Motor op het oog, maar gaat moeilijk in z'n neutraal

Status
Niet open voor verdere reacties.

DSLR_Shooter_

Rookie
9 jul 2023
5
17
Hi allemaal!

Ik ben een mooie Honda CB500 caferacer uit 75 tegengekomen, langs geweest en hij is echt heel gaaf! Loopt mooi, en mooi retro geroffel :)
Heeft een gereviseerd blok.
Alleen wat opviel was dat deze motor lastig in z'n neutraal te krijgen was, de eigenaar gaf aan dit te herkennen en het vaak met de hand te doen omdat dat makkelijker gaat...

Dit is uiteraard niet wat ik wil, en voordat ik de motor voor een aanzienlijk bedrag overneem vraag ik me af of dit probleem (relatief) makkelijk te verhelpen is aangezien 'ie voor de rest wel goed schakelt...

Verder stuurt die ook vrij zwaar, is dit normaal voor een motor als deze? Of is ook dit nog soepeler te krijgen?

Ben benieuwd naar een passende oplossing of advies!
 
Laatst bewerkt:
of "hij gaat alleen wat moeilijk in neutraal"
of "nu alleen de carburateurs nog synchroon stellen"
Met moeilijk in neutraal hoeft de motor natuurlijk niet slecht te zijn.
Mijn FZ schakelt ook niet altijd makkelijk in de vrij. (325k op de teller, dus niet heel nieuw meer)
Wanneer ik ga stoppen, laat ik 'm gewoon afslaan. Daarna gaat ie er gemakkelijk in.
Verder rijdt ie prima. Gister flink aangepakt met rit van 230km. Vlgde week is ie op weg naar Roemenië.

Eeeeeh, synchroon stellen? Klusje van een paar tellen.
 
Waar de verkoper verder in handelt op MP zegt genoeg O-)
IMG_9315.jpeg
 
"Rijdt perfect, alleen even afstellen."
Dat lukt niet. De luchtfilterkast is weg waardoor deze carburateurs niet meer af te stellen zijn.
Jammer. Kansloos.

Afgezien daarvan: het is een verzaagd wrak. Het was een fantastisch mooie motor, maar deze is nooit weer goed te krijgen.

Voor een eerste motor: koop iets wat courant is en waar nog onderdelen voor te koop zijn. Hoe mooi een Zephyr 550 ook is, de productie stopte 27 jaar geleden.

Een Kawasaki W800 bijvoorbeeld en verbouw die zelf.

En koop alleen een motor die helemaal in orde is. Als hij niet perfect is, dan kon de vorige eigenaar (die meer ervaring heeft dan jou) het niet oplossen.

En nog terugkomend op die CB500: als ik naar de bak ellende kijk die hij heeft gemaakt, geloof ik er geen barst van dat het blok gereviseerd is.
 
Of misschien kan iemand een mooie originele CB kopen en hem origineel houden. Af en toe even uitlaten op zondag en hem bewonderen.

Om te bewijzen dat niet elke klassieker vernacheld hoeft te worden :Y
 
Jongens geen ruzie maken!
Jullie weten dat ik iedere vorm van agressie ten strengsten afkeur ende verwerp.. B|
We hebben geen ruzie. Ik probeer TS alleen uit te leggen dat dit niet wat wordt.
Janbros denkt dat er specialisten zijn die het wel kunnen. Ik denk dat hij gelijk heeft. Maar ik denk ook dat het financieel niet haalbaar is.
 
TS heeft al afgezien van de aankoop.
zelf ga ik hem ook niet kopen, zie mijn eerder bericht.
verder is de mogelijks grote moeilijkheid bij het opnieuw afstellen na kelken/losse filters het correct laten reageren van de gasschuif bij lastwissels bij CV-carbu's wat deze niet heeft, dus een echte specialist heb je niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan