Paulus24
MF'er
Weet niet of het al gepost is,
Echt ziek
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daar waren we al even achter...Eh, 3*10^8 m/s is 3*10^5 km/s en dat is toch echt 300 000 km/s hoor. Een 3 met vijf nullen (de komma schuift vijf plaatsen op).
Trouwens, de bliksem is geen licht, en gaat natuurlijk niet met de lichtsnelheid. Het zijn immers elektronen, en die gaan dus ietsjes langzamer, hoewel bepaald niet traag.
Had ik niet gezien... Overigens is licht ook een elektromagnetisch verschijnsel, maar dat terzijdeDaar waren we al even achter...
Dat bliksem geen licht maar een electrisch verschijnsel is, is bij mij maar al te bekend. Mag ook wel met een electrotechnische opleiding. Alleen een klein rekenfoutje gemaakt, zoals ik al eerder meldde...
Weet niet of het al gepost is,
Echt ziek
Dit lijkt me de zinnigste post tot nu toe. (Maar ik ben geen natuurkundeleraar io oid )Het maakt wel uit hoe je door de bliksen getroffen wordt. Bij een directe inslag waarbij jezelf als het ware onderdeel wordt van de bliksemschicht maakt de paar cm rubber niet uit.
Als de bliksem op een niet al te kleine afstand inslaat is het grootste gevaar de stroom die zich door de grond verspreidt. Sta je op de grond met je benen uit elkaar, dan kan de stroom via je ene been omhoog en via de andere weer naar beneden gaan lopen. De rubberen banden en de wielen die met elkaar verbonden zijn door een dik metalen frame kunnen je hier wel tegen beschermen als je op de motor zit.
Als de bliksem op kleine afstand inslaat zonder direct geraakt te worden kan je weggeblazen worden door de expanderende lucht als gevolg van de hitte van de bliksem, vergelijkbaar met een explosie op korte afstand. Hier helpen rubberen banden ook niet tegen
Hij wordt volgens mij meer geraakt door een randverschijnsel, hij krijgt wel een nijdige tik maar dit is geen directe inslag volgens mij.Duuuuuuuuuuuuudeeeeeeeeeeeeeeeee
WTF!! Lucky SOAB
Weet niet of het al gepost is,
Echt ziek
Het geleidingsvermogen van rubber mag dan laag zijn, er zit wel een geleidend laagje vervuild water op.Ik weet voldoende van de theorie (Ik ben natuurkunde-docent in opleiding). Maar juist de praktijk ben ik in geintresseerd. En ik het geval van bulderende natuurkrachten wil de praktijk nog wel eens anders uitvallen dan de in laboratorium-omstandigheden zo vaak bewezen theoriën.
Op rubberen banden ben je (in theorie ) minder kwetsbaar omdat het geleidingsvermogen van rubber erg laag is, en de bliksem de weg van de minste weerstand bewandelt. Maar wellicht is de weg van de minste weerstand toch via jezelf, als je door open veld rijdt.
Maar tot nu toe zijn er geen doem verhalen van geroosterde wijlen MF'ers? Dat stelt me toch enigsinds gerust.
ik was zaterdagavond gelukkig iets eerder vertrokken van mijn werk van amersfoort naar almere. het begon al iets te spetteren. Toen ik de motor in de garage gezet had, barrste het gelijk los!. wat een weer zeg........wel mooi die flitsen, maar ik had liever niet op de weg gezeten met de motor.
Heb je met de motor trouwens minder last van aqua-planning dan met een auto? voor mijn gevoel wel....