Motor circuit ready maken / ervaringen ?

gvanminnen

Die hard MF'er
26 jun 2007
706
0
Ik wil graag met mijn motor circuit gaan rijden. Momenteel rij ik met mijn auto's wel circuit en deze hebben de nodige aanpassingen gehad. Belangrijkste remblokken en remolie welke hogere temperaturen aankunnen.

Nu ben ik benieuwd wat er allemaal nodig is om een motor veilig te maken voor het circuit.
Is het bijvoorbeeld aan te raden om dikke viscositeit olie te nemen of koeling verbeteren?


Zijn er goede webshops welke goed materiaal kunnen leveren en de benodigde delen.

Ben benieuwd naar tips en ervaringen.

Alvast bedankt.
 
en ik blijf erbij, je kunt het circuit niet op zonder stalen remleidingen.
Anders begin je na 4 ronden al fading te krijgen en tegen het eind van de sessie trek je die remhendel gewoon tegen je clipon aan.

Weet niet of je daar de leiding de schuld van mag geven, fading onstaat in het merendeel toch wel door:
- vocht in olie, hetgeen bij 100 graden gas gaat vormen.
- opbouw van gassen tussen de blokken en schijven, echter zijn de meeste schijven toch wel 'drilled'.
- olie te heet, hetgeen ook voor gas in de leiding zorgt, echter bij een veel hogere temperatuur.

In niet staalomvlochten leiding kan wel wat sponziger aanvoelen, maar zou nooit in fading mogen resulteren, tenzij deze buiten 'behoorlijk onderhoud' is gevallen en allemaal blazen e.d. heeft...
 
Weet niet of je daar de leiding de schuld van mag geven, fading onstaat in het merendeel toch wel door:
- vocht in olie, hetgeen bij 100 graden gas gaat vormen.
- opbouw van gassen tussen de blokken en schijven, echter zijn de meeste schijven toch wel 'drilled'.
- olie te heet, hetgeen ook voor gas in de leiding zorgt, echter bij een veel hogere temperatuur.

In niet staalomvlochten leiding kan wel wat sponziger aanvoelen, maar zou nooit in fading mogen resulteren, tenzij deze buiten 'behoorlijk onderhoud' is gevallen en allemaal blazen e.d. heeft...

Twee van de drie voorbeelden die je geeft zijn vapor lock, geen fading.
 
Laatst bewerkt:
Fading wordt vaak gebruikt als term voor alle typen negatieve veranderingen in rem-eigenschappen
Klopt, maakt het nog niet waar.
dus brake fade is het gevolg, niet de oorzaak:

Brake fading is het afnemen van de frictie tussen remvoering en remoppervlak. Je knijpt, en je hendel is gewoon hard, maar hij vertraagt niet.

Als je je rem ineens tot aan het stuur in kan knijpen is je vloeistof aan de kook, en dat is geen faden, dat heet slecht onderhoud of het gebruiken van de verkeerde vloeistof voor jouw gebruiksdoel.
 
Laatst bewerkt:
Wat jij omschrijft met de term 'brake fading' is ook niet geheel correct, je bedoelt 'pad fading'.

Binnen dit topic (en ook door buiten), wordt over fading gesproken en bedoelt men het afnemen van remeigenschappen. Of dat nu de correcte term is, dat is niet belangrijk, belangrijker is dat aan het eind van de veenslang de boel het nog doet, zoals beoogd...
 
Ik snap de discussie niet zo goed :)

Als iemand zijn motor gaat voorbereiden voor het circuit dan lijkt het mij dat hij dit toch in 1 keer goed doet?

Adviseer hem dus blokjes te gebruiken voor het circuit en geen straatblokjes (ook al wordt er door de fabrikant gezegd dat het kan, waarom zou je in godsnaam ???)

Stalen leidingen, want dat is beter. Het gevoel is beter, punt.

Juiste vloeistof.

Juiste banden (dus niet banden waarmee het ook zou kunnen, maar gewoon de juiste).

Spiegels er af en niet inklappen..

Etc....

Zo veel halve maatregelen zie ik in dit topic voorbij komen. Ja daarmee kan het ook, maar waarom zou je iemand dat adviseren ??? :?

Doe het goed of niet.
 
Ik snap de discussie niet zo goed :)

Als iemand zijn motor gaat voorbereiden voor het circuit dan lijkt het mij dat hij dit toch in 1 keer goed doet?

Adviseer hem dus blokjes te gebruiken voor het circuit en geen straatblokjes (ook al wordt er door de fabrikant gezegd dat het kan, waarom zou je in godsnaam ???)

Stalen leidingen, want dat is beter. Het gevoel is beter, punt.

Juiste vloeistof.

Juiste banden (dus niet banden waarmee het ook zou kunnen, maar gewoon de juiste).

Spiegels er af en niet inklappen..

Etc....

Zo veel halve maatregelen zie ik in dit topic voorbij komen. Ja daarmee kan het ook, maar waarom zou je iemand dat adviseren ??? :?

Doe het goed of niet.


Je heb zeker een punt, maar gaat meer om veiligheid en niet de laatste seconde sneller zijn.
De motor moet ook nog op straat gebruikt kunnen worden, was misschien niet helemaal duidelijk.

Maar tot nu toe ben ik blij met de tips, thx.
 
Er zijn genoeg lui die de eerste circuitkilometers op een standaard fiets maken. Niets mis mee als je het mij vraagt. Zoals meerdere keren genoemd:

-motor goed onderhouden
-goede banden
-spiegels eraf of afplakken. Evt duostepjes eraf.
-km teller afplakken

Veel plezier beleven en voldaan naar huis. Upgrades van welk soort dan ook kun je daarna altijd nog doen als je de smaak te pakken hebt. Of doe gek en koop een circuitfiets!
 
Ik zou ok even nadenken over enkele valprotectoren.
Met name het dynamodeksel (lnks) is bij een schuivetje mogelijk direct gescheurd, met olieverlies en alle gevolgellende.
 
Laatst bewerkt:
Ander remschakelsetje is trouwens ook wel heerlijk hoor, Je wilt waarschijnljk wat meer omghoog en naar achteren met je voeten. Ook is het wel fijn als je stepjes niet meer kunnen inklappen.
 
De standaard uitlaatpositie van een F3 kan ertoe leiden dat je de uitlaat aan de grond gaat rijden als je met je plakbandjes losgaat ;-)

Met een aanpassing van de linkpijp en het ophangpunt hang je de demper wat hoger waardoor je betere grondspeling hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt eigenljk de achterkant van de motor wat omhoog hebben om de stuurgeometrie meergeschikt te maken voor circuitgebruik. Daarbij wil je ook de veerconstante opschroeven (sterkere/zwaardere veer).
Dit in cmbinatie met het doorsteken van de vorkpoten, wat al eerder is genoemd.
 
Maar als ie hoger zit raakt ie de grond niet.
Daarbj kan een klapstepje (deels) opklappen bij bepaalde posities van de voet en dat wil je niet.
En als ie dan wel de grond raakt bij een val, dan vormt ie ook een valbescherming.
 
Ik zou eerst de vloeistoffen vervangen bij twijfel, dikte van de remblokken controleren en eventueel vervangen en lekker gaan rijden. Dan merk je snel genoeg waar je de motor technisch wilt gaan verbeteren. Ik denk dat je eerder aan de limieten van de vering zit dan aan die van de remmen, dat is in ieder geval mijn ervaring m'n GSXR600K2.

Daarnaast zou ik niet vergeten eens goed te kijken naar je kleding. Een knap pak, rug beschermer, goeie laarzen en handschoenen zijn denk ik op dit moment belangrijker dan die Brembo RCS rempomp en woeste sinter blokken.
Wel tof dat je gaat circuit gaat rijden met de motor. Ik heb zelf ook met de auto op het circuit gereden en sinds twee jaar met de motor. Verslavende hobbies :)
 
Voor wat de ombouw /aanpassing betreft... Hebben we daar nog een specifiek topic voor?
Ik heb ook het plan om met mijn PC31 het circuit op te gaan zoeken. Voor de fun echt (nog) niet voor record tijden... Hoewel ik hier al best aardige tips gelezen heb kan ik me voorstellen dat hier nog wel meer over geschreven is.. Mocht iemand tips hebben over specifieke topics dan hoor ik t graag.

Ik zag een post van "Dutch" waarin ie zei Geen probleem, data voor de PC31 staan in het bestand dus kan geregeld worden 8-)" iemand enig idee over welk bestand we het dan hebben? of zou dit een verwijzing zijn naar een bestand als bijlage in een PM?

Vast mijn dank :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan