Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

ik heb in mijn huis voldoende meegemaakt: standleiding die met te weinig beugels gemonteerd was, en vast hing aan 1 beugel 50mm en de afvoer van het bad, rondom gescheurd, dus het water zeek langs de buitenkant van de pijp de kruipruimte in, condenseerde op de gasleiding en liep langs de gasleiding naar een T-koppeling die niet goed was afgeteerd en afgetaped, dus is gaan roesten. afvoer van de keuken: bij de bouw met 3 beugels (over een afstand van 6 meter) in de fundering geboord, maar doorgerot, dus maar aan de gasleiding opgeknoopt... CV-ketel die er de brui aan geeft, na 15 jaar. dus: riool vernieuwd, gas- en waterleiding en verwarmingsleidingen vernieuwd. vervangen door Uponor kunststof leidingen, goedkoper en makkelijker te verwerken/bewerken dan koper. de enige stalen leidingen die zijn gebruikt, zijn de aansluitstukken tussen Uponor en de ketel en een paar cv-leidinkjes vanaf zolder naar de slaapkamers op 1-hoog-achter. ook de elektra is vernieuwd. de 1e eigenaar had een kozijn en een deel van een muur verwijderd waar elektra doorheen liep. dat heeft hij met elektradraad omgelegd. groepenkast: 3 groepen op een heel huis, zonder werkende aardlekschakelaar (zat er dus wel, maar werkte niet). van 3 groepen zonder aardlek naar 12 groepen achter 3 (werkende) aardlekschakelaars. doordat de plavuizenvloer scheef en te hoog lag, en dus ongeschikt voor laminaat, is die er ook uit gerammeld. en als je dan toch bezig bent, prop je er natuurlijk meteen vloerverwarming in. in de oude keuken waren de bevestigingsbouten voor de bovenkastjes op 1,5cm van een warmwaterleiding in de muur geboord... door het kanaal van de afzuigkap (door de muur heen, direkt naar buiten) liep een (inmiddels zwartgeblakerde en wat gesmolten) elektraleiding...revolutiebouw, zoals mijn collega het noemt. niet alleen mijn huis, maar zo ongeveer de hele straat...

als je nu bij mij 'Hornbach', of 'Uponor' roept, stort mijn huis in 8-) maar het wordt nu wel zoals ik het hebben wil, al kost dat een paar centen. want een mengkraan voor een stort- en handdouche en een inbouw-wastafelkraan (van Hotbath, beter dan Grohe) was bij elkaar € 1200, ex korting. en dan heb ik het nog niet over tegel- en leidingwerk.

komende zondag het laatste stukje vloerverwarming er in worstelen en dan de boel aansluiten en vullen. en dan gaat er een cementdekvloer overheen. dat is 50 m2 en dat laat ik doen, want dat moet goed liggen en mijn collega en ik hebben daar geen ervaring mee. daarna gaat de keuken er op.

en dan vind ik het wel even genoeg, na ruim een jaar slopen en opbouwen. volgend jaar weer verder, want er moeten nog openslaande deuren in de achtergevel en tegels in de woonkamer+gang. 'tussendoor' wat kleine klusjes zoals slaapkamers uitruimen en behangen.

voor wat betreft de ex-lessersrit(ten): ik ga eens kijken of ik wat in elkaar kan draaien. ik deed dat voorheen met het programma 'tyre', maar die heeft geen licensie meer voor het gebruik van Google Maps, dus wordt het maken van een route wat lastiger. en Basecamp is me te ingewikkeld.
15 jaar voor een CV is opzich niet zo heel erg gek. Je ziet het helaas vaak dat de inrichting heel veel geld mag kosten, maar alles wat niet in het zicht zit (elektra, water, gas, spouw, noem het maar) moet maar een paar halve euro's kosten en het liefst in elkaar geknoopt door pa of ieder ander familielid dat ooit 40 jaar geleden zelf een klok heeft gerepareerd. Maargoed, kunnen we wel uren over doorgaan wat er allemaal mis kan gaan daar is dit niet het topic voor :+ . Maar goed om te horen dat je zover klaar bent.

Ik heb geen ervaring met routes uitstippelen jammer maar helaas, en met een goeie maand zelf rijden lijkt het me niet zo'n strak plan om dit te doen. Wil best ondersteunen, da's geen probleem mocht dat nodig zijn.
 
ik heb net Tyre even uitgeprobeerd, en na een update, werkt het wel weer aardig. ik ga de komende dagen eens wat oefenen met het programma. kijken of ik wat leuks in elkaar kan fröbelen.
 
Net m'n eerste volledige avd les gehad....
Dan denk je dat je kan rijden, maar met spiegelen en alles erbij was het toch wel wennen.... Ben ook aardig vermoeid nu.... Echt zoveel waar je op moet letten en aan moet denken..... 8)7
 

Bijlagen

  • CEEC9122-821F-4C93-8AD7-3CEE91990BB4.jpeg
    CEEC9122-821F-4C93-8AD7-3CEE91990BB4.jpeg
    275 KB · Weergaven: 19

Gaaf die Bike.
Waarom juist de Z900?
En helemaal nieuw???

Ik twijfel tussen de Street Triple, Z900/1000 of GSRS
Veel veilige km in ieder geval.
 
Net m'n eerste volledige avd les gehad....
Dan denk je dat je kan rijden, maar met spiegelen en alles erbij was het toch wel wennen.... Ben ook aardig vermoeid nu.... Echt zoveel waar je op moet letten en aan moet denken..... 8)7
Hoe kwam je ertoe na je eerste volledige avd-les te denken dat je kan rijden?
 
Ehm ik heb al zat rondgereden voor avb....... Snelweg, 80 wegen etc etc, maar dan kom je er nu achter hoe weinig je eigenlijk gekeken hebt...
Na het eerste jaar begin je het een beetje in de gaten te krijgen ... Dat was tenminste mijn ervaring. Maar het kan best zijn dat jij er handiger in bent, daar wil ik niks van zeggen :$

En nog wat later heb ik de VRO Risico van de KNMV gedaan. Heel veel van geleerd, hoewel ik toen toch al een aantal jaren reed.
 
Na het eerste jaar begin je het een beetje in de gaten te krijgen ... Dat was tenminste mijn ervaring. Maar het kan best zijn dat jij er handiger in bent, daar wil ik niks van zeggen :$

En nog wat later heb ik de VRO Risico van de KNMV gedaan. Heel veel van geleerd, hoewel ik toen toch al een aantal jaren reed.
Heb ook niet gezegd dat het goed was..... Maar kom van a naar b.... _O-
 
Ehm ik heb al zat rondgereden voor avb....... Snelweg, 80 wegen etc etc, maar dan kom je er nu achter hoe weinig je eigenlijk gekeken hebt...

Ja? Ik heb dat helemaal niet. Heb met AVD nou niet het idee dat ik meer kijk dan ik voorheen deed of uit mezelf doe. Het enige waar ik op moet letten is dat ik zichtbaar kijk (zodat de examinator het straks ook kan zien), maar spiegelen, straten goed inkijken, etc is iets wat je met de auto ook veel doet.

Mijn 2 AVD lessen gingen beiden wel erg prima en makkelijk. Ook nagenoeg geen opmerkingen van instructeur. Ik zie het nog steeds als lekker stukje toeren.

Mijn grootste valkuil is dat ik soms dingen te snel wil doen, bijv van rijbaan wisselen. Dat moet ik iets rustiger doen.
 
Gisteren les umpteen gehad. Na 5 lessen bij een nieuwe rijschool toch weer terug naar oude rijschool. Nieuwe rijschool waren lessen zonder overleg verplaatst en kon ik opeens 3 weken niet lessen want "sorry, volgeboekt". Bij mijn oude rijschool had ik nog 10 lessen staan en daar had ik al wat ingepland. De rest dus ook maar. Voelt goed. 3x per week lessen, soms 4x, ik ben geen natuurtalent en ik heb er weer plezier in. Na de schuiver van vorig jaar is dat al heel wat. En als het gaat over vallen enzo: bij mij is het altijd wat...

les 2 Vanuit nagenoeg stilstand gevallen met motor op het oefenterrein, ketting vast.
les 5 ofzo moest ik ineens in file terug van oefenterrein, invoegen. Kreeg geen ruimte, politieagent (motor!) stond ernaast, dus we konden ook de busbaan niet opsneaken. Dus stilstaan, stuur scheef. Omgevallen en spiegel kapot
les 10 dus de beruchte schuiver. Van de motor alleen stepje kapot. Voetganger, winkel en ik zagen er alleen wat minder uit.
En gisteren: schroef in band. Dat werd een uurtje kijkles. En echt, het klinkt misschien stom, ik heb er veel van geleerd!

Kortom, ik ben een kostbare leerling haha!
Merk wel dat ik nu sneller vooruit ga, plezier heb, en ik ga het niet met 3 lessen redden, zoals sommigen. Voor mij is die motor beheersen belangrijker dan het examen. Ik wil zonder probleem mijn examen halen en niet "14 kansen voor 5 goede oefeningen". Merk dat ik niet de enige ben die wat meer lessen nodig heeft. En sowieso heb ik de eerste 3-4 lessen van de 2e cyclus weer nodig gehad om weer plezier te krijgen in het rijden.
Inmiddels gaan mijn stops rustiger en gelijkmatiger, beginnen mijn slaloms ergens op te lijken, net als mijn uitwijk en mijn vertragingsoefening. Nu nog halve draai en achtje, en subtiel wegrijden uit het parkeervak. En dan ben ik er wel. Komende weken moet ik dat punt ergens wel bereiken.

Het zit vooral bij mij in mijn hoofd: of té voorzichtig of veel te onbezonnen. Middenmoten is niet zo mijn ding. Kom er wel.
Enne, ook ik reed al snel zelf naar oefenterrein. Soms via snelweg, soms via provinciale weg, soms via kleine weggetjes. Achterop alleen eerste lessen.
 
Net m'n eerste volledige avd les gehad....
Dan denk je dat je kan rijden, maar met spiegelen en alles erbij was het toch wel wennen.... Ben ook aardig vermoeid nu.... Echt zoveel waar je op moet letten en aan moet denken..... 8)7
Succes, gaat best goed komen! 2 uur rijden is ook gewoon serieus veel. Met de auto neem je dan ook even rust. Niet zo intensief als motor... Mij kun je na 2 uur AVB les ook uitknijpen....
 
Nou ik voel me nu toch wel een sukkel met mijn lessen. Ik heb tijdens de 1e les echt bijna niets gedaan, maar ik vond het toen ook echt lastig allemaal. De 2e les merkte ik direct dat ik veel meer gevoel voor de motor had en vond ik het een stuk makkelijker.
Stoer hoor, dat jullie direct de weg opdurfden. Ook al zou ik het mogen, dan zou ik het geloof ik niet willen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het verkeer inga. En naar de snelweg kijk ik dus enorm uit :)

Oh en ik moet ook achterop bij mijn instructeur, heb daar geen problemen mee.
Lees hoe mijn lessen zijn verlopen... Soms kost het gewoon wat meer tijd. Zelfde bij mij. En dat is dan zo. Gewoon voor jezelf rijden. Niet vergelijken. Genieten en die motor leren kennen, en hoe jij erop reageert. En als je wat ouder bent, nog nooit op een schakelbrommer hebt gereden of soms wat onzeker bent, dan duurt het wat langer wellicht. En dat is dan zo. ;)
 
Als er nog mensen zijn die nog tegoed over hebben voor online trainingen,dan wil ik deze tegen een kleine vergoeding eventueel wel overnemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan