Hellingshoek motoren

Sorry, ik doel op meer naast de motor hangen waardoor je deze iets rechter op kunt houden.

Vooral voor circuit rijden tips en trics adviseer ik de youtube pagina s van Alberto Naska en Sylvain Guintoli.
Voor wat betreft het naast hangen, hierop gaf de instructeur (achterrijder) aan dat ik al zo ver mogelijk afhing. Uiteraard zal er nog wel iets verschil te maken zijn, maar dus niet veel meer.
 
Teveel gewoon, dat zou mij uit de flow halen.
Voor mijn motor heb ik al een gefreesde schetsplaat om een beetje te spelen met de verschillende hoeken en hoogten van de voetsteunen.

Maar het vreemdste vind ik de grens van je achterband als je er zo goed naast hangt (foto's?).
Daar zou ik die Roadtec toch meer credits voor geven.
Op grotere banen zal e.a. wel wat minder spelen dan die hele kleine circuits.
Maar als het wat sneller gaat is het sowieso verstandig om een sportiever setje te nemen.
Die jongens met de CB500 gebruiken ook Supercorsa's of zelfs slicks.
(Op GP banen overigens ca. 12 seconden langzamer dan een Superbike, op een kleiner circuit als Ecquers ook al 10..)

Hellingshoeken van moderne 'naked' Japanse/Duitse/Italiaanse/Engelse motorfietsen zijn wel een stuk groter dan ontwerpen uit de jaren negentig.
Maar ook daar lees ik wel dat de lefknoppen verwijderd moeten worden bij circuitgebruik.

Check ook eens het naked gedeelte voor meer informatie / vragen stellen:
Racen of vrij rijden op een NAKED
Sow,dat klinkt deftig :t
 
Damn, dat lijkt me geen fijn idee. Dan merk je dus niet of je op de grens zit tot je erover zit...
Vorig jaar voor het eerst de stepjes aan de grond gereden, was moe en geen energie meer om goed te verzitten (hangen). Schaamranden van de band zijn allang weg, voordat de stepjes de grond raken.
 
Voor wat betreft het naast hangen, hierop gaf de instructeur (achterrijder) aan dat ik al zo ver mogelijk afhing. Uiteraard zal er nog wel iets verschil te maken zijn, maar dus niet veel meer.
Hang jij af zoals deze gasten? zo nee, dan nog niet genoeg.. en is er nog marge..
Zelf zij kunnen nog meer afhangen, met nog verder gestrekte armen
Niet dat ik er veel van bak ,maar mijn steunen zitten hoger🤗
website-frontside-pic-2022-dirk-en-ron-1800x805.jpg
 
Maar het vreemdste vind ik de grens van je achterband als je er zo goed naast hangt (foto's?).
Daar zou ik die Roadtec toch meer credits voor geven.
Op grotere banen zal e.a. wel wat minder spelen dan die hele kleine circuits.
Maar als het wat sneller gaat is het sowieso verstandig om een sportiever setje te nemen.
Die jongens met de CB500 gebruiken ook Supercorsa's of zelfs slicks.
Zo goed naast hangt...zal echt niet perfect zijn, lange na niet...maar qua hoeveelheid afhangen blijkbaar wel redelijk. Zat net tussen de foto's te kijken, maar er is geen foto met maximale hellingshoek, anders had ik die wel gepost.

Hieronder een foto van de sessie, alleen hierop is zeker geen maximale hellingshoek en zit ik ook niet goed (o.a. hoofd nog tussen de spiegels). Waar de instructeur op doelde waren de bochten waar de elleboog in ongeveer 90 graden staat, buitenste arm gestrekt, hoofd naast de spiegel, 1 bil nog net op het zadel, buitenste voet op de teen en zover mogelijk naar achteren op het stepje, buitenste knie iets naar achteren zodat je meer ruimte krijgt om te leunen, klemmen met je binnenbeen (van je buitenste been).
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230629-164413_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230629-164413_Samsung Internet.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 90
Voor wat betreft het naast hangen, hierop gaf de instructeur (achterrijder) aan dat ik al zo ver mogelijk afhing. Uiteraard zal er nog wel iets verschil te maken zijn, maar dus niet veel meer.
Ik heb had :+ wel een beetje mijn bedenkingen bij deze woorden van de instructeur.
Als die net zo goed is als de gemiddelde achterrijder bij Motor Circuit Training..

Deze klinkt wel als een instructeur die bij andere organisaties werkt (MSL, Racecracks etc..).

Maar als jij er al gelijk zo goed naast kan hangen, dan ben je een natuurtalent. ;)
 
Zo goed naast hangt...zal echt niet perfect zijn, lange na niet...maar qua hoeveelheid afhangen blijkbaar wel redelijk. Zat net tussen de foto's te kijken, maar er is geen foto met maximale hellingshoek, anders had ik die wel gepost.

Hieronder een foto van de sessie, alleen hierop is zeker geen maximale hellingshoek en zit ik ook niet goed (o.a. hoofd nog tussen de spiegels). Waar de instructeur op doelde waren de bochten waar de elleboog in ongeveer 90 graden staat, hoofd naast de spiegel, 1 bil nog net op het zadel, buitenste voet op de teen en zover mogelijk naar achteren op het stepje, buitenste knie iets naar achteren zodat je meer ruimte krijgt om te leunen, klemmen met je binnenbeen (van je buitenste been).
Dit is al wat meer uitleg, valt mij geenzins tegen. :9

Dan is het toch andere banden en schetsplaten voor de voetsteunen.
De CB500 jongens kunnen ook niet zonder wijzigingen.
(En een veringcheck kan geen kwaad)

Maar zoals gezegd ga je te zijner tijd naar een andere motor kijken.
Bij moderne injectiefietsen spelen deze problemen wat minder.
Maar het is wel goed om voor aanschaf op te letten en bij gebruikers te informeren. :Y
 
Ik heb wel een beetje mijn bedenkingen bij deze woorden van de instructeur.
Als die net zo goed is als de gemiddelde achterrijder bij Motor Circuit Training..

Maar als jij er al gelijk zo goed naast kan hangen, dan ben je een natuurtalent. ;)
Hmm, geen idee omtrent die bedenkingen. Zoals gezegd kan het echt beter, dat weet ik zeker. Dat van natuurtalent geloof ik niet 😁 maar dat was ook niet het idee van het topic.
 
Hmm, geen idee omtrent die bedenkingen. Zoals gezegd kan het echt beter, dat weet ik zeker. Dat van natuurtalent geloof ik niet 😁 maar dat was ook niet het idee van het topic.
Ik had hem al daarna geedit. We waren bijna tegelijk. ;) :t
 
Ik heb had :+ wel een beetje mijn bedenkingen bij deze woorden van de instructeur.
Als die net zo goed is als de gemiddelde achterrijder bij Motor Circuit Training..

Deze klinkt wel als een instructeur die bij andere organisaties werkt (MSL, Racecracks etc..).

Maar als jij er al gelijk zo goed naast kan hangen, dan ben je een natuurtalent. ;)
Ik zie nu pas na je tweede reactie waar je op reageerde. Die post was niet compleet, maar mijn wifi viel weg. Blijkbaar is die toen toch gepost of heb ik zelf op de verkeerde knop gedrukt. Had niet door dat die halve post er ook in stond. 😒
 
Overigens wel mooi om te horen dat de instructies je geenszins tegenvallen.

Ben overigens wel benieuwd naar je ervaringen met MCT aangezien je niet erg lovend bent. Maar laten we dat dan even via een persoonlijk bericht doen om het niet zo op het forum te posten.
 
Zo goed naast hangt...zal echt niet perfect zijn, lange na niet...maar qua hoeveelheid afhangen blijkbaar wel redelijk. Zat net tussen de foto's te kijken, maar er is geen foto met maximale hellingshoek, anders had ik die wel gepost.

Hieronder een foto van de sessie, alleen hierop is zeker geen maximale hellingshoek en zit ik ook niet goed (o.a. hoofd nog tussen de spiegels). Waar de instructeur op doelde waren de bochten waar de elleboog in ongeveer 90 graden staat, buitenste arm gestrekt, hoofd naast de spiegel, 1 bil nog net op het zadel, buitenste voet op de teen en zover mogelijk naar achteren op het stepje, buitenste knie iets naar achteren zodat je meer ruimte krijgt om te leunen, klemmen met je binnenbeen (van je buitenste been).
Zo te zien ben je nogal klein, ik moet 1,93 om mini fietsjes (daytona 675 / zxr 400) vouwen) veel afzitten
 
Zo te zien ben je nogal klein, ik moet 1,93 om mini fietsjes (daytona 675 / zxr 400) vouwen) veel afzitten
1,82m maar ik denk dat de foto een beetje vertekend.

En zo'n 675...damn, dat is een klein fietsje. Laatst een proefrit op gemaakt en dat beviel me echt niet, terwijl ik het al jaren een hele mooie motor vind.
 
Ik ben niet zo'n racer (nog nooit op een circuit geweest), maar als mijn Ducati Hyperstrada 939 niet meer schuiner kon draaide ik altijd met een ruk het gas open, en de TC regelde de rest.
 
Ik heb had :+ wel een beetje mijn bedenkingen bij deze woorden van de instructeur.
Als die net zo goed is als de gemiddelde achterrijder bij Motor Circuit Training..

Deze klinkt wel als een instructeur die bij andere organisaties werkt (MSL, Racecracks etc..).

Maar als jij er al gelijk zo goed naast kan hangen, dan ben je een natuurtalent. ;)
Gewoon nieuwsgierig.. Wat bedoel je hier precies mee? :)
 
Gewoon nieuwsgierig.. Wat bedoel je hier precies mee? :)
'Gewoon' een serieuze, ervaren en deskundige instructeur die met veel grondige tips komt.
Eentje zoals je mag verwachten bij zo'n dag.
Vaak zijn het dezelfde vrijwilligers bij meerdere organisaties.

Bij de zitpositie dacht ik eerder dat de instructeur het te snel allemaal wel goed vond.

Zelf heb ik bij de TOMS cursus voor de racelicentie wel minder tips gehoord.
En een blauwe maandag bij een andere organisatie was een instructeur (achterrijder) die het tempo niet bij kon houden en een andere die in het zelfde groepje onderuit ging.
Bij rondjes 22 seconden boven mijn eigen lamme pr.
Dat komt op mij niet over als ervaren.
Kan iedereen hier zomaar instructeur worden. :? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteravond toevallig een "hellingshoekcursus" gedaan. Met de cursusmotor Yamaha MT09 en Bridgestone's S22 lieten ze zien dat de hellingshoek maximaal 47 graden is en de band compleet op de rand. En dat is verdomd plat als je erop zit. En dan zitten de stepjes nog niet op de grond.
Dat rijd ik (ook een Yam MT09) op straat nooit maar zit wel regelmatig met de stepjes aan de grond. Dat heeft dan te maken met dat je in de vering gaat en daardoor door hobbels of dergelijke de stepjes op de grond rijdt. De achterband rijd ik op straat ook op de rand en de voorband bijna... Maar de "officiele" hellingshoek kan dus nog extremer.

Bekijk bijlage 1897195
Best grappig, is die 47 graden specifiek voor de MT09? Ik heb op mijn Dash namelijk een hellingshoek meter en ik rij op S22.. Laatste circuitdag 48 graden gezien en gevoelsmatig zit er nog veel meer in maar ben ik zelf vooral de beperkende factor. Aprilia Tuono v4 1100 factory met een 200 Bridgestone S22 achter.

IMG_1227.jpeg
 
Een NTV kent natuurlijk ook relatief snel z’n grenzen. Ik denk dat je met iedere ‘moderne’ naked, als in: eentje van de afgelopen 15 jaar weer een tijdje vooruit kan. Zit je daarmee aan de grond, dan zijn er ook gemakkelijker andere rearsets e.d. Te krijgen. Ik zou voor de combinatie woon-werk en een paar circuitdagen richting een Triumph bewegen. Streettriple of als je wat meer wil een Speed.

Of een Italiaanse tweecilinder, dat is altijd goed :X
 
Een NTV kent natuurlijk ook relatief snel z’n grenzen. Ik denk dat je met iedere ‘moderne’ naked, als in: eentje van de afgelopen 15 jaar weer een tijdje vooruit kan. Zit je daarmee aan de grond, dan zijn er ook gemakkelijker andere rearsets e.d. Te krijgen. Ik zou voor de combinatie woon-werk en een paar circuitdagen richting een Triumph bewegen. Streettriple of als je wat meer wil een Speed.

Of een Italiaanse tweecilinder, dat is altijd goed :X
Je noemt toevallig wel enkele die ik in overweging heb. Nou vind ik de street triple erg lelijk, dus dat wordt hem niet. Maar een Aprillia Tuono/Falco/Futura/RSV zijn wel een optie. Of iets als een wat oudere Kawasaki Z750. Hoewel ik een CBR 600rr ook wel erg gaaf vind, maar dat is wat minder geschikt voor woon-werkverkeer. Maar al deze modellen zitten tussen de 2500 en 4000 euro en relatief weinig problemen.
 
Als je regelmatig op de weg rijdt en af en toe een circuit dag doet zou ik de Falco kiezen. De RSV vind ik te extreem op straat. (Vooraan bij het verkeerslicht de lampen niet kunnen zien.. grr), de Futura is op het circuit waarschijnlijk te zacht en vrij zwaar ( nooit mee op het circuit geweest) en van de Tuono zou me het gebrek aan wind protectie tegenstaan. Bij de Falco wordt vaak de achter schokbreker vervangen door een ohlins of die van een RSV.
 
Je noemt toevallig wel enkele die ik in overweging heb. Nou vind ik de street triple erg lelijk, dus dat wordt hem niet. Maar een Aprillia Tuono/Falco/Futura/RSV zijn wel een optie. Of iets als een wat oudere Kawasaki Z750. Hoewel ik een CBR 600rr ook wel erg gaaf vind, maar dat is wat minder geschikt voor woon-werkverkeer. Maar al deze modellen zitten tussen de 2500 en 4000 euro en relatief weinig problemen.
In dat geval een gen 1 Tuono. Fan-tas-tische motor die overal geschikt voor is. En inderdaad nu erg betaalbaar. Ik heb de mijne 7 jaar geleden verkocht maar bericht de eigenaar (forumgenoot) zo af en toe dat ie mij toch echt moet berichten voor er over verkoop/inruil wordt nagedacht. Tot zover mijn grote Tuono fan reactie :+
 
Als je regelmatig op de weg rijdt en af en toe een circuit dag doet zou ik de Falco kiezen. De RSV vind ik te extreem op straat. (Vooraan bij het verkeerslicht de lampen niet kunnen zien.. grr), de Futura is op het circuit waarschijnlijk te zacht en vrij zwaar ( nooit mee op het circuit geweest) en van de Tuono zou me het gebrek aan wind protectie tegenstaan. Bij de Falco wordt vaak de achter schokbreker vervangen door een ohlins of die van een RSV.
Dat van die windprotectie interesseert me niet, maar de rest zijn wel nuttige tips. Heb bij de NTV juist het ruitje eraf gehaald en binnenkort hoef ik sowieso helemaal geen snelweg meer te rijden (allemaal 60/80 wegen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan