LangeSikkel

Rookie
17 jul 2021
2
1
Beste mensen,

Even een kleine intro, afgelopen vrijdag gezellig met mijn vader op de bmw f800gt en ik op de ktm rc 125 voor het eerst een weekendje weg met de motors naar Cochem aan de moezel. Nu waren we al een uur of 2 onderweg, net Keulen voorbij en in de binnenstad van Bonn.

Het stoplicht sprong op groen ik trok op tot 40km/u en er komen uit het niets knallen uit het blok en alles rammelt binnen in het 125je uit elkaar... (motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!) Door de ADAC naar een plaatselijke ktm dealer gebracht, deze kreeg de motor ook niet meer aan de praat want de distributieketting was geknapt en heeft het blok naar de kloten geholpen. Motor dezelfde avond nog opgehaald en naar een ktm dealer gebracht in Nederland.

Nu luidt mijn vraag; Kan ik zomaar in mijn ktm van origine 125cc een 390cc ktm blok zetten en dat dat goedgekeurd word door de verzekering en RDW waardoor ik straks als ik over 2 maanden mijn A2 rijbewijs heb gehaald op deze motor verder kan rijden. Extra info: De ktm rc 125 en rc 390 zijn identiek aan elkaar (frame, remmen, uitlaatsysteem, etc) alleen de cilinder inhoud verschilt.

Bedankt voor de reactie alvast!
Gr LangeSikkel
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.918
625
Voorhout
Als het technisch past, kan het.

Denk dan echter ook even aan de computer en injectie en dergelijken, geen idee in hoeverre je daar ook met de gelijke componenten af kan en daarmee hoe duur het echt wordt. Verder moet het ding dan 100% herkeurd worden, anders vindt de verzekering er iets van.

je kunt er natuurlijk ook weer een 125 in hangen, en het resultaat inruilen op een 390. Ik zeg maar wat.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
56.273
7.498
(motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!)
Altijd dealeronderhouden, dus alle beurtjes, terugroepacties en bereden door een oud vrouwtje dus. :?
Tellers terugdraaien gebeurt in de motorhandel helaas ook al niet.
Of is de motor nieuw aangeschaft in 2017, dus historie bekend?

Maar het zal je maar overkomen deze pech. -O-
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
56.273
7.498
Als het technisch past, kan het.

Denk dan echter ook even aan de computer en injectie en dergelijken, geen idee in hoeverre je daar ook met de gelijke componenten af kan en daarmee hoe duur het echt wordt. Verder moet het ding dan 100% herkeurd worden, anders vindt de verzekering er iets van.

je kunt er natuurlijk ook weer een 125 in hangen, en het resultaat inruilen op een 390. Ik zeg maar wat.
:^
 

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
30.388
4.149
Purmerend
Ik denk dat de RDW het niet leuk zal vinden. Tenzij je van de importeur of de fabriek een verklaring hebt dat je frame en remmen geschikt zijn. Daarmee heb je met je verzekering ook een probleem. Ga je toch zo rijden loop je tegen een WOK aan.

Maar repareren zal toch geen ramp zijn? Paar kromme kleppen, misschien een zuiger en natuurlijk een nokkenasketting. Ik zou hem weer origineel maken en inruilen op een A2 motor.
 

Fazerman

Ex-ZAC#167, Fazer²
28 feb 2002
4.865
221
Nieuwerkerk a/d IJssel

Bengal

Rookie
12 aug 2021
2
0
Beste mensen,

Even een kleine intro, afgelopen vrijdag gezellig met mijn vader op de bmw f800gt en ik op de ktm rc 125 voor het eerst een weekendje weg met de motors naar Cochem aan de moezel. Nu waren we al een uur of 2 onderweg, net Keulen voorbij en in de binnenstad van Bonn.

Het stoplicht sprong op groen ik trok op tot 40km/u en er komen uit het niets knallen uit het blok en alles rammelt binnen in het 125je uit elkaar... (motor komt uit 2017 en heeft nog net geen 14000km gelopen, bedankt KTM!) Door de ADAC naar een plaatselijke ktm dealer gebracht, deze kreeg de motor ook niet meer aan de praat want de distributieketting was geknapt en heeft het blok naar de kloten geholpen. Motor dezelfde avond nog opgehaald en naar een ktm dealer gebracht in Nederland.

Nu luidt mijn vraag; Kan ik zomaar in mijn ktm van origine 125cc een 390cc ktm blok zetten en dat dat goedgekeurd word door de verzekering en RDW waardoor ik straks als ik over 2 maanden mijn A2 rijbewijs heb gehaald op deze motor verder kan rijden. Extra info: De ktm rc 125 en rc 390 zijn identiek aan elkaar (frame, remmen, uitlaatsysteem, etc) alleen de cilinder inhoud verschilt.

Bedankt voor de reactie alvast!
Gr LangeSikkel
Ik heb nog volledige ombouw onderdelen liggen om van je 125cc een 390cc te maken. Gr
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
8.035
5.881
Ik denk dat de RDW het niet leuk zal vinden. Tenzij je van de importeur of de fabriek een verklaring hebt dat je frame en remmen geschikt zijn. Daarmee heb je met je verzekering ook een probleem. Ga je toch zo rijden loop je tegen een WOK aan.

Maar repareren zal toch geen ramp zijn? Paar kromme kleppen, misschien een zuiger en natuurlijk een nokkenasketting. Ik zou hem weer origineel maken en inruilen op een A2 motor.
In dit geval wellicht iets gemakkelijker een RC125 frame bestaat niet als je het framenummer controleert bij KTM dan krijg je altijd terug dat het een 390 is. Was ook al zo bij de RC 125 van mijn dochter.

Nu weet ik wel dat het RDW best hysterisch is dus een verklaring van KTM doet waarschijnlijk wonderen.
 

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
8.776
4.497
Amsterdam baby!!
Geen enkel probleem om een ander blok in te bouwen en te laten omkeuren bij de rdw.
Meerdere keren gedaan nooit problemen mee gehad.

Enigste waar ze echt goed op letten is de herkomst van het nieuwe blok.
Liefst zien ze een factuur van het nieuwe blok.

Zie:

jij heb t veel te druk....
 
Bovenaan Onderaan