flyingdutchy
MF veteraan
- 6 okt 2004
- 9.301
- 1
opzet was leuk maar het had beter gekuntAls je het niet vertrouwd moet je maar een VRO2 doen, kan nooit kwaad.
Ik heb nog nooit iemand met VRO2 door bliksem getroffen zien worden dussss.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
opzet was leuk maar het had beter gekuntAls je het niet vertrouwd moet je maar een VRO2 doen, kan nooit kwaad.
Ik heb nog nooit iemand met VRO2 door bliksem getroffen zien worden dussss.
Ja, en mocht je geraakt worden moet je er als de donder vandoor gaan.
Jongens, de enige goede manier is ergens gaan schuilen waar je beschut ben.
Kan dat niet, omdat je bv in open veld bent, moet je afstappen, en op een vijftal meter van je motor gehurkt gaan zitten. Klinkt belachelijk maar is de veiligste manier!
Als je dan toch met feiten en cijfers gaat strooien, zorg dan dat je de goede cijfers gebruikt...
Bliksem plant zich voort ongeveer met de snelheid van licht. Dit komt omdat het een electrisch verschijnsel is. De snelheid van licht is 3*10^8 m/s ofwel ongeveer 30.000 km/s. De eenheid kWh is niet kiloWatt per uur maar kiloWattuur (kW * h ipv kW/h). Dit is een eenheid van energie.
Op café
Wordt je enkel vanbinnen nat.
Je ziet een onweer toch van ver genoeg afkomen om tijdig een onderkomen te zoeken?
Afdak benzinepomp, onder een brug, in een kerkportaal, een bushokje, winkel ...
Is het niet om geen bliksem op je kop te krijgen, dan toch om niet zeiknat te worden.
Mja, op de snelweg is dat weer niet zo makkelijk.
Jongens, de enige goede manier is ergens gaan schuilen waar je beschut ben.
Kan dat niet, omdat je bv in open veld bent, moet je afstappen, en op een vijftal meter van je motor gehurkt gaan zitten. Klinkt belachelijk maar is de veiligste manier!
Maar op de snelweg staan vaak lantaarnpalen, ANWB-borden en vangrails die een stuk beter geleiden en meestal nog hoger zijn ook.Op café
Wordt je enkel vanbinnen nat. Je ziet een onweer toch van ver genoeg afkomen om tijdig een onderkomen te zoeken?
Afdak benzinepomp, onder een brug, in een kerkportaal, een bushokje, winkel ...
Is het niet om geen bliksem op je kop te krijgen, dan toch om niet zeiknat te worden.
Mja, op de snelweg is dat weer niet zo makkelijk.
Jou antwoord baart mij zorgen over het opleidingsnivo in Nederland
Maar op de snelweg staan vaak lantaarnpalen, ANWB-borden en vangrails die een stuk beter geleiden en meestal nog hoger zijn ook.
En zelfs twee fouten in de eerste zin. Het onderwijs Nederlands was misschien al eerder op z'n retour dan het onderwijs natuurkunde.En dan zelf een fout maken in het eerste woord van je reactie... humor!
En zelfs twee fouten in de eerste zin. Het onderwijs Nederlands was misschien al eerder op z'n retour dan het onderwijs natuurkunde.
En banden lijken leuke isolatoren maar zijn dat dus absoluut niet. En dat is maar goed ook, want als ze dat wel waren en je auto zou door de bliksem getroffen zijn dan zou je die dus niet meer veilig kunnen verlaten tot de auto is ontladen.
Bij onweer geldt:
Eiken moet je wijken,
en beuk'n mo'j zeuk'n*..
* uitspreken op z'n achterhoeks
Een van de meest intrigerende kwesties is daarbij de vraag onder welke boom je nu veiliger bent, in geval van onweer: onder een eik of onder een beuk? We zijn hier zelfs door een aantal mensen over gebeld. Er gaat namelijk een hardnekkig verhaal dat je onder een beuk veiliger bent dan onder een eik. Om het antwoord meteen te geven: dit is NIET waar. In principe trekken alle boomsoorten in gelijke mate de bliksem aan. Daar is geen verschil in aan te brengen, blijkt uit ieder onderzoek. Dat het verhaal over vermeende veiligheid van de beuk toch gaat, komt doordat en beuk, die getroffen wordt door de bliksem, minder zichtbare schade heeft dan een eik.
Door de ruwe bast kan de bliksem bij een eik niet afgevoerd worden via een natuurlijke bliksemafleider: een straaltje water langs de stam. Het gaat als volgt: de bliksem slaat in de boom. Dan verdampt het water in de stam en ontploft deze. Op die manier blijft een meer dan duidelijk zichtbaar schadespoor op de stam achter. Beuken hebben net als berken gladde stammen. De bliksem wordt daarover zo naar de aarde afgevoerd. Uiterlijke schade is er dan vaak niet. Hieruit is ten onrechte het idee ontstaan dat beuken veilige schutplaatsen zouden zijn bij bliksem, wat dus niet zo is.
Een ander verhaal is dat je met je auto, op het moment dat daarop een bliksem is ingeslagen, tegen een paaltje moet rijden om de lading af te voeren. Ook dit is NIET waar. De restlading die op de auto achterblijft, is meteen na de ontlading al vrijwel nihil. Het heeft dan ook geen enkele zin om tegen een paaltje aan te rijden, het is alleen zonde van de lak. Wacht wel met uitstappen, totdat het onweer op een veilige afstand is. Dan slaat niet nog een bliksem in.
En dan zelf een fout maken in het eerste woord van je reactie... humor!
Ho ff...... roep nooit zomaar Twent tegen een Achterhoeker......Twents ook goed?
Ik ging er van uit dat het een of ander geintje was, iedereen snapt toch wel dat het soort boom geen rúk uitmaakt bij een blikseminslag?Maar helaas. Is niet waar.
Ho ff...... roep nooit zomaar Twent tegen een Achterhoeker......
Ik ging er van uit dat het een of ander geintje was, iedereen snapt toch wel dat het soort boom geen rúk uitmaakt bij een blikseminslag?
Hoewel..... als je éérst door de bliksem wordt getroffen en daarna nog een tak van die ontplofte boom in je nek krijgt.......
Ehrm...Als je dan toch met feiten en cijfers gaat strooien, zorg dan dat je de goede cijfers gebruikt...
De snelheid van het licht is 299 792 458 m/s in een vacuum, en dat is bij ons nog altijd 300.000 km/s
En andersom ook zeker niet! Ik ben dus een Tukker....Maar we praten wel ongeveer hetzelfde....