Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Weet niet hoe het in NL gaat maar ik heb persoonlijk betere tips gekregen van diegene die mijn examen heeft afgenomen dan de instructeur van de rijschool.

Tijden veranderen, en het niveau van lesgeven is er dus ook op vooruit gegaan. De tijd dat een instructeur die normaal rijles geeft in de auto ook even wat motoren doet tussendoor is voorbij.

Toen ik mijn lessen kreeg volgde mijn instructeur gewoon in de auto... bochtenwerk? Nooit over gehad... om maar iets te noemen.
Gelukkig is dat nu wel anders, al varieert dat ook nog wel een beetje van rijschool tot rijschool natuurlijk.


Los daarvan, was een week of twee terug op Nederlandse wegen, en daar zag ik ook twee lessers gevolgd door een (volgens mij dan toch) instructeur in de auto. Dat dit nog kan snap ik niet zo goed.. hoe ga je dan die kandidaat motorrijders een vlotte rijstijl aanleren?
 
Ja absoluut, rijles voor de motor gegeven door iemand die volgt in een wagen is gewoon een gigantisch rood licht. Vermijden als de pest. Hier in België is er ook nog een rijschool die dit volhardend blijft doen en slaagpercentage van de kandidaten is dan ook belabberd laag.

Ik heb het geluk gehad dat mijn lessen wel met instructeur op motor waren in een kleine groep. Ook niet ideaal maar voor iemand die op dat moment nog geen enkel rijbewijs had (ook geen B) was het best goed gegaan.
 
Ik heb het geluk gehad dat mijn lessen wel met instructeur op motor waren in een kleine groep. Ook niet ideaal


Denk dat je meer geluk had gehad als je één op één had kunnen lessen... meer aandacht voor jou alleen. Groepslessen sta ik niet achter, enkel als het gaat om eventueel de laatste paar uur, en als het niveau van de kandidaten op redelijk dezelfde hoogte zit.

Maar de eerste pakweg 5-7 uur vind ik dat je als kandidaat de volledige aandacht van je lesgever mag verwachten, zeker gezien de uurprijs die je betaald.
 
Tijden veranderen, en het niveau van lesgeven is er dus ook op vooruit gegaan. De tijd dat een instructeur die normaal rijles geeft in de auto ook even wat motoren doet tussendoor is voorbij.

Toen ik mijn lessen kreeg volgde mijn instructeur gewoon in de auto... bochtenwerk? Nooit over gehad... om maar iets te noemen.
Gelukkig is dat nu wel anders, al varieert dat ook nog wel een beetje van rijschool tot rijschool natuurlijk.


Los daarvan, was een week of twee terug op Nederlandse wegen, en daar zag ik ook twee lessers gevolgd door een (volgens mij dan toch) instructeur in de auto. Dat dit nog kan snap ik niet zo goed.. hoe ga je dan die kandidaat motorrijders een vlotte rijstijl aanleren?
Tja, bij mij is het ook zo gegaan. Mijn instructeur zei: Rij een vlotte rit en als je mij niet meer ziet stop dan ergens langs de weg tot ik er ook weer ben. Dat werkte prima.
Ik wil best toegeven dat ik een kalme rijder ben, maar niet trager dan de gemiddelde andere motorrijder die ik onderweg zie. Van die rauzers en jakkeraars die gefilmd werden in de verkeersprogramma's Blik op de weg en Wegmisbruikers heb ik nog nooit gezien onderweg.
 
Tja, bij mij is het ook zo gegaan. Mijn instructeur zei: Rij een vlotte rit en als je mij niet meer ziet stop dan ergens langs de weg tot ik er ook weer ben. Dat werkte prima.

Denk je niet dat het leuker "en" leerzamer is als je instructeur netjes met z'n motor achter je aan rijdt?

En hoe gaat een instructeur in een auto een keer de juiste bochtenlijnen voorrijden?

Werkt prima met een auto? Ik denk het niet... maar goed.. da's mijn mening.
 
Ik heb destijds gekozen voor een rijschool waar ze ongeacht het weer altijd met de motor achter je aan reden. Vind het nog altijd idioot dat je vaak een auto achter de lessers ziet rijden. Ik snap dat niet. Van mijn rijinstructeur heb ik destijds een hoop geleerd juist omdat hij met de motor ook zaken voor deed. Maargoed, ieder zijn en er zitten vast ook voordelen aan rijden in de auto. Ik kan alleen zeggen dat het voor mij persoonlijk erg fijn was dat ik een motor achter of voor mij had.
 
Je ziet het nog dagelijks dat motorlessers vanuit een lesauto les krijgen. En van grote namen ook... ANWB I'm looking at you.

Als je spettervrees hebt als motorrijdert en liever in de auto zit, allemaal best natuurlijk... Ik rijd ook allang geen motor meer als het rukweer is (voordeel van auto van de zaak). Maar ga dan alsjeblieft geen les geven. Ik zou me kapot schamen als motorinstructeur vanuit de auto.

Momenteel zit ik in de opleiding voor B-instructeur, wil uiteindelijk ook graag door voor A natuurlijk, en één ding weet ik zeker: dat nooit.
 
Denk je niet dat het leuker "en" leerzamer is als je instructeur netjes met z'n motor achter je aan rijdt?

En hoe gaat een instructeur in een auto een keer de juiste bochtenlijnen voorrijden?

Werkt prima met een auto? Ik denk het niet... maar goed.. da's mijn mening.
Klopt. Is jouw mening. Waardevol, maar niet zaligmakend. En als de instructeur achter je rijdt is dat niet leuker en ook niet leerzamer want je ziet hem niet. Je moet het doen met zijn stem in je oor en dan maakt het geen verschil of hij op een motor of in een koektrommel zit.
 
Klopt. Is jouw mening. Waardevol, maar niet zaligmakend. En als de instructeur achter je rijdt is dat niet leuker en ook niet leerzamer want je ziet hem niet. Je moet het doen met zijn stem in je oor en dan maakt het geen verschil of hij op een motor of in een koektrommel zit.

Qua horen (als in, geluidskwaliteit) is het misschien zelfs wel beter vanuit de koekblik dan vanuit een helm.

Maar...
- Op de motor houd je je leerlingen beter bij
- Op de motor kun je af en toe even naast iemand komen staan voor een praatje
- Op de motor kun je je leerling een bochtje of rijtechniek of zo voordoen
- Als leerling voelde ik me persoonlijk veel beter ondersteund door gewoon te weten dat de instructeur ook meerijdt op de motor en dus hetzelfde voelde als ik... Ik weet nog goed dat de "disconnect" echt groter was toen de ANWB-instructeur in de auto achter me aanreed dan toen ik overstapte naar een andere school waar het gewoon een motorrijder was.
 
je ziet hem niet
... en je ziet hem wèl. Je ziet hem in je spiegels, je ziet hem bij het op- en afstappen, je ziet hem zo vaak. Je ziet juist de auto-instructeur minder, al was het maar omdat je in de spiegels vooral de auto ziet (en niet de instructeur) en die dus ook niet met lichaamstaal of rij-positie kan communiceren via de spiegel, maar ook omdat zo'n lesauto nogal de neiging heeft meerdere auto's achterop te raken tijdens de les.
 
Klopt. Is jouw mening. Waardevol, maar niet zaligmakend. En als de instructeur achter je rijdt is dat niet leuker en ook niet leerzamer want je ziet hem niet. Je moet het doen met zijn stem in je oor en dan maakt het geen verschil of hij op een motor of in een koektrommel zit.

Als een kandidaat z'n bochten niet onder de knie heeft neem de instructeur op z'n motor het even over... een instructeur in een auto kan dat niet.
Als een kandidaat niet zelfzeker is, het verkeer is wat drukker geworden, te druk misschien, dan kan de instructeur op z'n motor snel ingrijpen en overnemen, hier weer.. doe dat maar eens vanuit de auto.

Ook zoals SadBunny al schreef, met een auto hou je een vlotte kandidaat motorrijder niet bij. Ok, wacht dan maar even, maar komaan... wat heb je daar dan aan als kandidaat?
Ja, in dat opzicht is het wel leuker als je als vlotte kandidaat een instructeur op een motor achter je hebt rijden, dan komt het motorrijden op de eerste plaats... samen met je instructeur.


Maar goed, ik heb destijds mijn opleiding ook gehad met een instructeur in een auto... en ja, ik was ook van de eerste keer geslaagd en dus best tevreden.
Dusja, voor iedereen die z'n opleiding slaagde op die manier zal ze wel ok vinden, het is pas als je gaat vergelijken dat je de meerwaarde ervan gaat zien.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn 2 manieren.. en beide werken prima, (beiden zijn ook wettenlijk goedgekeurd) met beiden voor en nadelen...
Denk dat je bij een dunbevolkt gebied, prima met een auto achter de motor aan kan rijden. Bedoel in Assen en omstreken is wat anders dan in de randstad.

Nadeel is dat er over een kan gescheerd wordt. Mijn instructeur een motor rijder , reed wel met lessen in de auto achter de leerlingen. Hij had (is nu helaas overleden aan een slopende ziekte) ook jarenlang de hoogste slagingspercentages, met een ruim boven gemiddeld aantal afgenomen examens. Zowel auto als motor.
Bij noodzaak voor leerling, ging hij wel op de motor.

Helaas zijn er veel auto instructeurs die het " er even bij" doen... Daar zit hem ook de aversie denk ik.

Mijn instructeur was het type, " ik leer je niet een examen te halen bij het CBR" . Ik geef je een gedegen rij-opleiding, waarbij je meer dan voldoet, aan de eisen van het CBR.
 
beiden zijn ook wettenlijk goedgekeurd

Ik heb de WRM '93 en de regeling rijonderricht motorrijtuigen 2009 erop nageslagen maar voor zover ik zo gauw kan vinden is er wat dat betreft niets specifieks geregeld. Ik heb er in mijn opleiding tot rijinstructeur B tot nu toe ook niets over gehoord (maar ik ben nog niet klaar en het is natuurlijk geen A).

Maar er is vast nog veel meer vastgesteld, alleen ik weet zo gauw even niet meer waar ik verder moet zoeken. Dus heb je een link naar waar zowel motor als auto "wettenlijk zijn goegekeurd" in dit verband?
 
Ja absoluut, rijles voor de motor gegeven door iemand die volgt in een wagen is gewoon een gigantisch rood licht. Vermijden als de pest. Hier in België is er ook nog een rijschool die dit volhardend blijft doen en slaagpercentage van de kandidaten is dan ook belabberd laag.

Ik heb het geluk gehad dat mijn lessen wel met instructeur op motor waren in een kleine groep. Ook niet ideaal maar voor iemand die op dat moment nog geen enkel rijbewijs had (ook geen B) was het best goed gegaan.
Onzin. Ik heb ook gewoon les gekregen terwijl de instructeur achter mij in de auto reed. En alles in 1 keer gehaald. Zijn slagingspercentage voor AVD is 87%, 5% hoger dan het regiogemiddelde
 
Onzin. Ik heb ook gewoon les gekregen terwijl de instructeur achter mij in de auto reed. En alles in 1 keer gehaald. Zijn slagingspercentage voor AVD is 87%, 5% hoger dan het regiogemiddelde
mijn rijschool deed ook meestal met de auto erachteraan, niet altijd maar bij mij is maar 1 les op de motor geweest, rest erachter met de auto....
slagingspercentage van deze rijschool ligt ERG hoog in de regio kan ik je vertellen.... die man kan gewoon goed lesgeven hihi
 
Mijn rij-instructeur reed altijd op de motor met mij mee. Hij is kritisch, maar wel gemoedelijk. Gaf tussendoor goede tips.
Ook heb ik een keer een andere instructeur mee gehad, in de auto. Ik moet eerlijk bekennen dat mij die les is tegengevallen. Echter kan ik niet goed oordelen of dit kwam door de instructeur zelf, of het feit dat hij met de auto mee reed.

Qua auto vs motor denk ik wel dat de instructeur met de motor bepaalde details beter kan zien (remwerk bijvoorbeeld), maar een goede instructeur moet zowel met de motor als met de auto met je mee kunnen rijden.


Erg herkenbaar, sinds ik gezakt ben voor mijn AVD en maanden moet gaan zitten wachten is het enthousiasme behoorlijk getemperd. Ik mag hopen dat de verlooptijd van AVB opgehoogd wordt. Als ik 24 juni weer zak (dus dan weer ~4 maanden wachten tot de volgende poging) verloopt mijn AVB in de tussentijd. Oftewel, kan je praktisch opnieuw beginnen met je rijbewijs
Afgelopen december gezakt voor het AVD en mocht afgelopen week weer opnieuw op (en geslaagd). Enthausiasme was ook bij mij behoorlijk ingezakt en het examen had ik eigenlijk geen zin in. Rijlessen werd uiteindelijk weer leuk (want motorrijden), maar ben maar wat blij dat het examen achter de rug is. Niet zozeer omdat ik bang was dat ik zakte, maar ik zat met dezelfde gedacht als jij hierboven beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, er wordt alleen heel stellig beweerd dat je dergelijke rijscholen moet vermijden. Wat dus onzin is


Ik persoonlijk zou zo'n rijschool mijden ja... stellig beweren dat je zo'n rijschool moet mijden doe ik niet, dat maakt ieder voor zich maar uit.

In 1993 kreeg ik ook les op zo'n manier, de man was zelf geen motorrijder maar een rij-instructeur. En ik was ook van de eerste keer geslaagd, dus ook tevreden.

Maar ik geloof wel dat het beter kan, en dat is met een motorrijder als instructeur achter de kandidaat. Niemand hoeft het daarmee eens te zijn, maar er zijn toch wel een paar dingetjes die gewoon niet kunnen met een instructeur in een auto. Simpel.

Ik ben ook voorstander van lessen één op één, en ik weet ook dat dit lang niet overal zo gaat.. en wederom... Iedereen die op die manier les heeft gekregen en slaagde zal tevreden zijn. Maar hier weer.. denk je niet dat je nog dat tikkeltje extra had gehad als je alleen had kunnen lessen?
 
Wat mijn instructeur altijd zei was dat hij altijd op de motor zat zodat hij ervaarde wat de leerlingen ook ervaarde. Denk aan grind, zand slecht wegdek maar ook weers omstandigheden. Dan kon die een drinkpauze extra inlassen bij warm weer. En erachter in de auto met airco aan merk je dat soort dingen toch minder. Voor mij iedergeval een dikke plus als je instructeur gewoon vanaf z'n motor les geeft.
 
Er zijn dus mensen die heel goede ervaringen hebben met een rijinstructeur die vanuit zijn auto instructies geeft. Als ik dat hier zo lees, dan kan ik me niet voorstellen dat dat niet kan. Het lijkt mij dat het wel een groot verschil is of die rijinstructeur een iemand is die "motor er bij doet" of zelf echt een motorrijder is. Dat iemand regelmatig motor rijdt onder verschillende omstandigheden lijkt mij namelijk wel een voorwaarde om een goede instructie te kunnen geven.

De voordelen van een rijinstructeur die zelf op de motor meerijdt, zoals die hier genoemd zijn, waren voor mij een reden om een rijschool te zoeken waar er inderdaad werd meegereden op de motor. Even voordoen, zelf ook de harde wind voelen op een fly-over, even naast je komen staan bij het verkeerslicht, ... Ik vond dat erg prettig. Maar het blijkt niet noodzakelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan