lagere max snelheid exclusief voor motoren?

Ik hou me toch zeker dagelijks op sommige delen wel aan de maximsnelheid.
Laat me raden, dat is omdat je motor gewoon niet de maximum snelheid kan bereiken, ondanks vol gas? :+
Het lijkt allemaal wel gericht op het ontnemen van mensen hun vrijheid.
Yup, mijn idee is dat we in een periode leven, waarin macht wordt gecentraliseerd. Met name via technologie. Dat zie je in China door de dictatuur, Amerika door de grote tech bedrijven, Europa door de overheden en centrale banken enz.
 
Laatst bewerkt:
Helaas gaat een autoband ook zo'n 4x langer mee dan een motorband. Dus dat rubberdeeltjesargument vervalt helaas ook.

Ik denk wel dat de gemiddelde motor zuiniger is dan de gemiddelde auto, qua benzineverbruik en dus uitstoot. En daar komt dan nog bij dat auto's er ook in dieselvariant zijn en motoren niet, op die paar exemplaren na.
Hmm, dat moet men ook met een korreltje zout nemen. 4 keer langer mee is niet echt waarheid.
Vergeet niet:

1) raakvlak autobanden totaal VS raakvlak motorbanden >> misschien 4~6 keer zoveel fijnstof?
Bron: Bike vs Car - F1technical.net
2) motorband gaat minder lang mee dan autoband? hangt ervan af. Hoe snel rij je, hoe hard rem je. Hangt af van de chauffeur op de auto/motor

Heb nu 9000 miles = 14500 km gereden op mijn beide BT46 banden. Ze zijn nog nog lang niet op. Heb de banden erop gezet bij 11000 miles, 20000 miles op mijn motor klok nu.
Als je bovenstaande beetje appels en peren gaat optellen, kom je toch uit dat er niet al te groot versschil is in mijn situatie.

De krachten en dus slijtage aan de banden is overgeleverd aan natuurlijke wetten. Gewicht en snelheid, etc. Dus daar is samenhand tussen de auto en motor. Er is een constante te vinden tussen auto en motor. De slijtage factor is constant bij dezelfde rijkrachten, remkrachten, etc.
Dus als je het gaat berekenen tussen auto en motor slijtage zal de formules in beide gevallen ten minste 1 constante hebben....want in beide gevallen zijn diverse natuurkrachten hetzelfde....!

Een persoon in een auto, die de auto flink opgevoerd heeft met turbo's etc, zal zijn banden kaal rijden in een mum van tijd, dat is geen rocket science, vergeleken met een 1 liter slak auto.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat moet men ook met een korreltje zout nemen. 4 keer langer mee is niet echt waarheid.
Vergeet niet:

1) raakvlak autobanden totaal VS raakvlak motorbanden >> misschien 4~6 keer zoveel fijnstof?
Bron: Bike vs Car - F1technical.net
2) motorband gaat minder lang mee dan autoband? hangt ervan af. Hoe snel rij je, hoe hard rem je. Hangt af van de chauffeur op de auto/motor

Heb nu 9000 miles = 14500 km gereden op mijn beide BT46 banden. Ze zijn nog nog lang niet op. Heb de banden erop gezet bij 11000 miles, 20000 miles op mijn motor klok nu.
Als je bovenstaande beetje appels en peren gaat optellen, kom je toch uit dat er niet al te groot versschil is in mijn situatie.

De krachten en dus slijtage aan de banden is overgeleverd aan natuurlijke wetten. Gewicht en snelheid, etc. Dus daar is samenhand tussen de auto en motor. Er is een constante te vinden tussen auto en motor. De slijtage factor is constant bij dezelfde rijkrachten, remkrachten, etc.
Dus als je het gaat berekenen tussen auto en motor slijtage zal de formules in beide gevallen ten minste 1 constante hebben....want in beide gevallen zijn diverse natuurkrachten hetzelfde....!

Een persoon in een auto, die de auto flink opgevoerd heeft met turbo's etc, zal zijn banden kaal rijden in een mum van tijd, dat is geen rocket science, vergeleken met een 1 liter slak auto.
Leuk al die natuurwetten, maar nu gewoon de praktijk.

Gemiddeld, en dan roep ik maar een reeel geschat getal zonder bronnen, gaat een motorbandje zon 8000 mee en een autoband zon 30/40.000.
Kijk maar rond in het bandentopic.

Mensen die 15+k met een motorband doen zijn schaars (al gaan die nu reageren)
Mensen die minder dan 20k met een autoband idem.

Contactvlak maakt ook niet uit.
Die 17" band verliest zijn rubber middels fijnstof de lucht in of niet. Dat uit zich in slijtage. Slijt de band niet, dan komt er natuurlijk ook geen rubber in de lucht.
Over de gehele levensduur gooien beide banden evenveel rubber de lucht in. Een autoband verspreid het over veel meer kilometers.

Verder laten al die wetten over krachten alleen zien hoe snel een band kan slijten bij bepaald gebruik. Belangrijk is hier gewoon hoe lang in de praktijk de meeste mensen met een band doen. Daar zitten die krachtwetten al via de praktijk in verwerkt natuurlijk.
 
maar de hoeveelheid fijnstof, zou best eens hetzelfde kunnen zijn, uiteindelijk....... je ontkomt niet aan de constanten van slijtage......is een natuurlijke wet.

Maar, ze zijn bezig met nieuwe type banden die fijnstof minimaliseren...

Bron: Car tyres produce vastly more particle pollution than exhausts, tests show
Auto heeft groter oppervlakte dus ook automatisch meer fijnstof omdat de gehele contact patch egaal slijt. Daar ontkom je niet aan.
Dus auto heeft per definitie al veel meer fijnstof per kilometer. Dit is wetenschappelijk....kan je niet onderuit. punt!

Fijnstof per motor of autoband is een nutteloze discussie. De vraag is : hoe voorkom je als band leverancier dit? Dit is wat ik als consument , niet verantwoordelijk ben, omdat die superband nog niet bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Leuk al die natuurwetten, maar nu gewoon de praktijk.

Gemiddeld, en dan roep ik maar een reeel geschat getal zonder bronnen, gaat een motorbandje zon 8000 mee en een autoband zon 30/40.000.
Kijk maar rond in het bandentopic.

Mensen die 15+k met een motorband doen zijn schaars (al gaan die nu reageren)
Mensen die minder dan 20k met een autoband idem.

Contactvlak maakt ook niet uit.
Die 17" band verliest zijn rubber middels fijnstof de lucht in of niet. Dat uit zich in slijtage. Slijt de band niet, dan komt er natuurlijk ook geen rubber in de lucht.
Over de gehele levensduur gooien beide banden evenveel rubber de lucht in. Een autoband verspreid het over veel meer kilometers.

Verder laten al die wetten over krachten alleen zien hoe snel een band kan slijten bij bepaald gebruik. Belangrijk is hier gewoon hoe lang in de praktijk de meeste mensen met een band doen. Daar zitten die krachtwetten al via de praktijk in verwerkt natuurlijk.
Ik heb ook wel eens een motorband op gebruikt in 8.000km. En mijn autobanden waren na 60.000km nog niet aan vervanging toe, maar ellendig, oud en lek.
 
@Kawa_Fan vraagt te reageren, dan dus bij deze......................

Ik verwissel banden pas als de draden eraan zitten te komen.
Mensen worden met banden veel te bang gemaakt. Commercieel ingegeven door bandenfabrikanten?
Ooit werkte ik bij een banden-bedrijf. Werden de klanten de stuipen op het lijf gejaagd.
Super-gevaarlijk was dan het verhaal. Na demontage bleek deze 'gevaarlijke' band op onze eigen auto nog goed voor duizenden km's .

Motorbanden maar 8k?
Met de FZ750 voorband doe ik 34k met Avon en met Bridgestone BT45 maar 20k. De huidige Michelin lijkt 30k ook wel te gaan redden?
De achterband op de FZ750 doet 17k Avon maar slechts 12k met Bridgestone BT54 (45 en 54 is géén typfout!)

Voor de Blackbird achterband klopt 8k wel redelijk. (anderen zeggen mss versleten/ ik ga nog voor 10k)
Met de auto Mazda 323 heb ik met achterbanden (veel snelweg in die periode) wel eens 100k gehaald. Hoezo maar 30/40k??
 
mee eens, men maakt de gemiddelde auto/motorrijder liever bang zodat ze vroegtijdig de portemonee trekken.
op mn motor heb ik voor en achter Cordial 66S rubbers om de velg.
een bij de bandenboer onbekend merk, maar heb zelf tot dusver prima ervaring met deze banden.
die zullen pas vervangen worden als t profiel weg is (of de band vierkant).

wat me ook opvalt is het terugkerende gezeur over winterbanden bij auto's.
twéé setjes velgen en banden per autobezitter levert immers meer op dan één.
toch heeft een tijd terug in het nieuws gestaan, dat juist degenen met winterbanden de meeste brokken maakten.
ben er zelf nooit aan begonnen (ook niet voor de motor) en heb ze in al die jaren ook niet nodig gehad.
omstandigheden die ze in gedachten hadden met die banden, hebben wij de laatste jaren niet eens meer in ons landje.

maar dit dreigt een dwaal topic te worden, dus om op mn vraag uit de OP terug te komen; lagere max snelheid voor motoren gaat (met uitzondering van duitsland) er dus geheid niet komen?
prima, dan is wat mij betreft de vraag beantwoord en is het topic niet meer nodig (tenzij men hier weer verder wil kwebbelen voordat de mod's er genoeg van krijgen :+ )
 
Laatst bewerkt:
@Kawa_Fan vraagt te reageren, dan dus bij deze......................

Ik verwissel banden pas als de draden eraan zitten te komen.
Mensen worden met banden veel te bang gemaakt. Commercieel ingegeven door bandenfabrikanten?
Ooit werkte ik bij een banden-bedrijf. Werden de klanten de stuipen op het lijf gejaagd.
Super-gevaarlijk was dan het verhaal. Na demontage bleek deze 'gevaarlijke' band op onze eigen auto nog goed voor duizenden km's .

Motorbanden maar 8k?
Met de FZ750 voorband doe ik 34k met Avon en met Bridgestone BT45 maar 20k. De huidige Michelin lijkt 30k ook wel te gaan redden?
De achterband op de FZ750 doet 17k Avon maar slechts 12k met Bridgestone BT54 (45 en 54 is géén typfout!)

Voor de Blackbird achterband klopt 8k wel redelijk. (anderen zeggen mss versleten/ ik ga nog voor 10k)
Met de auto Mazda 323 heb ik met achterbanden (veel snelweg in die periode) wel eens 100k gehaald. Hoezo maar 30/40k??

Het gaat me erom dat een autoband gemiddeld en bij de meeste mensen vele malen langer meegaat dan een motorband en dat daarom een auto dus minder fijnstof via rubber de lucht in slingert, en niet meer zoals beweerd werd.
Of dat nou 8k versus 30k is, of 20k versus 80k. Dat doet er niet toe.
Het gaat om de rode draad van het verhaal, niet de exacte cijfers.

Volgens mij zijn we het eens
 
Eigenlijk zou je de maximumsnelheid voor motorrijders op snelwegen moeten verhogen.
Zijn een groot aantal argumenten voor.

Veiligheid: snelweg is meestal erg saai. Als je als motorrijder in slaap dommelt wordt je een veiligheidsrisico, zowel voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.
Rijd je vlotter, blijf je meer alert en genereer je minder veiligheidsrisico's.

Klimaat: als de buitentemp. 25+ graden is loop je als motorrijder risico op warmtestuwing.
Bij flink hogere snelheid trek je een beetje profijt van rijwindkoeling, plus de warmte van je blok vervliegt vlotter.

Bij onweer heb je wegens ontbreken van kooi van Faraday meer risico op letsel.
Bij flink hogere snelheid stel je de motorrijdende weggebruiker minder lang aan derg. risico's bloot.

Bij regen waaien de druppels vlotter van je helm als je vlotter doorrijdt.
Aquaplaning is wegens ronde i.p.v. platte banden veel minder vaak voorkomend dan bij blikkers.
Rijdt je als motorrijder vlotter door de regen vergroot je de verkeersveiligheid.

Bij winterse neerslag (hagel, sneeuw, ijzel) geldt wegwaaien in nog hogere mate, sneeuw kleeft beter op je helm dan (gesmolten sneeuw = ) regen.
Rijdt je als motorrijder vlotter door de niet geheel gesmolten neerslag vergroot je de verkeersveiligheid, plus woest afremmen is ook niet gewenst onder dergelijke omstandigheden.

Mist, nevel en derg. zicht belemmerende omstandigheden herbergen voor motorrijders extra risico.
Enerzijds door niet wegwaaiende aanslag op vizier en anderzijds door blikkers die nog minder goed motorrijders kunnen waarnemen..
Remedie: motorrijders vlotter laten rijden, worden ze minder lang (in tijd) blootgesteld aan hoge risico's.

Harde wind vraagt ook hogere snelheden van motorrijders.
Niet alleen je wielen draaien dan sneller, vooral ook je blok.
Door vergrootte gyroscopische werking wordt je motorfiets flink stabieler en rijd je een stuk veiliger door het ingeblikte verkeer.
Probeer maar eens bekende windgevoelige plekken (bijv. Brienenoordbrug) te passeren met dezelfde constante snelheid, maar dan i.p.v. in je zesde in je derde of vierde versnelling, het effect verbaast vaak ook ervaren motorrijders.

Ook bij grotere verkeersdrukte zou eigenlijk iedereen al sneller moeten mogen rijden.
Achtergrond: bij meer verkeersstroom moet je vlotter laten doorstromen door de snelheid te vergroten, denk aan tuinslang die meer water sneller afvoert door meer snelheid te genereren.
Dit principe geldt nog meer bij versmallingen, denk aan de dichter geknepen tuinslang, zelfde toevoer, hogere uitstroomsnelheid.
Om motorrijders dan veiliger te laten deelnemen aan vlotter verkeer moet de snelheid v/d motorrijders toenemen, anders stel je ze langer bloot aan vlotter verkeer (wordt altijd als risico bestempeld).

Tenslotte, als je de oorspronkelijke gedachtengang uitbreidt geef je juist meer risico voor motorrijdende medeweggebruikers en hun omgeving.
Immers: als hoe-langzamer-de-motorrijder-hoe-beter consequent en verder doorgevoerd wordt sta je stil, dan val je (bijna) om.
 
Mijn auto rijdt zuiniger dan mijn motor. (1:20 — 1:16)

De motorrijder rijdt hoofdzakelijk funritjes de automobilist niet.
Dan nog is de een minder slecht voor het milieu dan de ander.


Maar mijn vrachtwagen is dus minder slecht voor het milieu dan een motor
12000cc
leeg 20200kg (laadvermogen 39800kg)
frontaal oppervlak 10m2 (x3)
Veel automobilisten pakken al de auto om brood te halen, 500 meter verderop. (klinkt overdreven maar ik ken ze)
De motorrijder dus niet.
 
Ik heb ook wel eens een motorband op gebruikt in 8.000km. En mijn autobanden waren na 60.000km nog niet aan vervanging toe, maar ellendig, oud en lek.
40 jaar geleden reed ik met de auto 2 achterbanden weg in 15k km,
De motorband (achter) kwam tot 1200 km.
Woon/werk verkeer _O-

Tegenwoordig doe ik er wat langer mee.:t
 
Ik langzamer op een snelweg rijden…..geen denken aan, en gewoon gas erop om ruimte te maken als dat kan…. :]
Dat zullen de meeste doen, maar
Wanneer je maar 80 mag ipv 100 ben je dus je rbw kwijt bij 130 en dat maakt het wel vervelend, heel vervelend.
Zeker in Nederland bij een proeftijd van 2 jaar. Ze kunnen je het erg lastig en duur maken.

En 130 rij je ook zo, is niet echt supersnel voor een motor.
 
Er zullen zich een paar van ons moeten opofferen door van achter kapot gereden te worden mocht een snelheidsverlaging voor motoren doorgevoerd worden.

Daarna wordt het wel weer teruggedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan