Gaat het? Als 62 jarige muis-schuiver naar de Alpen over de Dirty Roads met een als Scrambler omgebouwde V7ii?
Wat ging er goed?
De motor is heel gebleven. De bak is heel gebleven. De cardan is heel gebleven. De Heidenau banden zijn heel gebleven en relatief weinig gesleten.
De kaart lezen op een smartphone Samsung Xcover 3 met power pack en Mapfactor Navigator in een houder ging prima. Traction Control, ABS en de kilometerteller kun je uitzetten door de op 1 na meest achterste zekering eruit te trekken. Het is toch wel makkelijk om je achterwiel te kunnen blokkeren in de bergen en op het zand. Voor de heenweg had ik 4 dagen uitgetrokken. Dat ging redelijk.
Wat ging er niet goed?
8 keer vooraf oefenen op zandwegen in Brabant en Overijsel is te weinig om voldoende conditie op te bouwen voor zo'n lange trip. Vanwege de corona hoefde ik niet naar mijn werk op de motor. Maar dan oefen je ook niet.
De wegen in de Alpen zijn ruig. Grote geulen voor de water afvoer zorgen ervoor dat je carter bescherming regelmatig contact heeft met de bodem. Je voorvering met een slag van 130 mm slaat regelmatig volledig dood. Dat voel je ook in je polsen.
Verkeerd rijden helpt ook niet. Vertrouw niet blind op de gpx kaart. Dan kom je op steile wandelpaden waar je niet eenvoudig kunt draaien.
Conclusie: Als je tussen de 25 en de 48 bent dan gaat het wel. Boven de leeftijd van 50 jaar met weinig kilometers in het lijf, dat moet je niet willen. Ga dan voor een F800GS of een Tiger 800 XC of een Africa Twin. Of een Enfield Hiamlayan met zijn 21" voorwiel en 200 mm veeruitslag aan de voorzijde. Maar oefen veel.
Neem zeker geen 1250 GS mee. Die zijn te breed. Daarmee raak je mogelijk de rotswand.