Motor en motorrijbewijs

House M.D.

Die hard MF'er
6 sep 2009
336
1
Hey
Ik heb een aantal vraagjes en vroeg me af of ik hier goed advies kan krijgen van mensen met jaren motor ervaring:).
Ik heb mijn motor theorie al op zak, nu nog rijlessen:) maar goed wat ik dus wil weten is.

1 welke motoren zijn aan te raden zodra ik mijn rijbewijs heb? natuurlijk geen roestbak want ik wil ervaring op kunnen doen, maar wel goedkoop houden

2 ben 24 jaar oud en van wat ik heb begrepen is dat ik automatisch zwaardere motoren mag rijden. klopt dit?

3 Ik wil volgend jaar zomer een Gixxer 750 k8 aanschaffen om ermee op vakantie te gaan van NL naar Frankrijk ghostrider style :9 grapje

De reden dat ik specifiek die motor wil is omdat van wat ik begrepen heb na beetje zoeken op internet, is dat de 750 een mix is van de 600 en de 1000. 1000 lijkt me net stap te ver en 600 net niet ver genoeg?
Of zal ik de gsxr maar overslaan en gelijk voor een MTT Y2K gaan is een goede beginnersmotor toch? :+
Maar goed ik ben nieuw in de motorwereld dus corrigeer me als ik het verkeerd heb.

oh en mocht ik in de verkeerde gedeelte van dit forum zitten sorry
 
Laatst bewerkt:
1 welke motoren zijn aan te raden zodra ik mijn rijbewijs heb? natuurlijk geen roestbak want ik wil ervaring op kunnen doen, maar wel goedkoop houden
Een HayaNinjaR1Blade
2 ben 24 jaar oud en van wat ik heb begrepen is dat ik automatisch zwaardere motoren mag rijden. klopt dit?
Klopt, als je slaagt op het examen met een zware motor tenminste.
3 Ik wil volgend jaar zomer een Gixxer 750 k8 aanschaffen om ermee op vakantie te gaan van NL naar Frankrijk ghostrider style:P grapje

De reden dat ik specifiek die motor wil is omdat van wat ik begrepen heb na beetje zoeken op internet, is dat de 750 een mix is van de 600 en de 1000. 1000 lijkt me net stap te ver en 600 net niet ver genoeg?
Tsja ik zou nu niet zeggen dat een 600 niet ver genoeg is. Maar als je een Gixxer750 wilt, goede keus.
 
Laatst bewerkt:
Hey
Ik heb een aantal vraagjes en vroeg me af of ik hier goed advies kan krijgen van mensen met jaren motor ervaring:).
Ik heb mijn motor theorie al op zak, nu nog rijlessen:) maar goed wat ik dus wil weten is.

1 welke motoren zijn aan te raden zodra ik mijn rijbewijs heb? natuurlijk geen roestbak want ik wil ervaring op kunnen doen, maar wel goedkoop houden

2 ben 24 jaar oud en van wat ik heb begrepen is dat ik automatisch zwaardere motoren mag rijden. klopt dit?

euh... je had je theorie toch al? :+

Als je examen doet op een zware motor, mag je zwaar rijden, doe je examen op een lichte motor moet je 2 jaar op een lichte motor rijden. Zo simpel is het.

Dus zorg dat je instructeur je met een zware motor naar het examen stuurt.


3 Ik wil volgend jaar zomer een Gixxer 750 k8 aanschaffen om ermee op vakantie te gaan van NL naar Frankrijk ghostrider style :9 grapje

De reden dat ik specifiek die motor wil is omdat van wat ik begrepen heb na beetje zoeken op internet, is dat de 750 een mix is van de 600 en de 1000. 1000 lijkt me net stap te ver en 600 net niet ver genoeg?
Of zal ik de gsxr maar overslaan en gelijk voor een MTT Y2K gaan is een goede beginnersmotor toch? :+
Maar goed ik ben nieuw in de motorwereld dus corrigeer me als ik het verkeerd heb.

oh en mocht ik in de verkeerde gedeelte van dit forum zitten sorry

doe wat je zelf wil.
Als je jezelf een beetje in de hand hebt kun je ook een 1000 nemen. Een 600 is iets vergevingsgezinder, maar je moet zelf weten.

En je bent niet de eerste die hier een topic over opent ;)
 
Dat ik mijn motorrijbewijs haal dat is een ding dat zeker is ook al moet ik het examen 10x doen. niet dat dat gaat gebeuren maar you get my point.
Maar valt de gixxer 750 onder zwaar? of moet ik dan eerder denken aan een harley nightrod ( mijn favoriete harley overigens! ziet er zo sexy uit )

De 750 is dus ook met als ik straks laat ik zeggen 8 maanden ervaring heb ongeveer wel een goede keuze?
 
hmm ok dat is duidelijk dan zal ik er zeker voor zorgen dat ik met meer als 25k rij! bedankt :)
de gixxer 750 zit duidelijk boven de 34pk maar met hoeveel?
 
Maar valt de gixxer 750 onder zwaar?
In de zin van het examen?
>35kW is zwaar
<25kW is licht
(of het moet ondertussen al veranderd zijn)
De 750 is dus ook met als ik straks laat ik zeggen 8 maanden ervaring heb ongeveer wel een goede keuze?
Na 7,9 maand nog net wel, 8 maand vrees ik voor.

Kunnen wij natuurlijk moeilijk voorspellen in onze glazen bol wat jij er van gaat vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je wel verzekeren dat een fiets uitzoeken zonder dat je erop heb gezeten geen slimme zet is: ga eerst eens bij een dealer "proefzitten". Ik vind Yamaha's bloedmooie dingen maar die dashboards vind ik echt retesaai bijv.
 
Maar valt de gixxer 750 onder zwaar? of moet ik dan eerder denken aan een harley nightrod ( mijn favoriete harley overigens! ziet er zo sexy uit )

De 750 is dus ook met als ik straks laat ik zeggen 8 maanden ervaring heb ongeveer wel een goede keuze?

Ik zou eerst eens beter mijn huiswerk doen als ik jouw was een gsxr 750 spuugt er ruim meer vermogen eruit als welke legetieme harley dan ook ;) .

600-tjes overigens ook :Y
 
Laatst bewerkt:
Part 66 dat zal ik sowieso wel doen, ik geef alleen aan dat de gixxer750 in ieder geval mijn voorkeur heeft qua looks. Er op rijden is natuurlijk een ander verhaal.

en disco stu sarcasme is onnodig. Ik probeer uit te vinden of de gixxer 750 voor iemand met weinig ervaring wel een goede motor is of niet. Van wat ik begrepen heb is het namelijk een behoorlijk sterke
 
Laatst bewerkt:
Part 66 dat zal ik sowieso wel doen, ik geef alleen aan dat de gixxer750 in ieder geval mijn voorkeur heeft qua looks. Er op rijden is natuurlijk een ander verhaal.

en disco stu sarcasme is onnodig. Ik probeer uit te vinden of de gixxer 750 voor iemand met weinig ervaring wel een goede motor is of niet.
Van wat ik begrepen heb is het namelijk een behoorlijk sterke

150+ pk,een 600 heeft dezelfde looks en altijd nog goed voor ruim 120 pk.
Wat een goede motor voor jou is kan hier niemand objectief beoordelen.
Wat de ene uit een zxr 400(65 pk)haalt, haalt de andere niet eens uit een 1000(170+pk's) bv. :)
 
Laatst bewerkt:
Ieder voor zich. ;) Ik ben begonnen op een 250 cc :+ lesmotor, daarna eeen 305 kawa gekocht, mijn eerste valpartijen, :X daarna op een 500 eencylinder :] , daarna de overstap naar een duc 900 ss, grote stappen vooruit *O* Ik zal je zeker geen 750 gixxer aanraden om mee te beginnen, tenzij je centen genoeg hebt :W

Grtz.
 
Laatst bewerkt:
@downsider
Daar heb je gelijk in ze hebben dezelfde looks, maar weet je misschien ook vanuit ervaring of een 600 niet snel gaat vervelen? en hoe groot het verschil met een 750 is?
Ik zit er in ieder geval niet aan te denken om als een imbeciel met 240 op snelwegen te gaan rijden =) wil toch graag mijn rijbewijs behouden:P

@motopsycho
Naja beginnen wil ik met een goedkoop ding van laat ik zeggen 1000 euro puur om ervaring op te doen, intussen sparen voor de gixxer 750 k8.
 
Laatst bewerkt:
Ach als jij je maar ten alle tijden beseft dat je op een krachtige motor zit is er weinig aan de hand. Het grootste risico van zo'n krachtige motor zit hem in de situaties waarin het bijna fout gaat. Op zo'n moment komt het aan op je ervaring en heeft de manier waarop jij met het gas omgaat veel grotere invloed op de situatie, maar als je gewoon rustig aan je motor leert kennen hoef je je niet veel zorgen te maken.

Overigens dat van die 240 dacht ik ook, maar ik was hem met een maand al kwijt met die snelheid, maar je bent al wat uit de risico leeftijd, dus dat scheelt ;)

Edit. Ik zie dat je je afvraagt of een 600 gaat vervelen. Ik zou zeggen ga eens een proefrit maken. Met je CB500 (waarschijnlijk) kun je het gas nog vol open gooien na een bocht. Als je dat met een Gixxer 600 doet, een race motor, dan kom je de eerste paar dagen niet eens tot het einde van je gas, zoveel respect heb je er dan voor. De eerste keer dat ik op een R6 het gas open gooide na m'n examen zat ik met knikkende knieen mezelf vast te klemmen aan de tank omdat ik er van overtuigd was dat ik er aan de achterkant af zou gaan. Oftewel je gaat je niet vervelen op een 600, ook niet op een 750 en ook niet op een 1000. Ze geven allemaal een gigantische kick als het gas er op gaat, alleen de 750 en zeker de 1000 gaan eerder op het achterwiel, wat gewoon inhoudt dat je er geconcentreerder mee moet om gaan.
De 600 heb je ook eerder onder controle en dat is op lange termijn veel lekkerder dan gewoon een enorme bak met vermogen hebben. Een mooie bocht is lekkerder dan als eerste weg bij het stoplicht.
 
Laatst bewerkt:
@downsider
Daar heb je gelijk in ze hebben dezelfde looks, maar weet je misschien ook vanuit ervaring of een 600 niet snel gaat vervelen? en hoe groot het verschil met een 750 is?
Ik zit er in ieder geval niet aan te denken om als een imbeciel met 240 op snelwegen te gaan rijden =) wil toch graag mijn rijbewijs behouden:P

@motopsycho
Naja beginnen wil ik met een goedkoop ding van laat ik zeggen 1000 euro puur om ervaring op te doen, intussen sparen voor de gixxer 750 k8.
Als je het geld voor een K8 heb, heb je ook geld voor een redelijke waardevast instap model.
Voor een euro of 2500-3000 heb je een Suzuki GSX-R SRAD 600 of 750 vanaf '98 waar je mooi een jaar ervaring op kunt opdoen, daarna verpats je die weer en koop je vervolgens je droommotor.
180 op landwegen zit je zelfs met een 600 cc uit 93 verdacht snel op, dus je rijbewijs kun je altijd wel kwijtraken...
 
Ik begrijp je punt, maar het geld voor een 750 k8 heb ik niet :P daarom gaf ik aan op een goedkoop ding te willen rijden zodat ik kan sparen voor de 750 k8.
Maar ik kan er denk ik wel vanuit gaan dat als ik een motor voor 1000 euro koop dat ik em na 1 jaartje waarschijnlijk of moet laten slopen, of nauwelijks nog wat van de 1000 euro die ik uitgaf terug kan krijgen.

@ thijs bedankt voor je antwoord stel ik zeer op prijs :D
Qua prijs lijkt er in ieder geval tussen de 600 en 750 niet veel verschil te zitten voor de k8 versies, en ik wil perse de k8 versie vanwege de look.
K7 versies zien er goed uit maar de k8 is gewoon *drool*
 
Laatst bewerkt:
En volgend jaar komt er een K10 en wil je een K10, tenminste zo gaat het meestal ;)
Ik zou lekker eens wat huren/proefrijden en je komt er vrij snel achter dat je voor minder dan euro 12000 ook heeeeeeel erg lekker kan rijden ;)
 
Ik snap wat je bedoelt, maar wat dat betreft ben ik niet zo.
Omdat met alles wel telkens een nieuw versie uit komt bijv: ik heb in maart een camera gekocht maar het is nog niet eens 2010 en er is al een nieuw model uit.
Telkens het nieuwste van het nieuwste willen is menselijk, maar alleen niet verstandig want zo kan ik wel bezig blijven :-/ daarnaast heb ik het geld er niet voor om zoiets te doen :p
Ik heb me zinnen gezet op de 750 k8 :p maar ik geloof je 100% dat je voor minder dan 12000 euro ook lekker kan rijden.
overigens als ik de 750 k8 koop is het 2e hands voor rond de 9000 euro
 
Ook iets waar ik zelf in geloof;
Ik vind het veel leuker om op te bouwen.
Dus ipv meteen een dikke motor te kopen met 150pk kan je ook beginnen met een CB500 of SV650 en wat (bochten) ervaring opdoen.

Behalve het feit dat die minder snel zal afstraffen bij een fout, is het ook veel leuker als je daarna nog kan overstappen naar snellere motor
 
Laatst bewerkt:
CB500 is fantastisch ding om mee te rijden als je je rijbewijs hebt. Zeker als je een tijdje SS'ers gereden hebt. Het lijkt wel een minibike dan zo'n CBtje en je gaat er asociaal mee gooien.
 
SSer? :) en de cb500 ziet er goed uit voor zn prijs :) denk dat ik maar voor zoiets zal gaan dan.
Eerst maar eens lessen, heb hier en daar rondgekeken en vond een rijschool die voor 800 euro een compleet pakket heeft.
Moet ook nog gaan sparen voor mijn droompak :/ had nooit gedacht dat ik zou moeten sparen voor een kleding :/ maar goed ik heb me zinnen erop gezet :) 2500 voor een pak van Dainese en dan moet ik nog helm, boots en handschoenen erbij kopen ook allemaal van Dainese :o :9~
Lang leve kieskeurig zijn _O-
 
Laatst bewerkt:
Ieder voor zich. ;) Ik ben begonnen op een 250 cc :+ lesmotor, daarna eeen 305 kawa gekocht, mijn eerste valpartijen, :X daarna op een 500 eencylinder :] , daarna de overstap naar een duc 900 ss, grote stappen vooruit *O* Ik zal je zeker geen 750 gixxer aanraden om mee te beginnen, tenzij je centen genoeg hebt :W

Grtz.

:^
 
Laatst bewerkt:
Hey
Ik heb een aantal vraagjes en vroeg me af of ik hier goed advies kan krijgen van mensen met jaren motor ervaring:).
Ik heb mijn motor theorie al op zak, nu nog rijlessen:) maar goed wat ik dus wil weten is.

1 welke motoren zijn aan te raden zodra ik mijn rijbewijs heb? natuurlijk geen roestbak want ik wil ervaring op kunnen doen, maar wel goedkoop houden

2 ben 24 jaar oud en van wat ik heb begrepen is dat ik automatisch zwaardere motoren mag rijden. klopt dit?

3 Ik wil volgend jaar zomer een Gixxer 750 k8 aanschaffen om ermee op vakantie te gaan van NL naar Frankrijk ghostrider style :9 grapje

De reden dat ik specifiek die motor wil is omdat van wat ik begrepen heb na beetje zoeken op internet, is dat de 750 een mix is van de 600 en de 1000. 1000 lijkt me net stap te ver en 600 net niet ver genoeg?
Of zal ik de gsxr maar overslaan en gelijk voor een MTT Y2K gaan is een goede beginnersmotor toch? :+
Maar goed ik ben nieuw in de motorwereld dus corrigeer me als ik het verkeerd heb.

oh en mocht ik in de verkeerde gedeelte van dit forum zitten sorry
1 Hangt erg van je smaak en budget af...
2 Heb je geleerd voor je theorie examen.........
3 Nog nooit op een motor gereden zeker? Een moderne 600 is bloedsnel vergeleken met een auto, heb je zat aan voorlopig.

Veel plezier met lessen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan