Motor kopen zonder te betalen.

Heb je jouw motor zelf betaalt, of via financiering.

  • Het spaarvarkentje geslacht.

    Stemmen: 133 61,9%
  • Een financiering afgesloten.

    Stemmen: 3 1,4%
  • Ik koop nooit nieuwe motoren.

    Stemmen: 70 32,6%
  • Cadeau gekregen.

    Stemmen: 9 4,2%

  • Totaal aantal stemmers
    215
Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik zie toch genoeg tussenwoningen voor onder de 3 ton. Maar ik denk dat jouw definitie van een redelijke gezinswoning niet strookt met die van mij *D
Inderdaad, wie 4 ton bied is de trotse eigenaar van mijn nederige hoekwoning met 3 slaapkamers + zolder _O-
 
Ik weet niet waar jij kijkt, maar ik zie toch genoeg tussenwoningen voor onder de 3 ton. Maar ik denk dat jouw definitie van een redelijke gezinswoning niet strookt met die van mij *D
Minimaal 3 slaapkamers, 100m3+, tuintje, schuurtje voor motor en gereedschap.

Verder weinig 'eisen'
 
Maar al te vaak zie je dat er een sloot geld (lening) aan een motor wordt uitgegeven, alsof het DE oplossing voor de sleur is. Alles nieuw. Beste motor uit de test van het motorblaadje, bijpassende kledingset, knappe helm, communicatiesetje draadloos, gelijk ook een aftermarket demper, omdat iemand had gezegd dat dat beter is.

Dan worden er wat ritjes gemaakt, en alles lijkt koek en ei. Maar het leven blijft kut, en elke keer dat hele pak aan is ook zo wat. In de tussentijd wordt er een andere hobby opgepakt, en na twee jaar staat de motor stof te verzamelen, terwijl de lening doorloopt.

Motoren en auto's worden hier gewoon "cash" betaald. Geen lease-constructies, geen leningen. Het dwingt je om goed na te denken over je keuzes. Maar het geeft je ook de vrijheid om afscheid van een motor te nemen, hoe en wanneer je maar wilt. Of om hem helemaal te vertroetelen, en nooit meer afscheid van te nemen.
 
Maar al te vaak zie je dat er een sloot geld (lening) aan een motor wordt uitgegeven, alsof het DE oplossing voor de sleur is. Alles nieuw. Beste motor uit de test van het motorblaadje, bijpassende kledingset, knappe helm, communicatiesetje draadloos, gelijk ook een aftermarket demper, omdat iemand had gezegd dat dat beter is.

Dan worden er wat ritjes gemaakt, en alles lijkt koek en ei. Maar het leven blijft kut, en elke keer dat hele pak aan is ook zo wat. In de tussentijd wordt er een andere hobby opgepakt, en na twee jaar staat de motor stof te verzamelen, terwijl de lening doorloopt.

Motoren en auto's worden hier gewoon "cash" betaald. Geen lease-constructies, geen leningen. Het dwingt je om goed na te denken over je keuzes. Maar het geeft je ook de vrijheid om afscheid van een motor te nemen, hoe en wanneer je maar wilt. Of om hem helemaal te vertroetelen, en nooit meer afscheid van te nemen.
Zoist :} :t
 
Ik snap niet wat mensen erop tegen hebben om te lenen. Ja, lenen kost geld maar dan kun je wel meteen een goede motor kopen. Anders rij je een paar jaar op een oud barrel met allerlei extra onderhouds- en reparatie kosten. Of je rijdt helemaal niet omdat je aan het sparen bent.

Het is gewoon een keuze.
 
Ik snap heus wel dat een dopamine verslaafde samenleving belang heeft bij hier en nu glimmende nieuwe speeltjes. En als ik iets ''net niet'' kan betalen zou ik daar ook wel een kortlopende lening voor willen afsluiten.
Je zit dan praktisch wel vast aan all-risk verzekeren met nieuwwaarde dekking zolang de lening loopt. Je had het geld immers al niet en zodra je hem aan puin rijdt moet je huidige lening betalen EN iets nieuws zien te regelen.

Wat betreft de huizen:
Ik was van plan een aantal panden te plaatsen hier in de regio die ruim onder de 3 ton gaan binnen of net onder de eisen (95m2), maar we hebben hier al genoeg westerlingen die de leefbaarheid komen verzieken _O-

Zijn al bedrijven hier die zodra een nabijgelegen huis te koop komt deze maar kopen en verhuren aan lokalen om maar te voorkomen dat ze een full-time jurist in de arm kunnen nemen 😅
Massamigratie is niet alleen een Europees of inter-landelijk probleem. Binnen een land kan het ook genoeg te weeg brengen :9
 
Ik snap niet wat mensen erop tegen hebben om te lenen. Ja, lenen kost geld maar dan kun je wel meteen een goede motor kopen. Anders rij je een paar jaar op een oud barrel met allerlei extra onderhouds- en reparatie kosten. Of je rijdt helemaal niet omdat je aan het sparen bent.

Het is gewoon een keuze.
Verzekering van een nieuwe motor is meer dan onderhoud op een oude motor, helemaal als je zelf ook maar enigsinds handig bent.

Het is natuurlijk sample size 1, maar neem mijn Yamaha FZ6.

Gekocht voor €2700
Belasting €10 Pm
Verzekering €16Pm
Onderhoud na 1 jaar gebruik +-€750 waarvan €430 banden. (1x accu, 2x olie, 1x bougies)
20.000km gereden, enige 'issue' was dat ik hem 1x aan heb moeten duwen toen het -3 was en de accu het niet meer trok.

Huidige waarde van mijn motor +-2500.

Totale kosten van 1 jaar bezit:
€1312

Op een nieuwe MT07 schrijf je al meer af zodra je hem koopt, betaal je minstens €1000 per jaar verzekering, en een paar honderd per maand aan aflossing.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben met je eens dat lenen voor een motor niet perse zo slecht is, maar het is echt niet zo dat je anders met een barrel zit waarmee je elke week in de garage staat.
 
Ach wat moeilijk, als je de maandlasten kunt opbrengen dan kopen toch, niks mis mee. Eén huis wordt over 30 meer waard…mijn huis is al 4 keer over de kop gegaan. Nou zit het allemaal in de stenen maar verder….geen maandlasten.

En als je de juiste motor koopt wordt hij een klassieker en ook meer geld waard zoals de mijne…… _O-
 
Ach wat moeilijk, als je de maandlasten kunt opbrengen dan kopen toch, niks mis mee. Eén huis wordt over 30 meer waard…mijn huis is al 4 keer over de kop gegaan. Nou zit het allemaal in de stenen maar verder...

Alleen weten we vrij zeker dat 4x over de kop de komende 30 jaar niet meer kan, los van torenhoge inflatie.

Waarom weten we dat zo zeker? Simpel, de meeste woningeigenaren die niet in de afgelopen 5 jaar hun huis gekocht hebben wonen in een woning die ze vandaag de dag niet meer zouden kunnen kopen.

Lange termijn gaat dat problemen opleveren.
 
Ach wat moeilijk, als je de maandlasten kunt opbrengen dan kopen toch, niks mis mee. Eén huis wordt over 30 meer waard…mijn huis is al 4 keer over de kop gegaan. Nou zit het allemaal in de stenen maar verder….geen maandlasten.

En als je de juiste motor koopt wordt hij een klassieker en ook meer geld waard zoals de mijne…… _O-
"wij" de ouderen :+ mogen eigenlijk nooit klagen ,het misschien ff te goed en gemakkelijk gehad , ik heb echt "medelijden"met degene die nu een huis wil kopen .
T is toch haast geen doen meer . vindt maar is wat en zie t dan financieel nog maar rond te krijgen :X
 
"wij" de ouderen :+ mogen eigenlijk nooit klagen ,het misschien ff te goed en gemakkelijk gehad , ik heb echt "medelijden"met degene die nu een huis wil kopen .
T is toch haast geen doen meer . vindt maar is wat en zie t dan financieel nog maar rond te krijgen :X
Tja zo heeft elke generatie hun uitdagingen. Ik ben overgang millenial/gen Z (1995). Ik heb nooit moeite gehad een baan te vinden, ik heb alle kennis in mijn broekzak, ik leef veilig en gezond, kan allemaal erger.

Alleen ik kan het huis dat mijn ouders op mijn leeftijd kochten niet meer kopen. Terwijl wij nu relatief betere inkomens hebben dan mijn ouders toen hadden. Ik kom met een betere baan €150.000 eigen vermogen tekort om uberhaupt de peperdure hypotheek te krijgen.
 
Ik heb op zich niet zo'n probleem met een lening.
Zolang je een vast inkomen hebt en de maandlasten zijn behapbaar, waarom niet.
Als je een keer een motor hebt dan zijn alle vervolgmotoren ook makkelijker te kopen omdat je al iets van waarde hebt om te ruilen (denk ik). Maar de eerste ... :/
Daar zou ik voor lenen, tenzij nodig.
Ik had wel gespaard maar heb geen nieuwe gekocht (10 jaar oud) dus doe niet mee in het onderzoek.
 
Het valt me wel vaak op dat zodra er toch al geleend wordt men ook direct voor een dikke motor gaat.
Om van het gezeik van een oude motor af te zijn volstaat een 6 a 8K nieuwe motor ook. Of diezelfde motor van 2/3 jaar oud van 4 a 6K al helemaal (ook die kun je financieren en schrijven niet €1000 af zodra je de deur uit bent). Oke je staat op de parkeerplaats bij je maatjes minder stoer natuurlijk.

Tja zo heeft elke generatie hun uitdagingen. Ik ben overgang millenial/gen Z (1995). Ik heb nooit moeite gehad een baan te vinden, ik heb alle kennis in mijn broekzak, ik leef veilig en gezond, kan allemaal erger.

Alleen ik kan het huis dat mijn ouders op mijn leeftijd kochten niet meer kopen. Terwijl wij nu relatief betere inkomens hebben dan mijn ouders toen hadden. Ik kom met een betere baan €150.000 eigen vermogen tekort om uberhaupt de peperdure hypotheek te krijgen.

Ik kom uit dezelfde periode (1992). Hangt een beetje van je keuzes af natuurlijk. Trap je in een vacature voor een ''flashy baan'' met ''mooie kansen'' en ''je eigen ontwikkeling centraal'' met daarboven op nog eens een ''leuk en gezellig team'' dan ben je waarschijnlijk veroordeeld tot het bij je ouders blijven wonen of een studentenhok met een gefinancierde motor of een oud barrel. Doe je iets technisch (en mogelijk ook nog in ploegen) dan kun je flink shoppen voor beide.

"Wij" vallen best mee in gebruik. :Y

:+
Uiteraard wel heel generaliserend hoor, maar eigenlijk is het wel praktisch elke keer dat er gezeik is rond een crossbaan/werf/aannemer/boer/landweg/dijk oid dat er recent aangekomen westerse bewoners bij betrokken zijn.

Hoge verwachtingen van ''de rust van het platteland'' om er vervolgens achter te komen dat je voor rust en stilte beter in een nieuwbouwwijk kunt gaan wonen. In plaats van naar die nieuwbouwwijk te gaan moet de rest maar boeten voor hun gebrekkig inzicht |(
 
Laatst bewerkt:
Het valt me wel vaak op dat zodra er toch al geleend wordt men ook direct voor een dikke motor gaat.
Om van het gezeik van een oude motor af te zijn volstaat een 6 a 8K nieuwe motor ook. Of diezelfde motor van 2/3 jaar oud van 4 a 6K al helemaal. Oke je staat op de parkeerplaats bij je maatjes minder stoer natuurlijk.



Ik kom uit dezelfde periode (1992). Hangt een beetje van je keuzes af natuurlijk. Trap je in een vacature voor een ''flashy baan'' met ''mooie kansen'' en ''je eigen ontwikkeling centraal'' met daarboven op nog eens een ''leuk en gezellig team'' dan ben je waarschijnlijk veroordeeld tot het bij je ouders blijven wonen of een studentenhok met een gefinancierde motor of een oud barrel. Doe je iets technisch (en mogelijk ook nog in ploegen) dan kun je flink shoppen voor beide.

Het grote probleem met dat 'ja maar het kan wel als je (kies specifieke carriere) doet' is dat dat niet toepasbaar is op de massa. Het werk als individueel advies, maar het is geen echt argument tegen de huidige problemen.

We hebben ook de docenten, zorgverleners, winkelmedewerkers, agenten, ect ect nodig. Dus ook die groepen moeten normale kansen krijgen in de maatschappij om het normaal functioneren van de maarschappij te waarborgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan