Motor invoeren probleem (NL->BE)

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Misschien ga ik van iemand een honda cb250 kopen. Het probleem is: Hij woont in Nederland, en ik in België. Maar dat is niet het enige: Het is een honda cb250 frame, maar met een cb400 motorblok. Is dit zonder probleem in te voeren? Hoe pak ik dat aan? :)
 
Yep, dat mag niet zomaar. Net als de bekende ombouw waarbij de 350 four wordt uitgerust met een 400F blokje (versnelling en een paar cc's extra) kom je nooit door de kenteken keuring heen.

Je kan er natuurlijk wel een CB250 blokje in hangen voor de keuring, maar dan is de vraag of het motornummer bij deze fiets op het kenteken vermeld staat.
 
'Motor invoeren probleem' > 'Motor invoeren probleem (NL->BE)'
 
In Belgie moet een motor niet gekeurd worden,er is dus niemand die kan zien dat er een ander blok in zit.
Als het bij een controle onderweg zou ontdekt worden heb je natuurlijk een probleem,maar de kans dat iemand zich daar mee bezig houdt is zeer klein.
Het motorblok nummer staat ook niet op je papieren,dus zul je al een kenner moet hebben om dat ooit te ontdekken.
 
In Belgie moet een motor niet gekeurd worden,er is dus niemand die kan zien dat er een ander blok in zit.
Als het bij een controle onderweg zou ontdekt worden heb je natuurlijk een probleem,maar de kans dat iemand zich daar mee bezig houdt is zeer klein.
Het motorblok nummer staat ook niet op je papieren,dus zul je al een kenner moet hebben om dat ooit te ontdekken.

Hoe zit het dan met het aangaan van verzekering en nummerplaten aan te vragen? Kentekenbewijs nodig en meer niet??
 
Is ook super leuk als degene die na je crash het technisch onderzoek doet met koeienletters 398CC op de cilinders ziet staan. Ook verzekeringen zijn hier dol op, mag je de rest van je leven de zere nek van de tegenpartij afbetalen.
 
De motor die jij wil kopen is in Nederland al niet wettelijk toegestaan als de nodige wettelijke aanpassingen (indien mogelijk) niet gedaan zijn. Logischerwijs gaat dat in België voor soortgelijke problemen zorgen.

Ik zou er niet aan beginnen.
 
Om de motor in te voeren in BE heb je ook nog het gelijkvormigheid attest nodig en bij ontbreken hiervan een keuring. Het maakt het in dit geval (los van het issue met groter blok) wel lastig.
 
Om de motor in te voeren in BE heb je ook nog het gelijkvormigheid attest nodig en bij ontbreken hiervan een keuring. Het maakt het in dit geval (los van het issue met groter blok) wel lastig.
Ik heb al meerdere motoren uit NL ingevoerd,ook zonder GVA en daar is er geen enkele van gekeurd. :P
Vroeger moest je een validatie attest aanvragen als je geen gelijkvormigheidsattest had (wat in NL niet bestond).
Tegenwoordig zou je dat niet meer nodig hebben,op voorwaarde dat de motor al in een ander EU land ingeschreven was,en dat is hier het geval.
Je hebt dus wel het complete kentekenbewijs nodig,en de verkoper moet de motor laten uitvoeren (alleen papieren) bij de RDW.
 
Ik heb al meerdere motoren uit NL ingevoerd,ook zonder GVA en daar is er geen enkele van gekeurd. :P
Vroeger moest je een validatie attest aanvragen als je geen gelijkvormigheidsattest had (wat in NL niet bestond).
Tegenwoordig zou je dat niet meer nodig hebben,op voorwaarde dat de motor al in een ander EU land ingeschreven was,en dat is hier het geval.
Je hebt dus wel het complete kentekenbewijs nodig,en de verkoper moet de motor laten uitvoeren (alleen papieren) bij de RDW.

Dat maakt het idd anders. Echter, ik zie wel dat er een bijkomende voorwaarde is dat het aantal kW op het kenteken vermeld moet staan.
Keuring van de motor zelf is niet nodig, klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan