Motor houdt in boven de 80km/u

peter4871

Rookie
2 apr 2013
21
0
Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag,
Ik heb hier een Kawasaki gpx 600 r ninja uit 94 staan.
Deze heb ik niet lang geleden gekocht en hij had wat problemen met het lopen.
Hij starte niet goed, en bleef ook niet lekker lopen.

Nu heb ik zelf de accu vervangen en dat hielp al heel wat.
Daarna hem naar Motoport gebracht en daar hebben ze het volgende gedaan:
Carburatie gereinigd
Carburatie Gesynchroniseerd
CO Gesteld
Bougies vervangen
Bougiedoppen vervangen
Luchtfilter Vervangen
Brandstoffilter Gereinigd
Ketting Gespannen en Gesmeerd.
Al met al was het een leuk bedrag maar hij liep weer.
Dit was een week gereden, daarna alleen er mee naar huis gereden aangezien het nog geen lente weer was.

Vandaag de op uit en best wat afgereden. bij gas geven trok hij mooi weg en voor je het weet zat je al weer ver voorbij het snelheidslemiet.
Maar aan het einde van de dag begon hij gek te doen, Hij trekt op tot aan de 50/60 en daarna maakt hij alleen veel toeren.
Als ik dan doorschakel gaat hij weer een stukje sneller en dit gaat tot max 80, daarna kruipt hij omhoog.
Terwijl dit aan het begin van de dag nog in de 3 binnen een paar seconde voorbij de 100 zat.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? en hoe kan ik dit oplossen?
Hopelijk heeft iemand een idee.
Al vast bedankt.
 
Ik het helemaal niet over stotteren van de motor.
Het probleem is nou dat hij bij constant 80km/h netjes hetzelfde blijft lopen maar dat de toerenteller instabiel is.
Als jij denkt dat dat aan de ketting of het voortandwiel ligt begin ik meer te twijfelen aan jou dan aan zijn kettingwiel.

Yep, toerenteller is aan het overlijden. Smeer de kabel eerst maar eens kijken of dat wat helpt (waarschijnlijk niet)
 
Laatst bewerkt:
@ V.D.V hap hap hap! Niet genoeg gegeten vanavond? _O- *O* :+
Had het gelezen van de ketting die binnenkort vervangen moest worden en heb inmiddels al hier wel wat foto's van versleten voortandwielen voorbij zien komen waar eigenlijk geen tanden meer op zaten dus als TS zo'n voortandwiel erop heeft zitten dan geeft ook de klachten die hij beschrijft.
En het is makkelijk te checken he zelfs voor een leek dus TS moet dat ook nog wel lukken.
Bedoelde het verder gewoon als een geintje hoor die opmerking dat het mij een beetje tegen viel van jou meende der nix van.
 
@ V.D.V hap hap hap! Niet genoeg gegeten vanavond? _O- *O* :+
Had het gelezen van de ketting die binnenkort vervangen moest worden en heb inmiddels al hier wel wat foto's van versleten voortandwielen voorbij zien komen waar eigenlijk geen tanden meer op zaten dus als TS zo'n voortandwiel erop heeft zitten dan geeft ook de klachten die hij beschrijft.
En het is makkelijk te checken he zelfs voor een leek dus TS moet dat ook nog wel lukken.
Bedoelde het verder gewoon als een geintje hoor die opmerking dat het mij een beetje tegen viel van jou meende der nix van.

ahhhh wat lief :') :j
 
Vandaag gebeld, ze hadden hen gecontroleerd voor mij.
Had hem er heen gebracht en ze zouden een test rid doen. Maar hij wou niet starten.
Bleek de stroom kabel los te zitten. Ze hebben deze vast gezet en gereden maar niks geen problemen. Wat dus raar is. Maar ga hem weer ophalen.
Kan het dat hij gek doet door los zitten stroom kabel??
 
Yep, toerenteller is aan het overlijden. Smeer de kabel eerst maar eens kijken of dat wat helpt (waarschijnlijk niet)


_O- _O- _O- geintje van je hoop ik? of in de war met een mechanische km teller?

Vandaag gebeld, ze hadden hen gecontroleerd voor mij.
Had hem er heen gebracht en ze zouden een test rid doen. Maar hij wou niet starten.
Bleek de stroom kabel los te zitten. Ze hebben deze vast gezet en gereden maar niks geen problemen. Wat dus raar is. Maar ga hem weer ophalen.
Kan het dat hij gek doet door los zitten stroom kabel??


Ja
 
Kan het dat hij gek doet door los zitten stroom kabel??

als hij los zat wat gezien is door de monteur, jij had er op de heenweg wel last van maar de monteur niet meer tijdens de testrit... dan is er maar 1 vraag handig om te stellen, wat hebben ze gedaan?

als het enige antwoord de accu klem is dan weet je ook het antwoord op de door mij gequote vraag ;)
 
Ik haal hem dinsdag weer op, dan gaan we eens test draaien. Kijken of het probleem echt weg is.
Maar zou wel verklaren waarom hij pas gek deed op de snelweg, gezien de trillingen dan hoger zijn.
 
Hij rijd weer als te voren. Had ik niet verwacht. En dat door zo iets simpels.
En het mooiste? Kosteloos :-). Was zo'n kleine moeite dat ik hem zo weer mee kon nemen :-)
 
Nou toch nog niet helemaal uit het slechte weer.
Na bij de motoport te zijn geweest hebben ze dus mijn accu vast gezet en reed hij weer normaal.
Ik ben toen naar huis gereden en daarna geen tijd gehad weer te rijden.
Naar een paar dagen was het moment daar dus denk ik start het, maar tevergeeft.
Het leek of de accu leeg was. Ik heb hem met de auto en startkabels gestart.
Daarna naar de sportschool gereden, gesport en daarna weer naar huis, van de sportschool naar huis starte hij gewoon weer en ik dacht probleem verholpen.

Een paar dagen later wou ik een dag gaan rijden, ook weer zelfde probleem hij start niet. De accu aan de acculader gezet voor 15 min en gestart. naar kennisen gereden en daar koffie gedronken.
Toen ik weg wou gaan weer zelfde probleem. ik had gelukkig de lader mee dus weer de accu opgeladen 15 min en weer verder gegaan. vervolgens ongeveer 4 uur gereden.

De motor heeft toen 4 dagen stil gestaan. Weer naar het werk heen en terug en ook geen probleem.
de 2de keer naar het werk de heen weg geen probleem. tot nu toe telkens volgens toegestaande snelheden gereden.
Gisteren dus op de terugweg had ik een mooi openstuk op de A1 en bijna geen verkeer en kon me dus niet inhouden en heb vol het gas open gezet. Maar toen ik de 160 berijkte begon hij ineens terug te zakken, kon gas geven wat ik wou maar hij zakte toch terug. ik heb hem naar de vluchtstrook gestuurd maar op de rechterbaan viel de motor al uit.
En daar stond ik aan de A1 en hij wou niet meer starten. iemand gebelt startkabels er bij maar ook toen starte hij niet. lijkt of de accu leeg is.
Gelukkig had ik gevraagt de aanhanger mee te nemen dus motor achter op.
Thuis accu er uit en 1 dag en nacht laten opladen.
Nu net doe ik de accu er weer in en hij start weer als in de glorie dagen.

Nu snap ik er dus niks van, kan dit komen omdat hij niet oplaad? En is het mogelijk dat hij bij veel vermogen de accu leeg trekt. De accu heb ik niet echt tijd gegeven om weer goed op te laden dus als hij meer stroom nodig heeft bij snelheid dan dat hij aanmaakt snap ik het wel.
Iemand een idee?
 
Zo, even weer wat er bij.
De voorgenoemde problemen werden veroorzaakt door de Accu, op een of andere manier was deze stuk gegaan.
Accu weer vervangen voor een nieuwe, en sinds toen doet hij het goed.
Ik heb hem nu de hele winter aan de druppellader gehad.
Als het even tussendoor kon mooi op pad er mee.

Maar mijn beginprobleem is er nog steeds, Hij blijft nog steeds haken bij de 6000 toeren als ik een tijdje gereden heb.
Ik heb deze winter een camera gekocht voor het snowboarden en natuurlijk het motorrijden.
Ik heb deze even zo geplaats dat hij mijn meter laat zien.

Hier even een voorbeeld er van.
Eerste stukje laat zien als ik normaal weg trek, dan doet hij gewoon zo als het hoort.
het 2de stukje zie je dat hij blijft haken bij de 6000 toeren, als ik snel doorschakel kan ik wel gewoon verder.

Ik heb al een keer geprobeerd om hem er voorbij te trekken, effect is dan dat ik stil kom te staan.
Zolang ik hem onder de 6000 hou is er niks aan de hand. Alleen dan kan je dus niet weg trekken en boven de 120 kom je niet meer uit.

Heeft iemand een idee waar ik bij dit probleem moet zoeken?

Hier de link naar mijn "probleem" :
 
Zo, even weer wat er bij.
De voorgenoemde problemen werden veroorzaakt door de Accu, op een of andere manier was deze stuk gegaan.
Accu weer vervangen voor een nieuwe, en sinds toen doet hij het goed.
Ik heb hem nu de hele winter aan de druppellader gehad.
Als het even tussendoor kon mooi op pad er mee.

Maar mijn beginprobleem is er nog steeds, Hij blijft nog steeds haken bij de 6000 toeren als ik een tijdje gereden heb.
Ik heb deze winter een camera gekocht voor het snowboarden en natuurlijk het motorrijden.
Ik heb deze even zo geplaats dat hij mijn meter laat zien.

Hier even een voorbeeld er van.
Eerste stukje laat zien als ik normaal weg trek, dan doet hij gewoon zo als het hoort.
het 2de stukje zie je dat hij blijft haken bij de 6000 toeren, als ik snel doorschakel kan ik wel gewoon verder.

Ik heb al een keer geprobeerd om hem er voorbij te trekken, effect is dan dat ik stil kom te staan.
Zolang ik hem onder de 6000 hou is er niks aan de hand. Alleen dan kan je dus niet weg trekken en boven de 120 kom je niet meer uit.

Heeft iemand een idee waar ik bij dit probleem moet zoeken?

Hier de link naar mijn "probleem" :

Denk dat je dat bij het elektrische gebeuren moet zoeken.
 
Zou het? hij doet het enkel als hij warm is, en dus niet in het begin.
Kan het te maken hebben met mijn luchtkoeling? Dus met mijn radiator?
Heel af en toe als ik de motor wegzet slaat deze aan, maar meestal is deze uit.
Dus dat mijn thermostaat niet werkt?
 
Ik denk dat we hier op MF een lijn moeten trekken: Mensen die een imbusbout een imbusschroef noemen kunnen "misschien beter naar een dealer gaan" , maar met amper sleutelervaring carburateurs gaan reinigen doen we wel ff over het internet? :P
Niet om lullig te doen maar offcieel is het wel een inbusschroef. Iets waar je de sleutel overheen zet is een bout, gaat de sleutel er in dan is het een schroef ;)

iNbus trouwens niet iMbus :+
 
Laatst bewerkt:
Mogelijke veroorzakers:
Bobines, Pickup-spoelen, lekke vacuum membramen v.d. carbs, stekker cdi.
In je wph vindt je de weerstandswaardes van bobines (primair en secundair) en van je pickup spoelen.
Doormeten in koude toestand en wanneer het probleem zich voordoet.

Stekker cdi controleren op corrosie en inspuiten met contactspray

Membramen inspecteren.


grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Mogelijke veroorzakers:
Bobines, Pickup-spoelen, lekke vacuum membramen v.d. carbs, stekker cdi.
In je wph vindt je de weerstandswaardes van bobines (primair en secundair) en van je pickup spoelen.
Doormeten in koude toestand en wanneer het probleem zich voordoet.

Stekker cdi controleren op corrosie en inspuiten met contactspray

Membramen inspecteren.


grtz,

Cees

Als die membramen lek zouden zijn zou hij altijd raar moeten doen toch. Denk dat je dat al wel door kan strepen.
 
Niet om lullig te doen maar offcieel is het wel een inbusschroef. Iets waar je de sleutel overheen zet is een bout, gaat de sleutel er in dan is het een schroef ;)

iNbus trouwens niet iMbus :+

Om lullig te doen :P heb je dit opgezocht op wikipedia?
Een inbus is wel degelijk een BOUT, hij voldoet dan wel aan de definitie van een schroef maar het is een uitzondering op die regel, en spreek je dus van een Inbus bout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan