Motorproblemen cb400f

Maurice

MF'er
3 nov 2004
80
0
Oudenburg
Hallo brikkers,
ik heb onlangs mijn cb400 four terug in elkaar gestoken na hem uiterlijk wat opgefrist te hebben. De motor is niet opengegaan, gezien hij toch pas ingereden was (40 000km) ;)

Nu heb ik gemerkt dat hij na een 5-tal km, als hij begint op temperatuur te komen een kloppend geluid begint te maken. Het gaat mee met het toerental en de snelheid, als ik de koppeling intrek is het verdwenen. Laat ik hem weer op komen komt het geluid ook weer op.
Mijn eerste gedachten zijn ergens een versleten lager of nokkenas/primaire ketting te slap?

Ook begint de ketting meer te spannen als de sluiting over het tandwiel gaat, waarschijnlijk een nieuw slot in een oude ketting. Maar gezien het geluid weggaat als ik ontkoppel denk ik dat de oorzaak ergens anders ligt.

Iemand die iets gelijkaardigs meegemaakt heeft? Of mag het blok er weer uit en open? :X
 
als je denkt dattie toch al stuk is, kun je ook het "risico" nemen om de motor open te gooien.
als blijkt dat de krukas ook beschadigt is, kun je altijd nog kijken naar een ander blok.

en een kapot bigend maakt meer geluid als je de boel gaat belasten.
 
klinkt als bigend stuk.
niet meer starten, eerst controleren.
Dat gaat niet weg als je ontkoppeld. Bovendien klopt een big end voornamelijk stationair.

Maar wat het dan wel is?
Ik zou bij de koppeling beginnen. Misschien hangt die wel los op de as. Anders kan je aan de koppelingskorf voelen of de primaire ketting/ tussenas ruimte heeft.
Dat kost ook de minste moeite. Als je dan toch wat vindt kan je in tweede instantie het carter splijten.
Als je daar aan zou willen beginnen tenminste, de kosten dekken de opbrengst in geen geval. Ik zou een ander blokje zoeken.
 
Laat hem stationair lopen en ga met een automotive stethoscoop (of bij gebrek daaraan een lange schroevendraaier met een stukje rubber op de kop) langs je motorblok. Het verschil in locatie tussen een losse koppeling, of verrot bigend is dan hoorbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan