Moto voor beginner - suggesties

Peter StP

Rookie
21 okt 2016
8
0
Hi,
Ik woon in Brasilia, Brazilië en ga hier leren motorrijden (met de auto is het hier de hel, vooral om een parkeerplaats te vinden).

De keuze is hier echter beperkt en zou dan graag beroep doen op de kennis en ervaring van de mensen op het forum.

Ik heb al op een heel aantal motos gezeten en gelet op mijn gestalte en postuur (186cm, 95 kg, sportief) vallen er al een hele boel modellen af.

Over het algemeen zijn de motos met lichtere motors te klein of niet comfortabel (vb pas met mijn bovenbenen niet onder de benzinetank, knieën en heup te gebogen zodat schakelen een uitdaging wordt,...).

Gebruik is een combinatie tussen stadsverkeer (25%) secundaire wegen (60%) en autostrades (15%). Dagelijks.

De super sportbikes vallen af wegens de onconfortabele houding (ben dan ook al bijna 40). Over het algemeen ook geen fan van tourers. Ik zit wel liever iets rechter.

Customs dragen mijn voorkeur weg maar de keuze is hier beperkt. Harley Davidson is hier de standaard maar ik vind ze gewoon te duur (Iron 883 zou juist gaan maar Custom B zit mij als gegoten). Enkel de motorkledij van HD scoort m.i. ondermaats op veiligheid en kwaliteit. Dus geen HD.

Een tweedehands kopen hier is geen optie wegens geen motorfietsen met ABS en ze houden hun waarde enorm goed (nauwelijks afwaardering, ongeveer 15-20% eerste jaar, daarna ongeveer 5% per jaar).

Mijn eerste moto zal dus ook een iets zwaarder (zowel gewicht als motorisatie) model worden. Mijn eerste bekommernis is dat ik me op mijn gemak voel op de moto, al is het maar omwille van zelfvertrouwen. Een gebrek aan zelfvertrouwen als je op de motorfiets zit is volgens mijn vragen om problemen. De leercursus hier gebeurt trouwens ook op je eigen moto. ABS is ook een must.

Momenteel op mijn shortlist:
- Triumph Bonneville Street Twin
- Kawasaki Vulcan S, heeft mijn voorkeur maar is wel 30% duurder dan in Europa, dus deze zal het niet worden ;(
- Yamaha MT-07

Graag jullie mening en input.
 
MT-07 is geen slechte keus. Vulcan S begint als een chopper te zitten, dus snelweg is minder prettig dan op een MT-07. Ook ben je op een MT wendbaarder dan op een Vulcan.

Suzuki SV650A is ook een topper. Niet mooi (al kwijl ik ook niet echt van een MT-07), maar loopt echt waanzinnig mooi. Of even wachten nog op de Kawasaki Z650? Misschien dat een ER-6N voor minder weg gaat, die is namelijk dit jaar voor het laatst (in Europa tenminste).
Heb er zelf een. Fijne motor, wel ietsje lomper door de bocht dan een SV of MT-07, weegt ook paar kilo extra. Ik zou met veel stadsverkeer iets lichtgewichts willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
De Suziki komt hier zonder Abs en de er-6n IS hier niet beschikbaar. De markt voor motoren IS hier niet hetzelfde dan in Europa. Keuze ontbreekt en over het algemeen de helft duurder. Hebhiervoor echt heimwee.

Ik heb net 2 motos aangeboden gekregen aan een goede prijs met elk maar 1000 km op de.teller. BMW F800R en een dukati scrambler.

Ik hou van het geluid en de look van de scrambler. De BMW zit wel comfortabeler. Welk van deze twee zou het beste zijn?
 
Heb een tijdje Yamaha Dragstar 650 (custom) gereden. Reed prima, 40pk V-twin (lekker koppel) en die cardan hè ;)

Als je harder dan 80 gaat rijden, zou ik wel iets met windbescherming nemen.

Qua lengte en gewicht ben ik ongeveer hetzelfde als jij.
 
Laatst bewerkt:
yamaha heeft juist zijn dealership gesloten hier. MT07 IS dus geen optie meer. Customs werden en worden door yamaha hier in Brazilië niet verkocht..
 
Aprilia Shiver! Hoge zit, genoeg koppel, Snel, wendbaar, Naked bike, fijne zit..

Zelf ben ik 1.83 en weeg ik 101kg, sportief gebouwd.
Comfortabele bike, en perfecte zithoogte!

Ik lees dat je wel een bike zoekt waarop je kunt wennen, nou is de Shiver mijn eerste wegmotor, maar moet zeggen dat ik de koppel, al vanuit laag in toeren (2 cilinder :} ) de eerste ritjes zeer onwennig vond. Zelf heb ik een jaar of 5 Gecrosst en ben niet bang aan gelegd qua motoren. Maar met de Shiver heb ik nog moeite om achter auto's te blijven rijden ivm. gevoelige gashendel.

P.S. op een MT07 (nieuw model) heb ik les gehad, deze zat stukke lager.
 
Laatst bewerkt:
aangezien er nogal veel niet aangeboden word, misschien eerst eens een lijstje maken van motoren die je er wel kunt krijgen en welke je op het eerste gezicht niet slecht uit vind zien.
anders blijf je suggesties krijgen welke niet beschikbaar zijn bij jouw.
 
Ik heb een kleine selectie gemaakt van de bikes die hier in Brazilie beschikbaar zijn tegen een redelijke prijs.
Mijn keuze zal een van de volgende vier worden. Zitten allen rond 32000 reais = net onder de 10000 euro). Ik weet het veel te duur naar Europese standaarden 🙁😟
- Nieuwe Triumph Street twin
- Tweedehands Scrambler (4000 km)
 
Ik heb een kleine selectie gemaakt van de bikes die hier in Brazilie beschikbaar zijn tegen een redelijke prijs.
Mijn keuze zal een van de volgende drie worden. Zitten allen rond 32000 reais = net onder de 10000 euro). Ik weet het veel te duur naar Europese standaarden 🙁😟
- Nieuwe Triumph Street twin
- Tweedehands Scrambler Urban (4000 km)
- Tweedehands Bmw f800r (1100 km)

Een kleine poll. Wie van de drie?
 
Ben zelf een triumph-mens maar Street twin zou net te krap kunnen zijn.
Ducati scramblerètrouwens ook.
Maar moet je zelf uitproberen.

Windbescheeming boven de 80, haha. Hier is het nu wel fris...
 
De drie motorfietsen zitten gelijkaardig. Zowel knie en heup.
Mijn gevoel werd bevestigd via deze website: Motorcycle Ergonomics

Het is hier nu eerder regenbescherming :-(

Komt zeker een windscreen op
 
en wat moet het onderhoud en de onderdelen kosten van de 3 merken?
of vind je dat totaal niet belangrijk in je afweging?
 
En kijk ook even naar de beschikbaarheid van onderdelen per type/merk daar. Misschien wat makkelijker qua onderhoud/reparatie + onderhoudskosten.
 
Ik zag net dat BMW-motoren een nieuwe fabriek heeft geopend in Brazilië. Dat zou ook in moeten houden dat onderdelen daar nu goed verkrijgbaar zouden moeten zijn. Tel daarbij op dat de BMW praktischer is dan de Ducati zou ik persoonlijk voor de BMW gaan.
 
Onderhoud en herstellingen kosten ongeveer evenveel. bmw licht duurder maar onderhoudsinterval langer.
Allemaal veel te duur maar ingecalculeerd.
 
Je bedoelt zeker dit. BMW start motorfietsproductie in eigen fabriek Brazilië
De andere twee modellen worden hier ook 'gemaakt'.
dit betekent gewoon dat de motorfietsen geassembleerd worden in Manaus. Ze krijgen dan een korting op de invoertaksen van de onderdelen. De voertuigen zijn dan maar 30 a 40 percent duurder ipv dubbel zo duur. NOT kidding.
Wisselstukken worden enkel op aanvraag ingevoerd en krijgen geen korting op de invoerrechten dus altijd verschrikkelijk duur voor alle merken.
Het is een speciaal land....
 
Terug
Bovenaan Onderaan