lagere max snelheid exclusief voor motoren?

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.905
4.403
ergens in NL
Hallo allemaal,

Afgelopen middag werd ik getipt op een zogenaamd plannetje van de EU om voortaan twee max snelheden te willen invoeren, exclusief voor motorrijders.
Dan bedoelen ze dus bijv. max 100 kmpu voor auto's op de snelwegen, en een lagere (max 85-90) voor motoren.
Dat zou zogenaamd de veiligheid bevorderen, was het argument.
Op internet kom ik bij het nazoeken hiervan niet verder dan een artikeltje van de Motorrijders-actie-groep.
Nieuwsitems
full

full

Maar als dit klopt, en Nederland zou besluiten om lagere max snelheden voor motoren in te voeren dan er voor auto's gelden, voorzie ik juist een toename in ongevallen.
Het doet me sterk denken aan de huidige situatie tussen (standaard) bromscooters en auto's in de bebouwde kom (max 45 mogen/kunnen op een 50km weg).
a.g.v. inhaalmanoeuvres (brommer hoort rechts te rijden i.p.v. in het midden zoals wij) en de lage snelheidsverschil van 5 kmpu gaat dit an sich nog redelijk, maar maakt de brommer rijder onnodig extra kwetsbaar.
Maar zoiets dergelijks met motoren tussen appende blikkers op de snelweg??
Zeker met een elektrische motor (alles moet elektrisch, wat hun betreft) is gebrek aan geluid hierin een extra risicofactor, i.c.m. de dikke raamstijlen van hedendaagse auto's én het feit dat velen er hun kop niet bij hebben.

In Duitsland zouden ze al zoiets hebben ingevoerd schijnt het, maar weet niet of het waar is.
iemand die hier al meer over gehoord heeft en weet wat er nu precies gepland word?
 
Ik sta nergens meer van te kijken als het om Europa gaat.

En dan verdoemd zijn tot exclusief de rechterbaan en ingehaald worden door vrachtwagens? .. yeah right.
Wat is het volgende plan; begrenzers in alle motoren zodat ze maximaal 80 kunnen?

Als motorrijder hoor je snel te kunnen zijn. Sneller dan het overige verkeer. Daar hamert het CBR ook op tijdens het examen. Rijd vlot en veilig.
 
Ik geef dit een goede 0% kans om daadwerkelijk te gebeuren.

Motoren rijden juist harder dan auto's, het tegendeel verwachten zou betekenen dat iedereen een nieuw rijbewijs moet halen, de cultuur volledig moet veranderen, alle wegen opnieuw aangelegd moeten worden, ect.

Nope/10.

Ik voorzie nog eerder dat ze particulier motorrijden volledig verbieden.
 
In Duitsland heb ik het wel op een paar plekken gezien afgelopen voor jaar, daar mocht je met je motor inderdaad maar 70 ipv 100. Auto's mochten dan wel 100. Was wel een mooie stukkie weg trouwens. Dus ik ook minimaal 100 :+
 
Alsof we ons nu aan de regels houden
Ik hou me toch zeker dagelijks op sommige delen wel aan de maximsnelheid.

Korte delen, voornamelijk de 100 meter voor of na het verkeerslicht.

Maar daar hou ik me structureel aan de snelheid!
 
  • Eens
Waarderingen: KvM
70 km max is te langzaam. Auto rijden meer in de richting van 120~130 als er 100 max is. Dit betekent dat het snelheids verschil, maar liefs 60 km kan zijn!
 
Rond de Rursee zijn er ook lagere maximum snelheden voor auto's dan voor motoren. Vreselijk irritant en ik had het idee dat dat vooral was om motoren te weren en niet voor de veiligheid.

Ik las het artikel in de MAG nieuwsbrief ook net, inclusief de verwijzing naar Duitsland. Voorzover ik weet is dat nog niet op Duitse snelwegen ingevoerd. Het is ook levensgevaarlijk natuurrijk. Maar het past goed in de EU plannen om motorrijden zo onaantrekkelijk te maken dat mensen er vanzelf mee stoppen.
 
Echt een maf plan ik zou juist denken, een hogere maximum snelheid en gebruik mogen maken van de busbanen
Dit alles om doorstroming te bevorderen en het milieu op die manier te ontlasten natuurlijk
 
Met een flinke korrel zout even helemaal los gaan hier;

Het lijkt allemaal wel gericht op het ontnemen van mensen hun vrijheid. Maar alles wordt geschaard onder 'veiligheid vergroten' en 'milieu'. Als je het heel ver redeneert worden we uiteindelijk allemaal afhankelijk van een gecontroleerd transportsysteem waar niets van jezelf is en je helemaal bent overgeleverd aan de stemming / regels van de overheid / grote bedrijven.

Elke auto moet zo snel mogelijk zelfrijdend en het liefst auto's die van niemand meer zijn. Als alle auto's over x aantal jaren zelfrijdend worden (uiteindelijk verplicht) dan mag je ook geen motor meer rijden want dat is natuurlijk onveilig. Eerste stap is ontmoedigen (dan wel met restricties of financieel), daarna verbieden.

Misdraag je je of val je buiten de groep? Prima; dan doe je niet meer mee. Geen vrije verplaatsing/vervoer meer voor jou.

Verklaar me maar voor gek.. ben benieuwd over 30 jaar. Dat mensen en masse meelopen en mensen zelfs buitensluiten voor een andere mening/afwijkend gedrag is al duidelijk geworden de afgelopen jaren.
 
Met een flinke korrel zout even helemaal los gaan hier;

Het lijkt allemaal wel gericht op het ontnemen van mensen hun vrijheid. Maar alles wordt geschaard onder 'veiligheid vergroten' en 'milieu'. Als je het heel ver redeneert worden we uiteindelijk allemaal afhankelijk van een gecontroleerd transportsysteem waar niets van jezelf is en je helemaal bent overgeleverd aan de stemming / regels van de overheid / grote bedrijven.

Elke auto moet zo snel mogelijk zelfrijdend en het liefst auto's die van niemand meer zijn. Als alle auto's over x aantal jaren zelfrijdend worden (uiteindelijk verplicht) dan mag je ook geen motor meer rijden want dat is natuurlijk onveilig. Eerste stap is ontmoedigen (dan wel met restricties of financieel), daarna verbieden.

Misdraag je je of val je buiten de groep? Prima; dan doe je niet meer mee. Geen vrije verplaatsing/vervoer meer voor jou.

Verklaar me maar voor gek.. ben benieuwd over 30 jaar. Dat mensen en masse meelopen en mensen zelfs buitensluiten voor een andere mening/afwijkend gedrag is al duidelijk geworden de afgelopen jaren.
Tegen die tijd wordt er vast wel een partij voor de vrijheid of zoiets opgericht. ;)
 
Of misschien heb ik te veel sci-fi films gekeken.. dat kan natuurlijk ook :+

In het weekend Demolition Man nog maar eens opnieuw kijken.
 
Achja, worst case massaal de kentekenplaten tussen de pannen in de hofvijver gooien, probleem opgelost.

Niet echt bevoordelijk voor het imago van motorrijders denk ik, maar iig geen flitsboete omdat je met 84kmh op de A2 reedt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan