Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
in één woord:ONZIN !!!!!!!!
VRAAG 1 laad de dynomo de accu wel op? ga de spanning meten van: a een volle accu (~13,2vdc)
b dynomo(laad)spaninng met
draaiende motor (natuurlijk)
13,8~14,2vdc
waarden duidelijk lager dan dit wijst op spannings verlies bedraading,dynamo,gelijkrichter of spanningregelaar probleem.
VRAAG 2 hoe goed/slecht is de conditie van de accu?
Onzin
Is me een keer verteld op de MTS in apeldoorn.
en ook nog eens bij Safe door een monteur
weer een rede gevonden waarom safe naar de knoppen is gegaan.
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.Waarom levert eerst je dynamo de spanning en dan pas je accu??
Volgens mij is het andersom, spanning neemt de makkelijkste weg, en dus eerst uit je accu.
Dynamo zorgt ervoor dat je niet met twee lege accu\'s staat.
Iig heb ik vaak genoeg gestart met kabels en lopende motor.
Maar ja, wat weet ik ervan, misschien kan het alleen met leaseauto\'s
Je moet iig nooit bij een lopende motor je accu verwijderen, want dan kan je dynamo en spanningsregelaar zijn spanning niet kwijt, en dat vinden je diode\'s echt niet fijn.
bedankt, klinkt er aannemelijk, dus denk dat je gelijk heb.
Blijft moeilijk om te zeggen dat je gelijk heb.
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.
daarom zal de eerste energie aangenomen worden van \"de hoogste bieder\" en dat is in dit geval dus de dynamo.
Daarbij kan ik ook nog zeggen dat energie uit een accu trekken ook energie kost, waardoor je dus hieruit op kunt maken dat ook een accu inwendig weerstand heeft, hij wordt immers warm als je even doorstart.
De spanning die de dynamo aanlevert, wordt bovenop de accuspanning geleverd, dus deze wordt het eerste afgeroomd.
De reden waarom je nooit een accu moet afkoppelen
tijdens een lopende motor is, omdat dan de geleverde amperes van de dynamo (afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers)niet voldoende afgenomen kunnen worden, waardoor de dynamospanning vrij hoog kan oplopen waardoor je diodes stukgaan.
Ik adviseer jou dus ook om niet met lopende motor over te starten.
Tevens hoop ik dat ik het begrijpend heb uitgelegd, want ik ben bang dat als ik exact uitleg waarom eea precies zo werkt,dat het dan te lastige materie wordt, en dat ik dan wel een heel erg lang verhaal moet schrijven (en daar heb ik erg weinig zin in.).
Met vr. groet Paul.
Waarom zou je bij het starten met startkabels bij de \'geladen\' auto de min niet op de min-pool van de accu mogen zetten maar ergens op blank staal van de auto?
Maakt nog niets uit? De min-pool is ook direct verbonden met de auto (massa). Dus het enige wat er tussen zit is een beetje staal wat weinig weerstand biedt naar mijn idee...
Wat is dus de reden?
Onzin
Is me een keer verteld op de MTS in apeldoorn.
en ook nog eens bij Safe door een monteur
De accu gaf na opladen ca. 13,2 vdc. Na een keer starten, afslaan, wilde hij niet meer opnieuw starten. De lampjes branden wel, maar de starten vraagt blijkbaar te veel. De accu was nieuw maar heeft een paar maanden bij de dealer gestaan. Vervolgens vol geladen, maar na een kort stukje rijden, wilde hij al niet meer starten.
De accu is een Yuasa\'s YB14-A2 en die schijnen anti-sulfatering systeem te hebben, waardoor ze ook na een tijdje stilstaan weer goed op kunnen laden.
Waar vind ik de spanningsregelaar of gelijkrichter en hoe meet ik of ze goed werken?
Bartje
Die redenering klopt helemaal niet he.Op dinsdag 08 januari 2002 18:36 schreef lexe het volgende:
ga is na; een starter-accu is een starter-accu.
een motoraccutje is???10ah~15ah, een autoaccu is 40ah~60ah maw die auto accu kan zonder problemen die startmotor van een motor aanzwengelen.
[...]
Nee gizzzz, de dynamospanning ligt hoger dan de accuspanning, en de spanningsregelaar probeert er alles aan te doen om dat zo te houden met een maximum van ongeveer 14,6 volt.
daarom zal de eerste energie aangenomen worden van \"de hoogste bieder\" en dat is in dit geval dus de dynamo.
Daarbij kan ik ook nog zeggen dat energie uit een accu trekken ook energie kost, waardoor je dus hieruit op kunt maken dat ook een accu inwendig weerstand heeft, hij wordt immers warm als je even doorstart.
De spanning die de dynamo aanlevert, wordt bovenop de accuspanning geleverd, dus deze wordt het eerste afgeroomd.
De reden waarom je nooit een accu moet afkoppelen
tijdens een lopende motor is, omdat dan de geleverde amperes van de dynamo (afhankelijk van het aantal ingeschakelde verbruikers)niet voldoende afgenomen kunnen worden, waardoor de dynamospanning vrij hoog kan oplopen waardoor je diodes stukgaan.
Ik adviseer jou dus ook om niet met lopende motor over te starten.
Tevens hoop ik dat ik het begrijpend heb uitgelegd, want ik ben bang dat als ik exact uitleg waarom eea precies zo werkt,dat het dan te lastige materie wordt, en dat ik dan wel een heel erg lang verhaal moet schrijven (en daar heb ik erg weinig zin in.).
Met vr. groet Paul.
20Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 1 uur accu leeg.Die redenering klopt helemaal niet he.
Als een autobatterij 0.1A kan leveren gedurende 400 uur dan heeft ie 40Ah.
Dat wil langs geen kanten zeggen dat ie bv een motorbatterij van 20Ah kan aanzwengelen.
Die 20Ah kan namelijk net zo goed 20A gedurende 1 uur zijn!
klinkt als of die accu toch slecht is.
vraag: staat je motor buiten gestald??? zo ja dit kan mede de oorzaak zijn dat de accu niet lekker werkt hoe kouder de temperatuur hoe minder capacitiet de accu heeft dit geldt ook voor nieuwe(goede) accu\'s
anti-sulfatering systeem-> klink leuk maar volgens mij bedoelen ze wat anders.
anti-sulfatering systeem(ik denk dat het onzin is)
gelijkrichter en spanningsregelaar kan duiden op een niet goed werkende zitten in één unit, meting doe je gewoon op de accupolen.
sulfateren kan je vergelijken als het verroesten van de accuplaten.
fluctuerende meetwaarde van de multimeter kan duiden op een niet goed werkende gelijkrichter
tehoge/telage meetwaarde kan duiden op een niet goed werkende spanningsregelaar.
Het volgende staat op de site van de accu-leverancier:
--------------------
Uit historie is duidelijk dat 95% van alle accu problemen veroorzaakt worden door SULFATERING, dit ontstaat als de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt, de platen van de accu raken dan bedekt door uitgekristalliseerd lood sulfaat waardoor de startstroom afneemt.
Dit fenomeen noemt men sulfateren.
Als een accu gesulfateerd is is opladen bijna niet meer mogelijk en zal de accu moeten worden vervangen.
Bij motorfietsen in Nederland gebeurt het vaak dat deze de winter door niet gebruikt worden dit is de periode dat sulfatering inzet.
Yuasa’s “SULFATE STOP” is een chemische formule die sulfatering drastisch inperkt, deze formule zal de levensduur van de motoraccu aanzienlijk verlengen en de kosten van de motorrijder omlaag brengen.
Prettige bijkomstigheid is dat de startstroom langer aanwezig blijft.
-----------bron:http/www.motana.nl/yuasa.htm
Klinkt aardig, toch?
Inmiddels vannacht de accu flink opgeladen (motor staat overigens in een carport). Vanmiddag geen startproblemen gehad, ook niet bij vaker starten. Stukje gereden, getankt en weer gestart, geen probleem. Morgenmiddag probeer ik \'em weer te starten. Als \'ie het dan ook nog goed doet lag het probleem blijkbaar aan de klojo-verkoper van een slecht opgeladen accu.
Wel een boel geleerd over accu\'s de afgelopen dagen, trouwens.
Iedereen bedankt voor de reacties. En wat betreft de beginvraag \'kun je via startkabels en auto-accu een motor starten?\', daarover lijkt de discussie nog wel even gaande!
Bartje
Ik ben niet diep genoeg in de materie gedoken om hier uitleg aan te geven en dat vond ik ook eigenlijk niet nodig.vraag wat gebeurt er met de spanningsregelaar/gelijkrichter als de accu vol is?? gaat de spanningsregelaar/gelijkrichter dan ook stuk???? dacht het niet.
wat wel een probleem is dat bij aan-/afkopelen een hoge piekspanning kan onstaan die niet alleen de spanningsregelaar/gelijkrichter kan kapot maken maar ook (oa. injectie motoren,electronisch onsteking) andere motor electronica.
oplossing voor dit alles is eerst een verbruiker (koplamp)aanzetten, door dat systeem kan dan de piespanning weg vloeien, en dan pas starthulp aan-/af sluiten. standaard ANWB procedure.
20Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 1 uur accu leeg.
40Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 2 uur accu leeg.
60Ah accu:20A afnemen in 1 uur -> na 3 uur accu leeg
xx Ah zegt niks over de de max stroom die een accu 1sec lang kan leveren
xx Ah is een afgesproken manier van meten.
(stukje wiskunde: Ah=Amp x uur. Ah is niet gelijk aan A.)
de max (peik)stroom die een accu kan leveren is afhankelijk van de oa. inwendige weerstand accu en overgangsweerstand gedrading.
denk ook eens aan kortsluiting.
Als je een nieuwe accu gaat aanschaffen, sta er dan op dat ze hem voor je neus met accuzuur vullen!!!!Inmiddels is het maandagmiddag. Gisteravond nog een volle accu, ik wil nu even een stukkie rijden...niks.. nu alweer schoon leeg...niet te starten dus.
Het ligt dus niet aan de dynamo, maar op een of andere manier loopt \'ie razendsnel leeg. (tis potdomme een gloednieuwe accu)Volgens een poster duurt lekspanning veel langer...
Rarara? Wie ontrafelt het raadsel.
Bartje
Blijkbaar snap je het, en dat is dus ook de bedoeling van dit forum.Als de accu vol is kan die nog wel steeds zijn spanning kwijt, alleen dynamo levert geen stroom meer.
Bij gedemonteerde accu kan die zijn spanning niet kwijt.
Maar verhaal van lampen aanzetten is natuurlijk een oplossing.
Vraag me alleen af of alle opgeschreven verhalen theoretisch zijn of ook uit ervaring.
Halve familie zit in autobranche en is me altijd vertelt door hun je auto te starten tijdens gebruik kabels, en is me altijd vertelt nooit accu te wisselen als motor loopt.
En dat is altijd goed gegaan.
maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik dan toch weer even terug in de boeken moet duiken