Motip hittebestendige lak - voorbeelden

Rudi91

Die hard MF'er
27 mei 2010
728
0
Deurne
Ik ben aan het kijken naar wat voor kleur ik me blok en misschien nog wat onderdelen ga spuiten.

Nu wil de hittebestendige lak van Motip gebruiken alleen zit ik met een probleem.
Van de kleuren antraciet, donker antraciet en bruin kan ik geen (paar slechte foto's) voorbeelden vinden. Ook kom ik nergens kleurcodes ofzo tegen.
Ik heb al een mailtje naar Motip gestuurd maar nog niks terug gekregen.

Nu is mijn vraag heeft er iemand een van deze kleuren al eens gebruikt?
Zo ja, graag wat foto's.

Ik heb ook geen 'verzamel' topic gevonden voor de motip kleuren toen ik de search gebruikte. Dus misschien is dit wel handig als verzameltopic?
 
full


Donker antraciet op gestraalde ondergrond.
Dop komt redelijk overeen met de kleur
 
Laatst bewerkt:
Hoe goed is dat spul nou eigenlijk?

Ik had het op een uitlaat gespoten, geheel volgens de gebruiksaanwijzing, en na een klein poosje zag die uitlaat er net zo beroerd uit als voor die tijd...
 
Uitlaat wordt te heet voor de gemiddelde "hittebestendige" verf.
TS wil zijn blok doen en dat gaat met dat spul meestal al beter hoewel ontvetten dan wel goed moet lukken.
 
Hoe goed is dat spul nou eigenlijk?

Ik had het op een uitlaat gespoten, geheel volgens de gebruiksaanwijzing, en na een klein poosje zag die uitlaat er net zo beroerd uit als voor die tijd...

Dat spul is ongeveer zo goed als je voorbehandeling. Veel mensen trekken er even een schuurpapiertje overheen, spuiten de handel daarna vol en verwachten dat het 5 jaar goed blijft zitten.

Uitlaat er af halen. Als eerste GOED ontvetten, daarna licht opschuren. Waar nodig ontroesten. Het ontvetten is nodig omdat anders de lak niet goed hecht op het vet. Het schuren is nodig om krasjes aan te brengen op het materiaal zodat de verf goed kan hechten. Bij een dikkere roestlaag zul je eerst de roest moeten aanpakken, de nieuwe lak kan dat nooit voldoende afdichten, waardoor de roest vrolijk verder gaat. Soms zie je dat mensen er vrolijk overheen spuiten en verwachten dat het zo wel goed is....
Uitlaat nooit met je vette vingertjes aanpakken, goed spuiten, beter meerdere dunne lagen dan een dikke laag.

En uiteraard houdt verf erg slecht op een verchroomde of RVS pijp.

Ik heb destijds de bochten van m'n Fazer 600, die al binnen enkele maanden zwaar gingen roesten, met hittebestendige Motip gespoten. Dat zat er na 2 jaar nog perfect op.
 
Laatst bewerkt:
De een zweert erbij, de ander niet. Het blijft een low solid hobbylakje met een flinterdunne laagdikte nadat de verdunner eruit is. Ik gebruik voor kleine reparaties velgenspray (zilver). Als je 5 lagen gebruikt en geen blanke lak er overheen zet dan is dat nog beter dan de "hittebestendige" versie.

1 druppel olie of benzine er overheen en het laat binnen 24 uur los (ondanks het marketing verhaaltje over de enorme bestendigheid tegen zo'n beetje alles..).
 
Ik heb destijds de bochten van m'n Fazer 600, die al binnen enkele maanden zwaar gingen roesten, met hittebestendige Motip gespoten. Dat zat er na 2 jaar nog perfect op.
Zelfde hier, pijpen zagen er na aankoop niet erg netjes uit. Alles volledig opgeschuurd, goed ontvet en gespoten in meerdere lagen. Nu zo'n 45.000 km verder zit de lak er nog steeds op!
Davy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zelfde hier, pijpen zagen er na aankoop niet erg netjes uit. Alles volledig opgeschuurd, goed ontvet en gespoten in meerdere lagen. Nu zo'n 45.000 km verder zit de lak er nog steeds op!
[afbeelding]

Yep, ik had ook dat brievenbusmodel. Prima fiets. Ik heb destijds wel geklaagd bij Yammie over de kwaliteit van die bochten. Na 3 maanden al onder de roest vond ik nogal ondermaats. Yamaha vond het normaal....

Overigens: wen je aan éérst te ontvetten en dan pas te schuren. Anders schuur je het vet in het metaal.....
 
1 druppel olie of benzine er overheen en het laat binnen 24 uur los (ondanks het marketing verhaaltje over de enorme bestendigheid tegen zo'n beetje alles..).

Mijn inlaatspruitstukken zijn er inwendig ook mee gespoten en het blijft echt wel zitten.
Idd na het stralen niet met blote handen aangeraakt.

full
 
Yep, ik had ook dat brievenbusmodel. Prima fiets. Ik heb destijds wel geklaagd bij Yammie over de kwaliteit van die bochten. Na 3 maanden al onder de roest vond ik nogal ondermaats. Yamaha vond het normaal....

Overigens: wen je aan éérst te ontvetten en dan pas te schuren. Anders schuur je het vet in het metaal.....
:Y
Bij de mijne waren ze al zo goed als volledig doorgerot toen ik hem kocht (2e hands). Complete systeem vervangen voor RVS van Laser. Scheelt me een pak koppijn.
 
Vorig jaar kop gepareld en gespoten (gewoonlijk ga ik profi lak halen bij mijn oude werkgever maar die waren gesloten vanwege de zomerstop, dan maar 4 laagjes motip matzwart hitte bestendig).

3000km later:
full


Kop is netjes ontvet en gestraald. De structuur in het alu is wel erg grof, O.K, maar bij het stralen kwam er nog wel 38 jaar oude zilveren lak vanaf die goed gehecht was op dezelfde plek. Op staal gaat het nog wel, maar op giet-aluminium is Motip gewoon bagger.

Profi lakjes die ik bij bovengenoemde spuiterij haal blijven jaren zitten met dezelfde voorbehandeling.
 
Laatst bewerkt:
Op staal gaat het nog wel, maar op giet-aluminium is Motip gewoon bagger.

Op giet-alu houdt vrijwel geen verf, hoe goed de lak ook is. Dat komt door de poreuze structuur van het alu, waardoor er allerlei troep in komt. Probeer dat soort alu maar eens te lassen. Dat gaat alleen als je het alu heel erg goed ontvet.
 
De originele verf houdt 38 jaar. Ook met bijvoorbeeld VHT heb ik hele goede ervaringen op aluminium motor delen.
 
Hoe goed is dat spul nou eigenlijk?

Ik had het op een uitlaat gespoten, geheel volgens de gebruiksaanwijzing, en na een klein poosje zag die uitlaat er net zo beroerd uit als voor die tijd...


Mijn harley had een chrome uitlaat, ik heb deze opgeschuurd met schuurpapier, ontvet, en vervolgens een laagje of 7 van die motip erop, heel dunnetjes gespoten. Na laag 3 zag je het chroom nog op sommige plaatsen.

een jaar later zag het er nog steeds perfect uit! die motip verf is een beetje poreus, af en toe een beetje siliconenspray erop doet wonderen. maakt het vuil en water afstotend. Rookt wel de eerste 5 km.

Dit is de mat zwarte van motip. (de uitlaat)

4893_1157028240034_1057564254_30489262_4505685_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt al snel een hoop reacties :)
Heb vandaag me uitlaat kransen met zwart gespoten.
Heb de rest van de uitlaat gepolijst alleen de kransen kunnen niet los en zijn dus niet mooi meer te krijgen met polijsten (kan er niet goed bij).
Ik zal morgen als ze wat opgedroogd zijn en het wat lichter is wel wat foto's posten.

Ik was het meest aan het twijfelen tussen zwart en de donker antraciet variant.
Alleen had ik donker antraciet nog veel donkerder verwacht vandaar dat ik toch voor zwart ben gegaan.
Het blok wil ik eerst nog laten zandstralen voordat ik deze ga overspuiten.
Als dit gebeurd is zal ik nog wel foto's posten.
 
Ik heb ook wel eens mijn motorblok gespoten met die hittebestendige verf
Maar de kleur kwam niet overeen met de rest
Heb er toen een paar lagen gewone motip overheen gespoten
En dat blijft keurig zitten
 
Hieronder de foto's van mijn kransen. Gespoten met hittebestendig zwart.
Let niet op de kranten :P

2vkjoyc.jpg

2ed5lr5.jpg
 
Zelfde hier, pijpen zagen er na aankoop niet erg netjes uit. Alles volledig opgeschuurd, goed ontvet en gespoten in meerdere lagen. Nu zo'n 45.000 km verder zit de lak er nog steeds op!
[afbeelding]
dat kan ook makkelijk.. ik heb met een maat de uitlaat van zijn crossert opnieuw gespoten en die zag er daarna weer verrot uit.

mijn tip:

wees niet te zuinig met je kleur en blanke lak.. je hoeft er niet zo dik op te spuiten dat het druipt. maar voor een "dunne" laag kan je er nog wel best wel wat opspuiten!
 
Mijn harley had een chrome uitlaat, ik heb deze opgeschuurd met schuurpapier, ontvet, en vervolgens een laagje of 7 van die motip erop, heel dunnetjes gespoten. Na laag 3 zag je het chroom nog op sommige plaatsen.

een jaar later zag het er nog steeds perfect uit! die motip verf is een beetje poreus, af en toe een beetje siliconenspray erop doet wonderen. maakt het vuil en water afstotend. Rookt wel de eerste 5 km.

Dit is de mat zwarte van motip. (de uitlaat)

[afbeelding]
was jij ook bij de MFMM? :o
 
Dat spul is ongeveer zo goed als je voorbehandeling. Veel mensen trekken er even een schuurpapiertje overheen, spuiten de handel daarna vol en verwachten dat het 5 jaar goed blijft zitten.

Uitlaat er af halen. Als eerste GOED ontvetten, daarna licht opschuren. Waar nodig ontroesten. Het ontvetten is nodig omdat anders de lak niet goed hecht op het vet. Het schuren is nodig om krasjes aan te brengen op het materiaal zodat de verf goed kan hechten. Bij een dikkere roestlaag zul je eerst de roest moeten aanpakken, de nieuwe lak kan dat nooit voldoende afdichten, waardoor de roest vrolijk verder gaat. Soms zie je dat mensen er vrolijk overheen spuiten en verwachten dat het zo wel goed is....
Uitlaat nooit met je vette vingertjes aanpakken, goed spuiten, beter meerdere dunne lagen dan een dikke laag.

En uiteraard houdt verf erg slecht op een verchroomde of RVS pijp.

Ik heb destijds de bochten van m'n Fazer 600, die al binnen enkele maanden zwaar gingen roesten, met hittebestendige Motip gespoten. Dat zat er na 2 jaar nog perfect op.

Dat ontvetten begrijp ik nog wel, maar opschuren zodat het goed blijft hechten? Je doet alsof het zo glad als een spiegel is. Op moleculair niveau is het zo grof als maar kan, en daar hecht het wel. Je krijgt alleen maar beroerde krassen te zien.
 
Dat ontvetten begrijp ik nog wel, maar opschuren zodat het goed blijft hechten? Je doet alsof het zo glad als een spiegel is. Op moleculair niveau is het zo grof als maar kan, en daar hecht het wel. Je krijgt alleen maar beroerde krassen te zien.
Zolang je niet met erg grof schuurpapier aan de slag gaat krijg je geen krassen te zien na het spuiten. Je kan wel met grof schuurpapier beginnen, maar daarna ga je met fijner schuurpapier aan de slag, zodat je de grootste krassen er uit hebt. Dan zie je na het spuiten geen krasjes meer zitten :) En dan hecht het toch echt wel beter.
 
Mijn ervaring met het spuiten van mn uitlaat is hem idd goed ontvetten, schuren, ontvetten, spuiten (verwarmd/boven een kachel) en dan op een droge dag goed warm rijden. Zal die nog even naroken en lekker stinken (GEEN PANIEK! Er is niets mis met je motor :P )

Als ik het op die manier doe, blijft het veel langer zitten.
Ik heb mn brommert ook eens niet goed warmgereden met versgespoten uitlaat, kon praktisch opnieuw beginnen ><.
Afbakken in een oven schijnt ook te kunnen, maar heb ik de mogelijkheid niet toe.
 
was jij ook bij de MFMM? :o
nee, maar mijn motor misschien wel? ik verkocht hem een tijdje terug.
Het is volgens mij een vrij unieke setup, vooral omdat ik de uitlaat zelf heb ingevoerd aangezien ik niemand vond die het voor mij (betaalbaar) kon doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan