motor starten met startkabels?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Hallo,

Als kersverse motorbezitter vraag ik me af of je een motor met een lege accu ook kunt starten door \'em te verbinden (startkabels) met de accu van je auto (net als je dat bij een lege auto-accu doet).

Alvast bedankt
Bartje
(shadow VT800C)
 
VRAAG 1 laad de dynomo de accu wel op? ga de spanning meten van: a een volle accu (~13,2vdc)
b dynomo(laad)spaninng met
draaiende motor (natuurlijk)
13,8~14,2vdc
waarden duidelijk lager dan dit wijst op spannings verlies bedraading,dynamo,gelijkrichter of spanningregelaar probleem.

VRAAG 2 hoe goed/slecht is de conditie van de accu?


De accu gaf na opladen ca. 13,2 vdc. Na een keer starten, afslaan, wilde hij niet meer opnieuw starten. De lampjes branden wel, maar de starten vraagt blijkbaar te veel. De accu was nieuw maar heeft een paar maanden bij de dealer gestaan. Vervolgens vol geladen, maar na een kort stukje rijden, wilde hij al niet meer starten.

De accu is een Yuasa\'s YB14-A2 en die schijnen anti-sulfatering systeem te hebben, waardoor ze ook na een tijdje stilstaan weer goed op kunnen laden.

Waar vind ik de spanningsregelaar of gelijkrichter en hoe meet ik of ze goed werken?

Bartje
 
Waarom levert eerst je dynamo de spanning en dan pas je accu??

Volgens mij is het andersom, spanning neemt de makkelijkste weg, en dus eerst uit je accu.
Dynamo zorgt ervoor dat je niet met twee lege accu\'s staat. |(
Iig heb ik vaak genoeg gestart met kabels en lopende motor.

Maar ja, wat weet ik ervan, misschien kan het alleen met leaseauto\'s


Je moet iig nooit bij een lopende motor je accu verwijderen, want dan kan je dynamo en spanningsregelaar zijn spanning niet kwijt, en dat vinden je diode\'s echt niet fijn.
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.
daarom zal de eerste energie aangenomen worden van \"de hoogste bieder\" en dat is in dit geval dus de dynamo.
Daarbij kan ik ook nog zeggen dat energie uit een accu trekken ook energie kost, waardoor je dus hieruit op kunt maken dat ook een accu inwendig weerstand heeft, hij wordt immers warm als je even doorstart.
De spanning die de dynamo aanlevert, wordt bovenop de accuspanning geleverd, dus deze wordt het eerste afgeroomd.
De reden waarom je nooit een accu moet afkoppelen
tijdens een lopende motor is, omdat dan de geleverde amperes van de dynamo (afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers)niet voldoende afgenomen kunnen worden, waardoor de dynamospanning vrij hoog kan oplopen waardoor je diodes stukgaan.
Ik adviseer jou dus ook om niet met lopende motor over te starten.
Tevens hoop ik dat ik het begrijpend heb uitgelegd, want ik ben bang dat als ik exact uitleg waarom eea precies zo werkt,dat het dan te lastige materie wordt, en dat ik dan wel een heel erg lang verhaal moet schrijven (en daar heb ik erg weinig zin in.). ;)

Met vr. groet Paul.
 
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.
daarom zal de eerste energie aangenomen worden van \"de hoogste bieder\" en dat is in dit geval dus de dynamo.
Daarbij kan ik ook nog zeggen dat energie uit een accu trekken ook energie kost, waardoor je dus hieruit op kunt maken dat ook een accu inwendig weerstand heeft, hij wordt immers warm als je even doorstart.
De spanning die de dynamo aanlevert, wordt bovenop de accuspanning geleverd, dus deze wordt het eerste afgeroomd.
De reden waarom je nooit een accu moet afkoppelen
tijdens een lopende motor is, omdat dan de geleverde amperes van de dynamo (afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers)niet voldoende afgenomen kunnen worden, waardoor de dynamospanning vrij hoog kan oplopen waardoor je diodes stukgaan.
Ik adviseer jou dus ook om niet met lopende motor over te starten.
Tevens hoop ik dat ik het begrijpend heb uitgelegd, want ik ben bang dat als ik exact uitleg waarom eea precies zo werkt,dat het dan te lastige materie wordt, en dat ik dan wel een heel erg lang verhaal moet schrijven (en daar heb ik erg weinig zin in.). ;)

Met vr. groet Paul.

:} :} :} Dat bedoel ik dus, hier hebben we wat aan! :}
 
Waarom zou je bij het starten met startkabels bij de \'geladen\' auto de min niet op de min-pool van de accu mogen zetten maar ergens op blank staal van de auto?

Maakt nog niets uit? De min-pool is ook direct verbonden met de auto (massa). Dus het enige wat er tussen zit is een beetje staal wat weinig weerstand biedt naar mijn idee...

Wat is dus de reden?
 
Waarom zou je bij het starten met startkabels bij de \'geladen\' auto de min niet op de min-pool van de accu mogen zetten maar ergens op blank staal van de auto?

Maakt nog niets uit? De min-pool is ook direct verbonden met de auto (massa). Dus het enige wat er tussen zit is een beetje staal wat weinig weerstand biedt naar mijn idee...

Wat is dus de reden?

Ik heb gewoon min op min gedaan en plus op plus, en mijn auto startte ook weer. Weet niet of ie het nu nog doet, maar de accu was leeg, en met de kabels zo aangesloten kreeg ik \'m mooi direct weer aan de praat.
 
Onzin :?

Is me een keer verteld op de MTS in apeldoorn.
en ook nog eens bij Safe door een monteur

ga is na; een starter-accu is een starter-accu.
een motoraccutje is???10ah~15ah, een autoaccu is 40ah~60ah maw die auto accu kan zonder problemen die startmotor van een motor aanzwengelen.

wetenswaardighied een startmotor van een benzinemotor trekt aan blokkeerstroom(handrem vast+voetrem vol er op+ 1e versnelling+ koppeling niet bedient)~150Amp een diesel startmotor ~200Amp
maar normaal start stroom is (max)90Amp dit kan ook minder zijn het bekend tik->lopen.
 
De accu gaf na opladen ca. 13,2 vdc. Na een keer starten, afslaan, wilde hij niet meer opnieuw starten. De lampjes branden wel, maar de starten vraagt blijkbaar te veel. De accu was nieuw maar heeft een paar maanden bij de dealer gestaan. Vervolgens vol geladen, maar na een kort stukje rijden, wilde hij al niet meer starten.

De accu is een Yuasa\'s YB14-A2 en die schijnen anti-sulfatering systeem te hebben, waardoor ze ook na een tijdje stilstaan weer goed op kunnen laden.

Waar vind ik de spanningsregelaar of gelijkrichter en hoe meet ik of ze goed werken?

Bartje

klinkt als of die accu toch slecht is.
vraag: staat je motor buiten gestald??? zo ja dit kan mede de oorzaak zijn dat de accu niet lekker werkt hoe kouder de temperatuur hoe minder capacitiet de accu heeft dit geldt ook voor nieuwe(goede) accu\'s


anti-sulfatering systeem-> klink leuk maar volgens mij bedoelen ze wat anders.
anti-sulfatering systeem(ik denk dat het onzin is)
gelijkrichter en spanningsregelaar kan duiden op een niet goed werkende zitten in één unit, meting doe je gewoon op de accupolen.
sulfateren kan je vergelijken als het verroesten van de accuplaten.

fluctuerende meetwaarde van de multimeter kan duiden op een niet goed werkende gelijkrichter
tehoge/telage meetwaarde kan duiden op een niet goed werkende spanningsregelaar.
 
Op dinsdag 08 januari 2002 18:36 schreef lexe het volgende:
ga is na; een starter-accu is een starter-accu.
een motoraccutje is???10ah~15ah, een autoaccu is 40ah~60ah maw die auto accu kan zonder problemen die startmotor van een motor aanzwengelen.
Die redenering klopt helemaal niet he.
Als een autobatterij 0.1A kan leveren gedurende 400 uur dan heeft ie 40Ah.
Dat wil langs geen kanten zeggen dat ie bv een motorbatterij van 20Ah kan aanzwengelen.
Die 20Ah kan namelijk net zo goed 20A gedurende 1 uur zijn!
 
[...]
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.
daarom zal de eerste energie aangenomen worden van \"de hoogste bieder\" en dat is in dit geval dus de dynamo.
Daarbij kan ik ook nog zeggen dat energie uit een accu trekken ook energie kost, waardoor je dus hieruit op kunt maken dat ook een accu inwendig weerstand heeft, hij wordt immers warm als je even doorstart.
De spanning die de dynamo aanlevert, wordt bovenop de accuspanning geleverd, dus deze wordt het eerste afgeroomd.
De reden waarom je nooit een accu moet afkoppelen
tijdens een lopende motor is, omdat dan de geleverde amperes van de dynamo (afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers)niet voldoende afgenomen kunnen worden, waardoor de dynamospanning vrij hoog kan oplopen waardoor je diodes stukgaan.
Ik adviseer jou dus ook om niet met lopende motor over te starten.
Tevens hoop ik dat ik het begrijpend heb uitgelegd, want ik ben bang dat als ik exact uitleg waarom eea precies zo werkt,dat het dan te lastige materie wordt, en dat ik dan wel een heel erg lang verhaal moet schrijven (en daar heb ik erg weinig zin in.). ;)

Met vr. groet Paul.

vraag wat gebeurt er met de spanningsregelaar/gelijkrichter als de accu vol is?? gaat de spanningsregelaar/gelijkrichter dan ook stuk???? dacht het niet.

wat wel een probleem is dat bij aan-/afkopelen een hoge piekspanning kan onstaan die niet alleen de spanningsregelaar/gelijkrichter kan kapot maken maar ook (oa. injectie motoren,electronisch onsteking) andere motor electronica.
oplossing voor dit alles is eerst een verbruiker (koplamp)aanzetten, door dat systeem kan dan de piespanning weg vloeien, en dan pas starthulp aan-/af sluiten. standaard ANWB procedure.
 
Die redenering klopt helemaal niet he.
Als een autobatterij 0.1A kan leveren gedurende 400 uur dan heeft ie 40Ah.
Dat wil langs geen kanten zeggen dat ie bv een motorbatterij van 20Ah kan aanzwengelen.
Die 20Ah kan namelijk net zo goed 20A gedurende 1 uur zijn!
20Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 1 uur accu leeg.
40Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 2 uur accu leeg.
60Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 3 uur accu leeg

xx Ah zegt niks over de de max stroom die een accu 1sec lang kan leveren

xx Ah is een afgesproken manier van meten.
(stukje wiskunde: Ah=Amp x uur. Ah is niet gelijk aan A.)

de max (peik)stroom die een accu kan leveren is afhankelijk van de oa. inwendige weerstand accu en overgangsweerstand gedrading.

denk ook eens aan kortsluiting.
 
klinkt als of die accu toch slecht is.
vraag: staat je motor buiten gestald??? zo ja dit kan mede de oorzaak zijn dat de accu niet lekker werkt hoe kouder de temperatuur hoe minder capacitiet de accu heeft dit geldt ook voor nieuwe(goede) accu\'s


anti-sulfatering systeem-> klink leuk maar volgens mij bedoelen ze wat anders.
anti-sulfatering systeem(ik denk dat het onzin is)
gelijkrichter en spanningsregelaar kan duiden op een niet goed werkende zitten in één unit, meting doe je gewoon op de accupolen.
sulfateren kan je vergelijken als het verroesten van de accuplaten.

fluctuerende meetwaarde van de multimeter kan duiden op een niet goed werkende gelijkrichter
tehoge/telage meetwaarde kan duiden op een niet goed werkende spanningsregelaar.


Het volgende staat op de site van de accu-leverancier:
--------------------
Uit historie is duidelijk dat 95% van alle accu problemen veroorzaakt worden door SULFATERING, dit ontstaat als de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt, de platen van de accu raken dan bedekt door uitgekristalliseerd lood sulfaat waardoor de startstroom afneemt.

Dit fenomeen noemt men sulfateren.

Als een accu gesulfateerd is is opladen bijna niet meer mogelijk en zal de accu moeten worden vervangen.

Bij motorfietsen in Nederland gebeurt het vaak dat deze de winter door niet gebruikt worden dit is de periode dat sulfatering inzet.

Yuasa’s “SULFATE STOP” is een chemische formule die sulfatering drastisch inperkt, deze formule zal de levensduur van de motoraccu aanzienlijk verlengen en de kosten van de motorrijder omlaag brengen.

Prettige bijkomstigheid is dat de startstroom langer aanwezig blijft.
-----------bron:http://www.motana.nl/yuasa.htm

Klinkt aardig, toch?
Inmiddels vannacht de accu flink opgeladen (motor staat overigens in een carport). Vanmiddag geen startproblemen gehad, ook niet bij vaker starten. Stukje gereden, getankt en weer gestart, geen probleem. Morgenmiddag probeer ik \'em weer te starten. Als \'ie het dan ook nog goed doet lag het probleem blijkbaar aan de klojo-verkoper van een slecht opgeladen accu.

Wel een boel geleerd over accu\'s de afgelopen dagen, trouwens.

Iedereen bedankt voor de reacties. En wat betreft de beginvraag \'kun je via startkabels en auto-accu een motor starten?\', daarover lijkt de discussie nog wel even gaande!

Bartje
 
Het volgende staat op de site van de accu-leverancier:
--------------------
Uit historie is duidelijk dat 95% van alle accu problemen veroorzaakt worden door SULFATERING, dit ontstaat als de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt, de platen van de accu raken dan bedekt door uitgekristalliseerd lood sulfaat waardoor de startstroom afneemt.

Dit fenomeen noemt men sulfateren.

Als een accu gesulfateerd is is opladen bijna niet meer mogelijk en zal de accu moeten worden vervangen.

Bij motorfietsen in Nederland gebeurt het vaak dat deze de winter door niet gebruikt worden dit is de periode dat sulfatering inzet.

Yuasa’s “SULFATE STOP” is een chemische formule die sulfatering drastisch inperkt, deze formule zal de levensduur van de motoraccu aanzienlijk verlengen en de kosten van de motorrijder omlaag brengen.

Prettige bijkomstigheid is dat de startstroom langer aanwezig blijft.
-----------bron:http://www.motana.nl/yuasa.htm

Klinkt aardig, toch?
Inmiddels vannacht de accu flink opgeladen (motor staat overigens in een carport). Vanmiddag geen startproblemen gehad, ook niet bij vaker starten. Stukje gereden, getankt en weer gestart, geen probleem. Morgenmiddag probeer ik \'em weer te starten. Als \'ie het dan ook nog goed doet lag het probleem blijkbaar aan de klojo-verkoper van een slecht opgeladen accu.

Wel een boel geleerd over accu\'s de afgelopen dagen, trouwens.

Iedereen bedankt voor de reacties. En wat betreft de beginvraag \'kun je via startkabels en auto-accu een motor starten?\', daarover lijkt de discussie nog wel even gaande!

Bartje

even terug komen op die link.
zat verder te lezen staat er dit:
================================================
De Sulfate stop test.

We laten een accu volledig ontladen door er een 10 Watt lampje op te laten branden,

daarna laten we de accu nog een week staan.

Als we deze “Sulfate stop” accu weer opladen dan blijkt dat deze toch weer op 90% van zijn vermogen komt.
=================================================

maw hij heeft al zeker 5% capacitiet ingeleverd.
en dat alleen bij een weekje stilstand van een nieuwe accu. elk vergelijk gaat hier mank.

ik zou zo een autoaccu aan mijn motor koppelen.
geen enkel probleem.
 
Weet niet of het waar is. Maar ze hebben mij ooit verteld dat er twee kwaliteiten Yuasa accu\'s zijn. Japanse en Taiwanese (kan ook best Korea zijn geweest). De japanse zou het beste zijn, vooral bij lage temperaturen zou je dat merken.
 
vraag wat gebeurt er met de spanningsregelaar/gelijkrichter als de accu vol is?? gaat de spanningsregelaar/gelijkrichter dan ook stuk???? dacht het niet.

wat wel een probleem is dat bij aan-/afkopelen een hoge piekspanning kan onstaan die niet alleen de spanningsregelaar/gelijkrichter kan kapot maken maar ook (oa. injectie motoren,electronisch onsteking) andere motor electronica.
oplossing voor dit alles is eerst een verbruiker (koplamp)aanzetten, door dat systeem kan dan de piespanning weg vloeien, en dan pas starthulp aan-/af sluiten. standaard ANWB procedure.
Ik ben niet diep genoeg in de materie gedoken om hier uitleg aan te geven en dat vond ik ook eigenlijk niet nodig.
Een accu (hoe vol ook) blijft een buffer, en er kan altijd stroom bij, al is het maar een zeer klein beetje, de regelaar meet deze stroomsterkte
en \"voelt\"zo dat de accu vol is, waardoor de rotor in de dynamo minder of zelfs helemaal niet meer bekrachtigd wordt, en daarmee het laadvermogen sterk reduceert.
Voor een spanningspiek de kop in te drukken is maar zeer weinig stroomverbruik nodig, en hiervoor moet de accu vastgekoppeld blijven,doch bij het loskoppelen hiervan, kun je dus de voorgenoemde problemen krijgen.

Bij het los en vastkoppelen van een externe stroombron kan inderdaad een piekspanning ontstaan
dit komt door het spanningsverschil van deze twee punten, hierdoor schiet als het ware de spanning zijn doel voorbij,en dit veroorzaakt een piekspanning bij het aan te koppelen voertuig, en die kan afhankelijk van de laadtoestand en de kwaliteit / vermogen van de aan te koppelen accu inderdaad oplopen.
Doch als je hieraan met een goede proefopstelling gaat meten, zul je zien dat het eigenlijk wel allemaal meevalt.
Maar ik kan me zeer goed indenken de ze bij de anwb hiervoor adviseren om een verbruiker aan te zetten, dit om een schadeclaim in ieder geval te kunnen mijden.
P.S.; probeer eens met een occiloscoop direct aan de accu te meten, bij een voertuig met slechts een kapotte diode, als je de curve hiervan kunt zien.
Probeer dit bij een volle en een lege accu, en tevens moet je het dan ook eens meten aan de dynamozijde, schrijf deze waarden op, en maak er eens een grafiekje van, dan heb je een goed inzicht hoe zich zoiets gedraagt,het zal je zeker helpen om in de toekomst objectief een storing te
kunnen beoordelen.
Tevens begrijp je dan ook wat gemakkelijker waarom een spanningsregelaar of dynamo niet stuk gaat bij een volle accu.

Ik kan hier nog wel een uur lang verder over schrijven, maar ik denk toch echt wel dat dit op gegeven moment het doel wel vreselijk voorbijstreeft, bakkelijen heeft geen zin, heldere uitleg wel,en daar is dit forum uiteindelijk voor bedoeld.

Met vriendelijke groet, paul.
 
20Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 1 uur accu leeg.
40Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 2 uur accu leeg.
60Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 3 uur accu leeg

xx Ah zegt niks over de de max stroom die een accu 1sec lang kan leveren

xx Ah is een afgesproken manier van meten.
(stukje wiskunde: Ah=Amp x uur. Ah is niet gelijk aan A.)

de max (peik)stroom die een accu kan leveren is afhankelijk van de oa. inwendige weerstand accu en overgangsweerstand gedrading.

denk ook eens aan kortsluiting.

Dat zeg ik net |(
 
Inmiddels is het maandagmiddag. Gisteravond nog een volle accu, ik wil nu even een stukkie rijden...niks.. nu alweer schoon leeg...niet te starten dus.

Het ligt dus niet aan de dynamo, maar op een of andere manier loopt \'ie razendsnel leeg. (tis potdomme een gloednieuwe accu)Volgens een poster duurt lekspanning veel langer...

Rarara? Wie ontrafelt het raadsel.

Bartje
Als je een nieuwe accu gaat aanschaffen, sta er dan op dat ze hem voor je neus met accuzuur vullen!!!!
Een goede accu (lees nieuwe) heeft een zelfontlading van 1% per dag, dus: na 1 dag nog 99%, en na twee dagen weer 1% van 99% eraf tellen,en zo loopt je accu steeds langzamer maar zeker wel leeg.
Doch als de laadtoestand van een accu onder een bepaald percentage valt, (ik dacht uit het blote hoofd iets van 62%) dan zakt de laadtoestand van de accu steeds sneller en sulfateren de platen uiteindelijk.
Dus, aangezien je niet weet hoelang de accu bij je dealer in de rek heeft gelegen, kun je dus ook niet weten of je ook wel echt een goede nieuwe accu gekregen hebt.
Tevens is het raadzaam om (bij een volle accu) eens een lampje van 2 watt in serie te zetten
met de min kabel,(min kabel los halen, stalen zijkant van het lampje tegen de accupool, en de massakabel tegen het pootje van het lampje houden) als het contact is uitgeschakeld, dan mag het lampje niet branden!,doet het dat wel, dan zit er een \"lekstroom\"in jouw bedrading of schakelaar(s) die je dan eerst dient te verhelpen.

Suuk6

Met vr. groet, Paul. ;)
 
Als de accu vol is kan die nog wel steeds zijn spanning kwijt, alleen dynamo levert geen stroom meer.

Bij gedemonteerde accu kan die zijn spanning niet kwijt.

Maar verhaal van lampen aanzetten is natuurlijk een oplossing.

Vraag me alleen af of alle opgeschreven verhalen theoretisch zijn of ook uit ervaring.

Halve familie zit in autobranche en is me altijd vertelt door hun je auto te starten tijdens gebruik kabels, en is me altijd vertelt nooit accu te wisselen als motor loopt.

En dat is altijd goed gegaan.
 
Als de accu vol is kan die nog wel steeds zijn spanning kwijt, alleen dynamo levert geen stroom meer.

Bij gedemonteerde accu kan die zijn spanning niet kwijt.

Maar verhaal van lampen aanzetten is natuurlijk een oplossing.

Vraag me alleen af of alle opgeschreven verhalen theoretisch zijn of ook uit ervaring.

Halve familie zit in autobranche en is me altijd vertelt door hun je auto te starten tijdens gebruik kabels, en is me altijd vertelt nooit accu te wisselen als motor loopt.

En dat is altijd goed gegaan.
Blijkbaar snap je het, en dat is dus ook de bedoeling van dit forum.
Theoretisch kun je hier heel mooie en interessante berekeningen van maken,en zelfs uitrekenen bij hoeveel omw/min het precies stuk gaat, maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik dan toch weer even terug in de boeken moet duiken, om te kijken hoe ik dat toen ook weer precies had uitgerekend.
Het is niet aan mij om te zeggen dat ik veel ervaring heb of niet, zeker is wel dat er altijd iemand rondloopt die het toch telkens weer iets beter weet, en dat is maar goed ook zo!
Wel wil ik zeggen dat hetgene wat ik schrijf een combinatie van theorie en ervaring is, zolang het maar helpt om iemand een duwtje in de goede richting te geven.

En dat het altijd goed gegaan is bij je familie
mbt het overstarten, is te danken aan de heren technici die het eea ontwikkeld en getest hebben,
ook zij zijn op de hoogte hoe er met een voertuig weleens omgesprongen wordt, maar hoe dan ook,over je familieleden, hun werkwijze kan ik in ieder geval niet goedkeuren.


Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan