Motor en onweer

Eh, 3*10^8 m/s is 3*10^5 km/s en dat is toch echt 300 000 km/s hoor. Een 3 met vijf nullen (de komma schuift vijf plaatsen op).

Trouwens, de bliksem is geen licht, en gaat natuurlijk niet met de lichtsnelheid. Het zijn immers elektronen, en die gaan dus ietsjes langzamer, hoewel bepaald niet traag.
Daar waren we al even achter... ;)
Dat bliksem geen licht maar een electrisch verschijnsel is, is bij mij maar al te bekend. Mag ook wel met een electrotechnische opleiding. Alleen een klein rekenfoutje gemaakt, zoals ik al eerder meldde... :$
 
Daar waren we al even achter... ;)
Dat bliksem geen licht maar een electrisch verschijnsel is, is bij mij maar al te bekend. Mag ook wel met een electrotechnische opleiding. Alleen een klein rekenfoutje gemaakt, zoals ik al eerder meldde... :$
Had ik niet gezien... :z Overigens is licht ook een elektromagnetisch verschijnsel, maar dat terzijde ;)

Ik kwam vanmiddag wel in een beste bui terecht met de motor, maar ik heb het zonder inslag overleefd. Geen experimentele gegevens verzameld dus. Alleen een nat pak ;(
 
Het maakt wel uit hoe je door de bliksen getroffen wordt. Bij een directe inslag waarbij jezelf als het ware onderdeel wordt van de bliksemschicht maakt de paar cm rubber niet uit.

Als de bliksem op een niet al te kleine afstand inslaat is het grootste gevaar de stroom die zich door de grond verspreidt. Sta je op de grond met je benen uit elkaar, dan kan de stroom via je ene been omhoog en via de andere weer naar beneden gaan lopen. De rubberen banden en de wielen die met elkaar verbonden zijn door een dik metalen frame kunnen je hier wel tegen beschermen als je op de motor zit.

Als de bliksem op kleine afstand inslaat zonder direct geraakt te worden kan je weggeblazen worden door de expanderende lucht als gevolg van de hitte van de bliksem, vergelijkbaar met een explosie op korte afstand. Hier helpen rubberen banden ook niet tegen :)
Dit lijkt me de zinnigste post tot nu toe. (Maar ik ben geen natuurkundeleraar io oid O-) )
Het potentiaalverschil over de grond rondom de plek van inslag is belangrijk. De spanning vloeit daarbij concentrisch weg. Hoe verder je van de plek van inslag bent, hoe meer je hebt aan droge rubberen zolen (of ander slecht geleidend materiaal). Sta je met je voeten/wielen 'haaks' op het inslagpunt, dan loop je een groter risico dan wanneer je 'op een cirkel' staat.
 
Ik weet voldoende van de theorie :) (Ik ben natuurkunde-docent in opleiding). Maar juist de praktijk ben ik in geintresseerd. En ik het geval van bulderende natuurkrachten wil de praktijk nog wel eens anders uitvallen dan de in laboratorium-omstandigheden zo vaak bewezen theoriën.

Op rubberen banden ben je (in theorie ;) ) minder kwetsbaar omdat het geleidingsvermogen van rubber erg laag is, en de bliksem de weg van de minste weerstand bewandelt. Maar wellicht is de weg van de minste weerstand toch via jezelf, als je door open veld rijdt.

Maar tot nu toe zijn er geen doem verhalen van geroosterde wijlen MF'ers? Dat stelt me toch enigsinds gerust.
Het geleidingsvermogen van rubber mag dan laag zijn, er zit wel een geleidend laagje vervuild water op.
En het spanningsverschil ( en dus het elektrisch veld) bij een bliksem is erg groot; als dat in staat is een geleidend pad te forceren in lucht (weliswaar met een hoge vochtigheid), dan is het overslaan over de band naar aarde ook zo gebeurd.

Rubber banden bieden dus vlgs mij geen enkele bescherming.

Het enige dat je kan doen is zorgen dat je in een kooi van Faraday terecht komt, als is het maar een huisje bij een bushalte.
Anders onder een viaduct schuilen.
Is dat er allemaal niet, dan schijn je je zo klein als maar mogelijk te moeten maken.
Zeg maar als een opgerolde egel op de grong gaan zitten.
Ziet er natuurlijk idioot uit, maar het schijnt te helpen.......
 
Moest gister onderweg nog denken aan dit topic, ben uiteindelijk toch maar doorgereden maar door dit topic wel een heel klein beetje zenuwachtig :P
 
ik was zaterdagavond gelukkig iets eerder vertrokken van mijn werk van amersfoort naar almere. het begon al iets te spetteren. Toen ik de motor in de garage gezet had, barrste het gelijk los!. wat een weer zeg........wel mooi die flitsen, maar ik had liever niet op de weg gezeten met de motor.
Heb je met de motor trouwens minder last van aqua-planning dan met een auto? voor mijn gevoel wel....
 
ik was zaterdagavond gelukkig iets eerder vertrokken van mijn werk van amersfoort naar almere. het begon al iets te spetteren. Toen ik de motor in de garage gezet had, barrste het gelijk los!. wat een weer zeg........wel mooi die flitsen, maar ik had liever niet op de weg gezeten met de motor.
Heb je met de motor trouwens minder last van aqua-planning dan met een auto? voor mijn gevoel wel....

Toevallig met 80/90 door een flinke plas gereden, ik gok 10 tot 15 centimeter diep bij de grensovergang in Venlo. Zag het pas heel laat door het slechte zicht maar ben blijven zitten, was in ieder geval wel even schrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan