Monster 750 vs. Hornet 600

ZamBeZi

MF'er
26 nov 2002
140
0
Om de eeuwige vete maar weer eens op te starten: ik heb vorige week in het Sauerland een flink stuk kunnen sturen op een Honda CB600.
Ik was daar zelf met m'n M750ie uit 2002 die nu lekker los begint te komen en een vriend had de Hornet gehuurd, dus ik kon ze mooi vergelijken.

Over vergelijken gesproken: het zijn twee totaal verschillende motoren en eigenlijk zijn ze niet te vergelijken; ze zijn allebei gewoon erg goed.
Ik weet wel dat ik voor mij met de Monster in ieder geval de beste keuze heb gemaakt, maar dat kan voor een ander natuurlijk een heel ander verhaal zijn.

Wat mij in ieder geval opviel aan de Honda is dat het blokje verschrikkelijk mooi loopt en ook een hoop power heeft. Daar moet je overigens wel wat voor doen, want onder de 6000-7000 toeren gebeurt er nog niet veel; lekker op toeren houden dus en veel schakelen.
Op zich ben ik juist gecharmeerd van het bullige karakter van zo'n Duc, maar dat felle wegspuiten van de Honda heeft ook zeker wel wat. Voor zover belangrijk: als je de snelweg ff vergeet zijn beide machines eigenlijk even snel, de Duc misschien iets vlotter als het bochtig is, omdat íe gewoon altijd koppel paraat heeft. Op de snelweg is de Honda rapper, punt.

Sturen en remmen. Over het stuurt de Duc het beste en da's niet alleen mijn mening. De Monsters staan wel bekend om het feit dat ze door hun kleine balhoofdhoek in krappe bochten te snel (over)gecorrigeerd worden en daardoor lastiger in een strakke lijn te rijden zijn. 'Ben ik het mee eens en op dit punt is de Honda makkelijker te rijden. Qua remmen is de Duc absoluut beter: krachtig en perfect te doseren; ook het frame geen geen krimp bij een noodstop, heel stabiel. Overigens: de Honda remt zeker niet slecht.

Zitpositie en comfort. De Duc is langer en heeft een vrij recht stuur; je zit daardoor meer naar voren en da's heel prettig zonder dat je vreselijk op je polsen leunt. Bovendien heb je een fantastisch actief en direct gevoel met wat er onder de wielen gebeurt. Op de Duc vang je wat minder wind, maar ik moet met mijn 1.88 m wel af en toe de beentjes strekken, want ik zit op zo'n toch wel vrij lage bike wel wat opgevouwen op dat ding. Het zadel van de Duc is keihard en dat is de vering ook.
De Honda is in alles wat soepeler; het zadel is zachter en het onderstel ook. Als je van de Duc afstapt een lichte verademing, maar of je het langer volhoud op een zachter zadel is natuurlijk maar de vraag.
De zitpositie op de erg korte (zegmaar kleine) Honda is minder prettig: je zit meer rechtop (okee; da's niet zo erg), maar het stuur moet je op een beetje lullige manier vasthouden, met je ellebogen naar achteren. En da's niet fijn vind ik; je hebt minder het idee dat je één bent met de machine. Wat mij betreft een gemiste kans.

Conclusie: allebei toppers, de Duc wat puurder, bulliger en beter qua frame en alles wat daar bij hoort, de Honda met recht een "Hornet"; erg snel, alles ook prima voor mekaar (op dat stuur na, vind ik echt waardeloos) en volgens mij een stuk goedkoper ook dan de Duc.

Dennis :]
 
Dan,voor het prijs verschil even goed makend,
op de honda een stuur na smaak,verenset,uitlaat(beter middengebied).

maar leuk geschreven man,
Ik ben het kwa zitten niet met je eens,maar das persoonlijk,
ik kan absoluut niet op een Duc.rijden/zitten,
bij mij "voelt" de Hornet juist groter,geinig toch.

maar zoals altijd zoveel mensen,zoveel meningen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan