motor doet vreemd, betreft meerdere problemen

Gets

MF veteraan
2 aug 2004
1.160
9
brussel-leuven
tijdje geleden had ik last van m'n koppelingshendel. ALs ik die introk om te schakelen en dan terug losliet gind die niet vanzelf helemaal terug met het effect van slippende koppeling als gevolg (veel toeren geen of weinig acceleratie). Heb wat WD40 erin gespoten en gaat terug als voorheen.

Maar nu zit ik precies met andere problemen...
(weet niet of het echt met bovenstaande te maken heeft maar kan me niet herinneren dat ik die problemen ervoor ook al had)

1. Als ik de motor start, even laat warmlopen, me eropzet en in eerste zet, valt die gewoon stil... kan erna wel meteen starten en wegrijden

2. voor de eerste maal vandaag : ritje gedaan met motor, motor goed warm enz.. sta in neutraal te wachten, zet me terug in eerste, valt stil (normaal alleen maar na het starten zoals in 1 beschreven)

deze maal kon ik niet meteen starten, moest contact verbreken en dan terug sleutel omdraaien

3. Tijdens het rijden schokt m'n motor enorm. Vooral tijdens het optrekken. Geef streep gas erbij maar in plaats van te versnellen schokt (bokt) die enorm.

Ook tijdens het rijden zelf, hou bijv. rustig 70 aan in normaal toerental, lijkt het plots alsof je over kasseiwegje rijdt, hoewel het vlakke asfalt is.

Iemand enig idee wa deze symptomen beteken?

Vuil in de carbs?
koppelingskabel te strak aangetrokken?
koppelingsplaten versleten?

het betreft hier een cb500 uit 1994, met 32000 km en amper 250 km geleden een kleine beurt gehad, dus normaal zouden technische problemen toch opgemerkt moeten zijn?

Mijn dank is groot
Gets
 
waarschijnlijk klevende koppelingsplaten,wanneer heb je je olie ververst en welke olie gebruik je daarvoor? Kijk ook je jiffy schakelaar na op de goede werking deze klote dingen willen nogal eens vervelend doen met als gevolg onderbreking dan valt de motor uit en dan ineens weer contact zodat je de motor weer kan starten ,zelf is tie er bij mij afgehaald.
 
zie op het papier van m'n laatste onderhoud dat de olie ververst is, is dus zo'n 250 km geleden... heb er maar pas laatste 50 km of zo last van hoor. merk weet ik niet, is door technieker gedaan.

die beveiliging van de jiffy, waar vind ik die juist? (heb geen handleiding)
 
zie op het papier van m'n laatste onderhoud dat de olie ververst is, is dus zo'n 250 km geleden... heb er maar pas laatste 50 km of zo last van hoor. merk weet ik niet, is door technieker gedaan.

die beveiliging van de jiffy, waar vind ik die juist? (heb geen handleiding)

is gewoon een schakelaartje bij je zijstandaard, meestal iets met een pinnetje ofzo maar dat zie je vanzelf wel.
 
Uhm, d'r is nog niemand die 'm vertelt dat z'n bike op 1 poot loopt en dat het not done is om je motor ff stationair warm te laten lopen.
Okay, dat laatste is gewoon een advies wil je tenminste nog enige tijd van je motor genieten, aan het eerste kan je werken door je carbs ff te spoelen (schroefje los en laten lopen, opvangen met wat keukenrolpapier en daarna ff wegspoelen met een emmertje water). Nog steeds een probleem? Loop dan de bougies ff na. Optische check en bij twijfel gewoon nieuwe kaarsen kopen en plaatsen. Nog steeds een probleem, check de staat van de bougiekap en .... and so on.
 
Laatst bewerkt:
Uhm, d'r is nog niemand die 'm vertelt dat z'n bike op 1 poot loopt en dat het not done is om je motor ff stationair warm te laten lopen.

not done om effe stationair te laten lopen? Hoor toch van meerdere mensen dat ze dit doen... choke aan of halverwege, starten, ondertussen handschoenen en helm aan, en dan vertrekken, na 50 m of zo choke af...

kan toch geen kwaad lijkt me?
 
not done om effe stationair te laten lopen? Hoor toch van meerdere mensen dat ze dit doen... choke aan of halverwege, starten, ondertussen handschoenen en helm aan, en dan vertrekken, na 50 m of zo choke af...

kan toch geen kwaad lijkt me?

Als de motor stationair loopt is de oliedruk niet zo hoog, zeker niet met koude olie. Rechtse cylinder kan dan (te) weinig olie krijgen. Doe het zelf ook zoals je omschrijft, maar dan wel als ik op de motor zit en ie dus rechtop staat.

Dutch
 
Volgens mij heb ik echt gelezen dat je 'm warm laat lopen. Alhoewel het een maffe volgorde is om je motor eerst te starten en je dan (verder) aan te kleden, moet dat natuurlijk wel kunnen .... Toegevoegde waarde heeft die volgorde iig niet. Behalve dan mogelijk wat extra geluidsoverlast en stank (of uh geur) en op langere termijn wat extra benzineverbruik en door afwijkende smering een zeer kleine extra slijtage. Dus damohjijsellufwetuh.
Ik hoor je niet over het lopen op één poot en het spoelen van de carbs. Maar goed ...
 
even een update...

probleem is opgelost.
Het was de beveiling aan de jiffy... zat blijkbaar een of ander vals contact tussen de stekkertjes. Dit zorgde ervoor dat tijdens het rijden het contact soms verbroken werd, vandaar het bokken (en de knallen in m'n uitlaat) alsook het stilvallen bij het in eerste zetten

resultaat : beveiliging is er nu gewoon uit, mag ik gewoon niet vergeten jiffy in te klappen bij het vertrekken :9

Wat dat warmlopen betreft... is maar max. 20 sec. hoor dat ie stationair loopt met choke aan, zeker niet meer. Daarna vertrek ik en zit ik choke af en rij dan rustig tot ie warm is... maar iedereen zal z'n methode wel hebben denk ik :)

toch bedankt voor de reacties :}
Gets
 
Terug
Bovenaan Onderaan