Motor raakt vermogen kwijt in hoge toeren/powerband.

Julian88

MF'er
3 jan 2019
120
22
Ik reed met mijn motor naar huis en ik merkte dat hij vanaf 7800 toeren niet meer veel pit had, het gaat om een aprilia rs 125 1997, een 2 takt dus.
Ik dacht eerst aan de powervalve die niet meer openging maar dat was het niet, toen heb ik de bougie vervangen en toen deed die het weer goed.
maar nadat ik vandaag weer ging rijden begon het weer opnieuw dus ik denk dat het probleem ergens bij de ontsteking zit. iemand tips of suggesties wat ik kan doen?a
 
Je kan het ook wel een beetje voelen als je de kickstarter induwt met de hand,een motor met
weinig compressie kan je makkelijk met de hand er doorheen duwen,bij een motor met goede compressie voel je aardig wat weerstand.
 
Julian, hou er rekening mee dat een tweetakt van korte stadsritjes behoorlijk dicht kan gaan zitten he, ikzelf moet na wat stadsgebruik echt Aygo's en C1-nen voor laten gaan omdat ik ze niet bijhou, na een stukkie racen (ahum) of snelweg loopt-ie dan weer als vanouds...
Bougies... Mijnes gaan helaas maar 3000 km mee ;(
 
De compressietester is onderweg, maar ik zou natuurlijk altijd kunnen proberen de uitlaat is een keer schoon te branden of met gootsteen ontstopper. Ik laat er nog van horen.
 
gas erop is genoeg

wat jij hierboven beschrijft is geen uilaat die "dicht zit", maar een koude uitlaat/verbrandingskamer/bougie vol onverbrande olie die je even moet "op temperatuur brengen" en "proper branden" zodat ze optimaal werken.

een verstopte stinger brandt je echt niet schoon door eens even wat gas te geven. temperatuur uitlaatgas is op dat punt te laag om dat nog te kunnen.
 
Julian, hou er rekening mee dat een tweetakt van korte stadsritjes behoorlijk dicht kan gaan zitten he, ikzelf moet na wat stadsgebruik echt Aygo's en C1-nen voor laten gaan omdat ik ze niet bijhou, na een stukkie racen (ahum) of snelweg loopt-ie dan weer als vanouds...
Bougies... Mijnes gaan helaas maar 3000 km mee ;(
Probeer eens brisk-bougies..
 
Bij een brommer vroeger wel meegemaakt dat de uitlaat en uitlaatpoort half verstopt zaten,maar bij een
motor nog nooit,met moderne 2 takt olie is dat ook niet nodig,Rob RD moet je niet als referentie nemen die verstookt
nog olie uit de tijd van de strijdwagens van de Romeinen
8)7 })
 
Bij een brommer vroeger wel meegemaakt dat de uitlaat en uitlaatpoort half verstopt zaten,maar bij een
motor nog nooit,met moderne 2 takt olie is dat ook niet nodig,Rob RD moet je niet als referentie nemen die verstookt
nog olie uit de tijd van de strijdwagens van de Romeinen
8)7 })
En dubbel :P want ik rij zowel met pomp als mengsmering.

Janbros zijn bewering klopt ook wel, ware het niet dat kool zich meest in het "hete" gedeelte afzet. Ikzelf heb nooit kool in de stingers of einddempers gehad. Die worden wel vet, maar na effe goed branden -racen (ahum) of snelweg- worden mijn einddempers van vettig ook weer mooi donkerbruin... 's-Nachts is een enorme vonkenregen waarneembaar bij schoonbranden.

wat jij hierboven beschrijft is geen uilaat die "dicht zit", maar een koude uitlaat/verbrandingskamer/bougie vol onverbrande olie die je even moet "op temperatuur brengen" en "proper branden" zodat ze optimaal werken.

Dat is bij koud wegrijden... dan steekt het hele ding de dievenmoord. Pas als het spul op werktemperatuur is kan je de restolie op gaan stoken... Daarna komt pas het ontkolen van de half dichtgeslibde uitlaat aan de beurt, dat duurt aanmerkelijk langer. Na een middag knallen loopt een tweetakt dan weer als een nieuwe, na twee stoplichten begint het al merkbaar vetter te worden en is het racekarakter al weer een stuk verder te zoeken...

Zo'n ding moet je aanvoelen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan