Motorfotografie met smartphone

Telefoon camera’s worden snel beter en meestal gebruik ik foto’s ook vooral om te posten op de telefoon
Dus wat betreft kwaliteit van de foto is dat ruim voldoende
Ik bedoel wie laat nog wel eens een foto afdrukken op groot formaat
 
Ok net toch nog maar even snel op de motor gesprongen, stond toch nog buiten.
Was eens benieuwd wat een verschil de diverse camera instellingen zouden maken.
Duidelijk dat een foto veeeel slechter maken makkelijker is dan beter 😇 .

Hieronder twee onbewerkte foto's met een Sony Xperia 5.

Deze gemaakt op de automatische stand met een licht aangepast contrast.

DSC_0574.JPG


Deze foto gemaakt met de handmatige stand. ISO op 400 en de belichting op de zon-stand. Volgens mij ook de overbelichting aangepast maar dat weet ik niet zeker |(

DSC_0577.JPG


Alvast 1 belangrijk ding geleerd, ik moet echt de tijd nemen en niet overhaasten als de kwaliteit van de foto belangrijk is.

Voor nu gaat mijn voorkeur in ieder geval uit naar foto 1.

Wordt vervolgd….
 
Laatst bewerkt:
Ok net toch nog maar even snel op de motor gesprongen, stond toch nog buiten.
Was eens benieuwd wat een verschil de diverse camera instellingen zouden maken.
Duidelijk dat een foto veeeel slechter maken makkelijker is dan beter 😇 .

Hieronder twee onbewerkte foto's met een Sony Xperia 5.

Deze gemaakt op de automatische stand met een licht aangepast contrast.

Bekijk bijlage 1489602

Deze foto gemaakt met de handmatige stand. ISO op 400 en de belichting op de zon-stand. Volgens mij ook de overbelichting aangepast maar dat weet ik niet zeker |(

Bekijk bijlage 1489603

Alvast 1 belangrijk ding geleerd, ik moet echt de tijd nemen en niet overhaasten als de kwaliteit van de foto belangrijk is.

Voor nu gaat mijn voorkeur in ieder geval uit naar foto 1.

Wordt vervolgd….
Gaaf Ben!
Misschien eens proberen je motor aan de overkant van de weg te zetten met het avondlicht erop. Zal dat oranje helemaal laten shinen!
Ik ben ook even in de "pro mode" gedoken waarmee je alles in kunt stellen. Binnenkort post ik hier mn bevindingen😇
 
  • Leuk
Waarderingen: BBen
Gaaf Ben!
Misschien eens proberen je motor aan de overkant van de weg te zetten met het avondlicht erop. Zal dat oranje helemaal laten shinen!
Ik ben ook even in de "pro mode" gedoken waarmee je alles in kunt stellen. Binnenkort post ik hier mn bevindingen😇

Nou de overkant van deze weg is niet zo boeiend.
Had daarvoor een ander plekje in gedachte maar toen was de zon al zo goed als weg (hebben we dat niet eerder gehad haha).

Misschien morgen weer een poging, heb nu de smaak te pakken.
 
Tijdje terug deze gemaakt iets voor zonsondergang. Vind hem zelf best oke door de tint van het avondlicht, de positionering en de locatie. Tips ter verbetering zijn altijd welkom.

Bekijk bijlage 1489662
Dit ligt puur aan je camera, maar de kleuren zijn ietwat soft. Het rood is niet echt rood, en het groen niet echt groen. Kun je weinig aan doen...
Voorderest niks op aan te merken, mooie foto!
 
Dit ligt puur aan je camera, maar de kleuren zijn ietwat soft. Het rood is niet echt rood, en het groen niet echt groen. Kun je weinig aan doen...
Voorderest niks op aan te merken, mooie foto!

Zou dat niet liggen aan de kleur van het zon licht
Rood is midden op de dag anders dan rood bij de avond zon
Zou vreemd zijn om dit te compenseren
Vind de foto wel mooi
 
Leuk dit topic speciaal voor foto's met de smartfoon. Zelf heb ik al jaren een Samsung Galaxy S4. Over het algemeen ben ik redelijk tevreden met de kwaliteit van de foto's. Al kan het uiteraard altijd beter. Maar zolang die het blijft doen zie ik de noodzaak niet om een nieuwe aan te schaffen. Ik gebruik meestal de 'auto' stand. Soms gebruik ik de Rijke Toon (HDR), omde kleuren wat beter uit te laten komen. Zoals bij deze.
1k0.jpg
 
Bij de (grotere) electronica zaken verkopen ze ook wel eens van die opzet lensjes voor je smartphone. Die zet je vast met een soort wasknijper. Ik was eigenlijk vrij sceptisch - dat werkt toch niet, kwalitatief slechte foto’s - tot ik het een keertje probeerde!

Super grappig, zitten ook lensjes bij die het beeld vertekenen zoals een ’fish-eye’ enzo. Even linkje zoeken. Gevonden:
 
Moet hier toch even een klein eitje kwijt; ik moet er altijd om lachen als mensen een bepaalde weerspannigheid tonen richting nabewerking, en een 'onbewerkte' foto meerwaarde toe lijken te kennen.

Deze mensen staan er totaal niet bij stil dat die 'onbewerkte' foto die uit je camera rolt, ook gewoon nabewerkt is. Alleen dan door de camera zelf. Al schiet je exact dezelfde foto met exact dezelfde instellingen met 2 verschillende camera's, dan zal je resultaat nog steeds verschillen; simpelweg omdat de ene camera de beelddata net even op een andere manier vertaalt naar een fotobestandje dan de andere; verschillen in de lens en sensor daargelaten.

Daarbij komt ook nog eens dat smartphones aanzienlijk meer software-bewerking over hun plaatjes heen gooien dan een 'gewone' camera.

Het feit dat je je foto zelf nabewerkt zegt alleen maar dat je vindt dat je het beter kan dan de camera... dat is in lang niet alle gevallen zo, maar een mensenoog kijkt er toch vaak even anders naar dan een programmaatje.

(en met nabewerken bedoel ik schuiven in kleurtemperatuur/contrast/scherpheid/etc; niet dat je je van je ouwe brik in een grasveld een supersport maakt op een industrieterrein 😋 )
 
Klopt, maar wij zijn vaak nou eenmaal gevoelig voor uitspringende kleuren en diep contrast. Zelf vind ik het ook vaak mooi, hoewel het eigenlijk een opgepoetste werkelijkheid is. Een soort fantasiebeeld. Maar toch prettig om naar te kijken.
 
ik denk dat als je de scherptediepte kunt aanpassen je al vaak veel betere foto's krijgt,
veel van bovenstaande hebben geen s-diepte, waardoor het onderwerp wegvalt.

bij de rode brommer hierboven lijkt het alsof de boom scherper is dan de brommer zelf..
 
Bij deze mijn poging... al iets van 6 jaar geleden, Samsung S4, en de motor is ook anders tegenwoordig. Het is een landschap dat mij persoonlijk erg aanspreekt (Groningen, rondom Pieterburen), net iets anders als de Stelvio 8-)
Motortocht Pieterburen 2013 - 039.jpg
 
Moet hier toch even een klein eitje kwijt; ik moet er altijd om lachen als mensen een bepaalde weerspannigheid tonen richting nabewerking, en een 'onbewerkte' foto meerwaarde toe lijken te kennen.

Deze mensen staan er totaal niet bij stil dat die 'onbewerkte' foto die uit je camera rolt, ook gewoon nabewerkt is. Alleen dan door de camera zelf. Al schiet je exact dezelfde foto met exact dezelfde instellingen met 2 verschillende camera's, dan zal je resultaat nog steeds verschillen; simpelweg omdat de ene camera de beelddata net even op een andere manier vertaalt naar een fotobestandje dan de andere; verschillen in de lens en sensor daargelaten.

Daarbij komt ook nog eens dat smartphones aanzienlijk meer software-bewerking over hun plaatjes heen gooien dan een 'gewone' camera.

Het feit dat je je foto zelf nabewerkt zegt alleen maar dat je vindt dat je het beter kan dan de camera... dat is in lang niet alle gevallen zo, maar een mensenoog kijkt er toch vaak even anders naar dan)
Ik kan alles beter dan welke camera dan ook. Want ik laat me niet door mijn camera’s zeggen hoe ik een bepaald plaatje ervaren moet.
ik denk dat als je de scherptediepte kunt aanpassen je al vaak veel betere foto's krijgt,
veel van bovenstaande hebben geen s-diepte, waardoor het onderwerp wegvalt.

bij de rode brommer hierboven lijkt het alsof de boom scherper is dan de brommer zelf..
Scherpte/Diepte is een eigenschap die je met een telefoon moeilijk gevangen krijgt. Voornamelijk vanwege het ontbreken van een variabel diafragma. En zo een mooi “bokeh” produceren.
Maar het moet niet meer zo lang duren eer er software ontwikkeld is die ook dat geloofwaardig kan nabootsen.
 
Tijdje terug deze gemaakt iets voor zonsondergang. Vind hem zelf best oke door de tint van het avondlicht, de positionering en de locatie. Tips ter verbetering zijn altijd welkom.

Mooi! Misschien één stapje naar rechts de volgende keer, dan groeit de boom niet meer uit de achterkant van je motor, maar 'omlijst' hij hem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan