Motor koelt af tijdens het rijden

Abdel.Red

Rookie
7 jun 2022
23
5
Hallo, ik heb een Yamaha R1 staan van 2007 en merkte dit week op dat de temperatuur tijdens het rijden schommelde tussen de 69 en 73 graden waardoor de motor niet soepel rijd, hoger wilt hij niet gaan.
Bij stilstand en gasgeven gaat de temperatuur mooi naar boven tot 98graden en de motor draait lekker soepel.
Vanaf ik terug begin te rijden, rijd die dan 2 min soepel en verlaagt direct naar 70 graden.
Weet iemand wat dat kan zijn?
Bedankt!
 
Die temperaturen zijn normaal met dit weer. Bij mijn Yamaha XSR900 zet ik het tijdklokje aan in plaats van de koelvloeistoftemperatuur. Dat leidt minder af.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb een Yamaha R1 staan van 2007 en merkte dit week op dat de temperatuur tijdens het rijden schommelde tussen de 69 en 73 graden waardoor de motor niet soepel rijd, hoger wilt hij niet gaan.
Bij stilstand en gasgeven gaat de temperatuur mooi naar boven tot 98graden en de motor draait lekker soepel.
Vanaf ik terug begin te rijden, rijd die dan 2 min soepel en verlaagt direct naar 70 graden.
Weet iemand wat dat kan zijn?
Bedankt!
Die temperaturen zijn normaal.
Net als afkoelen bij rijden.

Als je motor minder goed loopt bij rijden, dan is dat niet het gevolg temperatuurverschil. Dan is er iets anders :)
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet dat het normaal is dat de motor afkoelt bij het rijden, maar deze blijft hangen rond 70 graden.
Normaal stijgt die afhankelijk hoe hard je rijd!
Toch!
 
Het is heel vreemd dat hij niet soepel loopt bij 70 graden en wel bij 90 graden.
Wat bedoel je precies met niet soepel?
Ik krijg geen vol vermogen.
Als ik even stil sta en de temperatuur laat stijgen naar 90, hoor je de motor mooi draaien.
Als ik dan terug rijd, rijd die heel mooi soepel tot de temperatuur begint te zakken naar 70 en dan is het weer zwaar.
 
Klinkt voorkomen normaal, zeker bij deze buitentemperaturen. De motor moet gewoon goed draaien als de kvs 70°C is.
Als je bij een buitentemperatuur van 35°C een tijdlang gaat doorknalken zal hij wellicht richting de 75-80 °C gaan..

98°C is normaal gesproken ongeveer de uitschakelgrens van de ventilator,maar tijdens het rijden veel te hoog. Bij deze hogere temperaturen kevert de motor ook minder vermogen.
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet dat het normaal is dat de motor afkoelt bij het rijden, maar deze blijft hangen rond 70 graden.
Normaal stijgt die afhankelijk hoe hard je rijd!
Toch!
DK6o8sNUQAEiEuy.jpg

Ik krijg geen vol vermogen.
Als ik even stil sta en de temperatuur laat stijgen naar 90, hoor je de motor mooi draaien.
Als ik dan terug rijd, rijd die heel mooi soepel tot de temperatuur begint te zakken naar 70 en dan is het weer zwaar.
Hij moet op elke temperatuur gewoon goed rijden.
 
Niemand anders hier met een R1 die het gewapper vd temp. meter kan bevestigen…… :?

Gisteren zag ik tijdens het rijden steeds 82 graden op mijn temperatuur meter staan, en verder geen stadsverkeer gereden. Maar bij warmte zegmaar 20-25 graden buiten dan schiet hij bij stilstand/file makkelijk naar de 100 graden en door naar 105 waarbij dan de ventilator aanslaat….

Verder is het normaal dat als je weer rijdt (topic titel) dat de motor weer afkoelt agv rijwind.
 
Er is al diverse malen opgemerkt dat de temperaturen normaal zijn.
Waarschijnlijk zitten er meer sensoren op, bv een die de buitentemperatuur meet,
Samen met het terugvallen van de motortemperatuur zou dat de ecu misschien een seintje
kunnen geven om wat rijker te gaan.
De testbank op geeft waarschijnlijk uitsluitsel, al zou ik lekker even wachten op hogere buiten temperaturen.
 
Niemand anders hier met een R1 die het gewapper vd temp. meter kan bevestigen…… :?

Gisteren zag ik tijdens het rijden steeds 82 graden op mijn temperatuur meter staan, en verder geen stadsverkeer gereden. Maar bij warmte zegmaar 20-25 graden buiten dan schiet hij bij stilstand/file makkelijk naar de 100 graden en door naar 105 waarbij dan de ventilator aanslaat….

Verder is het normaal dat als je weer rijdt (topic titel) dat de motor weer afkoelt agv rijwind.
Mijn motor wordt ook snel warm: beetje door de stad sukkelen, en de ventilator gaat al aan; en dan hoeft ‘t niet eens echt warm (boven de 25 graden) te zijn.
 
Mijn motor wordt ook snel warm: beetje door de stad sukkelen, en de ventilator gaat al aan; en dan hoeft ‘t niet eens echt warm (boven de 25 graden) te zijn.
Heb ook vergelijkingsmateriaal want mijn temperament volle Italiaan loopt koud (opwarmen) voor geen meter. Verder wordt de motor ook erg snel warm, net als bij de jouwe…. Is normaal en zolang de slangen niet knappen en thermostaat/ventilator hun werk doen werken is het goed.
 
De testbank op geeft waarschijnlijk uitsluitsel, al zou ik lekker even wachten op hogere buiten temperaturen.
maar de testbank opgaan met eventuele foute sensoren is een dure methode om die foute sensor(en) te achterhalen
ik zou eerst volgens de sm alle sensoren uitmeten.
en ja, de temperaturen zijn normaal, maar dat hij bij 70 blijkbaar duidelijk minder goed rijdt is niet normaal
 
Sommigen hier hebben blijkbaar een probleem met lezen.
De temperaturen die TS aangeeft zijn volkomen normaal tijdens het rijden.
90° en hoger krijg je alleen bij stadsverkeer/stilstaan.
Zelfs op circuit bij constant gas geven gaat die nooit 90° worden.
Dat hij bij 70° niet goed zou rijden kan iets anders zijn,maar de temperatuur hoeft op geen enkele wijze verhoogd te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan