Jarenlang heb ik heel veel ontwikkelingen in de pijpenfabricage gevolgd. Wanneer deze constructies werden begeleid met vermogens- en/of koppelkrommen dan werd het pas echt feest. Nu ik dit zie ben ik ook weer heel erg benieuwd waar de kunst van de constructeur en de karakteristiek van de tuner elkaar gaan vinden.
Ik heb er niet veel verstand van maar ik heb er wel een idee over. En dat idee is bij de BMW voor mij bevestigd .
De diameter en lengte, tot de collector, van de bochten is belangrijk voor de juiste invloed van drukpulsen tussen de cilinders. Dat is een dermate complexe materie dat ik daar mijn vingers niet aan ga branden. Ik heb dat dan ook gewoon gekopieerd van het origineel. Alleen de vorm is anders omdat ik nou eenmaal een andere kant op ga met de bochten.
Na de collector komt er een stuk buis waar de drukpulsen elkaar goeiendag zeggen en hun werk kunnen doen. De lengte en diameter van dat stuk is naar mijn idee niet zo heel belangrijk. Dat is ook gewoon de verbinding naar de demper.
Vanaf de collector tot aan de buitenlucht is het naar mijn bescheiden mening belangrijk om zo min mogelijk, liefst geen, weerstand te hebben.
En daar komt de spanning tussen regeltjes, decibels, en prestaties.
Er moet gedempt worden en dat kan door de boel te knijpen of door een grote kast te bouwen waarin het geluid zijn energie kwijt kan.
Dat laatste is de beste methode als je prestaties wilt behouden.
Als je de boel gaat knijpen krijg je pompverliezen en slechte vulling van de cilinders.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het volume van de demper 10x de cilinderinhoud moet zijn. Dat klonk aannemelijk en met dat gegeven heb ik de demper gebouwd die een tijdlang onder de BMW hing en nou in licht gemodificeerde vorm onder de Triumph gaat komen.
Onder de BMW gaf dat een heel mooie donkerbruine brom en hij liep er verèkkes mooi op. Hij trok veel beter door dan met de originele demper.
Dat kwam volgens mij omdat de doorlaat van de demper overal minimaal 2x de doorlaat van de buizen was. De demper gaf dus geen extra stromingsweerstand.
Ik heb deze demper een keer achter mijn solo Triumph gehangen. Ondersteund met houten blokken en zo. Gewoon hier op de achterplaats, niet mee gereden.
Wel flink gas gegeven en dat klonk veelbelovend
Bij de zijspan Triumph komt hij helemaal rechts te hangen en ik heb daar nog de mogelijkheid om een extra dempertje achter te bouwen, mocht dat wenselijk zijn.
We gaan het zien, ik ben er wel heel benieuwd naar. Ik ben sowieso benieuwd hoe het hele ding gaat rijden.
Geduld is een schone zaak