Dennis!
Die hard MF'er
- 13 okt 2020
- 751
- 588
Ik was tijdens lessen ook in eerste instantie steeds aan het bedenken wat bij welke situatie nou precies nodig was. Toen maar besloten gewoon altijd spiegel-spiegel-schouder te pakken. Dus ook bij wegen zoals je schrijft waarbij eigenlijk geen verkeer naast je kan zitten.(Er kan natuurlijk ook een keer een ontsnapte koe in de berm lopen ofzo..dan is het wel prettig dat je die opmerkt ) Ik heb overigens nooit opmerkingen gekregen dat ik te veel keek. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je zou kunnen zakken op te veel kijken..Kijken, kijken, nie kijken...
Wat is jullie ervaring met kijken in de spiegels en de dode hoek?
Tijdens de avd lessen heb ik mezelf aangeleerd om bij elke beweging naar links of naar rechts de hele riedel van spiegel,spiegel, dode hoek te checken. Maar vandaag kreeg ik de opmerking dat ik veels te veel keek, waardoor ik een onrustig rijbeeld had. Ik dacht dus dat je juist op het onnodige af in je spiegels moest kijken, omdat dat verwacht wordt op het examen. Afslaan naar links, riedel/knipper/voor het afslaan nog een keer dode hoek en gaan. Bij het wisselen van rijstrook lijkt het mij heel logisch dat je al die kijkstappen moet doorlopen omdat er altijd iemand in je dode hoek kan zitten, maar de instructeur gaf aan dat het juist niet moet als je bijvoorbeeld op een weg naar links gaat als er links niks meer naast je is, afgezien van de stoeprand dan. Of je rijdt op een weg met tweerichtingsverkeer en moet aan het eind bij een kruising afslaan naar links of naar rechts. Dan zou je dus alleen even je spiegels moeten checken en hop! knipperlicht aan, zonder je dode hoek te checken voordat je de knipper aanzet, aangezien er toch niemand naast je kan rijden die dezelfde kant op gaat. Mocht er paralel een fietspad zijn of er kan een voetganger op dezelfde weg rechtdoor gaan, dan zal je natuurlijk wel in & voor de bocht die dooie hoek moeten checken lijkt mij. Het gaat dus vooral om wat jullie idee is van het kijken voordat je je knipperlicht aanzet.
Ik ben erg benieuwd of er (ex)cursisten zijn die een idee of misschien wel ezelsbrug hebben voor wanneer en wanneer niet ALLES te checken.