Motor en onweer

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Gisteren een >SCHRIK< momentje..

Ik ben niet bang voor onweer normaal, helemaal niet, maar toen ik gisteren een felle onweersbui inreed, voelde ik me toch onbehaaglijk en op mn hoede.
En niet onterecht. Na een hoop gerommel en geflits sloeg de bliksem in de grond, amper 10 meter van me vandaan. Ik voelde de dreun gewoon door mijn motor heen. Ik schrok me natuurlijk helemaal het apezuur.
Ik ben afgeslagen en ben zo brutaal geweest om te schuilen in een openstaande schuur.


Zijn er verhalen bekend van door de bliksem geroosterde motorrijders? Hoeveel gevaar loop je eigenlijk op de motor? Het klinkt allemaal heel geruststellend dat je op rubber rijdt, maar je hebt niets aan theorie wanneer je met je geroosterde harses ligt uit te fikken in de berm.

De schrik zit er bij mij in ieder geval goed in. Ik denk dat ik de volgende keer op de voorhand maar een schuilplekkie zoek :$
 
Laatst bewerkt:
dat rubber theorie werkt alleen in de auto, op de motor ben je zelf ook nat en water geleid stroom (ook al doet water dat niet goed) dus ik zou in een goeie donderbui ook ff ergens droog staan bij een pompstation ofzo.

maar als de bliksem lekker ver weg is zou ik gewoon doorrijden, natuurlijke selectie en al dat soort geneuzel :)

LOL @ je sig
 
Laatst bewerkt:
Tis niet de kooi van Faraday waar je in zit, ik zou voor het onweer toeslaat een veilig
plekje zoeken. In Zweden ben ik ook eens op de motor overvallen door onweer, behalve bossen verder niets, ben een stukje het bos ingelopen en het beste ervan gehoopt. Kan dit
nog schrijven dus het is goed afgelopen, ik snap dat je je helemaal het lazerus bent geschrokken fijn is het niet.
 
Yep, dat beetje rubber van die banden beschermt je écht niet.

Bij onweer is het slim om even te gaan schuilen....... uiteraard NIET onder een boom......
 
Rubber maakt niet veel uit.

Ga gewoon even schuilen. Je hebt best wel geluk gehad. Een maat van me is buiten westen geraakt omdat de bliksem enkele 10tallen meters verderop insloeg.

Onweer terwijl je winsurft is trouwens nog ellendiger weet ik uit ervaring. Ik scheet 189237 kleuren stront.
 
dat rubber theorie werkt alleen in de auto, op de motor ben je zelf ook nat en water geleid stroom (ook al doet water dat niet goed) dus ik zou in een goeie donderbui ook ff ergens droog staan bij een pompstation ofzo.

maar als de bliksem lekker ver weg is zou ik gewoon doorrijden, natuurlijke selectie en al dat soort geneuzel :)

LOL @ je sig


Er bestaat geen ''rubbertheorie'' voor de auto, enige reden waarom je in een auto veilig bent is omdat je in een zogenaamde '' kooi van Faraday'' zit. Kleine uitleg, in een metalen omhulsel kan er geen potentiaal verschil zijn dus gaat er ook geen stroom lopen, dus loop je ook geen gevaar.
Of die autobanden van rubber, ijzer of wat dan ook gemaakt zijn speelt geen enkele rol.
En water geleid niet ? Nee, 100% zuiver water inderdaad niet maar dit komt in de natuur niet voor. Water wordt geleidend door de verontreinigingen die er in aanwezig zijn.

Op de motor ben je dus net zo kwetsbaar als iedereen die zich niet in een of andere kooi van Faraday bevind. (En dit kan behalve een auto elke constructie van metaal zijn ).
 
Er bestaat geen ''rubbertheorie'' voor de auto, enige reden waarom je in een auto veilig bent is omdat je in een zogenaamde '' kooi van Faraday'' zit. Kleine uitleg, in een metalen omhulsel kan er geen potentiaal verschil zijn dus gaat er ook geen stroom lopen, dus loop je ook geen gevaar.

Of die autobanden van rubber, ijzer of wat dan ook gemaakt zijn speelt geen enkele rol.
En water geleid niet ? Nee, 100% zuiver water inderdaad niet maar dit komt in de natuur niet voor. Water wordt geleidend door de verontreinigingen die er in aanwezig zijn.

Op de motor ben je dus net zo kwetsbaar als iedereen die zich niet in een of andere kooi van Faraday bevind. (En dit kan behalve een auto elke constructie van metaal zijn ).

Ik weet voldoende van de theorie :) (Ik ben natuurkunde-docent in opleiding). Maar juist de praktijk ben ik in geintresseerd. En ik het geval van bulderende natuurkrachten wil de praktijk nog wel eens anders uitvallen dan de in laboratorium-omstandigheden zo vaak bewezen theoriën.

Op rubberen banden ben je (in theorie ;) ) minder kwetsbaar omdat het geleidingsvermogen van rubber erg laag is, en de bliksem de weg van de minste weerstand bewandelt. Maar wellicht is de weg van de minste weerstand toch via jezelf, als je door open veld rijdt.

Maar tot nu toe zijn er geen doem verhalen van geroosterde wijlen MF'ers? Dat stelt me toch enigsinds gerust.
 
Feiten en cijfers

De snelheid van bliksem is ontzettend groot. Gemiddeld is de snelheid 60.000 km/s. De spanning van de bliksem kan oplopen tot honderd miljoen Volt. De energie die een bliksem geeft is gelijk aan 100 kWh (KiloWatt per hour). Concreet betekent dit dat men duizend lampen van 100 Watt een uur kan laten branden. In Indonesië zijn de meeste onweersbuien te vinden. Doordat de beweging van de bliksemflits een snelheid heeft van 300.000 kilometer per seconde en het geluid 300 meter per seconde, is het mogelijk om te berekenen hoe ver je van de bliksem bent. Zodra je een flits ziet, dien je te tellen totdat je het geluid hoort. Het aantal seconden deel je door drie en dan weet je het aantal kilometer afstand. Bliksem slaat niet tweemaal op dezelfde plek (dezelfde onweer) in. Door de felheid van het licht is het verstandig om niet naar de bliksem te kijken. Een nabije bliksemflits kan verblinden!


In geval van onweer, lkkr thuis blijven.
 
Ik weet voldoende van de theorie :) (Ik ben natuurkunde-docent in opleiding). Maar juist de praktijk ben ik in geintresseerd. En ik het geval van bulderende natuurkrachten wil de praktijk nog wel eens anders uitvallen dan de in laboratorium-omstandigheden zo vaak bewezen theoriën.

Op rubberen banden ben je (in theorie ;) ) minder kwetsbaar omdat het geleidingsvermogen van rubber erg laag is, en de bliksem de weg van de minste weerstand bewandelt. Maar wellicht is de weg van de minste weerstand toch via jezelf, als je door open veld rijdt.

Maar tot nu toe zijn er geen doem verhalen van geroosterde wijlen MF'ers? Dat stelt me toch enigsinds gerust.

Nou, als je in praktijk geïnteresseerd bent doen we dat toch ? :+ Ik in een auto en jij op schoenen met rubberen zolen, dikte van het rubber mag jezelf bepalen. En dan even wachten op een blikseminslag... Ik denk dat die bliksem zich weinig aantrekt van je schoentjes. De bliksem zoekt zich een weg van het inslagpunt naar aarde (nou ja, eigenlijk andersom). En als jij toevallig in dit circuit zit heb je een probleempje. Ik, in mijn auto, heb nergens last van want die bliksem raakt niet mij maar de auto en voert dus via deze auto zijn lading naar aarde af.

Maar het lijkt me zeker wel een aparte en angstaanjagende beleving die je hebt ervaren, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, hoop ook dat zo blijft. Je hebt veel mazzel gehad. :)
 
Ugh... reed gister naar Duitsland via de Autobahn. Sloeg de bliksem een kilometer verder in (dorpje langs de weg). Toch door gereden omdat ik niks langs de weg kon vinden om stil te staan. Dat was wel even vloeken. Gelukkig geen bliksem daarna meer. (maar wel nog zo'n 100km achter auto's moeten zitten en erg fijn het opspattende water op mogen vangen.

Maar ook ik ga de volgende keer toch iets harder op zoek naar een schuilplekkie. Dan maar die stomme voetbalwedstrijd missen ;)
 
Ik weet voldoende van de theorie :) (Ik ben natuurkunde-docent in opleiding). Maar juist de praktijk ben ik in geintresseerd. En ik het geval van bulderende natuurkrachten wil de praktijk nog wel eens anders uitvallen dan de in laboratorium-omstandigheden zo vaak bewezen theoriën.
Op rubberen banden ben je (in theorie ;) ) minder kwetsbaar omdat het geleidingsvermogen van rubber erg laag is, en de bliksem de weg van de minste weerstand bewandelt. Maar wellicht is de weg van de minste weerstand toch via jezelf, als je door open veld rijdt.
Maar tot nu toe zijn er geen doem verhalen van geroosterde wijlen MF'ers? Dat stelt me toch enigsinds gerust.

Ik snap niet helemaal wat die opleiding dan voor zin heeft, als je zelfs niet weet welke praktijkvoorbeelden er zijn van mensen die door de bliksem getroffen zijn. En ja, daar zitten ook motorrijders etc. tussen.
Trouwens, dan zou je ook moeten weten dat rubber tegen dergelijke krachten weinig effect heeft als isolator......
 
Rubber onder kont werkt alleen als je in het geheel afgeschermd bent.
Je rijd op een motor bent nat en hebt voor de rest geen bescherming wat so ever.

Als je geraakt word dan ben je de lul. ;)

Beste is gewoon ergens gaan schuilen of de bikkels onder ons rijden gewoon door.

Stomme mooi weer rijders ook durven niet eens door te rijden bij een spatje regen. :+
 
Komop zeg, dat rubber maakt toch geen drol uit! We praten hier over spanningen die makkelijk 1 miljoen volt zijn, en die zonder problemen een kilometer lucht kunnen overbruggen. Je denkt toch niet dat die 5 centimeter rubber dan nog wat uitmaakt?
 
Komop zeg, dat rubber maakt toch geen drol uit! We praten hier over spanningen die makkelijk 1 miljoen volt zijn, en die zonder problemen een kilometer lucht kunnen overbruggen. Je denkt toch niet dat die 5 centimeter rubber dan nog wat uitmaakt?

Dat denkt ie geloof ik wél....... Daarom is hij aankomend natuurkundedocent.......
 
@paisley: als de bliksem op je in slaat wanneer je op de motor zit, ben je in ieder geval flink het haastje. 't Enige wat je dan nog kan beschermen is een koekblik
 
antenna1.jpg


antenna2.jpg


Met onweer ga ik altijd zo op pad. Op de flat waar ik opgroeide hadden we ook bliksemafleiders die er voor zorgde dat de flat niet geraakt werd.

Die theorie heb ik doorgevoerd naar motorrijden, moet het nog eens testen, maar goed.. het idee staat als een huis natuurlijk.
 
[afbeelding]

[afbeelding]

Met onweer ga ik altijd zo op pad. Op de flat waar ik opgroeide hadden we ook bliksemafleiders die er voor zorgde dat de flat niet geraakt werd.

Die theorie heb ik doorgevoerd naar motorrijden, moet het nog eens testen, maar goed.. het idee staat als een huis natuurlijk.
_O- _O- _O-

Maare even serieus bliksen slaat niet in motoren is de voorkeur van de bliksem, wel auto's fietser huizen ( met riet dak) bomen maar niet in motoren en scooters is gewoon voorkeur (Zeus gooit alleen bliksem naar de vijand niet naar ons :] )
 
Terug
Bovenaan Onderaan