Mooi op zijn wielen

@slijptol Wat een prachtig werk.. Echt mooi geheel zo. Ik weet niet of er al over gesproken is, maar laat je hem blank alu? Echt heel mooi.
De bedoeling is om het aluminium zoveel mogelijk blank te houden. Een beetje oppoetsen en dan blanke lak erover. Het staal krijgt wel een kleurtje.
Dit laat ik met een gerust hart aan Kwastert over.
 
De bedoeling is om het aluminium zoveel mogelijk blank te houden. Een beetje oppoetsen en dan blanke lak erover. Het staal krijgt wel een kleurtje.
Dit laat ik met een gerust hart aan Kwastert over.
Dat kan een heel mooi effect geven. Ben benieuwd. Thanks voor de foto-update!

Kwastert weet veel meer van kleurencombi's dan ik, maar op een Engelse fiets.. Zou erg mooi zijn om British racing green te combineren met blank alu..
 
Omdat je het zo vriendelijk vraagt :)

Ik ben bezig met de laatste grote plaatdelen van de bak. En die moeten een beetje smoelen, goed passen, niet teveel rammelen enzovoort enzovoort.
Voor het deksel van de bak heb ik eerst een framepje gemaakt wat moet gaan afdichten op de rand van de binnenbak. Hieraan zitten ook de scharnieren en de sluiting. De afdekplaat zit hierop gelijmd. Dit was de grootste lap aluminium die ik tot nu toe in het Engels wiel heb gehad.
Ik heb het gelijmd omdat dat heel goed resonantie dempt. En het geeft aan de bovenkant geen aftekeningen die je met lassen wel hebt.

Bekijk bijlage 1625929Bekijk bijlage 1625931

Aan de motor zijde heb ik een flinke uitsparing gemaakt om beenruimte te hebben.
Bekijk bijlage 1625934Bekijk bijlage 1625935


De klep scharniert in 2 sleufgaatjes. Bij openen trekt de veer de scharnierpen onderin het sleufgat. Bij sluiten wordt, op het moment dat de afdichtband de rand van de binnenbak raakt, de veer uitgetrokken en dan scharniert de klep over de rand. Zo ligt de afdichtband altijd aan met een vooringestelde veerkracht. Slijtage van de scharnieren of een verkeerde afstelling heeft dan geen invloed op de goede afdichting.
Bekijk bijlage 1625947Bekijk bijlage 1625949

Het framepje en de rand van de binnenbak.
Bij het lassen van de rand heb ik geleerd dat je aluminium echt niet moet slijpen als je het nog wilt lassen. De slijpkorrels gaan in het aluminium zitten en dan last het voor geen meter. Dus voortaan na slijpen altijd de rand schoon vijlen. Of liever nog, de decoupeerzaag gebruiken

Ik was eerst van plan om, net als Kwastert, een handschoenenkastje in de dummytank te maken. Maar dat plan is gewijzigd. De daarvoor bestemde ruimte kan ik veel beter gebruiken om de electro componenten lekker ruim te plaatsen.
Het handschoenenkastje komt nou in de linker bobbel achter op de bak

Bekijk bijlage 1625956
De bobbel is al klaar. Nou nog het deksel eruit slijpen en de rand waterdicht afwerken. De rechter bobbel wordt ook nieuw. Daar komt het achterlicht in.
Alles bij elkaar toch weer een eind opgeschoten. Binnenkort worden het echt de details die afgewerkt moeten gaan worden.
En dan uiteraard de electra, remmerij, koeling en al dat soort werk. Het rijdt nog lang niet maar het begint erop te lijken
Slijptol, Dank je wel. Dat is weer enorm genieten. Prachtige combinatie
 
Slijptol, Dank je wel. Dat is weer enorm genieten. Prachtige combinatie
Klopt, en wat mooi en goed is moet je niet veranderen. Daarom rij ik ook in een 41 jaar oude auto en heb een oud span..

Hopelijk laat je je Playmobile visie er niet op los :P
 
Ja noem dag, tijd en een adres en we gaan👍. Ik ben ook best nieuwsgierig.
 
dat is een hele hoop gepas en gemeet,....om gek van te worden ;)
dat scharnier met die veer vind ik wel goed gevonden (waarschijnlijk ergens anders gezien denk ik :Y) enigst probleem wat ik kan bedenken is dat de klep aan scharnier zijde semi los ligt waardoor de klep wat kan bewegen (klepperen), als dat zo is zou ik denk ik er voor zorgen dat de scharnier pen door de sleuf van kunstof is, of een metalen pen met een kunstof huls er om heen, in ieder geval geen metaal op metaal.
succes met de voortgang
 
Het "veerbelaste slobgat scharnier" heb ik ooit bedacht voor een klem mechanisme.
Anders dan bij een normaal overcenter mechanisme staat hier meteen de volle veerkracht op, op het moment dat de pen los komt.
Ik twijfel er niet aan dat er een heleboel mechanismen bestaan die er sterk op lijken. Op mechanisch gebied zijn we wel zo'n beetje klaar met uitvinden denk ik.

Als de boel kleppert is de veerkracht te laag. Dan moet ik de voorspanning opschroeven of een stijvere veer gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Hoera,
Het plaatwerk is op een paar hele kleine dingetjes na klaar. De dummytank werk ik af als de electro vastzit. De boel moet nog afgekit worden, er moet nog een contourlichtje met wellicht een klein kapje op en zo zijn er nog wat details.
Hier mag Kwastert zijn fantasie op los laten.

20210516_111108.jpg
20210516_110916.jpg
20210516_110909.jpg
20210516_110758.jpg
20210516_110711.jpg
20210515_185412.jpg
20210516_115036.jpg
 
ziet er mooi uit, maar ben je niet bang dat je door de vorm nogal wat lift op het zijspanwiel krijgt. heb ook ooit eens zo,n gestroomlijnd geval gehad
 
ziet er mooi uit, maar ben je niet bang dat je door de vorm nogal wat lift op het zijspanwiel krijgt. heb ook ooit eens zo,n gestroomlijnd geval gehad
Ik hoop eigenlijk op het tegendeel maar ik heb hem niet in de windtunnel gehad.
Ik snap wat je bedoelt, er zit een beetje een vleugel profiel in. Maar ik heb de voorste rand dicht tegen de grond gehouden en nogal scherp gemaakt zodat er meer lucht overheen dan onderdoor gaat.
De luchtinlaten voor de radiator en oliekoeler en het inkijkje bij de uitlaat zijn groter dan de doorlaat onderlangs.
Maar dat is allemaal aërodynamica van de koude grond.
We gaan het wel zien
 
Laatst bewerkt:
strak!!! en persoonlijk zou ik 'm alleen maar in de blanke lak zetten: vind het wel wat hebben zo blank alu..............
 
mocht er "lift" ontstaan, dan zijn er wel wat oplossingen/verbeteringen te bedenken.
als je op het stuk net voor het zijspanwiel een soort spoiler maakt die een beetje naar het contour van het zijspanwiel of spatbord buigt, dan zal dat een neerwaartse druk genereren. precies op de plek waar hij het meest effect heeft, ver van de motor.
maar dit is ook logica van de koude grond..........eerst testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan