motor starten met startkabels?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Hallo,

Als kersverse motorbezitter vraag ik me af of je een motor met een lege accu ook kunt starten door \'em te verbinden (startkabels) met de accu van je auto (net als je dat bij een lege auto-accu doet).

Alvast bedankt
Bartje
(shadow VT800C)
 
Als je een nieuwe accu gaat aanschaffen, sta er dan op dat ze hem voor je neus met accuzuur vullen!!!!
Een goede accu (lees nieuwe) heeft een zelfontlading van 1% per dag, dus: na 1 dag nog 99%, en na twee dagen weer 1% van 99% eraf tellen,en zo loopt je accu steeds langzamer maar zeker wel leeg.
Doch als de laadtoestand van een accu onder een bepaald percentage valt, (ik dacht uit het blote hoofd iets van 62%) dan zakt de laadtoestand van de accu steeds sneller en sulfateren de platen uiteindelijk.
Dus, aangezien je niet weet hoelang de accu bij je dealer in de rek heeft gelegen, kun je dus ook niet weten of je ook wel echt een goede nieuwe accu gekregen hebt.
Tevens is het raadzaam om (bij een volle accu) eens een lampje van 2 watt in serie te zetten
met de min kabel,(min kabel los halen, stalen zijkant van het lampje tegen de accupool, en de massakabel tegen het pootje van het lampje houden) als het contact is uitgeschakeld, dan mag het lampje niet branden!,doet het dat wel, dan zit er een \"lekstroom\"in jouw bedrading of schakelaar(s) die je dan eerst dient te verhelpen.

Suuk6

Met vr. groet, Paul. ;)
Ik ben vergeten erbij te zetten dat ik heel erg blij voor je ben dat je in ieder geval een goed merk accu hebt gekozen, er is inderdaad veel verschil in kwaliteit tussen een orginele (yuasa)
accu en een imitatie type.
Iedereen mag hier zijn eigen opvatting over hebben maar dit is mijn ervaring.

Paul.
 
Ik ben vergeten erbij te zetten dat ik heel erg blij voor je ben dat je in ieder geval een goed merk accu hebt gekozen, er is inderdaad veel verschil in kwaliteit tussen een orginele (yuasa)
accu en een imitatie type.
Iedereen mag hier zijn eigen opvatting over hebben maar dit is mijn ervaring.

Paul.

Beste Paul,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Het nadeel van zo\'n forum is echter dat het door alle nieuwe informatie steeds weer nieuwe vragen oproept.
Zo zit ik nog met een prangende vraag:
Hoe weet ik of mijn accu nog goed is? Hoe weet ik of de boel al gesulfateerd is? Kun je dat met een multimeter meten, of zien of ruiken of proeven :) ?

Bartje
 
Beste Paul,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Het nadeel van zo\'n forum is echter dat het door alle nieuwe informatie steeds weer nieuwe vragen oproept.
Zo zit ik nog met een prangende vraag:
Hoe weet ik of mijn accu nog goed is? Hoe weet ik of de boel al gesulfateerd is? Kun je dat met een multimeter meten, of zien of ruiken of proeven :) ?

Bartje

Leg je (natte) tong op de plus en min tegelijk, dan weet je of ie nog goed is of niet.
 
Beste Paul,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Het nadeel van zo\'n forum is echter dat het door alle nieuwe informatie steeds weer nieuwe vragen oproept.
Zo zit ik nog met een prangende vraag:
Hoe weet ik of mijn accu nog goed is? Hoe weet ik of de boel al gesulfateerd is? Kun je dat met een multimeter meten, of zien of ruiken of proeven :) ?

Bartje
Als je een goede motorzaak in de buurt hebt waar ze een batterymate hebben, kunnen ze jouw accu wel even nakijken, tevens moet je dan vragen of ze het accuzuur even willen wegen.
Met deze twee meetgegevens kunnen ze een duidelijke conclusie maken.
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt van weert ligt, wil ik het wel even voor je doen. ;)

Met vr. groet, Paul.
 
Op woensdag 09 januari 2002 23:21 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:

Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt van weert ligt, wil ik het wel even voor je doen. ;)

Paul als je in een bericht van Bartje op het blauwe envelopje klikt -->
profiel.gif
dan zie je het Profiel van Bartje.

Naam: Bartje
Geboorte datum:
Woonplaats: Assen.

Conclusie, Bartje woont niet echt in de buurt van Weert :P
 
Hoi,

Ik heb mijn motoraccuutje nu al 2 keer opgestart via kabels aan auto, no problemo, maar nu het volgende:

De accu ( en de varadero ) zijn 2,5 jaar oud. Als ik ongeveer 5 dagen niet gereden heb, dan is ie zogoed als leeg, rijd ik binnen die periode wel dan laat ie em op en kan ik de volgende dag gewoon rijden. Is dit een indicatie dat mijn accu aan vervanging toe is of heb ik een ander probleem :?

Dank voor uw tijd.
 
Hoi,

Ik heb mijn motoraccuutje nu al 2 keer opgestart via kabels aan auto, no problemo, maar nu het volgende:

De accu ( en de varadero ) zijn 2,5 jaar oud. Als ik ongeveer 5 dagen niet gereden heb, dan is ie zogoed als leeg, rijd ik binnen die periode wel dan laat ie em op en kan ik de volgende dag gewoon rijden. Is dit een indicatie dat mijn accu aan vervanging toe is of heb ik een ander probleem :?

Dank voor uw tijd.

Staat je motor met dit weer binnen of buiten ?
Als ie buiten staat is dat niet zo raar, aangezien de capaciteit van de accu snel omlaag gaat tijdens een nachtje vriezen. De accu van mijn GS500e had ook weinig fut als ik \'m na een paar koude nachten weer wilde starten. Mijn motor staat buiten, dus een simpele constructie gemaakt zodat ik als ik thuis kwam, m\'n motor op de middenbok kon zetten, direct kon aansluiten op een accu(druppel)lader (zonder de accu eruit te halen) en zo de hoes er overheen. Resultaat : al was het -10 graden celcius : Meteen starten. Geen accu problemen. In de zomer nooit last met starten, dus of mijn accu nu gaar was.. lijkt me sterk.
 
Staat je motor met dit weer binnen of buiten ?
Als ie buiten staat is dat niet zo raar, aangezien de capaciteit van de accu snel omlaag gaat tijdens een nachtje vriezen. De accu van mijn GS500e had ook weinig fut als ik \'m na een paar koude nachten weer wilde starten. Mijn motor staat buiten, dus een simpele constructie gemaakt zodat ik als ik thuis kwam, m\'n motor op de middenbok kon zetten, direct kon aansluiten op een accu(druppel)lader (zonder de accu eruit te halen) en zo de hoes er overheen. Resultaat : al was het -10 graden celcius : Meteen starten. Geen accu problemen. In de zomer nooit last met starten, dus of mijn accu nu gaar was.. lijkt me sterk.

En hoe ziet die constructie eruit?
 
Op donderdag 10 januari 2002 19:17 schreef JK het volgende:Staat je motor met dit weer binnen of buiten ?
Als ie buiten staat is dat niet zo raar, aangezien de capaciteit van de accu snel omlaag gaat tijdens een nachtje vriezen. /knip


Hij staat binnen in een stenen schuur die aan het huis vast zit, er is geen verwarming dus ik denk een graadje of 13-15 misschien wat kouder op een vriesnachtje.

Ik heb voor de rest totaal geen problemen ermee, alleen als hij die langere tijd stil heeft gestaan dan blijft het een gok of ie het doet.
Als safe weer opengaat zal ik em eens laten testen daar, maar ik blijf er wel bij, voordat je het weet zijn ze weer failliet en ben ik mijn accu ( en motor ) kwijt ;(
 
Een tip koop gewoon een accu/druppel lader met een snelsluiting eraan.
Als je gereden heb even kabeltje onder je zadel halen en aansluiten op de accu/druppel lader en altijd een goede start verzekerd *D .
Heb zelf eentje van Optimate kosten ong. 61 euro\'s.
Ow ja je moet wel een stopcontact in de buurt hebben ;) .

gR1d
 
En hoe ziet die constructie eruit?

Kan ook met een stekkerdoos zoals voor aansteker. Kun je hem ook gebruiken om de gsm op te laden. Wel gemakkelijk als je een week wegblijft.
Beetje hobbyen, maar het werkt perfect.

MacGyver weet er wel raad mee ;)

[edit] zet er wel een zekering tussen [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Paul als je in een bericht van Bartje op het blauwe envelopje klikt -->
profiel.gif
dan zie je het Profiel van Bartje.

Naam: Bartje
Geboorte datum:
Woonplaats: Assen.

Conclusie, Bartje woont niet echt in de buurt van Weert :P
Zo zie je wel, ik heb geen zak verstand van computers, en heb nu dan toch weer een beetje bijgeleerd. :}
Als mij nu nog iemand kan uitleggen hoe ik een foto bij een berichtje kan stoppen (aub heel erg duidelijk uitleggen!), dan komt alles misschien toch nog goed.

Alvast bedankt, groeten, Paul.
 
Zo zie je wel, ik heb geen zak verstand van computers, en heb nu dan toch weer een beetje bijgeleerd. :}
Als mij nu nog iemand kan uitleggen hoe ik een foto bij een berichtje kan stoppen (aub heel erg duidelijk uitleggen!), dan komt alles misschien toch nog goed.

Alvast bedankt, groeten, Paul.

Het adres van een foto tussen img-tags zetten
vb:

adres: http://www.pricewatch.be/images/got_pooh.jpg
met img-tags wordt dat: [Ximg]http://www.pricewatch.be/images/got_pooh.jpg[X/img]

Die X weglaten en je krijgt:
got_pooh.jpg
 
Halo allemaal,

Vandaag de accu toch maar omgewisseld voor een nieuwe (dealer deed niet moeilijk). Al met al een boel geleerd over accus en gezien het enorme aantal views ben ik niet de enige.

Bedankt voor alle reacties,

Bartje
 
Hoi,

Ik heb mijn motoraccuutje nu al 2 keer opgestart via kabels aan auto, no problemo, maar nu het volgende:

De accu ( en de varadero ) zijn 2,5 jaar oud. Als ik ongeveer 5 dagen niet gereden heb, dan is ie zogoed als leeg, rijd ik binnen die periode wel dan laat ie em op en kan ik de volgende dag gewoon rijden. Is dit een indicatie dat mijn accu aan vervanging toe is of heb ik een ander probleem :?

Dank voor uw tijd.

Mijn ervaring is tot nu toe dat ik elke 3 jaar een nieuwe accu nodig heb, wil ik in de winter geen problemen krijgen. Kan het niet zo zijn dat de gemiddelde levensduur van een goede motoraccu ongeveer 3 jaar is? Motor staat wel veel buiten... Hoe zijn jullie ervaringen op dat gebied?
 
Terug
Bovenaan Onderaan