dit naar 24V zijn. De fabrikant kan dan flink dunnere draden gebruiken zonder dat de accu er al te absurd komt uit te zien (stel je eens een ytx9-bs voor met vierentwintig cellen)

Misschien dat grote toerfietsen nog 48Volt worden i.v.m. een hybride aandrijflijn maar de dag dat de Goldwing of K1600 hun zescillinders halveren ten gunste van een tractiemotor zal een zwarte pagina in m'n leven zijn.

Hoe dan ook: het laadsysteem van auto's was al sneller veel geavanceerder doordat deze al een halve eeuw weeldige elektrische luxe hebben zoals radio, ruitenwissers, mistlampen, sigarettenaansteker en ander spul wat de dynamo wisselend belast. Zij kunnen vandaag de dag zelfs de dynamo minder laten opwekken als iedere kilowatt nodig is of juist meer laten opwekken bij het afremmen op de motor. Ze worden ingeleerd op de accu en programmering en algoritmes zorgen ervoor dat er geen Watt teveel wordt opgewekt zodat de emissies nét dat beetje beter zijn en het verbruik nét een fractie beter.

Op 19/20 motorfietsen zal het niet nodig zijn. Moderne fietsen hebben al LED koplampen en de dynamo zal daar op aangepast zijn. Dit verbeterd het verbruik met als lelijke keerzijde dat een kapotte koplamp je nu een netto maandsalaris kost bij de dealer i.p.v. een rijksdaalder bij de action.

En die keerzijde vindt ik nu eigenlijk meer een discussie waard dan het feit dat een 60W hallogeenlamp in een oude motorfiets vervangen door een 30 Watt LED-lamp geen financieel voordeel heeft.
 
  • Geweldig
Waarderingen: GL5
Ik besef dat mijn bijdrage in dit topic futiel zal zijn, maar toch; heet dit systeem van opwekken van energie niet Saprisa bij oude Guzzi's?
En als ik een brakke connector achter in mn panda heb kan ik dan de 21/5W vervangen voor een ali led om zodoende de connector minder op te warmen?
 
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
Scooter van mij geeft tussen de 14,1 en 14,5 V aan op de dashboard wat ik vrij normaal vind, zelfs als het ergens tussen de 13 en 14 volt zou zijn.
De fabrikant zal best wel weten welk stroom/spanningsbronnen voor haar producten het beste zijn en ik denk zoals velen hier waar wil je naar toe is dit een vraag of een mededeling?
 
Ik snap de vraag niet. Motorfietsen hebben al sinds jaar en dag een systeem waarbij overtollig vermogen van de dynamo wordt "kortgesloten". Hiernaast zal de regelaar de accu naar 14V laden terwijl hij bij 12,5 eigelijk vol is. Dit overschot wordt in je accu wordt omgezet in warmte. Hoe veel warmte is met een amperemeter te berekenen. (p=u * i)

Als je zuinige LED lampen monteerd en je wilt hier profijt van hebben met het "domme" systeem dan zul je ook een kleinere dynamo moeten plaatsen. De terugverdientijd van die maatwerk dynamo die een paar Watt minder opwekt zal in de decennia liggen en is niet interessant.

Het systeem is niet perfect maar wel simpel, goedkoop en het werkt zo lang mensen er geen zuinige LED-lampen gaan plaatsen en vervolgens gaan klagen dat ze ieder jaar een nieuwe spanningsregelaar moeten plaatsen.

Hoe dan ook: het laadsysteem van auto's was al sneller veel geavanceerder doordat deze al een halve eeuw weeldige elektrische luxe hebben zoals radio, ruitenwissers, mistlampen, sigarettenaansteker en ander spul wat de dynamo wisselend belast. Zij kunnen vandaag de dag zelfs de dynamo minder laten opwekken

Nou, snappen, meer dan je denkt. Maar jij snapt in ieder geval de basis van mijn probleem.
Zelf ben ik een tijdje aan het stoeien geweest met elektrische scooters. Waarvan de meeste uitgerust waren met lood accu's.
Toen las ik het eea over LTO accu's en dat was bijna perfect voor een elektrische scooter.
Als je met die techniek te maken krijgt is het nog duidelijker hoe achterhaald een loodaccu systeem is.

Vervolgens kocht ik een BMW C1, een van de eerste scooters met injectie. Maar ook met de mogelijkheid om vanaf fabriek te
bestellen met abs, hand en zetel verwarming. In dat 125 cc motortje zit dus een 480 Watt systeem.
BMW heeft de regelaar op zo'n 14,7 Volt afgesteld en de accu krijgt dan aardig wat te doen.
Als je dan een LTO plaatst merk je hoe veel sneller de motor wil aanslaan. Die 14,7 Volt is dan immers ook meteen aanwezig.
Bij een auto maakt het niet zo veel uit om daar een dikke accu in te gooien, mbt motoren denkt men daar iets anders over.

Hoe mooi om die voordelen van een LTO in je fiets te hebben. Aangezien er al andere lithium accu's voor de motorfiets op de
markt zijn moet dat toch kunnen? Gelukkig kun je het eea vinden op YT en zie je dat sommige van die accu's 'koud 'op de + en -
zijn aangesloten met een bms er 'naast' en sommige met een bms er tussen. Oftewel blijkt dat het proces continu bewaakt moet worden.
Maar waarvoor? Een LTO is velen malen veiliger en robuuster dan de andere lithium systemen. Is die beveiliging alleen voor de accu of
ook voor het laadsysteem?
Maar het laden geeft dus wel degelijk problemen. De interne weerstand van een LTO is veel lager. Ook kan een LTO veel meer energie snel opnemen. Meer dan de stator zelfs zou aankunnen en daarbij dus veel te heet wordt, idem voor de regelaar.

Nu is dat ook wel weer op te lossen met een betere regelaar. Die zijn echter niet goedkoop en wat zijn de kosten en baten dan om je oude systeem te upgraden. Een LTO accu kost 2,5x meer dan een goede kwaliteit lood accu, maar gaat daarvoor veel langer dan 2,5x mee.
Maar om nu ook weer een bak geld uit te geven aan een nieuwe regelaar wordt wel wat te gek en dan hoor ik liever eerst nog de inzichten van anderen en hoeveel personen goede ervaringen hebben met de lithium accu's die al verkocht worden.
Een accu met een ingebouwde bms die de boel kan uitschakelen zit ik ook niet op te wachten. Ook gaat dat type lithium niet zo lang mee als
LTO en is zeker niet zo degelijk en veilig.
 
En als ik een brakke connector achter in mn panda heb kan ik dan de 21/5W vervangen voor een ali led om zodoende de connector minder op te warmen?

Ja, de connector zal dan minder warm worden. Voordeel van led is dat het sneller 'aan' gaat. Neem aan dat die 21W voor je remlicht is?
Maar kan ook zijn dat de weerstand in de connector te hoog is om je led te laten branden.
Kijk ook even bij Stiba.nl of andere demontage zoek machines voor evt. een nieuwe unit.
Voor een paar tientjes heb je trouwens tegenwoordig een accu soldeerbout en die werken aardig goed.
Connectoren voor een paar centen via alie etc en een middag solderen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik besef dat mijn bijdrage in dit topic futiel zal zijn, maar toch; heet dit systeem van opwekken van energie niet Saprisa bij oude Guzzi's?
En als ik een brakke connector achter in mn panda heb kan ik dan de 21/5W vervangen voor een ali led om zodoende de connector minder op te warmen?
Ja.
In jouw panda kun je alles vervangen voor led. De spanningsregelaar van de dynamo regelt de laadstroom. Wel even kijken of dat de panda led lust zonder dat de canbus hiervan over de zeik gaat, anders moet je canbus-proof led installeren. Tenzij het een oud beestje is, dan geen probleem.
 
omdat het hele systeem is ontworpen voor 12V en niet voor 14V slimzaad.
want om een 14V batterij goed op te laden 17V nodig ! en zoals gezegd : alles in automotive 12V systemen is ontworpen om te werken met een max van 16V.
12V systeem:

IMG_1209.jpeg
 
@swetty hoe wil je anders de accu bijladen? 14,6V is een prima waarde tijdens een lopende motor.
Alles wat voor 12-16V gemaakt is zal hierop werken.

12V is de basis waarop alles werkt, je accu zal 12,8 geven in volle conditie.

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om (voor de verandering eens onderbouwde) feiten te accepteren.
 
Nou, snappen, meer dan je denkt. Maar jij snapt in ieder geval de basis van mijn probleem.
Zelf ben ik (...) Ook gaat dat type lithium niet zo lang mee als
LTO en is zeker niet zo degelijk en veilig.
Dat Lithium de vloer aanveegt met lood-zuur als het op prestaties aankomt begrijp ik. Maar begrijp jij ook dat die dure accu, spanningsregelaar en batterijmanagement systeem een probleem oplost wat er voor 999/1000 mensen niet is?

Ik prefereer de loodaccu om zijn eenvoud en vooral prijs. Een loodaccu voor mijn motor uit 1991 kost vijf à zes tientjes terwijl je met een lithiumaccu voor mijn fiets uit 2018 zoals je zegt zo'n tweeënhalf-drie keer zo veel kwijt bent. Dat hij langer mee kan gaan is leuk maar geen garantie. Ook ken ik geen verhalen van loodaccu's die spontaan in de fik zijn gevlogen en worden geweigerd bij garages.

Hetzelfde met de bougies. Waar bougies voor mijn oude twin €60-80 per honderdduizend kilometer kostte moet ik nu 160 tot 280 euro per gereden ton lappen. Het zal op een testbank vast meetbaar beter vonken maar... een factor twee-drie beter? Nou, nee.

Als nieuwe technieken of premium onderdelen de oplossing zijn voor een probleem dan ben ik helemaal voor maar de prijs-waardeverhouding raakt de afgelopen jaren wel zoek en dit kan voor problemen gaan zorgen. Kijk maar naar het voorbeeld van een kapot dimlicht in m'n vorige post.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan