Motor wil niet starten

a-vess

MF'er
1 apr 2010
66
0
Hoi,

Ik heb honda cbr600 hurricane uit 87 die er geen zin meer in heeft en ik hoop dat jullie knowhow hier verandering in kan gaan brengen.

Bij deze de situatie schets:
De startmotor draait maar ik krijg geen vonk, dit heb ik geprobeerd door te starten met behulp van remreiniger (gotta love it) en door de bougie tegen het blok te leggen.

Verder is inmiddels bijna het hele startcircuit van de motor al vervangen:
4 nieuwe bougies (was hoognodig)
nieuwe CDI (de oude was de behuizing stuk van en had water in gestaan)
nieuwe kabelboom (in de oude was flink geknipt en geplakt)
nieuw contactslot (deze werkte met een sleuteltje van hout en was ook zeer slecht aan geknutseld)
nieuw brandstof relais

De killswitch werkt
accu is goed (nieuw van mijn andere motor)
pickups meten 522 en 519 ohm (dus goed naar mijn idee)
De bobines heb ik doorgemeten (en 1 laten doormeten bij wijze van second opinion) deze zouden ook goed moeten zijn.

Ik sta open voor suggesties...8)7
 
Zowel op de bobine als op de CDI heb ik inderdaad 12 volt.
Ik heb tot nu toe nog geen plek gevonden waar ik geen massa heb en alles zit onder de 1 ohm. Het enige wat ik niet zeker weet is dat de bovenkant van mijn motorblok juist weer een hele hoge weerstand heeft. Maar daar hebben de bougies niets mee te maken denk ik?
 
Als ergens 6 ampere moet lopen en de massa heeft 1 ohm weerstand, dan verlies je in de massa 6 volt en houd je dus nog 6 volt over voor je startmotor, je cdi of je bobine.
Zorg er dus voor dat je massa aansluitingen perfect zijn.
Staat er nog steeds 12 volt op de cdi tijdens het starten?
 
... Het enige wat ik niet zeker weet is dat de bovenkant van mijn motorblok juist weer een hele hoge weerstand heeft. Maar daar hebben de bougies niets mee te maken denk ik?
Ik snap niet hoe de bovenkant van je motorblok een hoge weerstand kan hebben, maar je bobine maakt een hoge spanning ten opzichte van massa. Je bougie zit aan de ene kant aan de bobine, aan de andere kant aan de bovenkant van het motorblok. De bovenkant van je motorblok moet dus goed aan massa zitten.
 
Zowel op de bobine als op de CDI heb ik inderdaad 12 volt.
Ik heb tot nu toe nog geen plek gevonden waar ik geen massa heb en alles zit onder de 1 ohm. Het enige wat ik niet zeker weet is dat de bovenkant van mijn motorblok juist weer een hele hoge weerstand heeft. Maar daar hebben de bougies niets mee te maken denk ik?
Een bougie heeft natuurlijk wel een massa elektrode... en je bougies zitten in je bovenblok... anders eens een losse massa draad aan je bovenblok... of tegen de massa elektrode/ schroefdraad van de bougie om te kijken of je dan wel vonk hebt
 
je hoort het weleens vaker, starten met de killswitch erop.
Klopt... dat is ook het fijne van de startknop op m'n Triumph... dat is één en dezelfde knop... dus nooit de kans dat je probeert te starten met de kill erop...

Maar terug naar de TS... gezien het feit dat hij zelf al schreef dat de kill switch werkt, mogen we hopelijk aannemen dat die goed staat.
 
Als ik het goed heb zit de bougie zodanig diep in het blok dat deze contact (massa) maakt op het onderste deel van het blok en dus de hoge weerstand op het bovenste deel van het blok (naar mijn idee) voor het genereren van een vonk geen invloed mag hebben? (correct me if i'm wrong)

De stator heb ik niet doorgemeten maar is het niet zo dat de dynamo pas invloed gaat hebben na het startproces?

De killswitch werkt omdat ik deze zowel door heb gemeten als getest heb (tenzij julie een andere killswitch bedoelen dan de dodemansknop op het stuur ;)) overigens is de zijstandaard geen beperkende voorwaarde voor het aanslaan van de motor en hij staat in neutraal en de neutraalswitch werkt ook correct ben ik proefondervindelijk achter gekomen.

Wat ik sowieso komende week nog even ga doen is een massa kabel leggen aan de bovenkant van het blok om even te testen maar ik verwacht daar eerlijk gezegd weinig resultaat van.

Iemand verder nog suggesties?
 
Als ik het goed heb zit de bougie zodanig diep in het blok dat deze contact (massa) maakt op het onderste deel van het blok en dus de hoge weerstand op het bovenste deel van het blok (naar mijn idee) voor het genereren van een vonk geen invloed mag hebben? (correct me if i'm wrong)

De stator heb ik niet doorgemeten maar is het niet zo dat de dynamo pas invloed gaat hebben na het startproces?

De killswitch werkt omdat ik deze zowel door heb gemeten als getest heb (tenzij julie een andere killswitch bedoelen dan de dodemansknop op het stuur ;)) overigens is de zijstandaard geen beperkende voorwaarde voor het aanslaan van de motor en hij staat in neutraal en de neutraalswitch werkt ook correct ben ik proefondervindelijk achter gekomen.

Wat ik sowieso komende week nog even ga doen is een massa kabel leggen aan de bovenkant van het blok om even te testen maar ik verwacht daar eerlijk gezegd weinig resultaat van.

Iemand verder nog suggesties?
Bougie zit toch in de kop... cilinders ? Schroefdraad van de bougie is de massa van de bougie.

Of bedoel je iets anders met bovenkant blok
 
de weerstand in het boven blok kan misschien komen door koppakking en oxidatie bij de kopbouten.
als ik jou was zou ik zeker een massa kabel aanleggen naar het frame of direct op de accu.
 
Haha is een Tiger ook goed? 😅 de vonk test heb ik al uitgevoerd door hem tegen het blok te houden en ik krijg meer af dan toe een klein vonkje (wat genoeg zou moeten zijn voor remmenreiniger zou ik denken maar helaas toch geen plof.
Ik ga toch nog eens even de spanning meten op de bobine (primaire kant) tijdens starten (misschien dat die instort nog?)

wat betreft de weerstand op de bovenkant(deksel) van mn blok had ik inderdaad ook bedacht dat dat misschien komt door de pakking die er tussen zit, maar ook ga sowieso een extra massa draad die kant op leggen om dat uit te sluiten.
 
kleppebdeksel heeft niet echt massa nodig, de kop wel maar die zal dat ook hebben.

bougie vonk testen door ze 1 cm van massa (bv vijzen van kleppendeksel) te houden. als de vonk dan nog overspringt is alles ok.
 
Zojuist heb ik even de spanning op de bobine gemeten (primaire kant) en snap het niet helemaal. als ik het contact omhaal heb ik op beide polen van de primaire kant 12,8v staan...klopt dit? zou niet 1 van de 2 polen gestuurd moeten worden door de CDI ipv een continu spanning?
 
Terug
Bovenaan Onderaan