Motor valt iets terug

Seek

MF'er
31 mei 2004
44
0
Als ik op mijn XV 535 rijdt en ik geef extra gas bij, dan valt de motor eerst iets terug, een halve seconde maar, voordat de motor doortrekt. Wat kan dat zijn?

Seek
 
ik heb dat ook!!

meestal als ik ff halfgas rij en dan opeens het gas erop gooi... heeft in een bocht een keer een hele kleine wheelie opgeleverd en het is behoorlijk irritant.

maar bij mij komt het omdat ie te rijk staat waarschijnlijk.. ik had er nieuw luchtfilterschuim ingedaan, (en carb helemaal schoongemaakt dus dat is het niet)
maar nu krijgt mijnes iets te weinig lucht vergeleken met daarvoor, en dus iets te veel benzine.

ik ga van de week maar ff me gasnaald een standje hoger zetten en dan hopen dat ie het beter doet, en anders de luchtschroef iets meer open. de choke kabel haal ik er misschien ook ff af en dan kijken of dat t is.

ik heb het trouwens alleen met een warme motor

suc6
 
Hoi dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus hallo allemaal.
Ik heb sinds een week mijn motor en deze is 5 jaar oud en heb ook het probleem dat er vertraging is tussen gas geven en reageren.

Voornamelijk tussen de 2000 en 4000 toeren. Hiernaa trekt hij wel lekker weg. Is erg vervelend als je in een bocht zit idd.

Mijn vraag is nu: Scheurtjes in je cabarateur... is dat een groot probleem?
En wat moet je daar aan doen? Of ligt het aan een afstelling van lucht en benzine? Ik bedoel, hij is pas 5 jaar oud en komt bij de dealer vadaan...

Groet,
M.

PS: mooi forum...
 
scheurtjes in je membramen die zijn van rubber en rubber heeft de neiging om slechter/poreuzer te worden naarmate de jaren verstrijken, deze membramen kunnen gewoon vervangen worden ALS er een scheurtje in zit, ze zijn wel aan de prijs.

Maar misschien zijn je carbs niet helemaal optimaal afgesteld CO gehalte of niet goed gesynchroniseerd.

Je hebt de motor een week? gekocht bij een dealer? Zo ja ff terug gaan en na laten checken,na een week kan je makkelijk nog terug gaan onder het mom (verborgen gebreken)



succes iig :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de membranen van je carburateurs eens controleren op scheurtjes.
Is een bekende kwaal.

Kun je mij misschien vertellen hoe ik dat moet controleren? Ik ben geen sleutelaar, vandaar. En springen er geen kleine veertjes/schroefjes weg als ik de carb open schroef?

Seek
 
Ik had hetzelfde een tijdje terug.
Eerst een halve seconde inhouden en dan vervolgens volledige power.

Heb mijn luchtfilter vervangen en sindsien geen last meer.
Check deze anders even.
 
Maar misschien zijn je carbs niet helemaal optimaal afgesteld CO gehalte of niet goed gesynchroniseerd.

Je hebt de motor een week? gekocht bij een dealer? Zo ja ff terug gaan en na laten checken,na een week kan je makkelijk nog terug gaan onder het mom (verborgen gebreken)

Bedankt voor deze info,

Ik zal er nog even mee terug naar de dealer gaan.
Dus
Of luchtfilters verstopt
Of verhouding verkeerd afgesteld
Of motor verkeerd gesynchroniseed
Of scheurtjes in cabarateur rubbers

Ik zal het nagaan!

Groet,
M.
 
Kun je mij misschien vertellen hoe ik dat moet controleren? Ik ben geen sleutelaar, vandaar. En springen er geen kleine veertjes/schroefjes weg als ik de carb open schroef?

Seek

Hangt er vanaf waar je 'm open schroeft....

Lijkt in ieder geval op een mengsel probleem en waarschijnlijk een te arm mengsel (iets te rijk onderin is voor oppakken niet erg; geeft alleen maar wat extra walm uit je uitlaat). Of dit komt door een lekkend filter/rubber/membraan of afstelling maakt in wezen niet uit maar dat zijn wel de punten die je moet nalopen.

Als de motor altijd goed heeft gedraaid en het inhouden nu pas is gaan doen is er ook de mogelijkheid van een (gedeeltelijk) verstopte sproeier o.i.d.. In dat geval kun je eerst nog eens proberen wat er gebeurt als je wat carburateurreiniger door je brandstof gooit en daar even mee gaat rijden (na een halve tank zou dat effect moeten hebben)
 
Als je het zelf doet kijk dan eerst op de tekening hoe deze in elkaar zit.


www.bikebandit.com dan Oemparts kiezen

Haal de carburateurs geheel los als unit, zo blijven de instellingen gewaarborgt.
De deksel schroef je erzo vanaf en er zit een veer onder dus hand erop houden, werk ook altijd aan 1 carburateur tegelijk dit om door elkaar gooien van onderdelen te voorkomen.
 
Kun je mij misschien vertellen hoe ik dat moet controleren? Ik ben geen sleutelaar, vandaar. En springen er geen kleine veertjes/schroefjes weg als ik de carb open schroef?

Seek

Ik zie hier reacties van iemand met een tweetakt ééncylinder, en een viertakt viercylinder, maar mijn advies was specifiek voor je Virago.
Dit type yamaha heeft nogal eens last van de gasschuifmembranen, die kapot gaan doordat de carburateurs plat liggen.
Dit is heel simpel te controleren door de deksels aan de bovenkant van je carburateurs er af te halen. Je kijkt dan zo boven op je membranen.
Wel opletten dat je ze weer netjes terug plaatst daarna.
Er zit een grote slappe veer onder elke deksel en sommige types hebben nog een klein o-ringetje onder de deksel liggen.
Het probleem kan natuurlijk ook ergens anders door veroorzaakt worden, maar omdat dit in de praktijk heel vaak het probleem is, en het simpel te checken is, zou ik er even naar kijken.
 
Als aanvulling op het inhouden van de motor nadat je het gas opentrekt:
Ik hoor dat het ook kan liggen aan de stationair instelling.

Ik heb zelf een iets hoger toeental stationair ingesteld, waardoor de motor niet meer zo vaak afsloeg bij het wegrijden uit stilstad. Nu hoor ik van een colega dat hierdoor de motor mogelijk teveel benzine krijgt TIJDENS het rijden.

Kan dat?

M.
 
Het klinkt leuk, maar de twee bovenstaande posten zijn allebei wel onzin. :+
Met het verhogen van je stationaire toerental verander je niets aan het mengsel bij een hoger toerental.
En ook de synchronistaie van je carburateurs staat helemaal los van je stationaire toerental afstelling.
Je draait alleen de gasaanslag hoger, en daarmee verander je verder niets aan de afstelling.
 
maarre ik zeg ook kanzzzzzzzz en het lijkt me sterk lul ook maar wat!!! :}


PS jb37 nog bedankt voor je respons heb zelf constant vacuum valstroom carburateurs type mikuni DBS 34
 
Het klinkt leuk, maar de twee bovenstaande posten zijn allebei wel onzin. :+
Met het verhogen van je stationaire toerental verander je niets aan het mengsel bij een hoger toerental.
En ook de synchronistaie van je carburateurs staat helemaal los van je stationaire toerental afstelling.
Je draait alleen de gasaanslag hoger, en daarmee verander je verder niets aan de afstelling.

Dit wil ik toch enigzins nuanceren..als je carbs out of sync staan (en het hangt natuurlijk vd ernst af) dan loopt die stationair flink te kutten zo erg zelfs dat die daardoor kan afslaan. Na de synchronisatie zal die ook mooier stationair lopen waardoor de kans op afslaan (door dat hikken) aanzienlijk tot nihil verninderd is. Recentelijk nog meegemaakt..maar ze waren ook wel erg uit sync. Na de sync trekt je fiets ook gelijk een stuk beter als de rest ok staat.

Feit is natuurlijk wel dat je na de sync je stationair toerental iets bijsteld.


Helemaal leip van die carbtune spullen en ze leveren razendsnel :} :} zie www.carbtune.com
 
ja ben ook blij met die carbtune 2 en makkelijk om je carburateurs af te stellen.

Mijn stationair loopt in ieder geval een stuk rustiger niet meer dat schommelen.

PS jb37 heb nog niet gekeken ga ik zometeen doen , volg jouw adviezen altijd.
 
Hallo mensen,

Bedankt voor de reacties. JB37, ik ga het proberen, maar eerst gooi ik een flesje Forte door een volle tank. Daarna, als de problemen blijven, ga ik naar die rubbers kijken.

Seek
 
Als je het zelf doet kijk dan eerst op de tekening hoe deze in elkaar zit.


www.bikebandit.com dan Oemparts kiezen

Haal de carburateurs geheel los als unit, zo blijven de instellingen gewaarborgt.
De deksel schroef je erzo vanaf en er zit een veer onder dus hand erop houden, werk ook altijd aan 1 carburateur tegelijk dit om door elkaar gooien van onderdelen te voorkomen.

He, da's handig, zo'n site! Ga ik vaker op kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan