Hellingshoek motoren

Best grappig, is die 47 graden specifiek voor de MT09? Ik heb op mijn Dash namelijk een hellingshoek meter en ik rij op S22.. Laatste circuitdag 48 graden gezien en gevoelsmatig zit er nog veel meer in maar ben ik zelf vooral de beperkende factor. Aprilia Tuono v4 1100 factory met een 200 Bridgestone S22 achter.
Dat zijn leuke gadgets op de motor :]
De MT09 heeft een 180 achterband, dus daar zal ook verschil in zitten. En met meer als 47 graden komen de stepjes en zijstandaard op de grond. Hoewel op mijn MT09 SP de stepjes nog wat hoger gemonteerd kunnen worden. Ik heb het over een standaard motorfiets. Maar alles is aan te passen voor het circuit om meer bodemvrijheid te creeren uiteraard. Ik denk dat vooral dat de beperkende factor is en niet de hellingshoek op zich. Ik denk dat vooral banden (breedte, omtrek) de bepalende factor is voor een hellingshoek. En de rijder zelf :+
 
Je noemt toevallig wel enkele die ik in overweging heb. Nou vind ik de street triple erg lelijk, dus dat wordt hem niet. Maar een Aprillia Tuono/Falco/Futura/RSV zijn wel een optie. Of iets als een wat oudere Kawasaki Z750. Hoewel ik een CBR 600rr ook wel erg gaaf vind, maar dat is wat minder geschikt voor woon-werkverkeer. Maar al deze modellen zitten tussen de 2500 en 4000 euro en relatief weinig problemen.
Ik heb een Z750 gehad. Daar is de bodemvrijheid vrij beperkt. Een CBR is dan een geschiktere fiets.
 
Ik heb een Z750 gehad. Daar is de bodemvrijheid vrij beperkt. Een CBR is dan een geschiktere fiets.
Bedankt, dan hoef ik daar dus niet naar te kijken. Ik moet zeggen dat momenteel de klappende 1000's van Aprillia me het meest aanspreken en de cbr. Maar zag laatst ook de dorsoduro en shiver en die zijn wellicht ook leuk...zoveel keuzes...
 
Vergeet niet dat je band tot de rand rijden niet betekent dat je niet nog platter kunt.

Bij een 180 of 190 rijd je op een strook van ongeveer 6 centimeter breed.
Je raadt het al, als je de rand van de band bereikt, kan je dus nog 6 centimeter verder gebruiken voor er geen contact meer is.

Natuurlijk ga je eerder op je plaat dan dat, maar je kunt echt nog wel een stukkie van die 6 centimeter afsnoepen.
 
Dat zijn leuke gadgets op de motor :]
De MT09 heeft een 180 achterband, dus daar zal ook verschil in zitten. En met meer als 47 graden komen de stepjes en zijstandaard op de grond. Hoewel op mijn MT09 SP de stepjes nog wat hoger gemonteerd kunnen worden. Ik heb het over een standaard motorfiets. Maar alles is aan te passen voor het circuit om meer bodemvrijheid te creeren uiteraard. Ik denk dat vooral dat de beperkende factor is en niet de hellingshoek op zich. Ik denk dat vooral banden (breedte, omtrek) de bepalende factor is voor een hellingshoek. En de rijder zelf :+
Daar kom ik nu dus ook achter dat de banden een beperkende factor kunnen zijn. Die had ik niet echt verwacht, in ieder geval niet voor wat betreft hellingshoek. En zoals een medelid al aangaf, had het ook zeker niet verwacht bij de huidige Metzeler.
 
Vergeet niet dat je band tot de rand rijden niet betekent dat je niet nog platter kunt.

Bij een 180 of 190 rijd je op een strook van ongeveer 6 centimeter breed.
Je raadt het al, als je de rand van de band bereikt, kan je dus nog 6 centimeter verder gebruiken voor er geen contact meer is.

Natuurlijk ga je eerder op je plaat dan dat, maar je kunt echt nog wel een stukkie van die 6 centimeter afsnoepen.
Goed punt, niet bij stil gestaan. Nou zitten er onder die van 150 banden, las ergens dat het oppervlak dan zo'n 4cm is?
 
Kan, weet ik niet.
Nu is het vaak wel zo dat smallere banden onder minder sportieve fietsen zitten. Die banden lopen vaak minder rond, waardoor je al sneller aan de rand zit.
 
The Five-Percent Difference

Dit alleen is al het verschil tussen de 3 bekendste sportfiets maten.

Dat is ook de reden dat veel rijders een 190-50 wel tot de rand rijden en een 190-55 niet meer. De 55 versie staat boller en loopt schuiner door.
Nog maar te zwijgen over de verschillen tussen banden in dezelfde maat, de ene is ronder dan de ander.
 
Laatst bewerkt:
Stel theoretisch dat je deze motor houdt EN je wilt harder/dieper om het circuit is er nog heel veel te halen natuurlijk.

De NTV650 is een heel goedkoop gebouwd platform, met goedkope betaalbare onderdelen uit de low-tech bak. Dat maakt het geen slechte motor voor het doel (simpel, goedkoop en betrouwbaar vervoer), maar het is natuurlijk op het circuit niet alles.

De voorvork is bijvoorbeeld een heel simpele conventionele voorvork. Geen demping bovenin, erg hard onderin. Hierdoor duikt hij erg met remmen en wordt het instabiel in de bocht omdat hij veel deinst door de slappe demping bovenin.
Nu kun je daar €600 a €1200 op stuk slaan door een mooie cartridge kit, maar bijvoorbeeld €90 a €120 aan PD/Gold valves maakt die demping al lineair en dus veel voorspelbaarder. Voeg daar voor €100 aan veren aan toe of voor €5 aan een cm aan buis voor extra pre-load en je zit wat hoger in de slag waardoor je voetstepjes hoger van de grond zitten en je dus verder kunt hangen.

Voor de mooi moet je natuurlijk wel met achter in balans zijn, maar door de regel is achter al stijver en beter gedempt. Achter is rekening gehouden met wat bagage helemaal achterop (kracht x arm) en een passagier. De demping is puur al beter omdat een schokdemper kwa ontwerp al beter dempt, er een pro-link onder zit en je de pre-load al verstellen kunt en daarmee de hoogte juist kunt zetten.
Ik verwacht dat achter niet servicebaar is, maar zo wel kan daar frisse olie in al heel veel doen!

Banden is uiteraard gewoon een kwestie van rondere banden monteren. Je hebt een velg breedte, is wat anders dan je band breedte! Kijk daar eens naar en eens kijken of je een ''race'' motor met dezelfde breedte kunt vinden. Dan die banden nemen.

Banden moeten toch ooit en genoemde upgrades zijn nog te overzien. Misschien dat je zo iets langer plezier kunt halen uit deze motor. Anders gewoon een leuk gedachte experiment.

Kleine disclaimer. Ik ben geen echt snelle straatrijder, maar zit meer in het ADV/zand hoekje. Maar bovenstaande upgrades aan Adventure/All-road motoren met vergelijkbare vering systemen aan de NTV650 doen op straat heel veel, al is de hellingshoek zelden een probleem natuurlijk. Het te ver door de vering duiken is dat wel bij ons, wat natuurlijk jou hellingshoek en stabiliteit problemen geeft.
 
Ach, als je serieus meer op het circuit wilt gaan doen is de NTV650 gewoon niet zo heel geschikt voor de gewone sterveling. Dan is het beste advies een andere fiets kopen.

Beetje hetzelfde als vragen op welke slippers je het beste de 4-daagse kunt lopen. eeeh, niet.
Al zullen er mensen zijn die het wel voor elkaar krijgen... (zie de cb500 coureurs, dat maakt een cb500 niet een geschikte circuitfiets an sich)
 
Ik ben niet zo'n racer (nog nooit op een circuit geweest), maar als mijn Ducati Hyperstrada 939 niet meer schuiner kon draaide ik altijd met een ruk het gas open, en de TC regelde de rest.
Dat verklaard wel mijn achterblijven...
 
Terug
Bovenaan Onderaan