Moderne problemen spanningsregelaar / gelijkrichter

Status
Niet open voor verdere reacties.

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
 
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
Die mosfet regelaars is genoeg ervaring mee. Ik adviseer eentje op elke honda.

En daarbij: alle elektronica heeft interne spanningsregelaars om het naar de spanning te regelen die nodig is. alles richting de 6 tot en met 16 volt zal het prima op werken.

En als je een 14 volt accu met 14.5 gaat opladen, ga je niet veel opladen niet.


Verder nog vragen?
 
Dat Lithium de vloer aanveegt met lood-zuur als het op prestaties aankomt begrijp ik. Maar begrijp jij ook dat die dure accu, spanningsregelaar en batterijmanagement systeem een probleem oplost wat er voor 999/1000 mensen niet is?

Ik prefereer de loodaccu om zijn eenvoud en vooral prijs.
Hetzelfde met de bougies.

Als nieuwe technieken of premium onderdelen de oplossing zijn voor een probleem dan ben ik helemaal voor maar de prijs-waardeverhouding raakt de afgelopen jaren wel zoek en dit kan voor problemen gaan zorgen.

Ik begrijp dat het systeem voor een hoop personen meer dan voldoende is.
Ik heb ooit een 175cc CZ uit 1966 gehad. Als je ziet hoe ze daar stroom probeerden op te wekken en dan zat de plus ook nog
eens aan het frame. Veel vermogen had de 'dynamo' niet, dus daar waren LED's prima geweest.

Als je in den beginnen een elektrische scooter kocht zaten daar lood accu's in. Maar lood accu's die het eigenlijk prima doen in
een auto cq motor als start/verlichting etc systeem werken bar slecht in een elektrisch aangedreven apparaat.
Die lood accu's zijn ook nog eens duur omdat er zoveel van ze gevraagd worden.
Veel mensen begrijp die techniek er niet achter, dus de meeste scooters zijn dan ook maar een zeer kort leven beschoren.
Vervolgens is men over gestapt op lithium, maar dat had ook zo z'n problemen.
Toen kwam ik bij LTO te recht en dat was een wereld van verschil. Met zo'n accu kon je prima een oude elektrische scooter
nieuw leven in blazen. Aansluiten, laden met een gewone loodlader en het systeem werkte nauw aan perfectie.

Dan moet er een nieuwe accu in je BMW C1 en dan denk je .... waarom geen LTO accu?
Dan heb je vanaf het begin al die 14,5 Volt tot beschikking. Je leest je wat verder in en dan blijkt het dus dat een 'stator' continue
zijn vermogen levert. Als die niet nodig is dan sluit de gelijkrichter de boel kort. Wat dan resulteert in warmte en mede warmteontwikkeling in de stator?
Maar aangezien je niet wilt dat die boel opfikt, hoe werkt dat dan met een LTO. Zolang de LTO vol is zal dat waarschijnlijk kunnen
functioneren. Als de LTO voor een groot gedeelte leeg is dan krijgt het laadsysteem veel te veel op zijn sodemieter.
Dus wordt de gelijkrichter dan de volgende zwakke schakel. Ben je eigenlijk weer terug bij af.

De combinatie van een 12V loodaccu in een 14V systeem werkt dus prima gezien de kwaliteit/prijs verhouding.
Zet je daar een 14V loodaccu in, moet zoals eerder opgemerkt ook het laadvoltage weer omhoog.
LTO werkt veel beter, maar dan wordt het systeem dus te duur.
Wat jij aangeeft mbt bougie's.
Iridium bougie's zijn een verbetering mbt het starten, geven dus een wat 'beter' vonk. Gaan langer mee, maar de vraag is
dan of die extra kosten dat verschil ook voldoende goed maken.
Vind ik bij een aanbieding van Iridiumkaarsen nog prima te doen ;-)

Nadelen van de huidige te koop zijnde lithium motor accu's (Niet LTO). is dat er een BMS in moet omdat die accu's nu eenmaal
vlamgevoelig zijn. Maar daardoor stop je wel extra elektronica in het systeem.
Maar dan zie je dat het voordeel van het formaat voor personen die hun motor ombouwen de doorslag kunnen betekenen.
Gaat je gelijkrichter etc kapot dan zou je een beter exemplaar kunnen aanschaffen, maar welke. Die kosten zijn al snel
200 eu en hoger.
Bij Ali heb je voor 30-50 euro een (basis) vervanger voor je fiets en daar lees je aardig goede berichten over.

Hoe mooi het ook bleek bij de eerste gedachte. Is het in een (IC)motorfiets geen plug and play zoals in een elektrische
scooter.
Zo had Honda in het begin bij de Pan ST1100 een dynamo gemonteerd, maar naar een paar jaar stapte Honda daar weer
vanaf om terug te gaan naar het stator principe.
In ieder geval heb ik nu wel een prachtige (beetje) te dure (nood)startaccu.
 
Laatst bewerkt:
Wel mooi, dat een medewerker van LTO accus hier gezellig reclame probeert te maken maar niemand in z'n marketingsverhaal trapt. :+

(En ja, dit is een aanname, maar het is wel frappant dat er geen post zonder de geweldige voordelen van LTO accus tussen staat, al dan niet schimmig onderbouwd. Neem dit vooral niet te serieus GL5)
 
Wel mooi, dat een medewerker van LTO accus hier gezellig reclame probeert te maken maar niemand in z'n marketingsverhaal trapt. :+

(En ja, dit is een aanname, maar het is wel frappant dat er geen post zonder de geweldige voordelen van LTO accus tussen staat, al dan niet schimmig onderbouwd. Neem dit vooral niet te serieus GL5)
voor een fortnine item over accu's, een doodnormale loodaccu is zo slecht nog niet.
 
Wel mooi, dat een medewerker van LTO accus hier gezellig reclame probeert te maken maar niemand in z'n marketingsverhaal trapt. :+

(En ja, dit is een aanname, maar het is wel frappant dat er geen post zonder de geweldige voordelen van LTO accus tussen staat, al dan niet schimmig onderbouwd. Neem dit vooral niet te serieus GL5)

Het is geen marketing, maar het zijn pure feiten ;-)
Lithium Titanate Oxide is gewoon super en ik ben gewoon zo aardig dat ik mensen in die kennis wil laten meedelen.
Daarom wilde ik ook heel graag zo'n accu in mijn IC fiets.
Maar de voordelen mbt elektrische scooter gaan hier dus niet op omdat de meeste laadsysteem die in een ICE zitten
het beste met een loodaccu werken. Je moet anders teveel gaan aanpassen, kan natuurlijk wel maar het kost dan te veel geld :-(
Voordelen zijn leuk, moet wel betaalbaar blijven.
Of ik moet zeker weten dat als ik veel geld uitgeef aan een regelaar, dit ook werkt. Die info heb ik nog niet voldoende kunnen vinden.

Dan nu dan even de nadelen van LTO.
Verschrikkelijk duur en ik vermoed dat veel accu's vanuit China daarom ook tweedehands zijn om de prijs leuk te houden.
In China en India wordt het heel veel toegepast en BYD heeft mede daarom nu nauwe contacten met Tesla.
Omdat het daar zoveel gebruikt wordt en die accu's met gemak 40 jaar mee kunnen, gaan ze er aldaar na zo'n 10 jaar oid
denk ik uit omdat het rendement dan iets gezakt is. Maar 90-80% blijven ze nog decennia te kunnen leveren.
Dan kom je ook bij het volgende grotere probleem, de energie per kg of volume, dat is niet zo hoog.
Maar veel hoger dan een lood accu.

Fortnine doet het altijd goed, maar daar wordt geen LTO getest.
Zoals ik al aangaf is LTO veel stabieler als andere Lithium samenstellingen en dat was voor mij een goede reden om het
in mijn elektro scooter te hangen, immers vond ik dat een BMS dan niet nodig was.
Neem bv ook een Nikkel IJzer accu die in een van de eerst elektrische auto's zaten (en later ook treinen) ook super dingen.
Gaan zo maar 100 jaar mee, maar is allemaal heel zwaar om er voldoende energie uit te kunnen krijgen.
 
De combinatie van een 12V loodaccu in een 14V systeem werkt dus prima gezien de kwaliteit/prijs verhouding.
Het is geen 14 volt systeem. Het is een 12 volt systeem. Dat het ook op 14 volt werkt komt omdat het automotive grade elektronica is.

Verder gaat je nominaal 14 volt accu niet lekker laden met 14.5 als voedingsspanning. Overstappen naar accu's met een hogere spanning slaat daarom nergens op.
 
Het is geen 14 volt systeem. Het is een 12 volt systeem.

Waarom pompt men het voltage dan zo hoog op?
Waarom moet een 12 Volt accu dan met 14,7 Volt geladen worden? Ok, beetje extra voltage, maar zoveel.
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon vast zitten aan die 12 Volt 'beperking' van de loodaccu.

LTO accu's kun je hard case en soft pockets krijgen.

Toshiba is een grote leverancier, idem als Yinlong waar je het beste even kan kijken op Ali.

SCiB™ Cells | SCiB™ Rechargeable battery | Toshiba
 
Waarom pompt men het voltage dan zo hoog op?
Waarom moet een 12 Volt accu dan met 14,7 Volt geladen worden? Ok, beetje extra voltage, maar zoveel.
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon vast zitten aan die 12 Volt 'beperking' van de loodaccu.
Omdat dan je motor het goed doet?

Als er een kleinere stator in kan waardoor ze een paar euro besparen hadden ze dat echt wel gedaan hoor.
 
Waarom pompt men het voltage dan zo hoog op?
Waarom moet een 12 Volt accu dan met 14,7 Volt geladen worden? Ok, beetje extra voltage, maar zoveel.
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon vast zitten aan die 12 Volt 'beperking' van de loodaccu.
ik persoonlijk denk dat je je beter kan bijscholen want je persoonlijke meningen slaan nergens op en je weet echt niet waar je het over hebt.
vooral je laatste zinnetje tart alle verbeelding. begin eens met wat bijlezen over het laden van lood-zuur accu's.
 
Ik denk dat we het over eens kunnen zijn dat Lithium-ion (LTO of LiFePo4) geweldig is om een oud elektrisch voertuig weer nieuw en opgewaardeerd leven in te blazen. Maar een super-duper high-tech accu om even een paar seconden een motorfiets te starten zit echt maar een enkeling op te wachten.

En dat de regelaar op 14-14,5V werkt is nou eenmaal het ontwerp. Net zoals de spanning in een stopcontact thuis ook tot wel 250V kan oplopen wanneer de zonnepanelen flink aan het opwekken zijn. Je hoeft je er niet (te) druk om te maken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
Ik heb wel eens een DIY spanningsregelaar gezien, met profi artikel en support. Maar kan hem zo snel niet terugvinden.

Wel wideband Lambda controllers en displays (done that)
turbo timers (done that)
BMS systemen
Speedo correctors (done that)
Programmable ignition systems for cars
High energy ignition system (hmm die kan wel eens leuk zijn voor de motor)

Silicon Chip magazine uit Australia heeft talloze projecten online staan voor de DIY'er.
 
Even de getallen gegoogeld: een ontladen lood accu heeft 2,1V per cel. Geladen kan dit oplopen tot 2,7V waarbij er gasvorming optreedt. Bij een spanning van 14,5V op zes cellen kom je op iets meer dan 2,4V dus je zit nog aan de veilige kant. Vaak zie je wel dat afnemers zoals elektromagneten erg warm, zelfs te warm, kunnen worden als ze daar niet voor bedoeld zijn. Dat zien wij de laatste tijd veel bij mobiele machines met elektrisch aangestuurde ventielen.

1692021939818.png

Update: Voor de duidelijkheid, deze waarden kunnen worden gemeten tijdens het laden want we hebben het over een draaiende motor die de accu oplaadt.

Voor een accu in rust heb ik deze tabel gevonden:
1692025143703.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GL5
Even de getallen gegoogeld: een ontladen lood accu heeft 2,1V per cel. Geladen kan dit oplopen tot 2,7V waarbij er gasvorming optreedt.
fout. een volledig opgeladen cel heeft 2,1 à 2,12V spanning max in rust. bij een 12V accu is dat dus 12,6-12,72V zoiets.
net van de lader kan dat oplopen tot de spanning waarmee geladen werd, maar zal al heel snel zakken.
ook maar eens wat bijlezen over lood-zuur accu's en hoe ze laden !
 
Waarom pompt men het voltage dan zo hoog op?
Waarom moet een 12 Volt accu dan met 14,7 Volt geladen worden?
Als je dit niet begrijpt, helemaal en volledig de wet van ohm, het eerste wat je leert, had je dit topic never nooit moeten openen.

We praten trouwens over Spanning en Stroom, niet over Voltage en Amperage
 
Ik ben blij dat de beide verpissers nu onder elkaar staan!
Wijze van communicatie door jullie is zeer irritant en de helft van de tijd zitten jullie er zelf helemaal naast.
Eerst stoppen met lezen dan weer niet. Forum regels nooit in je opgenomen.
Dus nu ajb je leuter weer achter je gulp en ga ergens anders op het forum je vervelen.
Dat is immers groot genoeg.
 
Ik ben blij dat de beide verpissers nu onder elkaar staan!
Wijze van communicatie door jullie is zeer irritant en de helft van de tijd zitten jullie er zelf helemaal naast.
Eerst stoppen met lezen dan weer niet. Forum regels nooit in je opgenomen.
Dus nu ajb je leuter weer achter je gulp en ga ergens anders op het forum je vervelen.
Dat is immers groot genoeg.
Doe ff normaal anders.

Je lijkt ernstig weinig van de materie te snappen. In plaats van dat je je openstelt om wat te leren blijf je volstrekte onwaarheden verkondigen alsof het feiten zijn. En ga je nu ook nog eens als een klein kindje om je heen slaan en over piemeltjes praten.

Is een forum wel de juiste plek voor jou?
 
Ik ben blij dat de beide verpissers nu onder elkaar staan!
Wijze van communicatie door jullie is zeer irritant en de helft van de tijd zitten jullie er zelf helemaal naast.
Eerst stoppen met lezen dan weer niet. Forum regels nooit in je opgenomen.
Dus nu ajb je leuter weer achter je gulp en ga ergens anders op het forum je vervelen.
Dat is immers groot genoeg.
Ik hoef geen advies van jou en ik noem je ook geen dingen, ik wil alleen anderen behoeden voor stommiteiten die jij ze aansmeert. Je hebt aan @Janbros en mij toevallig en naar schatting de twee grootste accuverwerkers van het hele forum, als je dom lult en je regelmatig door jan of mij terechtgewezen wordt kan je er gewoon vanuitgaan dat je fout zit

ga ergens anders op het forum je vervelen.
Maak je niet ongerus, daar ben ik al 20 jaar keihard mee bezig
 
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
En toch blijft het lang heel, wordt het lang en breed toegepast en zijn er relatief wienig problemen. Als er al problemen zijn, dan zijn die vaak verklaarbaar in de vorm van oude accu, lang stil gestaan/niet geladen en verouderde/verslechterde verbindingen waar ieder voertuig last van heeft, los van de toegepaste accu.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Een systeem met een eigen voorkeur/gevoel? Het is ontworpen om probleemloos in een spanningsrange te werken. Soms is het ontwerp matig of de accucapaciteit af fabriek aan de lage kant. Dat is een verkeerde keuze, geen fundamentele fout in het systeem
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Loodaccu's gaan bij normaal gebruik echt jarenlang mee, van oppompen is geen sprake.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Geen probleem, tenzij slechte accu of extreme kou.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Er is dus geen structureel probleem met het statorsysteem. Wat zijn dan die andere voordelen?
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.
Dus jouw voorgestelde oplossing voor het niet bestaande probleem past niet zomaar 1-op-1 in het bestaande systeem, maar behoeft nog een extra investering?
Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
Ze zijn duurder dan een normale regelaar en vaak niet nodig.

Verders: jij hebt jezelf overtuigd van het nut van een LTO accu, maar het lukt je niet met goede argumenten andere ook te overtuigen. Dat ligt niet aan die anderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan