Motor ingeruild wat als de zaak nu failliet gaat?

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.164
112
rhoon
Hi
Heb vandaag mijn motorfiets ingeleverd bij de dealer. In Janauri krijg ik mijn nieuwe. Wat nu ( stel, stel stel ) dat die zaak opeens failliet gaat ben ik dan gewoon alles kwijt? Ik heb mijn vrijwaringsbewijs al.
En als ik zo eens lees hebben al een hoop motorrijders hetzelfde gedaan als ik.
 
Denk dat je dan wel de lul bent ja. Ik weet er het fijne niet van maar tijdens een faillisement wordt er een currator aangesteld die er vooral voor zorgt dat de grootste belangenpartijen genoegdoening krijgen (banken, etc). Denk dat jij dan ergens helemaal onder aan het lijstje komt te staan.
 
Hi
Heb vandaag mijn motorfiets ingeleverd bij de dealer. In Janauri krijg ik mijn nieuwe. Wat nu ( stel, stel stel ) dat die zaak opeens failliet gaat ben ik dan gewoon alles kwijt? Ik heb mijn vrijwaringsbewijs al.
En als ik zo eens lees hebben al een hoop motorrijders hetzelfde gedaan als ik.

Tijdje terug is dit met Safe gebeurd.

Safe Failliet ????

Nooit je kenteken overschrijven als je de nieuwe motor nog niet hebt.
 
waarschijnlijk ben je dan de sjaak.

als je em voor contant inruilt en die contanten dan weer aan hun geeft bij de betaling van de nieuwe niet, maar zoiets gebeurt volgens mij maar zelden.

een bedrijf is/gaat failliet als het zijn (financiele) verplichtingen niet meer kan nakomen. dus ook niet die aan particulieren. en de curator doet de grootste schuldeiser altijd eerst bij verkoop van eventuele inboedel. dus zijn particulieren vaak de lul.

maar is het waarschijnlijk dat ze failliet gaan dan? want dan moet je wat met ze gaan regelen.
 
nee maar een vriend van me was zo aardig om dat nog even voor de kerst te zeggen
 
Ja als de zaak failliet gaat ben jij je geld kwijt '( als die is verkocht. Of je motor als die nog niet is verkocht. Jij hebt immers een vrijwaringsbewijs dat betekend dat je motor nu in de bedrijfsvoorraad is geregistreerd van die motorzaak bij het RDW. Dus helemaal voor rekening en risico van de motorzaak. Jij hebt absoluut geen eigendomsbewijs meer !! Motor inruilen OK, motor neerzetten bij dealer OK maar nooit of te nimmer je kentekenbewijs inleveren voordat jij je geld of je nieuwe motor hebt !!!

Afhankelijk van de goedheid van een curator zou je iets terug kunnen krijgen maar dan moeten alle schuldeisers die voorgaan daar mee accoord gaan (banken, belastingdienst etc) ik acht die kans zeer klein tot niet aanwezig.

|( |(
 
Afhankelijk van de goedheid van een curator zou je iets terug kunnen krijgen maar dan moeten alle schuldeisers die voorgaan daar mee accoord gaan (banken, belastingdienst etc) ik acht die kans zeer klein tot niet aanwezig.
Dus in dat geval:
Shovel lenen, pui eruit, motor mee.
Niet meer mee op straat komen, maar alleen gebruiken als circuitfiets.


:+
 
ja, als bedrijfsvoorraad. niet de schulden... een conculega van mij heeft dat ook laatst gedaan met een ICT-bedrijf. zoontje lief de boel failliet laten verklaren, pappie koopt de hele toko inc voorraad voor 25% van de prijs op en gaat vrolijk verder.
 
bij safe is toen toch alles wel weer goed gekomen, heeft mensen inderdaad wel heel wat spannende uurtjes bezorgt, maar uiteindelijk na heel lang wachten dacht ik dat iedereen er goed van af was gekomen, of vergis ik me nu?!
 
bij safe is toen toch alles wel weer goed gekomen, heeft mensen inderdaad wel heel wat spannende uurtjes bezorgt, maar uiteindelijk na heel lang wachten dacht ik dat iedereen er goed van af was gekomen, of vergis ik me nu?!

Nee, je vergist je niet. Tis idd allemaal wel goed gekomen.

De volgende keer nooit en dus never en nooit je motor inleveren over laten schrijven en dan wachten op je nieuwe in het voorjaar.
 
Denk dat je dan wel de lul bent ja. Ik weet er het fijne niet van maar tijdens een faillisement wordt er een currator aangesteld die er vooral voor zorgt dat de grootste belangenpartijen genoegdoening krijgen (banken, etc). Denk dat jij dan ergens helemaal onder aan het lijstje komt te staan.

:^

Ik heb het nog eens nagevraagd aan een bedrijfskunde/bedrijfsrecht docent hier op de universiteit, omdat wij met een soortgelijke vraag zaten (wat als je een kapot PC produkt naar de winkel brengt en de winkel gaat failliet. Dan leggen ze dus eigenlijk beslag op spullen die niet van de winkel zijn maar van de klanten). Hij gaf dus aan dat deze spullen dan in feite ook meegenomen worden bij de inbeslagneming van voorraad etc.

Lullig maar het is niet anders :( . Zo werkt het hier in NL in ieder geval :X

:]
KawaNinja
 
Ik wil je niet ongerust maken maar ik las net in het AD
dat er weer een paar motorzaken op de fles zijn gegaan of
dreigen te gaan. De recessie in combinatie met de winter laat
blijkelijk flink z'n sporen na in motorland. '(






















:+ joke
 
Hi
Heb vandaag mijn motorfiets ingeleverd bij de dealer. In Janauri krijg ik mijn nieuwe. Wat nu ( stel, stel stel ) dat die zaak opeens failliet gaat ben ik dan gewoon alles kwijt? Ik heb mijn vrijwaringsbewijs al.
En als ik zo eens lees hebben al een hoop motorrijders hetzelfde gedaan als ik.

Tja, bij failliet gaan is er een rangorde wat schuldeisers betreft;
1) staat (belastingdienst)
2) grootste schuldeisers (banken, investeerders)
3) leveranciers

Wat je wel kunt doen, als de motor nog niet door hun verkocht is, is beslag laten leggen op jouw goederen. Moet via een advocatenkantoor geregeld worden.
Dan maak je nog kans je oude motor terug te krijgen.

Verder zou je de importeur kunnen benaderen en kijken of hij uit coulance je tegemoet komt bij de aanschaf van je nieuwe bike.

Als de dealer bovag lid was, kun je wellicht via de bovag wat regelen met een andere dealer.

En soms wordt de tent overgenomen en doorgestart. Je zou via de nieuwe eigenaar iets kunnen regelen, wellicht komt ie je tegemoet.
 
In het ergste geval ben je de motor kwijt.

Wij hebben het destijds bij Safe meegemaakt, net een week voor het faillissement de motor ingeruild. Wij hadden het geluk dat de motor nog niet gevrijwaard was, maar kregen de motor niet meteen terug, omdat bij faillissement de zaak verzegeld wordt. Met dank aan Safe, want zonder iemand van hen was de motor tijdens de telling alsnog gevrijwaard, en de rechtsbijstand de motor terug te weten te halen en netjes door Safe thuis afgeleverd en pas in april toen de nieuwe werd geleverd weer ingeruild.
 
Terug
Bovenaan Onderaan