Moderne problemen spanningsregelaar / gelijkrichter

Status
Niet open voor verdere reacties.

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
 
Dat Lithium de vloer aanveegt met lood-zuur als het op prestaties aankomt begrijp ik. Maar begrijp jij ook dat die dure accu, spanningsregelaar en batterijmanagement systeem een probleem oplost wat er voor 999/1000 mensen niet is?

Ik prefereer de loodaccu om zijn eenvoud en vooral prijs. Een loodaccu voor mijn motor uit 1991 kost vijf à zes tientjes terwijl je met een lithiumaccu voor mijn fiets uit 2018 zoals je zegt zo'n tweeënhalf-drie keer zo veel kwijt bent. Dat hij langer mee kan gaan is leuk maar geen garantie. Ook ken ik geen verhalen van loodaccu's die spontaan in de fik zijn gevlogen en worden geweigerd bij garages.

Hetzelfde met de bougies. Waar bougies voor mijn oude twin €60-80 per honderdduizend kilometer kostte moet ik nu 160 tot 280 euro per gereden ton lappen. Het zal op een testbank vast meetbaar beter vonken maar... een factor twee-drie beter? Nou, nee.

Als nieuwe technieken of premium onderdelen de oplossing zijn voor een probleem dan ben ik helemaal voor maar de prijs-waardeverhouding raakt de afgelopen jaren wel zoek en dit kan voor problemen gaan zorgen. Kijk maar naar het voorbeeld van een kapot dimlicht in m'n vorige post.
Goed is ook goed genoeg bij mij….
 
En die keerzijde vindt ik nu eigenlijk meer een discussie waard dan het feit dat een 60W hallogeenlamp in een oude motorfiets vervangen door een 30 Watt LED-lamp geen financieel voordeel heeft.
Het plaatsen van een led lamp zal in het algemeen om andere redenen worden gedaan, namelijk de “looks” maar vooral dat hij niet/nauwelijks meer stuk gaat.
 
@swetty hoe wil je anders de accu bijladen? 14,6V is een prima waarde tijdens een lopende motor.
Alles wat voor 12-16V gemaakt is zal hierop werken.

12V is de basis waarop alles werkt, je accu zal 12,8 geven in volle conditie.

Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om (voor de verandering eens onderbouwde) feiten te accepteren.
Vandaar dat ik het ook post….en het werkt ook nog…. _O-
 
Grootste voordeel voor mij zou zijn dat de stroom door de lichtschakelaar veel(?) kleiner zou worden.
Maar het mogelijk verblinden van tegeliggers weerhoud mij eigenlijk nog, terecht?
Dat voordeel van die lichtschakelaar begrijp ik even niet, het verblinden van tegenliggers is idd een ding. Een ledlamp in een standaard koplampunit zetten is daarom meestal niet zo’n goed idee. Mooiste oplossing is om de complete unit te vervangen. Bijkomend voordeel is dat je de motor altijd weer terug kunt bouwen naar origineel bijv bij inruil.
IMG_8866.jpeg
 
Dat voordeel van die lichtschakelaar begrijp ik even niet, het verblinden van tegenliggers is idd een ding. Een ledlamp in een standaard koplampunit zetten is daarom meestal niet zo’n goed idee. Mooiste oplossing is om de complete unit te vervangen. Bijkomend voordeel is dat je de motor altijd weer terug kunt bouwen naar origineel bijv bij inruil.
Bekijk bijlage 1913151
Bij mijn oude Guzzi en bmw gaat de hoofdstroom dooer de schakelaar. Sommigen zetten daar een relais tussen omdat die stuurschakelaars vaak wat last krijgen van corrosie, weerstand en leeftijdsmoeheid. Een led zou dat ook verbeteren omdat die veel minder stroom trekken.
Ik vind een complete ledkoplamp eigenlijk geen porum op een verder originele oude k75; men zou het niet zeggen maar er zijn grenzen :+
 
Dat voordeel van die lichtschakelaar begrijp ik even niet, het verblinden van tegenliggers is idd een ding. Een ledlamp in een standaard koplampunit zetten is daarom meestal niet zo’n goed idee. Mooiste oplossing is om de complete unit te vervangen. Bijkomend voordeel is dat je de motor altijd weer terug kunt bouwen naar origineel bijv bij inruil.
Bekijk bijlage 1913151
Hoewel een heel andere discussie dan waar het hier over gaat: Je hebt hele mooie LED lampen met projector ingebouwd en die geven een heel goed lichtbeeld.

Voor de knippers heb ik gewoon het originele relais laten zitten en weerstanden geplaatst. Wel voordeel van veel meer opbrengst/zichtbaarheid en geen gezeur met snelle knippers.
 

Bijlagen

  • 16919170847976850894780400547461.jpg
    16919170847976850894780400547461.jpg
    315,3 KB · Weergaven: 5
Ik prefereer de loodaccu om zijn eenvoud en vooral prijs. Een loodaccu voor mijn motor uit 1991 kost vijf à zes tientjes terwijl je met een lithiumaccu voor mijn fiets uit 2018 zoals je zegt zo'n tweeënhalf-drie keer zo veel kwijt bent.
Ik gebruik li-ion al sinds 2010.
Maar de prijs is zelfs een tijd op het niveau van de gewone loodaccu geweest.
€69,00 voor mijn BMW S1000R/RR.
Nu zo'n 30% meer, maar geen veelvoud. :?
 
Trouwens de spanning die opgewekt wordt is eigenlijk maar bijzaak het gaat om de stroom die afgenomen wordt, als er geen stroom nodig is dan vloeit er ook geen stroom maar er is wel spanning. Er wordt ten alle tijden stroom afgenomen om de diverse apparaten te voeden die nodig zijn om je motor/scooter te laten lopen.
Dus het maakt geen h*l uit wat er aan spanning wordt opgewekt het gaat om de stroom en door de stroom en de weerstand die alle apparaten hebben wordt warmte ontwikkelt P = I x I x R hoe groter de weerstand R hoe groter de stroom I des te meer warmte, geen stroom geen warmte
 
Hoewel een heel andere discussie dan waar het hier over gaat: Je hebt hele mooie LED lampen met projector ingebouwd en die geven een heel goed lichtbeeld.

...

Heb je een link?
Ik heb er naar gezocht, maar tot op heden niets gevonden met een goed lichtbeeld. Het enige dat ik gevonden heb is slecht lichtbeeld, of geen lichtbeeld opgegeven.
 
Trouwens de spanning die opgewekt wordt is eigenlijk maar bijzaak het gaat om de stroom die afgenomen wordt, als er geen stroom nodig is dan vloeit er ook geen stroom maar er is wel spanning. Er wordt ten alle tijden stroom afgenomen om de diverse apparaten te voeden die nodig zijn om je motor/scooter te laten lopen.
Dus het maakt geen h*l uit wat er aan spanning wordt opgewekt het gaat om de stroom en door de stroom en de weerstand die alle apparaten hebben wordt warmte ontwikkelt P = I x I x R hoe groter de weerstand R hoe groter de stroom I des te meer warmte, geen stroom geen warmte
_O-
waarom steken al die fabrikanten toch een spanningsregelaar in hun producten ?
 
Trouwens de spanning die opgewekt wordt is eigenlijk maar bijzaak het gaat om de stroom die afgenomen wordt, als er geen stroom nodig is dan vloeit er ook geen stroom maar er is wel spanning. Er wordt ten alle tijden stroom afgenomen om de diverse apparaten te voeden die nodig zijn om je motor/scooter te laten lopen.
Dus het maakt geen h*l uit wat er aan spanning wordt opgewekt het gaat om de stroom en door de stroom en de weerstand die alle apparaten hebben wordt warmte ontwikkelt P = I x I x R hoe groter de weerstand R hoe groter de stroom I des te meer warmte, geen stroom geen warmte
Ik zou de andere formule erbij pakken….. _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan