motor olie verversen ???

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
Heb mijn motor gisteren op stal gezet , klaar voor het volgende jaar , ik ververs altijd in het volgende jaar voordat ik weer ga rijden mijn motorolie , mijn gewoonte
maar nu wil ik wel eens weten wie dat ook doet en wie het doet voordat de motor stil gezet wordt voor de winter, is het beter of slechter of maakt het niks uit ???
 

Bijlagen

  • 15622596_1749516935367901_9123068603787914753_n.jpg
    15622596_1749516935367901_9123068603787914753_n.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 11
Ik zet mijn motoren gewoon niet weg voor de winter Kijk mij een echte doorrijdende superbaas zijn :+

Maar ik zou het na de winter doen. Olie verouderd en dat betekend dat als je het nu doet dat het al enigszins verouderd is als je er mee gaat rijden.
Aldus de theorie, ik denk dat het in praktijk weinig uit zou maken.
 
Als de olie niet heel erg oud is maakt het niks uit. De olie kan niet zuur worden zolang de dope die dat tegengaat nog niet "op" is. Als die wel op is had de olie al eerder ververst moeten worden.
 
1 shot glaasje is genoeg om te proeven of het zuur is.

Lekker vervangen vlak voordat je weer gaat rijden, kan je meteen alles aanpakken en dan ben je er weer het hele seizoen klaar voor.
 
Rijd de tank voordat hem stalt ver leeg, of laat de benzine eruit lopen (beste). Gooi er dan octaan 100 in (als dit kan met je motor natuurlijk). Rij deze dan in dat het goed in het systeem zit. Heeft een kennis eens verteld. Zijn motor start na de winter altijd met 1 korte druk op de knop daardoor.

Bij e95 kan bezinksel ontstaan dat je leidingen en systeem kan laten verstoppen.
 
Ik ververs olie voordat de motor op stal staat. Mijn motoren staan in een verwarmde garage, waardoor de kans op condensvorming in de motor een stukje kleiner is. Ook vervang ik jaarlijks de oliefilters, bougies, brandstoffilters en luchtfilters. Ik tank beide motoren af met RON-102 benzine omdat daar geen alcohol in zit, die het brandstofcircuit kan aantasten. Eenmaal afgetankt met RON 102 benzine laat ik de motoren een minuutje of drie draaien, waardoor het hele brandstofcircuit is gevuld met de goede benzine. Daarna voeg ik in de tank van beide motoren nog een half flesje Fuel stabilizer toe. Gedurende de winter hang ik de motoren om de beurt aan een druppellader. Al jaren doe ik dit op deze manier en de motoren starten beide, na de winter met een druk op de knop.

Groeten,
Jaap Huizenga
 
Rijd de tank voordat hem stalt ver leeg, of laat de benzine eruit lopen (beste). Gooi er dan octaan 100 in (als dit kan met je motor natuurlijk). Rij deze dan in dat het goed in het systeem zit. Heeft een kennis eens verteld. Zijn motor start na de winter altijd met 1 korte druk op de knop daardoor.

Bij e95 kan bezinksel ontstaan dat je leidingen en systeem kan laten verstoppen.

Mooi verhaal maar TS had een vraag over de olie en niet over het brandstofsysteem..
 
Vlak voor de winter: Tijd voor jaarlijkse grote beurt.
Per 1dec in de MRB-overgangsregeling en daarmee gaat de motor ook in ruste.
In dec nog niet echt koud, dus sleutelen nog prima te doen in de schuur zonder kachel op stand 10.
Tijd voor regulier onderhoud en om TODO-list van voorgaande seizoen af te werken.
Als een onderdeel een keer niet met een paar dagen geleverd wordt, dan is dat ook geen ramp.
Maw: Op dit moment ligt ie uit elkaar. Helft is klaar, andere helft nog te doen....................


Ik zie verschillende punten hierboven voorbijkomen.
-Olie verversen vóór de winter, want oude olie is zuur en trekt vocht aan. (en na 14.000km kan er wel nieuwe in)
-Tank afvullen met Competition 102 benzine, tegen roest in tank en voorkomen in voorjaar ethanol-troep in de carbs.
-Link smeren lukt niet want geen nippel. Vervangen net zo moeilijk als smeren van de glijbussen. Daarom pas weer smeren bij vervanging.
-Balhoofd is voor mij niet meer dan check of er speling is. Huidig balhoofd al bijna 100.000km. Ook hier lekker niets aan doen.

Na 't sleutelwerk gaat ie op stal in winterslaap. Alles gesmeerd, afgesteld en gerepareerd.
Per 1mrt komt ie met een paar tellen weer tot leven.........(als 't goed is)............:t
 
Dat is grappig, ik heb mijn motor in de garage staan zoals deze na de laatste rit is neergezet en het enige wat ik doe is een druppellader eraan (omdat het alarm anders na de winter de accu leeg heeft getrokken) ook deze start gewoon met 1 druk op de startknop ;)
 
Alleen de benzinetank gevuld met die 102ron benzine, en het stuk naar huis heeft het brandstof systeem wel doorgespoeld voor de winter. Motorolie is nog geen 5000 km oud. wel gezorgd dat de rit voor de stop niet te kort is geweest ivm water in de olie..

Heb helaas geen kot met goed gereedschap ed. Anders ook voor gewoon onderhoud ook wel ea gedaan.
Nu is mijn voornemen om de motor volgende winterstop op te laten halen voor groot onderhoud van het blok.
 
Laatst bewerkt:
Ik tank af met superplus benzine en hang de motoren aan de druppelladers, en stofhoes ervoor. Mijn duc is in nov. voor nieuwe banden en winterbeurt opgehaald en inmiddels teruggebracht. Had van mij in maart volgend jaar opgehaald kunnen worden maar het kwam nu zo uit ivm bezetting vd werkplaats. Mijn vfr (vers olie in april) heb ik na een wasbeurt zo neergezet en ik zie het wel.

Al met al met moderne olieën ben ik niet bang dat iets misgaat....in mijn verwarmde garage, luxe dus.
 
Moderne olien kunnen ook heel wat meer dan wat vroeger verkrijgbaar was.
Maar als je je blok mishandel met korte ritten en je olie is vergeven van het condenswater, adviseer ik je toch eerst dat weg te werken, voor al dat je hem 3 maanden opberg.
 
Mijn vorige Nato stond zomer en winter buiten onder een zeiltje, was mn 2e motor, en alleen in gebruik als mn hooft motor in onderhoud was. Met andere woorden stond gewoon maanden stil, om als het nodig was gebruikt te worden. voor de rest werd er geen aandacht aan geschonken. Hij stopte er mee omdat de kruiskoppeling uit elkaar barstte. Na 12 jaar in mijn bezit. Compleet uitgedroogd, ja is niet onderhouds-vrij helemaal hè. Maar verder, nooit eerder in de steek gelaten. En minimale onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan