Motor en onweer

Jongens, de enige goede manier is ergens gaan schuilen waar je beschut ben.
Kan dat niet, omdat je bv in open veld bent, moet je afstappen, en op een vijftal meter van je motor gehurkt gaan zitten. Klinkt belachelijk maar is de veiligste manier!
 
Jongens, de enige goede manier is ergens gaan schuilen waar je beschut ben.

Op café *O*
Wordt je enkel vanbinnen nat. O-)

Kan dat niet, omdat je bv in open veld bent, moet je afstappen, en op een vijftal meter van je motor gehurkt gaan zitten. Klinkt belachelijk maar is de veiligste manier!

Je ziet een onweer toch van ver genoeg afkomen om tijdig een onderkomen te zoeken?
Afdak benzinepomp, onder een brug, in een kerkportaal, een bushokje, winkel ...
Is het niet om geen bliksem op je kop te krijgen, dan toch om niet zeiknat te worden.
Mja, op de snelweg is dat weer niet zo makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je dan toch met feiten en cijfers gaat strooien, zorg dan dat je de goede cijfers gebruikt...
Bliksem plant zich voort ongeveer met de snelheid van licht. Dit komt omdat het een electrisch verschijnsel is. De snelheid van licht is 3*10^8 m/s ofwel ongeveer 30.000 km/s. De eenheid kWh is niet kiloWatt per uur maar kiloWattuur (kW * h ipv kW/h). Dit is een eenheid van energie.

Als je dan toch met feiten en cijfers gaat strooien, zorg dan dat je de goede cijfers gebruikt...
De snelheid van het licht is 299 792 458 m/s in een vacuum, en dat is bij ons nog altijd 300.000 km/s

_O-
 
Op café *O*
Wordt je enkel vanbinnen nat. O-)

*O*
Je ziet een onweer toch van ver genoeg afkomen om tijdig een onderkomen te zoeken?
Afdak benzinepomp, onder een brug, in een kerkportaal, een bushokje, winkel ...
Is het niet om geen bliksem op je kop te krijgen, dan toch om niet zeiknat te worden.
Mja, op de snelweg is dat weer niet zo makkelijk.

Normaal wel ja, maar als het je ergens overvalt op een of andere route in de middle of nowhere in frankrijk ofzo is dit de manier... want onder een boom schuilen is geen optie :)
 
Bij onweer geldt:

Eiken moet je wijken,
en beuk'n mo'j zeuk'n*..

* uitspreken op z'n achterhoeks ;)
 
Jongens, de enige goede manier is ergens gaan schuilen waar je beschut ben.
Kan dat niet, omdat je bv in open veld bent, moet je afstappen, en op een vijftal meter van je motor gehurkt gaan zitten. Klinkt belachelijk maar is de veiligste manier!

Klopt. Die beschutting mag alleen geen boom zijn. omdat die de kans hoger maakt dat juist daar de bliksem inslaat.
Benen altijd bij elkaar. Ga je met gespreide benen staan dan kan het potentiaalverschil dat optreedt bij een blikseminslag op korte afstand zonder meer dodelijk zijn.
 
Op café *O*
Wordt je enkel vanbinnen nat. O-)Je ziet een onweer toch van ver genoeg afkomen om tijdig een onderkomen te zoeken?
Afdak benzinepomp, onder een brug, in een kerkportaal, een bushokje, winkel ...
Is het niet om geen bliksem op je kop te krijgen, dan toch om niet zeiknat te worden.
Mja, op de snelweg is dat weer niet zo makkelijk.
Maar op de snelweg staan vaak lantaarnpalen, ANWB-borden en vangrails die een stuk beter geleiden en meestal nog hoger zijn ook.
 
Maar op de snelweg staan vaak lantaarnpalen, ANWB-borden en vangrails die een stuk beter geleiden en meestal nog hoger zijn ook.

Klopt,
Maar op de snelweg mag je niet stoppen als het onweert, en als je toch stopt dan wordt je alsnog nat !

Common sense gebruiken hé.

Het grootste gevaar bij een onweer is dat het dan veelal zo straf regent dat de wegen waterglad worden en je op je bakkes kan schuiven. Ook de rukwinden kunnen gevaarlijk zijn. DAT zijn de twee beste redens om ff te stoppen & te schuilen.
De kans dat je neergebliksemd wordt in onze lage landen is zodanig klein dat je daar niet al teveel mee moet inzitten.
 
En zelfs twee fouten in de eerste zin. Het onderwijs Nederlands was misschien al eerder op z'n retour dan het onderwijs natuurkunde.

Maar ik heb nooit gezegd dat ik goed in Nederlands ben :')
Ik ga daar ook niet in doceren dus anderen hoeven niet van mijn vauten te leren

Daarnaast ga ik ook niet zoals tegenwoordig elke taalpurist zitten mouwen over punten en komma's in elk onderwerp op elk forum :') :')

Gelukkig was ik inderdaad beter in Wis en natuurkunde en is het nooit wat geworden met mijn Nederlands.

Oh ja, en ik vind Star Trek ook leuk :+ :z :W
 
@paisley: Je mag je beschermengeltje enorm bedanken dat je alleen een klap gevoelt hebt van die bliksem inslag/uitslag!
En nee, als de bliksem in de buurt is, is het niet verstandig op de motor te rijden :N
Net als een aantal anderen al gesteld hebben:
In een auto wordt je beschermd door de kooi constructie. En banden lijken leuke isolatoren maar zijn dat dus absoluut niet. En dat is maar goed ook, want als ze dat wel waren en je auto zou door de bliksem getroffen zijn dan zou je die dus niet meer veilig kunnen verlaten tot de auto is ontladen.
 
Laatst bewerkt:
En banden lijken leuke isolatoren maar zijn dat dus absoluut niet. En dat is maar goed ook, want als ze dat wel waren en je auto zou door de bliksem getroffen zijn dan zou je die dus niet meer veilig kunnen verlaten tot de auto is ontladen.

Dan gaat ie gewoon via die 20cm grondspeling de grond in hoor. De bliksem slaat je banden gewoon over. Dat is het hele punt in deze "discussie".

Een blikseminslag vasthouden in een isolator nadat die is ingeslagen is niet heeeeeel erg makkelijk volgens mij (ik heb er ook niet heel veel verstand van) :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 2x de kracht van de bliksem van dichtbij mogen meemaken en ik kan niet anders zeggen dan: Ga schuilen en blijf niet doorrijden!!! Zeker op de snelweg waar bij ons zo ongeveer om de kilometer wel een of ander viaduct of fietspad of zo over de weg gaat.


De eerste ervaring was een inslag in de mast van een polyester zeiljachtje dat naast onze boot lag. Het ding zonk in seconden (niemand aan boord), de hele bodem rond waar de mast stond was totaal wegeslagen, werkelijk een groot gapend gat!! Ik was toen zelf nog een klein kind en dat heeft echt een daverende indruk op me gemaakt en doodsbag waren we!! Wisten wij veel dat onze boot van staal was en dus helemaal niet gevaarlijk onder deze omstandigheden.

De tweede keer was minder gelukkig, een kennis die in het weiland liep, zijn letterlijk alleen nog wat rokende (rubberen!!) laarzen van teruggevonden.
 
Bij onweer geldt:

Eiken moet je wijken,
en beuk'n mo'j zeuk'n*..

* uitspreken op z'n achterhoeks ;)

Twents ook goed? ;)

Maar helaas. Is niet waar.

van

http://www.weer.nl/nc/nl/home/weer/...ef/article/veiligheid_bij_onweer.html?type=98

Een van de meest intrigerende kwesties is daarbij de vraag onder welke boom je nu veiliger bent, in geval van onweer: onder een eik of onder een beuk? We zijn hier zelfs door een aantal mensen over gebeld. Er gaat namelijk een hardnekkig verhaal dat je onder een beuk veiliger bent dan onder een eik. Om het antwoord meteen te geven: dit is NIET waar. In principe trekken alle boomsoorten in gelijke mate de bliksem aan. Daar is geen verschil in aan te brengen, blijkt uit ieder onderzoek. Dat het verhaal over vermeende veiligheid van de beuk toch gaat, komt doordat en beuk, die getroffen wordt door de bliksem, minder zichtbare schade heeft dan een eik.

Door de ruwe bast kan de bliksem bij een eik niet afgevoerd worden via een natuurlijke bliksemafleider: een straaltje water langs de stam. Het gaat als volgt: de bliksem slaat in de boom. Dan verdampt het water in de stam en ontploft deze. Op die manier blijft een meer dan duidelijk zichtbaar schadespoor op de stam achter. Beuken hebben net als berken gladde stammen. De bliksem wordt daarover zo naar de aarde afgevoerd. Uiterlijke schade is er dan vaak niet. Hieruit is ten onrechte het idee ontstaan dat beuken veilige schutplaatsen zouden zijn bij bliksem, wat dus niet zo is.

Een ander verhaal is dat je met je auto, op het moment dat daarop een bliksem is ingeslagen, tegen een paaltje moet rijden om de lading af te voeren. Ook dit is NIET waar. De restlading die op de auto achterblijft, is meteen na de ontlading al vrijwel nihil. Het heeft dan ook geen enkele zin om tegen een paaltje aan te rijden, het is alleen zonde van de lak. Wacht wel met uitstappen, totdat het onweer op een veilige afstand is. Dan slaat niet nog een bliksem in.
 
Twents ook goed? ;)
Ho ff...... roep nooit zomaar Twent tegen een Achterhoeker......

Maar helaas. Is niet waar.
Ik ging er van uit dat het een of ander geintje was, iedereen snapt toch wel dat het soort boom geen rúk uitmaakt bij een blikseminslag?

Hoewel..... als je éérst door de bliksem wordt getroffen en daarna nog een tak van die ontplofte boom in je nek krijgt....... :X
 
Ho ff...... roep nooit zomaar Twent tegen een Achterhoeker......

En andersom ook zeker niet! Ik ben dus een Tukker....Maar we praten wel ongeveer hetzelfde....
Ik ging er van uit dat het een of ander geintje was, iedereen snapt toch wel dat het soort boom geen rúk uitmaakt bij een blikseminslag?

Hoewel..... als je éérst door de bliksem wordt getroffen en daarna nog een tak van die ontplofte boom in je nek krijgt....... :X

Veel mensen denken gewoon dus WEL dat een beuk veilig is....Serieus.
(ikzelf ook.... :$ :$ :$
 
Als je dan toch met feiten en cijfers gaat strooien, zorg dan dat je de goede cijfers gebruikt...
De snelheid van het licht is 299 792 458 m/s in een vacuum, en dat is bij ons nog altijd 300.000 km/s

_O-
Ehrm... :o
Natuurkunde is al te lang geleden. Nulletje vergeten... Ik onthoud altijd gewoon 3*10^8, die is zeker weten goed. Alleen is dat wel een 3 met 8 nullen, en niet met 7...

Ik heb overigens nog wel ergens een paar fotootjes van 'binnenbliksem' liggen, zal ze eens opzoeken. Hoogspanningslab levert mooie Kodakmomentjes :+
 
Laatst bewerkt:
4,5 jaar geleden sloeg de bliksem op het zolder in, waar ik net achter de computer zat.
Ik heb een Logitech mx518 game muis, en die lag ff op de kop met de laser kant naar boven omdat ik ergens mee bezig was, geen idee wat meer om eerlijk te zijn.

Wil net de muis weer pakken ENORME klap! Bliksem sloeg in en een witte heldere flits van een 30 cm kwam uit me lasergedeelte en vloog over me toetsenbord naar links in het bureau.

Stoel achteruit getrapt.. AAAAAAAAAAA gillend naar beneden, ff nagedacht over wat ik net had meegemaakt..
Terug naar boven gewandeld, geen metalen dingen aangeraakt omdat ik bang was ergens een klap stroom van te krijgen.
Kom op me kamer computer was uit, bleek dat de voeding kapot vernield was en nog iets anders.

Als me dit al kan gebeuren in huis, dan stap ik niet op een motor met onweer..
 
Ik geloof in 2005 zijn er hier in Zeeland 2 mensen getroffen door de bliksem.
1 persoon kende ik.
Er komen ongeveer 3 mensen per jaar om door de bliksem.
Dus ik pas wel op hier in zeeland.
Nu zijn hier ook heel veel vlaktes, akkerland.

En een paar jaar geleden begon het te onweren. Ik ben helemaal niet bang voor onweer, vind het zelfs mooi.
Maar dit ging zo heftig te keer dat ik stekkers wilde uittrekken.

Op het moment dat ik mijn computer wil afsluiten slaat de bliksem waarschijnlijk in mijn tuinlampen.
Goeiemorgen wat een knal! Ik dacht dat de ruiten eruit zouden springen.

Ik " voelde" de spanning ook echt.
Ben als een idioot door huis gerend, kijkend of het ergens brandde, en ik ging er van uit dat al mijn apparatuur kapot ging zijn.
Het viel mee gelukkig.
Alle telefoons en de tuinlampen waren kapot en de stoppen eruit.
Maar toen besefte ik de kracht van onweer pas goed.


Met onweer zal ik ook niet gauw rijden. De kans is minimaal, maar ik heb altijd pech.
Zoiets zou mij ook overkomen. :+

Bescherming op de motor heb je niet, in een auto zit je het veiligst.
Maar goed, dat weten we ondertussen wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan