Motorkeuze stress

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Hallo

Ik heb sinds 3 weken mijn A rijbewijs behaald en ik ben al een beetje aan het rondneuzen geweest over welke motor het beste bij mij zou gaan passen. Ik wil de winter nog even overslaan en in het voorjaar ga ik mijn echte stap zetten en motoren in het '' echt '' bewonderen en proefritjes te maken.

Ik ben zelf niet zo heel groot, maar 1.63 (gelest op een yamaha mt 07 en dat ging prima) en weeg 74 kg.

Ik wil de motor vooral gebruiken voor woon-werk verkeer en kleine ritjes maken langs weilanden etc, lekker de natuur opzoeken.
De motor moet minstens geschikt zijn voor A2 rijbewijs. A1 is leuk (vooral de MSX125) maar ik denk dat ik daar de fout in ga als ik die als beginnersmotor ga kopen.
Het liefst een naked of supermotard, voorkeurs motoren: Honda, Yamaha, Kawasaki.
Het liefst met ABS, maar zonder mag ook opgenoemd worden.

Budget is tot € 3,500,-. Maar echt de max is toch wel € 4,000,-

De volgende motoren staan al op mijn lijstje als interessant:
Yamaha mt 07 ( wel iets buiten mijn budget voor nu )
Yamaha mt 03
Kawasaki zr-7
Kawasaki z750
Kawasaki z1000 (maar misschien net iets teveel power)
Suzuki bandit 600

Tips en info zeer welkom ! Gewoon even mij een vertrouwde richting geven welke bike het meest voor de hand ligt om de eerste 3 jaar mee door te kunnnen.
 
Hallo

Ik heb sinds 3 weken mijn A rijbewijs behaald en ik ben al een beetje aan het rondneuzen geweest over welke motor het beste bij mij zou gaan passen. Ik wil de winter nog even overslaan en in het voorjaar ga ik mijn echte stap zetten en motoren in het '' echt '' bewonderen en proefritjes te maken.

Ik ben zelf niet zo heel groot, maar 1.63 (gelest op een yamaha mt 07 en dat ging prima) en weeg 74 kg.

Ik wil de motor vooral gebruiken voor woon-werk verkeer en kleine ritjes maken langs weilanden etc, lekker de natuur opzoeken.
De motor moet minstens geschikt zijn voor A2 rijbewijs. A1 is leuk (vooral de MSX125) maar ik denk dat ik daar de fout in ga als ik die als beginnersmotor ga kopen.
Het liefst een naked of supermotard, voorkeurs motoren: Honda, Yamaha, Kawasaki.
Het liefst met ABS, maar zonder mag ook opgenoemd worden.

Budget is tot € 3,500,-. Maar echt de max is toch wel € 4,000,-

De volgende motoren staan al op mijn lijstje als interessant:
Yamaha mt 07 ( wel iets buiten mijn budget voor nu )
Yamaha mt 03
Kawasaki zr-7
Kawasaki z750
Kawasaki z1000 (maar misschien net iets teveel power)
Suzuki bandit 600

Tips en info zeer welkom ! Gewoon even mij een vertrouwde richting geven welke bike het meest voor de hand ligt om de eerste 3 jaar mee door te kunnnen.
Z1000 ga je niet fatsoenlijk op A2 rijbewijs krijgen. MT07 is te duur.

Ik vind uit dit lijstje de bandit 600 en de MT03 nog wel de beste keuzes. Als ABS niet uitmaakt wil ik hier wederom de GS500 van Suzuki aankaarten.

Maar heel realistisch gezien, ik denk dat je met elke naked bike met meer dan 1 cilinder die ergens richting de 40 pk heeft wel ruim meer dan genoeg hebt om lekker te kunnen rijden.
En een 1 cilinder misschien ook nog wel. Trilt wat meer, dus je moet even uitzoeken of je dat stoort of niet.
 
Z1000 ga je niet fatsoenlijk op A2 rijbewijs krijgen. MT07 is te duur.

Ik vind uit dit lijstje de bandit 600 en de MT03 nog wel de beste keuzes. Als ABS niet uitmaakt wil ik hier wederom de GS500 van Suzuki aankaarten.

Maar heel realistisch gezien, ik denk dat je met elke naked bike met meer dan 1 cilinder die ergens richting de 40 pk heeft wel ruim meer dan genoeg hebt om lekker te kunnen rijden.
En een 1 cilinder misschien ook nog wel. Trilt wat meer, dus je moet even uitzoeken of je dat stoort of niet.

Ik heb gewoon A rijbewijs he :) dus alles is mogelijk. Alleen vraag ik me af of 1000cc inderdaad niet iets te gek gaat worden xD
Mt-07 is wel net iets te ver uit mijn budget, maar niet onmogelijk als ik net even wat langer doorspaar. Hij moet uiteindelijk wel lekker rijden voor mij natuurlijk. De GS500 van suzuki neem ik mee in het lijstje.
 
Wat dacht je van de Honda Hornet of Suzuki Gladius beide mooie beginners motoren,of de FZ6S ook een mooi fietsje.
GS500 kan je beter niet aan beginnen,is alweer een stuk antiek,de meeste zijn al zo oud dat je maar moet afwachten
of je niet meer problemen krijgt dan je lief is.
 
Laatst bewerkt:
Iets serieuzer: Check cycle-ergo.com
Check de modellen vervolgens in 't echt. Ga erop zitten en als 't bevalt ga rijden!

Niemand kan jou vertellen wat de beste motor is. Tenzij het om een rode Hayabusa gaat.

Ohja, en nóóit je gehele budget aan een motor opmaken. Zorg dat je wat overhoud voor reparaties en onderhoud. Plus dikke kans dat jij al snel wat zaken wilt peronaliseren. Kost allemaal geld. ;)
 
Ik heb gewoon A rijbewijs he :) dus alles is mogelijk. Alleen vraag ik me af of 1000cc inderdaad niet iets te gek gaat worden xD
Mt-07 is wel net iets te ver uit mijn budget, maar niet onmogelijk als ik net even wat langer doorspaar. Hij moet uiteindelijk wel lekker rijden voor mij natuurlijk. De GS500 van suzuki neem ik mee in het lijstje.
Als het gewoon A rijbewijs is wordt het nog makkelijker. Elke motor die twee of meer cilinders heeft en ergens richting de 40/50/60/70 pk heeft is goed. Pak een naked bike en je kunt nog alle kanten op.

Dan vind ik zo'n bandit best wel een prima oplossing. Maar ook een Yamaha diversion 600 of een Suzuki SV650.

De meeste van dat soort motoren zijn relatief neutraal en die zijn dus genoeg om erachter te komen wat je zelf tof vind.

Lengte van 1.63 hoeft ook niks uit te maken. Precies de lengte van mijn vriendin, en die kan ook gewoon op mijn XT600.
 
Wat dacht je van de Honda Hornet of Suzuki Gladius beide mooie beginners motoren,of de FZ6S ook een mooi fietsje.
GS500 kan je beter niet aan beginnen,is alweer een stuk antiek,de meeste zijn al zo oud dat je maar moet afwachten
of je niet meer problemen krijgt dan je lief is.

Ik ga het meenemen. Hmmm had net al even gekeken naar de GS500 op marktplaats vind je er wel wat van. Maar alles beneden het jaartal 2000 kan je beter niet meer doen denk ik, alhoewel neem hem nog wel mee het lijstje in. Ik verwacht mijn eerste motor zo'n 3 jaar te rijden, maar wie weet wil ik er ook wel nooit meer vanaf. xD
Ik neem de Hornet, Gladius en FZ6S ook mee in het lijstje. Uiteindelijk ga ik er toch een paar favo's uithalen om te bezichtigen.
 
Iets serieuzer: Check cycle-ergo.com
Check de modellen vervolgens in 't echt. Ga erop zitten en als 't bevalt ga rijden!

Niemand kan jou vertellen wat de beste motor is. Tenzij het om een rode Hayabusa gaat.

Ohja, en nóóit je gehele budget aan een motor opmaken. Zorg dat je wat overhoud voor reparaties en onderhoud. Plus dikke kans dat jij al snel wat zaken wilt peronaliseren. Kost allemaal geld. ;)
Goede tip, bedankt voor het adviseren van iets van het budget overhouden. :) Is altijd wel de bedoeling natuurlijk... Maarja, je weet maar nooit wat je tegenkomt !
 
Als het gewoon A rijbewijs is wordt het nog makkelijker. Elke motor die twee of meer cilinders heeft en ergens richting de 40/50/60/70 pk heeft is goed. Pak een naked bike en je kunt nog alle kanten op.

Dan vind ik zo'n bandit best wel een prima oplossing. Maar ook een Yamaha diversion 600 of een Suzuki SV650.

De meeste van dat soort motoren zijn relatief neutraal en die zijn dus genoeg om erachter te komen wat je zelf tof vind.

Lengte van 1.63 hoeft ook niks uit te maken. Precies de lengte van mijn vriendin, en die kan ook gewoon op mijn XT600.

Inderdaad, ik heb de vrije keuze wat motoren betreft in pk's. Ik zal kijken naar motor met minstens 2 cilinders. Had gelezen dat een motor met 1 cilinder sneller bokkerig is in een te lage toerental ? Dat moet ik natuurlijk net nog even niet hebben. Alhoewel, aldoende leert men.
 
Mijn vriendin van 1.6 meter heeft jaren met plezier gereden op een ER6-n, hele makkelijke en lichte fiets.. maar je moet wel van de styling houden en het 2 cilinder gebeuren.
Als kawa man kan ik je anders de z750 aan raden hoor, stukje modernere fiets van een sv650 of gs500 en dergelijke
 
Ik ga het meenemen. Hmmm had net al even gekeken naar de GS500 op marktplaats vind je er wel wat van. Maar alles beneden het jaartal 2000 kan je beter niet meer doen denk ik, alhoewel neem hem nog wel mee het lijstje in. Ik verwacht mijn eerste motor zo'n 3 jaar te rijden, maar wie weet wil ik er ook wel nooit meer vanaf. xD
Ik neem de Hornet, Gladius en FZ6S ook mee in het lijstje. Uiteindelijk ga ik er toch een paar favo's uithalen om te bezichtigen.
GS 500 is volgens mij tot 2004 geleverd zonder al te veel aanpassingen. Is dan wel een motor van 15 jaar oud. Ik heb er zelf nooit problemen mee om wat ouders te rijden, mijn auto komt ook uit 2004 en mijn motoren zijn nog ouder.

Inderdaad, ik heb de vrije keuze wat motoren betreft in pk's. Ik zal kijken naar motor met minstens 2 cilinders. Had gelezen dat een motor met 1 cilinder sneller bokkerig is in een te lage toerental ? Dat moet ik natuurlijk net nog even niet hebben. Alhoewel, aldoende leert men.
1 cilinder trilt gewoon enorm. Dat is flink irritant. En is boven in de toeren gauw uitgeblust. Dat bokkige heb ik nooit problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin van 1.6 meter heeft jaren met plezier gereden op een ER6-n, hele makkelijke en lichte fiets.. maar je moet wel van de styling houden en het 2 cilinder gebeuren.
Als kawa man kan ik je anders de z750 aan raden hoor, stukje modernere fiets van een sv650 of gs500 en dergelijke

ER 6N had ik ook naar gekeken ja. Als eerste bike hoeft hij niet perse te shinen hoor, alhoewel... een beetje uiterlijk is wel mooi. Als ik mij maar uit de voeten kan de eerst komende jaren.
 
GS 500 is volgens mij tot 2004 geleverd zonder al te veel aanpassingen. Is dan wel een motor van 15 jaar oud. Ik heb er zelf nooit problemen mee om wat ouders te rijden, mijn auto komt ook uit 2004 en mijn motoren zijn nog ouder.


1 cilinder trilt gewoon enorm. En is boven in de toeren gauw uitgeblust. Dat is flink irritant. Dat bokkige heb ik nooit problemen mee gehad.

Mijn auto komt uit 2003 en is een koreaan.. erg blij mee trouwens nooit echt problemen :) ( afkloppen, hij staat nu voor de apk )
Ik heb ook zeker geen problemen met oudere motoren, maar het moet niet zo zijn dat je 1 koopt en je gelijk van alles kan gaan vervangen.
 
Hahah ik snap je, wat ik bedoelde was dat er wat modernere techniek in/aan/op zit. Zoals bijvoorbeeld injectie en vaak ABS, dit ontbreekt aan de oudere modellen.
Qua uiterlijk is de z750/z1000 toch wel 1 van de mooiste nakeds die er gemaakt zijn maar dat is natuurlijk persoonlijk ;) Qua shinen wil ik je even meegeven dat je dat altijd zelf kan bereiken maar achterstallig onderhoud word lastig om in te halen.. beter een vieze fiets dan een verwaarloosde
 
Hahah ik snap je, wat ik bedoelde was dat er wat modernere techniek in/aan/op zit. Zoals bijvoorbeeld injectie en vaak ABS, dit ontbreekt aan de oudere modellen.
Qua uiterlijk is de z750/z1000 toch wel 1 van de mooiste nakeds die er gemaakt zijn maar dat is natuurlijk persoonlijk ;) Qua shinen wil ik je even meegeven dat je dat altijd zelf kan bereiken maar achterstallig onderhoud word lastig om in te halen.. beter een vieze fiets dan een verwaarloosde

Met je eens ! Uiterlijk kan je altijd nog wat aan veranderen voor zover dat mogelijk is, vooral soms die dikke vette lelijke uitlaten......:Z maar dat is mijn mening *D
Ik vind die kawa's ook mooi hoor, zeker weten !
Abs is trouwens wel heel fijn om te hebben, als hij het niet heeft dan is dat jammer, maar anders mooi meegenomen.
Alhoewel ik zag laatst een redelijke bike voor € 1,995 met abs. Dus, wie weet volgend jaar.... lucky me.8-)
 
Ik mis een Monster in het rijtje, dus bij deze. Verkrijgbaar van 600-1200, keuze zat.
Staar je niet blind op de cc's, dat heb je zelf onder controle met rechts. Hoog koppel vindt je misschien wel veel fijner rijden dan hoog toerental, oftewel op van alles gaan rijden.
 
Haha ja keihard het gas erop, om vervolgens nat te worden in de sloot... xD ( als je gelukt hebt de sloot... :+)
_O-

Ik neem aan dat je wat controle over je rechterpols hebt?
Voordeel van een 1200 is wel dat je er ook heerlijk 1500rpm mee kunt sukkelen waar de gemiddelde 600 meestal pas hoger in 't toerenbereik actief wordt (en dus onrustiger rijdt).

Maargoed, er zijn ook zat 600'tjes waarvoor dat helemaal niet opgaat. Gewoon wat proberen.

Volgens mij rijdt @Marsian (die heeft ongeveer jouw postuur volgens mij) een Suzuki Gladius. Misschien ook iets voor op je lijstje?
 
ABS is inderdaad mooi als het er op zit,maar oudere motoren met ABS zou ik niet aan beginnen,krijg je er problemen mee dan
praat je met een beetje pech over bedragen tussen de 1000,- tot 2000,- of misschien nog meer.
Verder kan je de meeste adviezen lezen en meenemen in je overweging,maar uiteindelijk blijft proefrijden het belangrijkste
om te kijken of een motor wat voor je is,en koop dan niet de eerste die je bevalt maar ga op een aantal proefrijden.
 
Ik mis een Monster in het rijtje, dus bij deze. Verkrijgbaar van 600-1200, keuze zat.
Staar je niet blind op de cc's, dat heb je zelf onder controle met rechts. Hoog koppel vindt je misschien wel veel fijner rijden dan hoog toerental, oftewel op van alles gaan rijden.

Iemand met een voorkeur voor Japanse fietsen een Duc "aansmeren" :P
Ducati moet je lekker gaan rijden als je fan bent vanDucati, zie er anders geen toegevoegde waarde in
 
Ik mis een Monster in het rijtje, dus bij deze. Verkrijgbaar van 600-1200, keuze zat.
Staar je niet blind op de cc's, dat heb je zelf onder controle met rechts. Hoog koppel vindt je misschien wel veel fijner rijden dan hoog toerental, oftewel op van alles gaan rijden.
Monster is een leuke motor,maar daar moet je hoge onderhoudskosten in meenemen,zeker bij motoren binnen jou budget.
Er staan daar genoeg horror verhalen over hier op het forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan