Motordieven

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Er zou een database moeten zijn van kenmerkende onderdelen van gestolen motoren. Als je dan een tweedehands motor ziet met iets speciaals, dan kun je kijken of dat van een gestolen motor kan komen. Ik denk dat mensen een wrak kopen en dan motor op bestelling laten stelen van hetzelfde merk en type, zodat ze dan een "legale" motor weer kunnen verkopen.

Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.
 
Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.

Ja dat lijkt mij 100% kloppende en onweerlegbare logica
 
Er zou een database moeten zijn van kenmerkende onderdelen van gestolen motoren. Als je dan een tweedehands motor ziet met iets speciaals, dan kun je kijken of dat van een gestolen motor kan komen. Ik denk dat mensen een wrak kopen en dan motor op bestelling laten stelen van hetzelfde merk en type, zodat ze dan een "legale" motor weer kunnen verkopen.

Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.

Goed plan.

Leg m aan. :)



Alleen zijn er teveel mensen die het allemaal vreselijk vinden...maar tegelijkertijd het geweldig vinden om een onderdeel met een waarde van 200 euro voor 25 euro te kunnen kopen en daar plots geen bezwaren tegen hebben.
 
Ben je weer lekker mee X!

Zo is er in 2007 al eens een XT 600 SM gejat van mij. Nooit meer iets van vernomen.
 
Laatst bewerkt:
Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.


Gelukkig lijken al die door jou genoemde onderdelen in het geheel niet op elkaar..

;)
 
Alleen zijn er teveel mensen die het allemaal vreselijk vinden...maar tegelijkertijd het geweldig vinden om een onderdeel met een waarde van 200 euro voor 25 euro te kunnen kopen en daar plots geen bezwaren tegen hebben.
Die helers zijn verdorie veel te goedkoop.
 
RFID chip in alles, die met je telefoon te scannen is? :+
Je kan wel zelf overal een telefoonnr/email in laten graveren, mogelijk belt nog eens iemand terug.

Gezien het gezeur dat ik nu heb om een gestolen en nu terug gevonden trapfiets terug te krijgen denk ik niet dat iets op losse onderdelen ook maar effect heeft..
 
Er zou een database moeten zijn van kenmerkende onderdelen van gestolen motoren. Als je dan een tweedehands motor ziet met iets speciaals, dan kun je kijken of dat van een gestolen motor kan komen. Ik denk dat mensen een wrak kopen en dan motor op bestelling laten stelen van hetzelfde merk en type, zodat ze dan een "legale" motor weer kunnen verkopen.

Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.

hmm.
mijn collega van de gestolen Busa (April/Mei) vind regelmatig zijn eigen onderdelen terug op Marktplaats.
Verzekering heeft al uitbetaald, politie lijkt niet meer geinteresseerd...
Zonde.
 
hmm.
mijn collega van de gestolen Busa (April/Mei) vind regelmatig zijn eigen onderdelen terug op Marktplaats.
Verzekering heeft al uitbetaald, politie lijkt niet meer geinteresseerd...
Zonde.
Hoe weet ie zo zeker dat ze van zijn motor zijn?
persoonlijk zou ik erheen gaan, het checken en vervolgens de politie bellen denk ik.
 
Volgens mij gaan ze geen hele auto's ombouwen hoor. Enkel het deel van de auto met het vinnummer wordt uitgeslepen en overgezet in de gestolen auto. Of ze tikken enkel het vinnnummer over en voila. Dan kan de gestolen auto verkocht worden met de papieren en platen van de schadeauto en klaar is boef. Tenzij de auto om wat voor reden dan ook ooit bij de politie of de RDW belandt, komt geen hond er ooit achter. Zodra die auto versleten is dan wordt'ie gesloopt of geëxporteerd en zie je 'm nooit meer terug.
 
hmm.
mijn collega van de gestolen Busa (April/Mei) vind regelmatig zijn eigen onderdelen terug op Marktplaats.
Verzekering heeft al uitbetaald, politie lijkt niet meer geinteresseerd...
Zonde.


Misschien ken ie met zn verzekeringsgeld zn onderdelen terug kopen om ze dan door de strot van de verkoper te duwen. Ohnee. Dat mag niet. Foei.
 
Volgens mij gaan ze geen hele auto's ombouwen hoor. Enkel het deel van de auto met het vinnummer wordt uitgeslepen en overgezet in de gestolen auto. Of ze tikken enkel het vinnnummer over en voila. Dan kan de gestolen auto verkocht worden met de papieren en platen van de schadeauto en klaar is boef. Tenzij de auto om wat voor reden dan ook ooit bij de politie of de RDW belandt, komt geen hond er ooit achter. Zodra die auto versleten is dan wordt'ie gesloopt of geëxporteerd en zie je 'm nooit meer terug.
nee, hier in de regio twente zijn soms complete velgen met banden gejat en losse panelen van auto's en andere dingen waar geen nummer of wat dan ook opstaat.
 
Karl heeft helemaal gelijk. Boeven (lees veel garages) verwijderden het VI-nummer en zetten het VI-nummer van een zelfde auto weer in. Dit is op grote schaal voorgekomen en komt waarschijnlijk ook nu nog voor. Het is ook waar dat dit vaak de hele gebruiksduur van een auto onopgemerkt blijft.
Dit is natuurlijk strafbaar en meestal wordt de auto bij ontdekking direct in beslag genomen en nooit meer teruggegeven. (de rdw kan wel weer een nieuw/aangepast VI-nummer uitgeven en dan kan de staat de auto weer op de markt brengen)
Het is waar dat er bij de politie met lijstjes wordt gewerkt: is het gemakkelijk op te lossen, lees: is de dader bekend en bewijs snel te leveren, dan komt er actie. Moet er teveel onderzoek worden gepleegd, dan moet er eerst toestemming komen. Dan gaan ook de poltieke en poltietop prioriteiten tellen. Helaas wordt niet alles opgelost. En ja, als we iets van 50.000 waarde kunnen kopen voor 20.000 ja dan vindt niemand het meer een probleem. Er bestaat trouwens al DNA-spray dat in de lak wordt meegespoten, zodat onderdelen altijd traceerbaar zijn. Het is vrijwel onmogelijk om alles te verwijderen.
Dit zal het verkopen van onderdelen in de toekomst vrijwel onmogelijk maken.
 
Laatst bewerkt:
Karl heeft helemaal gelijk. Boeven (lees veel garages) verwijderden het VI-nummer en zetten het VI-nummer van een zelfde auto weer in. Dit is op grote schaal voorgekomen en komt waarschijnlijk ook nu nog voor. Het is ook waar dat dit vaak de hele gebruiksduur van een auto onopgemerkt blijft.
Dit is natuurlijk strafbaar en meestal wordt de auto bij ontdekking direct in beslag genomen en nooit meer teruggegeven. (de rdw kan wel weer een nieuw/aangepast VI-nummer uitgeven en dan kan de staat de auto weer op de markt brengen)
Het is waar dat er bij de politie met lijstjes wordt gewerkt: is het gemakkelijk op te lossen, lees: is de dader bekend en bewijs snel te leveren, dan komt er actie. Moet er teveel onderzoek worden gepleegd, dan moet er eerst toestemming komen. Dan gaan ook de poltieke en poltietop prioriteiten tellen. Helaas wordt niet alles opgelost. En ja, als we iets van 50.000 waarde kunnen kopen voor 20.000 ja dan vindt niemand het meer een probleem. Er bestaat trouwens al DNA-spray dat in de lak wordt meegespoten, zodat onderdelen altijd traceerbaar zijn. Het is vrijwel onmogelijk om alles te verwijderen.
Dit zal het verkopen van ontvreemde (gestolen) onderdelen in de toekomst vrijwel onmogelijk maken.
 
Karl heeft helemaalgedeeltelijk gelijk. Boeven (lees veel garages) verwijderden het VI-nummer en zetten het VI-nummer van een zelfde auto weer in. Dit is op grote schaal voorgekomen en komt waarschijnlijk ook nu nog voor. Het is ook waar dat dit vaak de hele gebruiksduur van een auto onopgemerkt blijft.
Dit is natuurlijk strafbaar en meestal wordt de auto bij ontdekking direct in beslag genomen en nooit meer teruggegeven. (de rdw kan wel weer een nieuw/aangepast VI-nummer uitgeven en dan kan de staat de auto weer op de markt brengen)
Het is waar dat er bij de politie met lijstjes wordt gewerkt: is het gemakkelijk op te lossen, lees: is de dader bekend en bewijs snel te leveren, dan komt er actie. Moet er teveel onderzoek worden gepleegd, dan moet er eerst toestemming komen. Dan gaan ook de poltieke en poltietop prioriteiten tellen. Helaas wordt niet alles opgelost. En ja, als we iets van 50.000 waarde kunnen kopen voor 20.000 ja dan vindt niemand het meer een probleem. Er bestaat trouwens al DNA-spray dat in de lak wordt meegespoten, zodat onderdelen altijd traceerbaar zijn. Het is vrijwel onmogelijk om alles te verwijderen.
Dit zal het verkopen van onderdelen in de toekomst vrijwel onmogelijk maken.
Er werden hier schade auto's gekocht en de kapotte onderdelen werden vervangen voor andere goeie onderdelen en deze waren gejat( het ging om een Poolse groep).
Dit was verleden zomer :X
 
Goed plan.

Leg m aan. :)



Alleen zijn er teveel mensen die het allemaal vreselijk vinden...maar tegelijkertijd het geweldig vinden om een onderdeel met een waarde van 200 euro voor 25 euro te kunnen kopen en daar plots geen bezwaren tegen hebben.

zo een collega die weken zat te zeuren dat zijn broodtrommeltje gestolen was en dat dat schandalig was maar het niet erg vond om een jas te kopen die gestolen was
 
Hoe weet ie zo zeker dat ze van zijn motor zijn?
persoonlijk zou ik erheen gaan, het checken en vervolgens de politie bellen denk ik.

op maat gemaakte/gevijlde stukjes. geboorde gaatjes. beschadigingen.
hij is 100% zeker. ik kan dat verder niet goed inschatten maar klinkt overtuigend.
hij was bijna getrouwd met die motor.

heeft spoor zelfs naar bepaalde locatie gevonden.

zelf gaan is wat lastig gezien de locatie.

heeft politie meerder malen verwittigd.
 
Alleen zijn er teveel mensen die het allemaal vreselijk vinden...maar tegelijkertijd het geweldig vinden om een onderdeel met een waarde van 200 euro voor 25 euro te kunnen kopen en daar plots geen bezwaren tegen hebben.

Dat is wel een probleem ja.
 
op maat gemaakte/gevijlde stukjes. geboorde gaatjes. beschadigingen.
hij is 100% zeker. ik kan dat verder niet goed inschatten maar klinkt overtuigend.
hij was bijna getrouwd met die motor.

heeft spoor zelfs naar bepaalde locatie gevonden.

zelf gaan is wat lastig gezien de locatie.

heeft politie meerder malen verwittigd.

ja dat is duidelijk.
 
Ik wil geen zedenmeester zijn maar het is verstandig om bij elke koop van een motor of auto goed op het VI-nummer te letten en op de omgeving van het nummer en op kleurverschillen in de lak.
Nou zal dit bij een oud voertuig niet zo snel gebeuren, maar bij BMW's van een jaar of 2 heb ik hele verdachte dingen gezien. Bij een controle kan je dus zomaar je bijna nieuwe BMW kwijtraken als er iets mee mis is. Bij een bedrijf, heb je veel meer zekerheid over de herkomst en mogelijkheid om te klagen.
Ik hoor trouwens geode verhalen van GPS dat in het frame aangebracht wordt. Het is inmiddels zo dat het tot op 30 centimeter kan worden gelokaliseerd. Het is zo klein als een batterij!
Tips zijn:
~
  • gebruik een gekeurd slot.
  • zorg dat de ketting nooit op de grond ligt om doorknippen te bemoeilijken.
  • plaats je motor in het zicht van een camera, niet te dicht langs de weg, tegen het snel inladen.
  • er zijn ook draadloze bewegingsmelders die een paar kilometer ver komen, beweegt je motor, dan hoor je een signaal.
  • je kan thuis ook in de tuin een natuurcamera ophangen, met een bewegingsdetector en een grondanker plaatsen. Heb je altijd de dader in beeld.
 
Er zou een database moeten zijn van kenmerkende onderdelen van gestolen motoren. Als je dan een tweedehands motor ziet met iets speciaals, dan kun je kijken of dat van een gestolen motor kan komen. Ik denk dat mensen een wrak kopen en dan motor op bestelling laten stelen van hetzelfde merk en type, zodat ze dan een "legale" motor weer kunnen verkopen.

Dus als je een motor te koop ziet met nieuwe brembo remschijven, antislip pads aan de zijkant van de tank, een yoshimura uitlaat, een aftermarket rempompje en koppelingpompje, en zwart gemoffelde voetsteunen, dan komen die onderdelen van mijn motor.
Alleen al zo'n database opzetten en onderhouden... Wie doet dat en gaat het betalen?
En hoe koppel je dit aan bijvoorbeeld marktplaats of speurders?
En wie moet de kenmerkende onderdelen erin zetten? Eigenaar, politie, verzekeraar?
En wat is kenmerkend? de meeste onderdelen zijn "standaard" en stel dat de helft wel gestolen is wie gaat de huisbezoekjes regelen ter controle?

En hoeveel slachtoffers van diefstal geven het zeg na 3 maanden speuren niet op? Of hoeveel hebben een all-risk verzekering en als ze eenmaal hun geld/nieuwe motor hebben sluiten de "zaak" af?
En stel dat het systeem werkt...wat zegt dat de criminelen hun onderdelen dan niet in buurlanden gaan slijten en dat de dieven daar hun meuk weer in NL aanbieden?

En stel dat je je gejatte motor/onderdelen vind...ga jij ze ff bij een crimineel ophalen?
 
Ik wil geen zedenmeester zijn maar het is verstandig om bij elke koop van een motor of auto goed op het VI-nummer te letten en op de omgeving van het nummer en op kleurverschillen in de lak.
Nou zal dit bij een oud voertuig niet zo snel gebeuren, maar bij BMW's van een jaar of 2 heb ik hele verdachte dingen gezien. Bij een controle kan je dus zomaar je bijna nieuwe BMW kwijtraken als er iets mee mis is. Bij een bedrijf, heb je veel meer zekerheid over de herkomst en mogelijkheid om te klagen.
Ik hoor trouwens geode verhalen van GPS dat in het frame aangebracht wordt. Het is inmiddels zo dat het tot op 30 centimeter kan worden gelokaliseerd. Het is zo klein als een batterij!
Tips zijn:
\
  • gebruik een gekeurd slot.
  • zorg dat de ketting nooit op de grond ligt om doorknippen te bemoeilijken.
  • plaats je motor in het zicht van een camera, niet te dicht langs de weg, tegen het snel inladen.
  • er zijn ook draadloze bewegingsmelders die een paar kilometer ver komen, beweegt je motor, dan hoor je een signaal.
  • je kan thuis ook in de tuin een natuurcamera ophangen, met een bewegingsdetector en een grondanker plaatsen. Heb je altijd de dader in beeld.
  • Kun je mooi z'n bivakmuts bekijken.
 
ha ha ha, Erasmos, ja alles is mogelijk. Ik verzeker gewoon alles goed en hou me aan die tips. Dan valt het wel mee. Uit onderzoek blijkt dat goed en op een plek hoog van de grond op slot zetten en ergens aan vast zetten het meest effectief is.
Maar ik parkeer zo weinig mogelijk, ik wil namelijk motorRIJDEN.
 
Terug
Bovenaan Onderaan