Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Kijken, kijken, nie kijken...


Wat is jullie ervaring met kijken in de spiegels en de dode hoek?

Tijdens de avd lessen heb ik mezelf aangeleerd om bij elke beweging naar links of naar rechts de hele riedel van spiegel,spiegel, dode hoek te checken. Maar vandaag kreeg ik de opmerking dat ik veels te veel keek, waardoor ik een onrustig rijbeeld had. Ik dacht dus dat je juist op het onnodige af in je spiegels moest kijken, omdat dat verwacht wordt op het examen. Afslaan naar links, riedel/knipper/voor het afslaan nog een keer dode hoek en gaan. Bij het wisselen van rijstrook lijkt het mij heel logisch dat je al die kijkstappen moet doorlopen omdat er altijd iemand in je dode hoek kan zitten, maar de instructeur gaf aan dat het juist niet moet als je bijvoorbeeld op een weg naar links gaat als er links niks meer naast je is, afgezien van de stoeprand dan. Of je rijdt op een weg met tweerichtingsverkeer en moet aan het eind bij een kruising afslaan naar links of naar rechts. Dan zou je dus alleen even je spiegels moeten checken en hop! knipperlicht aan, zonder je dode hoek te checken voordat je de knipper aanzet, aangezien er toch niemand naast je kan rijden die dezelfde kant op gaat. Mocht er paralel een fietspad zijn of er kan een voetganger op dezelfde weg rechtdoor gaan, dan zal je natuurlijk wel in & voor de bocht die dooie hoek moeten checken lijkt mij. Het gaat dus vooral om wat jullie idee is van het kijken voordat je je knipperlicht aanzet.

Ik ben erg benieuwd of er (ex)cursisten zijn die een idee of misschien wel ezelsbrug hebben voor wanneer en wanneer niet ALLES te checken.
Ik was tijdens lessen ook in eerste instantie steeds aan het bedenken wat bij welke situatie nou precies nodig was. Toen maar besloten gewoon altijd spiegel-spiegel-schouder te pakken. Dus ook bij wegen zoals je schrijft waarbij eigenlijk geen verkeer naast je kan zitten.(Er kan natuurlijk ook een keer een ontsnapte koe in de berm lopen ofzo..dan is het wel prettig dat je die opmerkt :P ) Ik heb overigens nooit opmerkingen gekregen dat ik te veel keek. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je zou kunnen zakken op te veel kijken..
 
sinds lang tijd weer eens gaan meelezen op het forum. Na in november gezakt te zijn voor mijn avd mag ik eind deze maand het weer proberen. Na het zakken ook geen lessen meer gehad dus heb 6 lessen in laten plannen vanaf maart om met een goed gevoel het examen in te gaan.
1ste 2 lessen was vooral weer wennen aan het rijden en de 'regeltjes'..
 
sinds lang tijd weer eens gaan meelezen op het forum. Na in november gezakt te zijn voor mijn avd mag ik eind deze maand het weer proberen. Na het zakken ook geen lessen meer gehad dus heb 6 lessen in laten plannen vanaf maart om met een goed gevoel het examen in te gaan.
1ste 2 lessen was vooral weer wennen aan het rijden en de 'regeltjes'..
Veel succes! :t
 
vwb kijken, je kijkt om te zien of je veilig bent, niet omdat het moet, daar is een groot verschil.
Vanzelfsprekend kijk je zoveel mogelijk naar voren want die kant ga je immers op en in een split second kan er iets ontstaan waar jij op moet reageren ( wat ook nog tijd nodig heeft), als je dus kijkt omdat het moet dan ga je bewegingen maken welke niet direct nodig zijn en jou dus potentieel gevaar brengen.

Wanneer kijk je dan wel, allereerst je kijkt om te ZIEN of je veilig bent, situaties:
* Rij je rechtdoor of sta je stil kijk dan met regelmaat even in je spiegels om te zien of er geen achteropkomend verkeer is wat jou in gevaar kan brengen ( snel naderend of te dichtbij) en om een idee te hebben over hoe het er voor staat alvorens je verder gaat kijken bij inhalen of iets dergelijks.
* bij Elke beweging welke jij gaat maken behalve rechtdoor kijk je of het veilig voor je is om dat te doen, ga je dus naar links of rechts dan kijk je ten alle tijden spiegel en dode hoek ( let op dode hoek is dus niet over je schouder als een uil naar achter kijken, reden is dat je zo snel mogelijk weer naar voren wil kijken en omdat je door te ver naar achteren kijken veelal een ongewenste stuurbeweging maakt, al is deze minimaal het kan net genoeg zijn.

Denk er aan je kijkt dus om te zien, niet om de beweging te maken, ga dus ook niet je bewegingen afraffelen, daar heb je dus net niets aan, je hersenen moeten wel de tijd krijgen om te registreren, het belangrijkste is dat jij je fictieve bubbel beschermt...als die knapt...doet het op zijn minst zeer ....check bij beweging altijd je dode hoek, dit is echt een reëel en niet te onderschatten gevaar.
 
Bedankt voor de reacties op mijn vraag!

Dat geeft weer het juiste vertrouwen. Ik vroeg het omdat ik het zonde vind van de laatste les die nog rest, voordat ik mijn AVD heb, alleen maar bezig te moeten zijn met of ik nou wel of niet genoeg kijk. Ik ga gewoon aanhouden dat ik beter te veel kan kijken dan te weinig. En die tip van ‘de uil’ is een goeie. Ik denk dat dat ook (deels) de reden kan zijn dat ik op de weg soms een slingerend beeld gaf. Dus té fanatiek mijn dooie hoek checken waardoor ik de motor meenam naar de dode hoek.

🙏🏼
 
Dat komt omdat je niet weet wat je dode hoek is op de motor, hierdoor ga je forceren, dit is vrij normaal.
Vraag je instructeur eens of hij van zij aan wil komen lopen als je stil staat en op de motor zit en check je spiegel, op een zeker moment zal je hem even kwijt zijn en moet je je hoofd verdraaien om hem in beeld te krijgen, dat is je dode hoek, je zal zien dat de beweging welke nodig is veel kleiner is als dat je denkt.
wat wel iets is om rekening mee te houden is dat de weg nooit enkel recht is, deze buigt af naar links en rechts, naar boven en beneden en wordt breder en smaller, hierdoor veranderd het beeld in je spiegel ten opzichte van de weg waardoor jou dode hoek iets kan varieren maar vooral wat je wel en niet ziet in de spiegel, vandaar dat je altijd even moet checken...
maar bovenal geniet van je rit en de rust, hierbij hoort ook rustig zijn in je kijkgedrag, actief kijken is iets anders als actief je hoofd bewegen, ik zeg niet dat je dit doet maar wel dat dit vaak gedaan wordt ( ook in de auto)
 
Bedankt voor de reacties op mijn vraag!

Dat geeft weer het juiste vertrouwen. Ik vroeg het omdat ik het zonde vind van de laatste les die nog rest, voordat ik mijn AVD heb, alleen maar bezig te moeten zijn met of ik nou wel of niet genoeg kijk. Ik ga gewoon aanhouden dat ik beter te veel kan kijken dan te weinig. En die tip van ‘de uil’ is een goeie. Ik denk dat dat ook (deels) de reden kan zijn dat ik op de weg soms een slingerend beeld gaf. Dus té fanatiek mijn dooie hoek checken waardoor ik de motor meenam naar de dode hoek.

🙏🏼
Ik ging bij mijn laatste les (door de spanning voor het examen) ook over wat dingen twijfelen en daardoor ineens 'rare' dingen doen. Mijn instructeur zei toen dat ik gewoon moet doen wat ik de laatste lessen gedaan heb en niet ineens andere dingen moet gaan doen. Dat werkte!

Ik zou er dus gewoon vertouwen in hebben dat je kunt rijden en de laatste les niet meer doen dan 'nog even lekker een stuk rijden als voorbereiding op je examen.'
Veel succes!! :t
 
Ik ging bij mijn laatste les (door de spanning voor het examen) ook over wat dingen twijfelen en daardoor ineens 'rare' dingen doen. Mijn instructeur zei toen dat ik gewoon moet doen wat ik de laatste lessen gedaan heb en niet ineens andere dingen moet gaan doen. Dat werkte!

Ik zou er dus gewoon vertouwen in hebben dat je kunt rijden en de laatste les niet meer doen dan 'nog even lekker een stuk rijden als voorbereiding op je examen.'
Veel succes!! :t
En het examen zelf is ook "even lekker een stuk rijden!" 😌
 
Ha allemaal,

Vanochtend was het eindelijk zo ver, AVD examen ...Toch wel even geschrokken toen ik de gordijnen open deed en sneeuw zag. Toen mijn examen ivm corona van januari naar April werd verzet dacht ik, "dan heb ik in ieder geval lekkerder weer". Niet, dus 😂.

Inrijden door de slush en nattigheid, hele slechte rit ondanks goede lessen de afgelopen weken. Vervolgens dus koud en met een lichte deuk in het zelfvertrouwen het examen in, de zenuwen waren erger dan verwacht.
Zeker geen perfecte rit, echt wat fouten gemaakt, maar uiteindelijk wel voldoende voor de examinator: geslaagd!!! 🤯

Bedankt voor alle nuttige tips hier de afgelopen maanden, en heel veel succes aan alle huidige lessers!
Nu op zoek naar een motor!
 
Ha allemaal,

Vanochtend was het eindelijk zo ver, AVD examen ...Toch wel even geschrokken toen ik de gordijnen open deed en sneeuw zag. Toen mijn examen ivm corona van januari naar April werd verzet dacht ik, "dan heb ik in ieder geval lekkerder weer". Niet, dus 😂.

Inrijden door de slush en nattigheid, hele slechte rit ondanks goede lessen de afgelopen weken. Vervolgens dus koud en met een lichte deuk in het zelfvertrouwen het examen in, de zenuwen waren erger dan verwacht.
Zeker geen perfecte rit, echt wat fouten gemaakt, maar uiteindelijk wel voldoende voor de examinator: geslaagd!!! 🤯

Bedankt voor alle nuttige tips hier de afgelopen maanden, en heel veel succes aan alle huidige lessers!
Nu op zoek naar een motor!
Gefeliciteerd! *O* Goed werk! :t Geboft of goed gereden ... doet er minder toe. Je gaat nu zelf rijden en leren rijden!
O enne, nog een banaan gegeten van tevoren? 😁
 
Gefeliciteerd! *O* Goed werk! :t Geboft of goed gereden ... doet er minder toe. Je gaat nu zelf rijden en leren rijden!
O enne, nog een banaan gegeten van tevoren? 😁
Dank je!! Inderdaad, nu tijd om nog meer te gaan leren en veel ervaring op te doen!
Geen banaan🤐, wel een belvita...
 
Laatst bewerkt:
@Sophi_Moto In ieder geval weet je nu ook hoe je moet rijden met dit weer! Mocht het je ooit (nog een keer) overkomen dan ben je er klaar voor ;-)
Mijn ervaring met storm is dat ik erg blij ben dat ik heb gelest met windkracht 8. Dan weet je tenminste dat je rechtdoor kan als je motor vertikaal hangt...
Gefeliciteerd!
 
Ik herinner me nog dat ik voor het eerst met de moto in een hagelbui reed en me totaal niet realiseerde dat het daar glad van wordt. Je zag tenslotte veel asfalt tussen de hagelsteentjes ... Gelukkig bleef de glanzende kant boven *O*
 
Laatst eerste ongecontroleerde achterwiel glijbeurt gehad toen ik in de hagel/ijzelstorm terechtkwam, en inderdaad. Het ging stapvoets bij mij in de straat en mijn wiel gleed weg over de drempelmarkering. Heel rustig maar toch wel fijn om te weten hoe het voelt als je wiel wegglijdt door de belijning, er wordt wel altijd gezegd pas op ervoor maar nu heb ik echt kunnen merken hoe glad het echt kan zijn.
 
Ha allemaal,

Vanochtend was het eindelijk zo ver, AVD examen ...Toch wel even geschrokken toen ik de gordijnen open deed en sneeuw zag. Toen mijn examen ivm corona van januari naar April werd verzet dacht ik, "dan heb ik in ieder geval lekkerder weer". Niet, dus 😂.

Inrijden door de slush en nattigheid, hele slechte rit ondanks goede lessen de afgelopen weken. Vervolgens dus koud en met een lichte deuk in het zelfvertrouwen het examen in, de zenuwen waren erger dan verwacht.
Zeker geen perfecte rit, echt wat fouten gemaakt, maar uiteindelijk wel voldoende voor de examinator: geslaagd!!! 🤯

Bedankt voor alle nuttige tips hier de afgelopen maanden, en heel veel succes aan alle huidige lessers!
Nu op zoek naar een motor!
Gefeliciteerd! Een AVD examen hoeft ook niet perfect te zijn. Heb ook het idee dat bij het AVD het er een stuk chiller aan toe gaat dan bij het AVB.
 
Heb ook het idee dat bij het AVD het er een stuk chiller aan toe gaat dan bij het AVB.
Voor mijn gevoel was het AVB examen toch een stuk chiller, omdat je daar exact weet wat er van je verwacht word, en het is simpelweg goed of fout. Met het AVD is het meer een kwestie of de examinator er een goed 'gevoel' bij heeft. Het examen zelf is wel chiller, omdat je gewoon lekker aan het rijden bent...
 
Voor mijn gevoel was het AVB examen toch een stuk chiller, omdat je daar exact weet wat er van je verwacht word, en het is simpelweg goed of fout. Met het AVD is het meer een kwestie of de examinator er een goed 'gevoel' bij heeft. Het examen zelf is wel chiller, omdat je gewoon lekker aan het rijden bent...
Vertalingen van chill
zelfstandig naamwoord


kilte
chill


koude
cold, coldness, chill


kilheid
bleakness, chill


koelheid
coldness, coolness, chill, frost, phlegm
bijvoeglijk naamwoord


kille
chill


koel
cool, cold, chill, frozen, passionless, phlegmatic


koud
cold, chilly, chill, frigid, frosty, marmoreal


huiverig
shivery, chilly, chill
werkwoord


afkoelen
cool, cool down, chill, refrigerate, quench, get cool


verkoelen
cool, chill, refrigerate, quench


temperen
temper, subdue, soften, damp, attemper, chill


laten bevriezen
deepfreeze, chill, glaciate


koud maken
chill


laten beslaan
chill


de koud afnemen van
chill
 
Voor mijn gevoel was het AVB examen toch een stuk chiller, omdat je daar exact weet wat er van je verwacht word, en het is simpelweg goed of fout. Met het AVD is het meer een kwestie of de examinator er een goed 'gevoel' bij heeft. Het examen zelf is wel chiller, omdat je gewoon lekker aan het rijden bent...

Kan ik opzich wel mee in komen. Was ook minder nerveus voor de AVD dan de AVB (vooraf dan). Echter had ik tijdens de AVB ook tweemaal dat zowel ik als mijn eigen rijinstructeur geen idee hadden waarom ik een oefening over moest doen. De stopproef moest ik zo ongeveer als een noodstop uitvoeren en ook de slalom kreeg ik kritiek op.
 
Ik ben ook geslaagd voor mijn AVD! Ik dacht echt dat ik gezakt was nadat ik (naar mijn gevoel) een inhaalactie iets te snel inzette en werd gesommeerd daarna terug te rijden naar de parkeerplaats. Ik was nog niet eens op de snelweg geweest. Gelukkig toch wel geslaagd! Nu op zoek naar een motor*O*
 
Ik ben ook geslaagd voor mijn AVD! Ik dacht echt dat ik gezakt was nadat ik (naar mijn gevoel) een inhaalactie iets te snel inzette en werd gesommeerd daarna terug te rijden naar de parkeerplaats. Ik was nog niet eens op de snelweg geweest. Gelukkig toch wel geslaagd! Nu op zoek naar een motor*O*
Hoera! Gefeliciteerd *O* Vanavond gebak :9
Al een idee wat je wil?
 
Hoera! Gefeliciteerd *O* Vanavond gebak :9
Al een idee wat je wil?
Helaas nog geen flauw idee, er is zoveel keus. Maar het liefst een sport/tour of een naked. Ik zag wel een hele mooie R1 staan voor een redelijke prijs, maar ik ben bang dat dat niet de meest verstandige keuze zou zijn voor iemand die net zijn rijbewijs heeft:') dus ik ga nog ff verder kijken haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan