lagere max snelheid exclusief voor motoren?

oftewel: de ´you wil own nothing, and be happy´ idioterie van die rijke luizen voor de gewone man?
straks ontpopt dit topic in een complot theorie.
anderzijds vind ik de huidige ontwikkelingen wel verdacht veel passen bij @Chris ofc's verhaaltje...
als je de auto al uitgepest bent, is de motor nog wat je een eigen vorm van vrij vervoer geeft, en dus niet 100% afhankelijk maakt van deelvervoerders en OV :Y

de gedachte die bij mij blijft hangen (en de duitse wegen waar die gekke maatregel inmiddels van kracht is kunnen dit bevestigen of niet) is dat eventueel daaruit voortvloeiende ongevallen met motorrijders dan weer als munitie gebruikt kunnen worden voor nóg meer pesterijen.
zoals motorverbod of overdreven betutteling... :(

ik hoop maar dat de nieuwe regering niet zo stupide is als de vorige.
maar goed, dat is wensdenken volgens mij... :/
 
Met een flinke korrel zout even helemaal los gaan hier;

Het lijkt allemaal wel gericht op het ontnemen van mensen hun vrijheid. Maar alles wordt geschaard onder 'veiligheid vergroten' en 'milieu'. Als je het heel ver redeneert worden we uiteindelijk allemaal afhankelijk van een gecontroleerd transportsysteem waar niets van jezelf is en je helemaal bent overgeleverd aan de stemming / regels van de overheid / grote bedrijven.

Elke auto moet zo snel mogelijk zelfrijdend en het liefst auto's die van niemand meer zijn. Als alle auto's over x aantal jaren zelfrijdend worden (uiteindelijk verplicht) dan mag je ook geen motor meer rijden want dat is natuurlijk onveilig. Eerste stap is ontmoedigen (dan wel met restricties of financieel), daarna verbieden.

Misdraag je je of val je buiten de groep? Prima; dan doe je niet meer mee. Geen vrije verplaatsing/vervoer meer voor jou.

Verklaar me maar voor gek.. ben benieuwd over 30 jaar. Dat mensen en masse meelopen en mensen zelfs buitensluiten voor een andere mening/afwijkend gedrag is al duidelijk geworden de afgelopen jaren.
Je denkt gewoon hardop?
 
in heel veel landen is het verbannen van motorrijders geen optie. motorrijders zijn veel beter voor het milieu en mens. Ja, procentueel onder de motorrijders zijn er misschien iets meer ongelukken, maar vergeleken met auto's is dat een scheet. Motoren hebben zo een grote voordeel. Enigste nadeel is tijdens het regen en kou. Sommige steden bestaan omdat er motorrijders en scooters zijn, omdat openbaar vervoer slecht is. niet mogelijk. Grote stden moeten eigenlijk auto's bannen en motoren toelaten. in 1 keer perkeer probleem , file probleem, milieu probleem opgelost. Enigste wat in de stad rijdt: motoren en openbaar vervoer. Meest files en slechte lucht is door auto's en trucks.
 
in heel veel landen is het verbannen van motorrijders geen optie. motorrijders zijn veel beter voor het milieu en mens. Ja, procentueel onder de motorrijders zijn er misschien iets meer ongelukken, maar vergeleken met auto's is dat een scheet. Motoren hebben zo een grote voordeel. Enigste nadeel is tijdens het regen en kou. Sommige steden bestaan omdat er motorrijders en scooters zijn, omdat openbaar vervoer slecht is. niet mogelijk. Grote stden moeten eigenlijk auto's bannen en motoren toelaten. in 1 keer perkeer probleem , file probleem, milieu probleem opgelost. Enigste wat in de stad rijdt: motoren en openbaar vervoer. Meest files en slechte lucht is door auto's en trucks.
Enigste wat nu al in de stad rijdt zijn al de motoren :).
 
in steden zie ik vooral auto's, scooters en last but not least; de ik-heb-lak-aan-de-regels-fietsers
eerlijk gezegd voelt het stimuleren van meer motoren een beetje dubbel.
enerzijds goed voor de doorstroming en ruimte in ons landje, en bovendien zodat we in de toekomst niet langer het ondergeschoven kindje zijn bij plannen voor de aanleg/inrichting van ons wegennet etc.
anderzijds vraag ik me af of de haatclubjes die nu al de dijkwegen willen dichtgooien, dan niet ook naar de stad trekken om er te gaan klagen over onze aanwezigheid?

misschien zie ik de toekomst wat somber in, maar tot dusver hebben de meest domme mensen vaak toch hun zin gekregen ten koste van de meerderheid.
affijn, het zonnetje schijnt hier inmiddels, dus ik ga maar eens een blokkie om :]
 
Een MAG reactie op een artikel wat al weken of maanden oud is(zag er wat reactie video's over een tijd geleden) en de complot theorieën zijn alweer bedacht.

Het klinkt mij meer alsof iemand dacht dit handig was omdat ze dachten als motoren niet boven x km mogen dan gebeuren er ook geen (dodelijke) ongelukken boven x km. Volgens mij werd het ook hard afgeschoten want ik heb er verder niets meer over gezien.

Ik heb wel eens op een weg in Duitsland gereden waar motors 70 mochten en auto's 90 maar dan moest je wel echt je best doen om die 90 te halen, dat was slingerend naar boven.
 
Een MAG reactie op een artikel wat al weken of maanden oud is(zag er wat reactie video's over een tijd geleden) en de complot theorieën zijn alweer bedacht.

Het klinkt mij meer alsof iemand dacht dit handig was omdat ze dachten als motoren niet boven x km mogen dan gebeuren er ook geen (dodelijke) ongelukken boven x km. Volgens mij werd het ook hard afgeschoten want ik heb er verder niets meer over gezien.

Ik heb wel eens op een weg in Duitsland gereden waar motors 70 mochten en auto's 90 maar dan moest je wel echt je best doen om die 90 te halen, dat was slingerend naar boven.
Betreft complot theorieën sta ik nergens meer van te kijken. Wel grappig dat men een beetje speculatie meteen aan de kant schuift als belachelijk/gek. Dat is ook een manier van ermee omgaan denk ik dan maar.

Nog een idee; Over x aantal jaren mag je natuurlijk alleen nog maar 100 met een elektrische motor.. want geen uitstoot. Laat die benzineslurpers maar lekker vervuilen met 80 op de rechterbaan :+
 
Betreft complot theorieën sta ik nergens meer van te kijken. Wel grappig dat men een beetje speculatie meteen aan de kant schuift als belachelijk/gek. Dat is ook een manier van ermee omgaan denk ik dan maar.

Nog een idee; Over x aantal jaren mag je natuurlijk alleen nog maar 100 met een elektrische motor.. want geen uitstoot. Laat die benzineslurpers maar lekker vervuilen met 80 op de rechterbaan :+
Toch is al eerder gebleken dat je beter je ouwe brik kan oprijden dan een nieuwe te laten maken.
 
Is dat je eigen aanname?
Ik heb zo de cijfers niet paraat, maar dan nog is het logisch te beredeneren. Het is algemeen bekend dat de meeste ritjes met het koekblik met 1 enkele passagier is, en daarbij loopt die motor dus te trekken aan 4 banden (4x rubberdeeltjes in het milieu), remmen ze met 4 remmen (4x remstof) en is het slagvolume van de gemiddelde auto hoger. Als je dan het gewicht, het grotere frontale oppervlak en de verminderde hoeveelheid zicht nog bij elkaar doet (minder zicht=minder anticiperen), is het logisch dat een auto meer verbruikt en uitstoot dan een motor. Een motor heeft immers maar 2 banden, 2 remmen, een kleiner slagvolume, lagere massa en een kleiner frontaal oppervlak.

Edit: Cijfertjes toch maar opgezocht...
De cijfers in gemiddelden (NL-waardes als deze te vinden waren, anders wereldwijd):

Motorinhoud:
Auto: 1377 cc (Cubic capacity, average power)
motor: ~750 cc (https://motoshare.eu/nl-nl/ride/gewicht-van-een-motorfiets-wat-weegt-de-ideale-motor)

Massa:
Auto: 1480 kg (https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw3rCf6vdwVZLBGFsNx_APHg&opi=89978449)
Motor: ~225 kg (Motorfiets gewichtsklassen: een aantal voorbeelden van de zwaargewichten - Automagico)

Frontaal oppervlak:
auto: 2,6 m^2 (Automobile drag coefficient - Wikipedia zelf berekend vanuit de CxA van een Nissan Leaf 2012)
Motor: 0,5 m^2 (https://www.researchgate.net/figure/Frontal-reference-area-of-the-motorcycle_fig5_326408306)

Zoals je ziet zijn motoren in al deze rubrieken het meest voordelig.

Motoren hebben echter op gebied van katalysatoren en motormanagement nog wel te winnen. De techniek die sommige nieuwerwetse auto's aan boord hebben t.b.v. milieu-eisen is best verbluffend. Sommige diesels zuiveren zelfs de lucht als we enkel naar fijnstof kijken! (hierbij laten we NOx en CO₂ even achterwege)

Waar motoren bij uitstek weer minder goed zijn is natuurlijk het rijgedrag van de bestuurder. Een beetje enthousiaste motorrijder pakt met mooi weer even een tourritje, waarbij de gashendel nu en dan even verder open gaat dan normaal. Dit is natuurlijk pure uitstoot als je er strak milieutechnisch naar kijkt. Zulke ritten dienen namelijk geen enkel doel naast vermaakt.
 
Mijn auto rijdt zuiniger dan mijn motor. (1:20 — 1:16)

De motorrijder rijdt hoofdzakelijk funritjes de automobilist niet.
Dan nog is de een minder slecht voor het milieu dan de ander.

Maar mijn vrachtwagen is dus minder slecht voor het milieu dan een motor
12000cc
leeg 20200kg (laadvermogen 39800kg)
frontaal oppervlak 10m2 (x3)
 
hangt ervan af. Motoren zijn in het algemeen zuiniger, maar hangt ervan af.

Onderstaande, bron: The most fuel efficient motorcycles - Spritmonitor.de

1Honda Super Cub C125 (31)1,9
2Honda Z 125 MA (21)1,9
3Honda Innova (192)2,0
4Honda Wave 110i (69)2,0
5Honda CB 125 F (70)2,1
6Honda MSX 125 (53)2,1
7Honda CBF 125 (154)2,2
8Yamaha XSR 125 (17)2,2
9Suzuki UK 110 (23)2,3
10Suzuki FL 125 (11)2,3
11Honda Vision 50 (49)2,4
12Yamaha YS 125 (11)2,4
13Honda SH Mode 125 (16)2,4
14Honda Vision 110 (102)2,4
15Honda PCX (529)2,4
16Yamaha YBR 125 (52)2,5
17Honda Forza 125 (166)2,5
18Yamaha MT-125 (22)2,5
19Yamaha NMAX 125 (104)2,5
20Honda CB 125 R (44)2,5
21Yamaha YZF-R125 (68)2,6
22Zontes G1 125 (38)2,6
23Honda SH 150 (143)2,6
24Piaggio Medley 125 (85)2,7
25Honda CBR 125 (207)2,7
26LML Star (47)2,7
27Suzuki GSX-S 125 (15)2,7
28Honda SH 125 (293)2,8
29Rex RS 450 (50)2,8
30Piaggio Medley 150 (18)2,8
31Yamaha Neos (46)2,9
32Simson SR50 (34)2,9
33Simson S51 (172)3,0
34KTM 125 Duke (99)3,0
35Suzuki GN 125 (23)3,0
36Royal Enfield Meteor 350 (22)3,0
37Piaggio Liberty 50 iGet (24)3,0
38Royal Enfield Classic 350 (12)3,1
39Honda CRF 250 RL (16)3,1
40Suzuki AN 125 (25)3,1
41Yamaha X-Max 125 (45)3,1
42Yamaha Cygnus X (21)3,1
43Honda CRF 300 L (17)3,1
44Yamaha Aerox (41)3,1
45Kymco Agility City 125 (17)3,2
46Simson Schwalbe (134)3,2
47Yamaha XT 125 (11)3,2
48Yamaha YP 125 (77)3,2
49Honda CB 300 R (12)3,2
50Simson S50 (27)3,2


Meer normale toer motoren, bron: The Most Efficient Touring Motorcycles: Top 10 Picks
10) Yamaha Tracer 9 GT+ Fuel Economy: 48 MPG
9) BMW R 1250 RT, Fuel Economy: 50 MPG
8) Yamaha FJR 1300 ES, Fuel Economy: 50 MPG
7) KTM 890 Adventure, Fuel Economy: 52 MPG
6) Kawasaki Versys 650 LT,Fuel Economy: 52 MPG
5) Triumph Tiger 900 GT, Fuel Economy: 52.3 MPG (op een Tiger van 2023 gereden, lekker machientje....)
4) Suzuki V-Strom 650, Fuel Economy: 53 MPG
3) Honda NC750X DCT,Fuel Economy: 55.7 MPG
X) Moto Guzzi V7 iii 2018, 26 km /liter (+ - 61 MPG) (zelf toegevoegd in deze lijst, niet van website)
2) BMW F 800 GS,Fuel Economy: 66 MPG
1) Honda CB500X,Fuel Economy: 62 MPG

48 MPG = 20.4 km/L
50 MPG = 21.2 Km/L
52 MPG = 22.1 Km/L
53 MPG = 22.5 Km/L
55.7 MPG = 23.6 Km/L
62 MPG = 26.3 Km/L
66 MPG = 28 Km/L

Dit soort getallen haal je nooit met een "fatsoenlijke" auto...... dan praten wij niet over hybrides, want je kan appels niet met peren vergelijken.
Dan zou je een hybride auto met een hybride motor moeten vergelijken, maar die bestaan niet..... (zover ik weet)

Ik had wat tijd over op werk................................................................
 
Mijn auto rijdt zuiniger dan mijn motor. (1:20 — 1:16)

De motorrijder rijdt hoofdzakelijk funritjes de automobilist niet.
Dan nog is de een minder slecht voor het milieu dan de ander.

Maar mijn vrachtwagen is dus minder slecht voor het milieu dan een motor
12000cc
leeg 20200kg (laadvermogen 39800kg)
frontaal oppervlak 10m2 (x3)

Omdat je waarschijnlijk de motoreqivalent van een Urus, M5 of 488 pista hebt. Als je een wat meer vergelijkbaardere motor neemt is het ineens een ander verhaal.

Ik had een semi sportieve auto en heb nu een semi sportieve motor. Dan is die motor eigenlijk al aardig wat sportiever.

De auto was uit 2006, deed 1 op 11.5.
Motor uit 2007 doet 1 op 19.

Dat funritjes argument is natuurlijk ook kul want we hebben het er juist over dat motoren beter zouden zijn als vervoermiddel. Dus dat het ook als speelgoed gebruikt wordt is geen argument.
 
Hallo allemaal,

Afgelopen middag werd ik getipt op een zogenaamd plannetje van de EU om voortaan twee max snelheden te willen invoeren, exclusief voor motorrijders.
Dan bedoelen ze dus bijv. max 100 kmpu voor auto's op de snelwegen, en een lagere (max 85-90) voor motoren.
Dat zou zogenaamd de veiligheid bevorderen, was het argument.
Op internet kom ik bij het nazoeken hiervan niet verder dan een artikeltje van de Motorrijders-actie-groep.
Nieuwsitems
full

full

Maar als dit klopt, en Nederland zou besluiten om lagere max snelheden voor motoren in te voeren dan er voor auto's gelden, voorzie ik juist een toename in ongevallen.
Het doet me sterk denken aan de huidige situatie tussen (standaard) bromscooters en auto's in de bebouwde kom (max 45 mogen/kunnen op een 50km weg).
a.g.v. inhaalmanoeuvres (brommer hoort rechts te rijden i.p.v. in het midden zoals wij) en de lage snelheidsverschil van 5 kmpu gaat dit an sich nog redelijk, maar maakt de brommer rijder onnodig extra kwetsbaar.
Maar zoiets dergelijks met motoren tussen appende blikkers op de snelweg??
Zeker met een elektrische motor (alles moet elektrisch, wat hun betreft) is gebrek aan geluid hierin een extra risicofactor, i.c.m. de dikke raamstijlen van hedendaagse auto's én het feit dat velen er hun kop niet bij hebben.

In Duitsland zouden ze al zoiets hebben ingevoerd schijnt het, maar weet niet of het waar is.
iemand die hier al meer over gehoord heeft en weet wat er nu precies gepland word?
Dit komt goed uit met de verkoop van mijn Honda PCX!

Max 100 kmph, 1:35. Komt dat zien! Maak me los!

Honda PCX 125 met ervaring Honda PCX 125 2011
 
+1 voor de PCX.. Topdingen. Had er ook een. Tot ik hem horizontaal parkeerde voor een stoplicht met 60 km/u.
 
hoelang duurt het voordat je de 73 km/h max snelheid hebt bereikt eigenlijk met een PCX?
Tot 80 kmh gaat het sneller dan gemiddelde auto. Vaak zat voor een 2 baans stoplicht gestaan, met een hele rits haastige mensen op de linkerbaan. Ik weg en Jan kaas weer achter me aansluiten _O-
 
Helaas gaat een autoband ook zo'n 4x langer mee dan een motorband. Dus dat rubberdeeltjesargument vervalt helaas ook.

Ik denk wel dat de gemiddelde motor zuiniger is dan de gemiddelde auto, qua benzineverbruik en dus uitstoot. En daar komt dan nog bij dat auto's er ook in dieselvariant zijn en motoren niet, op die paar exemplaren na.
 
Als of iemand zich ook maar aan de snelheid houd. Alleen Flitsmeister laat mij langzamer rijden of als iemand mee rijd als ik echt hard ga. Ivm metingen dan ga ik aan de kant laat hem er langs. Verder kijk ik echt nooit naar hoe hard ik echt mag. Dan heb ik het over 120-140 waar ik 100 mag. Of 60-80 op een 50 weg. Als ik iemand inhaal doe ik dat wel met een klein verschil stel dat ze hem ineens voor je gooien. Ik ben dus een vlotte rijden en geen snelheids maniak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan