Motoren in Denemarken

Greenmaster

MF'er
2 jan 2006
93
0
Groningen
He beste MF-ers! *:)

Ik zit te twijfelen om in Denemarken te gaan studeren. Nu was ik aan het kijken wat een beetje 2ehands motor daar kost en mijn bek viel open van verbazing! :o

OK; willekeurig: ZX6R 1998 - 28k op de teller en aangeboden voor een prijs van:
84,000 Kronen oftewel = 11,000 euro!!!!! 3x zo hoog dan in NL??
Hier moet iets niet kloppen!?

ZIE: Nyt og brugt, køb og salg på DBA - Danmarks største handelsportal

Kijk ik verkeerd?
Misschien een idee om mijn huidige motor te houden en daar rond blijven knallen voor minstens een jaar. Weet iemand of er regels zijn die dit tegen gaan?

Ik hoor het wel!
Gr. Lennart
 
De belangrijkste vraag is of jij je hier in Nederland laat uitschrijven bij de gemeente en je daar laat inschrijven. In dat geval moet je je voertuig ook (ik meen binnen een half jaar) officieel invoeren in Denemarken. Blijf jij (op papier iig) in Nederland wonen dan hangt het vooral van de Deense belastingregels af of je daar met een Nederlands voertuig mag blijven rondrijden. Bovendien eisen de meeste verzekeringsmaatschappijen dat een voertuig niet langer dan 60 dagen aaneengesloten buiten Nederland mag verblijven.

Je hebt natuurlijk ook nog de optie om je motor in Denemarken in te voeren (vaak gunstig geregeld als het meegaat als "inboedel" bij een verhuizing) en hem na afloop van je stage daar te verkopen en van dat geld in Nederland een nieuwe motor te kopen. Dat kon nog wel eens gunstig zijn als de prijzen daar echt zo hoog liggen.

Vergeet ook niet de Deense wegenbelasting en verzekeringspremies mee te nemen als je bekijkt wat het gunstigste is in jouw geval!
 
In Denemarken hebben ze 180% belasting op auto's (motoren zal ook wel flink wat op zitten) dus dat maakt het ff wat duurder......

Je eigen motor meenemen.... ik weet niet of dat interessant is. Over de netto prijs moet je dan belasting betalen (net als hier als je een auto uit DLD haalt) maar de netto prijs hier is ff wat hoger als de netto prijs in DK dus dat nog wel eens wat duurder uitvallen als gewoon een nin DK kopen.

Ik had een Deense collega, ik kan hem eens vragen hoe het zit ??
 
In Denemarken hebben ze 180% belasting op auto's (motoren zal ook wel flink wat op zitten) dus dat maakt het ff wat duurder......

Je eigen motor meenemen.... ik weet niet of dat interessant is. Over de netto prijs moet je dan belasting betalen (net als hier als je een auto uit DLD haalt) maar de netto prijs hier is ff wat hoger als de netto prijs in DK dus dat nog wel eens wat duurder uitvallen als gewoon een nin DK kopen.

Ik had een Deense collega, ik kan hem eens vragen hoe het zit ??
Het voordeel is dat hij verhuisd naar Denemarken, als je de motor als inboedel meeneemt ben je meestal gunstiger uit dan bij importeren. Het is iig de moeite waard om dat uit te zoeken.
 
De belangrijkste vraag is of jij je hier in Nederland laat uitschrijven bij de gemeente en je daar laat inschrijven. In dat geval moet je je voertuig ook (ik meen binnen een half jaar) officieel invoeren in Denemarken.

Als ik het goed heb ben je verplicht je in te schrijven in het (nieuwe) land van vestiging als je daar meer dan de helft van je tijd bent (gerekend over een kalenderjaar). Vanaf dat moment moet je je voertuig wil importeren maar mag je nog een jaar met het oude kenteken blijven rijden. Zo is het althans in Nederland, maar ik verwacht dat in Denemarken niet anders is.

En een motorvoertuig valt volgens mij onder huisraad, waar de regeling is dat je het kunt importeren vrij van belasting e.d. mits je het langer dan een half jaar in je bezit hebt gehad.
 
Ik heb een deense kameraad, en ik weet dat alles heel duur is in denemarken.
Motoren auto huizen echt alles dus dat klopt wel. Maar de mensen verdienen gemiddeld ook meer dan in nederland!

Dus eigenlijk is Denemarken helemaal niet heel duur, maar zijn ze gewoon slim genoeg geweest om niet aan de verschrikkelijke Euro mee te doen waardoor zij naar verhouding veel rijker zijn geworden dan wij.

Of beter gezegd, wij hebben ons laten naaien door de euro te laten onderwaarderen, eigenlijk was die namelijk maar 2 gulden waard in plaats van die 2,20371 die we er nu voor moesten betalen.
 
Ik ken verschillende motorzaken die hun inruilers met bakken tegelijk aan Deense handelaren verkopen, die ze hier speciaal op komen halen. Blijkbaar kunnen ze zich dat permitteren en verdienen ze er dan ook nog eens op...
 
Bedankt voor alle reacties!

Inschrijven; goed punt. Volgensmij maakt dat niet zoveel uit en kan ik in NL gewoon ingeschreven staan. Heb ook in China gestudeerd en heb me gedurende die tijd nooit uitgeschreven...

Ik zal het eens uitzoeken. Echt ongelooflijk die prijsverschillen. ik wist wel dat Denemarken was.... maar tot bijna 4x zoveel voor een motor :s
De reden dat ik daar ga studeren is dat het volgen van een master daar gratis is voor EU inwoners! Dus sociale stelsel is wel goed geregeld :D

Gr. Lennart
 
Dus eigenlijk is Denemarken helemaal niet heel duur, maar zijn ze gewoon slim genoeg geweest om niet aan de verschrikkelijke Euro mee te doen waardoor zij naar verhouding veel rijker zijn geworden dan wij.

Of beter gezegd, wij hebben ons laten naaien door de euro te laten onderwaarderen, eigenlijk was die namelijk maar 2 gulden waard in plaats van die 2,20371 die we er nu voor moesten betalen.
[offtopic]

Kijk nu maar in Engeland hoe fijn het is als je nog je oude munteenheid hebt. En afgelopen zomer is mij zowel in Denemarken, Noorwegen en Zweden opgevallen hoe relatief duur die landen zijn geworden in verhouding met Nederland. Ik dacht dat de euro alles duurder had gemaakt maar ook in landen zonder euro zijn de prijzen fors gestegen.[/offtopic]
 
[offtopic]

Kijk nu maar in Engeland hoe fijn het is als je nog je oude munteenheid hebt. En afgelopen zomer is mij zowel in Denemarken, Noorwegen en Zweden opgevallen hoe relatief duur die landen zijn geworden in verhouding met Nederland. Ik dacht dat de euro alles duurder had gemaakt maar ook in landen zonder euro zijn de prijzen fors gestegen.[/offtopic]
Tja de kronen in het algemeen en de ponden (40% in waarde gedaald) in het bij bijzonder zijn behoorlijk in waarde gedaald de laatste tijd, dus ja logisch dat het veel duurder geworden is.
Wij hebben de Euro die nu sterk is en dus als buffer werkt tegen prijsstijgingen.
 
Laatst bewerkt:
[offtopic]

Kijk nu maar in Engeland hoe fijn het is als je nog je oude munteenheid hebt. En afgelopen zomer is mij zowel in Denemarken, Noorwegen en Zweden opgevallen hoe relatief duur die landen zijn geworden in verhouding met Nederland. Ik dacht dat de euro alles duurder had gemaakt maar ook in landen zonder euro zijn de prijzen fors gestegen.[/offtopic]

Het is daar duur geworden omdat de Scandinavische munteenheden zo sterk staan ten opzichte van de euro. Voor de locals is het niet duurder geworden dan anders, al wordt voor hen shoppen in de rest van Europa een stuk interessanter.

Ik heb niks tegen de euro, maar het is wel een feit dat we ons in 1999 hebben laten bekopen en te weinig voor de gulden hebben gekregen.
 
Bedankt voor alle reacties!

Inschrijven; goed punt. Volgensmij maakt dat niet zoveel uit en kan ik in NL gewoon ingeschreven staan. Heb ook in China gestudeerd en heb me gedurende die tijd nooit uitgeschreven...

Je moet even opletten dat er een verschil is tussen wat kan en wat mag. Het is immers niet te controleren waar jij daadwerkelijk uithangt dus in de praktijk kan je wonen waar je wilt en in Nederland ingeschreven blijven staan. Het wordt alleen een ander verhaal als je aanspraak wilt gaan maken op allerlei wettelijke regels, dan moet je het hebben geregeld zoals het moet.
 
Je moet even opletten dat er een verschil is tussen wat kan en wat mag. Het is immers niet te controleren waar jij daadwerkelijk uithangt dus in de praktijk kan je wonen waar je wilt en in Nederland ingeschreven blijven staan. Het wordt alleen een ander verhaal als je aanspraak wilt gaan maken op allerlei wettelijke regels, dan moet je het hebben geregeld zoals het moet.
:^
 
En een motorvoertuig valt volgens mij onder huisraad, waar de regeling is dat je het kunt importeren vrij van belasting e.d. mits je het langer dan een half jaar in je bezit hebt gehad.

Dus in principe hoef je dan alleen de invoerkosten(op kenteken zetten) te betalen? Weet je misschien waar ik dit kan nalezen?
 
Laatst bewerkt:
Dus in principe hoef je dan alleen de invoerrechten te betalen? Weet je misschien waar ik dit kan nalezen?

Volgens mij ook dat niet, maar ik ken alleen de situatie van je huisraad naar Nederland halen, niet andersom. Maar wat ik uit de diverse verhalen heb gehoord van anderen is het in andere landen toch iets soortgelijks.

Je moet een motorvoertuig wel laten keuren en daar kan wel eens een probleem liggen als er al niet eerder een typegoedkeuring was. Hoewel dat voor motoren weer minder een probleem schijnt te zijn, maar met in/uitvoeren van motorfietsen heb ik geen ervaring.
 
Pas op, dit is nog maar het begin, verzekeringen zijn MEGA-duur. Zeker voor jonge tieners en twintigers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan