Motor: ik weet het niet meer zoveel keuze

het valt me op dat de meesten hier maar al te graag hun eigen merk brommertje aanprijzen..
Nee joh.

Heb je trouwens al eens aan een leuke 1-pitter gedacht? Een Honda XBR 500 bijvoorbeeld, of een GB 500 TT. Lekker handelbaar en een heerlijk geluid. Onderhoud is een eitje en je kunt ook in <25kw variant krijgen.

full


:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
zijn daar nog onderdelen van te koop dan ? of wordt 't ruilbeurs en/of XBR500-club-werk als 'r wat loos is ?
 
TS, zoals je ziet heeft iedereen zo z'n voorkeur.
Daar ga je op deze manier ook niet uitkomen. Sommigen zijn gek van een ééncyilinder, een tweecylinder of een viercylinder. Niet één van die types is voor iedereen de beste, er is er maar één die kan beslissen wat het lekkerste rijdt en dat ben je zelf.

Er is een aardig rijtje voorbij gekomen. Maak daar een keus uit en ga proefrijden zodra je daar aan toe bent.


Oh..... als de onderhoudskosten en reparatiekosten belangrijk zijn voor je, is een motor met volle kuip misschien wat minder verstandig. Duurder in aanschaf, duurder in onderhoud (die kuip moet er ook steeds weer af en op) én duurder mbt reparatiekosten (dat plastic vervangen kost een hóóp centen....).
Een watergekoelde viercylinder is qua onderhoud iets goedkoper, lagere banden/kettingslijtage, langere onderhoudsintervallen.
Maar uiteraard is motorrijden ook een kwestie van "gevoel" en wat je mooi vindt en niet alleen van de portemonnaie.
 
Probleem is waarschijnlijk voor een beginner dat een eerste motor waarschijnlijk altijd wel lekker en fijn zit en rijd. Wat het al erg moeilijker maakt is dat deze groep mensen (waaronder ik) nog niet erg veel feeling heeft waardoor enkel de grootste verschillen enkel iets opvallen. (Let op! ik heb nog niet proefgereden)..

Mijzelf:
Daarom stel ik mij op theoretische basis bijvoorbeeld de eisen dat het een 2 cilinder motor moet zijn waarop langere mensen makkelijk(!) op kunnen (+/- 1,90), voor (sportieve) toerritjes.)(geen racer/chopper) En dat er iemand af en toe netjes achterop kan zitten.
Hieruit zouden een paar motoren moeten rollen (lastig!) waarvan daarna nog eens in budget moet passen. Onderhoudskosten is dan een laatste waarna ik zou kijken. Want tjah het wordt zowiezo een 2e hands en hoop dat het een beetje meevalt. Iedere motor kan helaas de spreekwoordelijke dooie mus zijn..
 
Laatst bewerkt:
da's helemaal waar Jan ,.....ook een kwestie van gevoel en wat je mooi vind ....

ik vind "big twins" onder een hoek van 45 graden erg mooi .... :) :) :)

....van zukke bijv :
full
 
maar als beginner kun je misschien beter met een kleinere inhoud beginnen :)
 
Probleem is waarschijnlijk voor een beginner dat een eerste motor waarschijnlijk altijd wel lekker en fijn zit en rijd. Wat het al erg moeilijker maakt is dat deze groep mensen (waaronder ik) nog niet erg veel feeling heeft waardoor enkel de grootste verschillen enkel iets opvallen. (Let op! ik heb nog niet proefgereden)..

Natuurlijk zal je eerste "nieuwe" motor beter aanvoelen dan een lesmotor, hij zal meestal ook beter zijn......
Maar bij de tweede proefrit op een andere motor merk je al meteen de verschillen.

Doe die proefrit dus maar eerst eens, daarna mag je weer verder theoretiseren...... :+
 
Oowww, dat is nog een kort lijstje!
Ken iemand die had iedere week een nieuwe lijst van een stuk of 8 motoren..... _O-
 
_O- _O-

Zo'n cylinderinhoud kan dodelijk zijn als je er onder terecht komt........ :+


dat wel natuurlijk... :) ,....maar de stuur-eigenschappen zijn zeer comfortabel te noemen ,....echt een aanrader voor de wat meer ervaren rijders......
 
dat wel natuurlijk... :) ,....maar de stuur-eigenschappen zijn zeer comfortabel te noemen ,....echt een aanrader voor de wat meer ervaren rijders......

Nou ja, weer zo'n typisch voertuig voor Harley rijders. Een hele handvol om te hanteren.....
Wendbaar? Ho maar....... _O- _O-
 
zijn daar nog onderdelen van te koop dan ? of wordt 't ruilbeurs en/of XBR500-club-werk als 'r wat loos is ?
Ik heb begin dit jaar nog een origineel blok gekocht op ebay voor m'n XBR. Het mooie is dat een blok van een NX650 Dominator bijvoorbeeld er ook onder past, omdat de ophangpunten hetzelfde zijn. En die Dominators zijn ook een tijd geproduceerd. Deze blokken worden (voor zover ik weet) nu nog steeds toegepast in quads.

Verder hebben shops zoals die van Roukema de slijtage onderdelen wel.

edit: BTW, voor mijn 1.84 met de nodige kilos lijkt deze motor best klein, maar ik vind het prima zitten. Het is natuurlijk wel mijn eerste motor, dus wat een van de posters hierboven zei geldt ook voor mij, echt vergelijkingsmateriaal heb ik nog niet gehad :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie keuzes, heb zelf een SV gehad (deze hiernaast is inmiddels total loss). Ik ben 1.95m en zat prima hoor, alleen na 200+ snelweg werd het wat irritant in je benen, maar als je gewoon een beetje binnendoor toert geen probleem. Heb ritten van 350+ km gedaan en geen centje pijn.

Hartstikke fijne motor om het op te leren, heb er mee leren kneedownen, rijden met een passagier, lange ritten en met kloteweer rijden, beestje deed het allemaal. Na ruim een jaar rijden vond ik het tijd voor wat sterkers en heb ik deze dus tegen een paal geparkeerd.

Betrouwbaarheid is top, zuinigheid super (1:20 bij rustig rijden/snelweg tot 1:16 bij toertjes eifel/ardennen of met duo)

Dus makkelijke keuze en veel plezier met je eerste SV650S, mooiste uitvoering 99-03 ;) in de snelste kleur metallic-blauw
 
Laatst bewerkt:
ik heb de perfecte fiets voor jou SV650s yoshimura 2005 zwart

hallo daar

ik ga in november waarschijnelijk voor het laatste examen
en twijfel voor de juiste motor want er zijn er zo veel :?
welke zouden julli denken dat goed zal zijn voor de beginner

dl 650 v strom( twijfel)
sv 650 s
bandit 650 s
fazer 600

budget is ongeveer 4500 euro
mischie nog andere merken als voorstel ik hoor het graag...




gr stroesel :)
 
JanB heeft het in zijn eerste post uitstekend onder woorden gebracht, daar heb ik niets aan toe te voegen. Maar ik zag ook nog een zinnig ander advies voorbijkomen, de Honda VFR750/800. Wat mij betreftt dé UMJ. (Universele Japanse Motorfiets) een ding waar je alle kanten mee op kan. Zelf heb ik er geen een, maar als ik mijn Pan European nog eens zou moeten vervangen, staat hij hoog op mijn lijstje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan