Motor op het oog, maar gaat moeilijk in z'n neutraal

Status
Niet open voor verdere reacties.

DSLR_Shooter_

Rookie
9 jul 2023
5
17
Hi allemaal!

Ik ben een mooie Honda CB500 caferacer uit 75 tegengekomen, langs geweest en hij is echt heel gaaf! Loopt mooi, en mooi retro geroffel :)
Heeft een gereviseerd blok.
Alleen wat opviel was dat deze motor lastig in z'n neutraal te krijgen was, de eigenaar gaf aan dit te herkennen en het vaak met de hand te doen omdat dat makkelijker gaat...

Dit is uiteraard niet wat ik wil, en voordat ik de motor voor een aanzienlijk bedrag overneem vraag ik me af of dit probleem (relatief) makkelijk te verhelpen is aangezien 'ie voor de rest wel goed schakelt...

Verder stuurt die ook vrij zwaar, is dit normaal voor een motor als deze? Of is ook dit nog soepeler te krijgen?

Ben benieuwd naar een passende oplossing of advies!
 
Laatst bewerkt:
CB1100(rs) lijkt er wel op. Alleen deze zit en stuurt wel goed

DSC1725-scaled.jpg
 
Ik denk dat die Royal Enfield ook beter rijdt dan die CB500, ongeacht of dat ding tot caferacer verbouwd is of niet. Mooie dingen om naar te kijken maar de wegligging van een 70's Honda is nogal 'spannend' zeker als je op een moderne motor gelest hebt. Vermogen is best aardig maar het frame is nogal flexibel. Beter een moderne caferacer kopen als je graag die stijl wilt. Royal Enfield, Mash etc.
 
Tja, je kunt niet zeggen van Enfield dat ze net begonnen zijn. Ze hebben lang kunnen oefenen. Betrouwbaarheid van Mash zou ik niet weten maar vast beter dan een bijna 50 jaar oude Honda waar stevig aan gesleuteld is. Niet dat het Honda blok slecht is, alleen oud. Je moet wel van sleutelen houden.
 
@DSLR_Shooter_ _ zou een bijna nieuwe of zelfs nieuwe Royal Enfield Hunter niet iets voor je zijn?

Royal Enfield Hunter 350 unveiled - Here's everything you need to know
Thanks voor de tip!

Zo veel respons had ik überhaupt niet verwacht :)

Het zou inderdaad m'n eerste motor worden...

Ben wel echt op zoek naar een mooie caferacer. Het liefst Honda CB 500 / 550 / 750 met de looks van het model waar de post om ging. (Maar dan beter dus...) Haha

Vind het wel tof om iedereen z'n standpunt en advies te lezen!

Misschien dat het een idee is om een hele nette motor te kopen, en daarbij zelf de touwtjes in handen te houden om hem zelf om te bouwen.
Iets wat ik hier boven vaker lees!
 
Thanks voor de tip!

Zo veel respons had ik überhaupt niet verwacht :)

Het zou inderdaad m'n eerste motor worden...

Ben wel echt op zoek naar een mooie caferacer. Het liefst Honda CB 500 / 550 / 750 met de looks van het model waar de post om ging. (Maar dan beter dus...) Haha

Vind het wel tof om iedereen z'n standpunt en advies te lezen!

Misschien dat het een idee is om een hele nette motor te kopen, en daarbij zelf de touwtjes in handen te houden om hem zelf om te bouwen.
Iets wat ik hier boven vaker lees!
Koop een goedkope maar fatsoenlijke eerste motor om mee te rijden. Lekker ervaring opdoen.

Koop een goedkoop gebakje, en bouw die zelf om tot wat je wilt. Beide samen zullen ruim onder deze aanschafprijs liggen.
 
Koop als 1e motor nou niet een "special"
Gewoon een motor waar je goed op zit, en voor niet teveel geld.. want op je bek gaan doe je
toch wel als "leergeld" met je 1e motor.
Het huilt toch effe wat beter als je 2k afschrijft als dik 4k met een foutje.

Koop voor "weinig" een fatsoenlijke motor, en kom er achter wat je nou echt wilt en voor jou geschikt is.
T is niet alleen maar looks, maar vooral juist hoe het rijd .

Goeie vriend van me was altijd helemaal lijp van HD's . Maar een liberator kon ie niet betalen :) ( gelukkig voor hem nog )
Koopt als 1e motor een HD ( beginners model, niet eens zo'n extreem geval )
Heeft er 2x mee gereden, ding weer verkocht, zat er helemaal niet goed op en een twin vond ie ook niks zo bleek.
Volgens hem: alsof ie op een dildo zat.
Rijd nou op een vrij jonge vfr, en is d'r niet meer vanaf te slaan.


Ben zelf begonnen op een 1 cilinder offroader uit '79 , ( heb hem nog steeds ) , en 10 jaar ish op een vfr rc36 gereden
als "dagelijkse motor".
Dit jaar een zware allroad gekocht ( Varadero ).
Toegegeven... die had ik 8 jaar terug al moeten kopen zoveel beter als het rijd en ik er op zit.
( maar zeker niet als 1e .. die vfr was helemaal geweldig als 1e motor )
 
Dat lukt niet. De luchtfilterkast is weg waardoor deze carburateurs niet meer af te stellen zijn.
Jammer. Kansloos.
Ik wilde hiermee aangeven dat zoiets vaak bij advertenties staat.
Meestal een heel verhaal wat er aan verspijkerd is, en als laatste : "rijdt perfect, alleen even afstellen".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan