Motor kopen in winterstop, hoe te regelen?

MarijnBe

Rookie
3 jan 2017
3
0
Hilversum
Hallo allemaal,

Ik heb in een bepaalde motor welke een winterstop heeft. Het is van een particulier. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de motor helemaal goed draait? Ik kan bijvoorbeeld hem naar een garage brengen en daar laten doorkijken.

Het wordt mijn eerste motor, dus ik hoor graag ideeën!

Groet,
Marijn
 
Neem iemand mee die er wat kijk op hebt,
welke motor gaat t om ? Bwj , km,
 
Het gaat om een Yamaha XJ6. Maar het lijkt me dat ook iemand met veel technische ervaring niet alleen aan het uiterlijk kan zien of de motor goed in elkaar zit?
 
Hallo allemaal,

Ik heb in een bepaalde motor welke een winterstop heeft. Het is van een particulier. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de motor helemaal goed draait? Ik kan bijvoorbeeld hem naar een garage brengen en daar laten doorkijken.

Het wordt mijn eerste motor, dus ik hoor graag ideeën!

Groet,
Marijn
Uit winterstop laten halen voor proefrit.
 
Het gaat om een Yamaha XJ6. Maar het lijkt me dat ook iemand met veel technische ervaring niet alleen aan het uiterlijk kan zien of de motor goed in elkaar zit?

De verkoper geeft aan dat hij gewoon goed loopt?
Als het een motor is van een flinke waarde kun je altijd voorstellen om hem op een testbank te laten zetten.
Weet je meteen het vermogen (dit kost je wel geld natuurlijk, dus alleen een optie als je echt echt verwacht de motor te kopen)
 
Anders Ff wachten tot 1 maart, is voorbij voordat je het in de gaten hebt.
 
Als je er niet ff mee mag rijden ,niet kopen :N
 
@Martell; thanks voor het verplaatsen, dit is inderdaad een betere plek

Een motor uit de winterstop halen, is dat veel moeite/kost dat veel tijd?

Probleem is dat ik er dan nog steeds niet op mag rijden, ivm. een A2 rijbewijs :). Moet dan dus iemand vinden die een proefritje wilt maken.
 
Laatst bewerkt:
gewoon even rustig wachten tot je rijbewijs wel voldoet en als redelijke zekerheid je wat waard is Erik van Lent motorkeuringen . dan wordt hij ter plekke even zo goed mogelijk nagekeken en hij maakt normaal ook even een proefrit.

Mja, die proefrit is het probleem. De motor is onverzekerd want winterstop.

Tenzij.. Erik van Lent een groene kentekenplaat heeft of een verzekering waardoor die motor wel verzekerd is op het moment dat hij ermee rijdt.
 
Wachten op de rijbewijs en zorgen dat je kan rijden.
Het is niet zo dat als een ander zegt dat het een fijne motor is dat jij dat ook vind, als dat wel het geval was waren er hier geen ellenlange discussies want dan had iedereen dezelfde motor.
Dat je een motor mooi vindt zegt ook niets dus zelf rijden voordat je koopt. Je kan een ander meenemen voor een technische blik maar houdt er wel rekening mee dat de meest technische persoon iets over het hoofd kan zien dus je blijft zelf de eindverantwoordelijke.
 
Er zijn in Nederland meer motoren dan volle kerken....
Je kunt dus gewoon wachten tot je mag rijden.
Er is altijd een andere "unieke" kans :-)
 
2 x raar: een motor te koop zetten die niet is verzekerd en een motor willen kopen waarop je niet mag rijden.

Je koopt sowieso beter een motor die niet elk jaar voor maanden wordt stilgezet. Draaiende delen, vloeistoffen, afdichtingen en slangen vinden dat niet prettig. In plaats van al die moeite van een winterstalling met vloeistoffen wisselen, acculader, bandenspanning etc. kun je hem ook gewoon even een anticorrosiebehandeling geven voor de winter. Minder moeite, meer plezier.
 
Er zijn in Nederland meer motoren dan volle kerken....
Je kunt dus gewoon wachten tot je mag rijden.
Er is altijd een andere "unieke" kans :-)
:^ heb het zelf ook als heel lastig ervaren om 'die unieke buitenkans' 1e motor te laten staan, maar gewoon even geduld hebben. Zijn genoeg andere mooie motoren op de markt - en er komen dagelijks/wekelijks andere koopjes.
 
Mijn motoren staan in de winter ook stil, dat is niet alleen vanwege mogelijke pekel, mijn lichamelijke gezondheid staat motorrijden als het echt koud is ook niet toe (bijna instant behoorlijke rugklachten). Daarentegen krijgen ze na de winter, maar voordat ik er weer op ga rijden, wel de nodige aandacht. Waarom zouden mijn motoren dan niet goed zijn?

Dan de TS, je wil een motor kopen waar je nog niet op mag rijden en die momenteel niet verzekerd is, dat zou ik je afraden. Zoals al meer geopperd kun je dan niet dmv een testritje bepalen of die motor echt iets voor je is, of het niet tegen gaat vallen als je er een wat langere tijd op rijdt. Iemand meenemen met verstand van zaken is sowieso een goed idee, en natuurlijk kan zoiemand (mits die wel het juiste rijbewijs heeft en mits de motor verzekerd is) wel een proefrit maken, maar het gaat naar mijn idee ook vooral om hoe jij de zithouding ervaart bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Een gebruikte motor zou ik niet kopen zonder erop te hebben gereden.
Zoals anderen zeggen, genoeg aanbod en de kans dat iemand anders deze motor koopt (immers winterstop, niet kunnen proefrijden, dus zelfde probleem als jou) is niet groot, gewoon lekker wachten. Prijzen zijn nu natuurlijk wel lager, omdat de vraag naar gebruikte motoren in de winter lager is.
(deze eigenaar zal bij verkoop van deze ook vast weer een ander exemplaar willen kopen)

Overigens heb ik op een XJ6 rijles gehad. Motor kreeg aardig op z'n falie met lessen, maar reed prima.
Tuurlijk heeft een lesmotor veel onderhoud, dus niet te vergelijken met een regulier exemplaar, maar motorisch was deze volgens mij oké.
De rijschool van mij had 2 exemplaren en die reden allebei toch net iets anders, dus proefrijden zou ik echt niet overslaan.
 
Verkoper moet zorgen dat je een proefrit kan maken. Anders gewoon een andere zoeken. Zo simpel is het. Zo schaars is een XJ6 ook niet
 
Als je er (nog) niet mee kan, of mag, rijden, kan die wellicht wel gestart worden :]

Vraagt tie er ook een winterprijs(je) voor dan })
 
Alles is al gezegd geloof ik
.
Maar je geeft zelf aan een A2 rijbewijs te hebben en 'nog niet' mag rijden
(is dit om dat de Yamaha vol het volle rijbewijs eist, of door de winterstop???),
zoja, waarom wil je dan überhaupt gaan kijken voor die machine????

(of heb ik verkeerd gelezen, zo aan het einde van de werkweek op vrijdag :) )

Als bovenstaand klopt, en je gaat rijden met een niet geschikt rijbewijs, dan heb je
dus géén rijbewijs voor dat voertuig..
Met daarbij een berg ellende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan