Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ehm nou, ik lees nu op internet inderdaad dat motoren mogen "voordringen" bij het stoplicht. Klopt dit?

Volgens mij mag hij dan echter niet met die snelheid inhalen maar max. met 10 km/u.
Inhalen mag gewoon, sterker nog, het mag op dezelfde rijstrook, en de verplichting om het links te doen vervalt bij file. Dit is waarom je tussen de file door mag. (En om dat veel voorkomende misverstand nogmaals te ontkrachten: het is dus niet *gedoogd* of zo.) Uiteraard kun je bij dat inhalen allerlei overtredingen begaan, maar dat zijn dan losse overtredingen.

Waar haal je vandaan dat het maar met max. 10 km/u mag? Wat als de meest linker rijstrook 10 km/u rijdt en die daarnaast 40, hoe hard moet je er dan tussendoor om met minder dan 10 km/u verschil in te halen t.o.v. beide rijstroken?

Ja, de "file gedragscode" zegt dat het max met 10 km/u "mag", maar dat is ten opzichte van die code. Ik heb me als motorrijder niet aan die code te houden maar aan het RVV, de WVW et cetera. Zoals de KNMV zegt bestaat die code uit tips, hoe vaak er vervolgens ook in staat dat er iets wel of niet mag.

/edit: niet dat die code onzin bevat hoor, hij staat vol met verstandige en belangrijke overwegingen. Zelf houd ik me, net als de meeste motorrijders, meestal zo grofweg aan de stelregel "filefilteren doen we onder de 50 km/u, daarboven rijden we gewoon mee". En het snelheidsverschil houd ik zelf meestal onder de 20, al zijn er momenten dat ik helemaal niet met verschil rijd, of juist even een ruk gas geef om bijvoorbeeld niet naast een "gat" op de strook links of rechts te blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de ANWB-opleiding in Nijmegen gedaan. Goede ervaringen. Maar goed, da's alweer dik tien jaar geleden.
Ik heb de ANWB-opleiding vorig jaar gedaan, en moet zeggen ook prima ervaring met die lui.Eerst voor weinig een kennismakingsles voor een tientje, waarna de examinator al gelijk opgaf hoeveel lessen je nodig had, en als je dan bij hun een pakket afnam,werden gelijk de examens gereserveerd. 8 uur avb en 6 uurtjes op de weg later ( 4maanden totaal in Covid-tijd) had ik mijn rijbewijs. Plus dat de lessen met een heel gezellige kerel waren, die wist waar ie het over had, maaktte het meer dan het geld waard.
 
Even een vraagje; ik had vanochtend motorrijles en ik reed dus in de auto naar de les toe. Op een gegeven moment stond ik binnen de bebouwde kom op een lange weg met twee rijstroken. Op mijn rijstrook stond een lange rij auto's omdat blijkbaar het stoplicht een paar honderd meter verder al een tijd op rood stond. Op de rijstrook uit tegenovergestelde richting kwam geen verkeer.

Op een gegeven moment wilde ik rechts een parkeervak inrijden en zwenkte ik heel lichtjes uit naar links om een betere bocht te kunnen maken. Op dat moment stond het verkeer vrijwel stil maar kwam er links van me een motorrijder langsrijden die de stilstaande auto's aan het inhalen was. Ik had hem niet zien aankomen en uit zijn reactie op te maken raakte hij mij bijna toen ik net een stukje naar links ging.

Nou weet ik dat een motorrijder bij het inhalen van een file 10 km/u harder dan de rest van het verkeer mag rijden (en deze ging sowieso minimaal 30) maar dat is toch alleen op de snelweg tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook rechts daarvan? Op een tweerichtingsweg mag je als motorrijder toch niet zomaar het overige verkeer voorbij rijden? (Want dan voel ik me toch weer een beetje beter over de situatie)
Voor zover ik weet is het bij een stoplicht zo dat het gedoogd wordt maar het officieel niet mag.
Nu is het zo dat je als motorrijder ook niet graag achteraan aansluit er zou er maar 1 zitten te slapen die bij je achterop komt zetten.

Maar als je bij 2 banen in dezelfde rijrichting ertussen door gaat zou je daar niet zo snel op bekeurd worden echter ga je erlangs over doorgetrokken strepen voorsoorteervakken voor andere richtingen dan is de kans groot dat je wel een prent krijgt.

Op de snelweg rijd ik wel altijd tussen de file door maar ook hierbij hou ik zelf rekening mee met automobilisten die je het licht niet gunnen waardoor ik hier dus ook niet met een groot snelheids verschil tussen door ga ik denk max 15 km harder dan de auto.
 
Voor zover ik weet is het bij een stoplicht zo dat het gedoogd wordt maar het officieel niet mag.
Nogmaals... Welke verkeersregel zou je overtreden? Aangezien ik dit vaak doe zou ik het graag horen. Ik ben er overigens nog nooit op aangesproken door agenten die ik voorbij kwam.

ga je erlangs over doorgetrokken strepen voorsoorteervakken voor andere richtingen dan is de kans groot dat je wel een prent krijgt.
Nou, groot, groot... Maar het punt natuurlijk is dat je dan wèl duidelijk in overtreding bent.
 
Nogmaals... Welke verkeersregel zou je overtreden? Aangezien ik dit vaak doe zou ik het graag horen. Ik ben er overigens nog nooit op aangesproken door agenten die ik voorbij kwam.


Nou, groot, groot... Maar het punt natuurlijk is dat je dan wèl duidelijk in overtreding bent.
Het valt inderdaad onder een file zie ik ja en dan mag het wel.( had me er nog niet verder in verdiept )
Komt er op neer dat je zolang je maar links inhaalt niet over doorgetrokken strepen gaat ect. Het mag.

Maar als je er nogal heel erg lomp voorbij komt zetten dan zouden ze je kunnen bekeuren met artikel 5.

artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd

Al denk ik wel dat je het dan wel erg bont gemaakt hebt.

Zo leert iedereen weer wat bij 👍
 
Even scherpslijpen nog...

Komt er op neer dat je zolang je maar links inhaalt niet over doorgetrokken strepen gaat ect. Het mag.
Als dat zo was was je bij filefilteren in overtreding, want je haalt per definitie links én rechts in. (Tenminste, in de situatie dat je tussen twee volle rijstroken doorrijdt dus.)

Alleen, de regel dat inhalen links geschiedt geldt niet bij file (en bijvoorbeeld ook niet op rotondes, bij voorgesorteerde bestuurders, rechts van blokmarkeringen, en bij fietsers onderling). Zie RVV art. 13 lid 2.
 
Even scherpslijpen nog...


Als dat zo was was je bij filefilteren in overtreding, want je haalt per definitie links én rechts in. (Tenminste, in de situatie dat je tussen twee volle rijstroken doorrijdt dus.)

Alleen, de regel dat inhalen links geschiedt geldt niet bij file (en bijvoorbeeld ook niet op rotondes, bij voorgesorteerde bestuurders, rechts van blokmarkeringen, en bij fietsers onderling). Zie RVV art. 13 lid 2.
Eens 😉
 
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
 
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
mijn vrouw had dus exact hetzelfde..... zo zenuwachtig als de p*st... iets waar ze nog nooit in haar leven last van had gehad.

Zonde, hopelijk mag je snel op voor de herkansing!!!
Voordeel is wel, je hebt het examen nu een keer meegemaakt, dus volgende keer is het "oh, dat doen we gewoon ff opnieuw".
Appeltje-eitje (toch? :P)
 
prima als je me bevraagt over positie/negatieve wegverkanting, nog steeds denk ik daarvan “ik ga dit niet bedenken als ik een bocht in rijdt” maar soit
En toch is dit best een ding.
Het heeft namelijk enorm veel invloed op je wegligging…
Maar dat leer je nog wel als je op de weg gaat rijden.

Qua CBR is het gewoon k*t…
Ze hebben te weinig examinatoren en schuiven dat op alles af, behalve op hun zelf.
 
mijn vrouw had dus exact hetzelfde..... zo zenuwachtig als de p*st... iets waar ze nog nooit in haar leven last van had gehad.

Zonde, hopelijk mag je snel op voor de herkansing!!!
Voordeel is wel, je hebt het examen nu een keer meegemaakt, dus volgende keer is het "oh, dat doen we gewoon ff opnieuw".
Appeltje-eitje (toch? :P)
Ik moet op een of andere manier altijd dit soort dingen in 2x doen. Geen idee waarom. Op school ook zo. Theorie, veel geleerd eerste keer. Ontzettend hard gezakt. Meteen die week erop weer, 0 fout. Zeg het maar.

Maar inderdaad, ik weet nu hoe en wat. Het was ook niet dat ik ontzettend slecht deed, maar de examinator zei dat het net allemaal wat beter mocht. Nu hopen dat de wachttijden niet zo lang zijn. AVB viel mee geloof ik. AVD daarin tegen stond vorige week nog op oktober.......
 
Ik moet op een of andere manier altijd dit soort dingen in 2x doen. Geen idee waarom. Op school ook zo. Theorie, veel geleerd eerste keer. Ontzettend hard gezakt. Meteen die week erop weer, 0 fout. Zeg het maar.

Maar inderdaad, ik weet nu hoe en wat. Het was ook niet dat ik ontzettend slecht deed, maar de examinator zei dat het net allemaal wat beter mocht. Nu hopen dat de wachttijden niet zo lang zijn. AVB viel mee geloof ik. AVD daarin tegen stond vorige week nog op oktober.......
In zuidwest nederland (zeeland/brabant)stond op een herkansing voor avb op 3,5 maand... iig, toen mijn vrouw zakte dan.
 
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
Van die aanwijzingen steek je in elk geval wat op. Goed dat je de positieve kanten ervan kunt zien :t
 
En toch is dit best een ding.
Het heeft namelijk enorm veel invloed op je wegligging…
Maar dat leer je nog wel als je op de weg gaat rijden.

Qua CBR is het gewoon k*t…
Ze hebben te weinig examinatoren en schuiven dat op alles af, behalve op hun zelf.
Ga inderdaad maar is door een adviessnelheid 50 bocht met 100kmh en negatieve verkanting. Was ie positief geweest dan had je het makkelijk gehaald maar negatief hmm...
 
Ga inderdaad maar is door een adviessnelheid 50 bocht met 100kmh en negatieve verkanting. Was ie positief geweest dan had je het makkelijk gehaald maar negatief hmm...
Óf je gaat geen enkele bocht door met 100 km/h terwijl de adviessnelheid 50 km/h is...
Vanochtend AVB. Ontzettend slecht geslapen. Zenuwen, niet normaal. Maar blijkbaar deed ik het zo goed dat ik nog een keer mag'(...Dus gezakt. Ik weet wat ik fout deed. Examinator zei ook dat hij kon zien dat ik ontzettend zenuwachtig was. De noodstop die ik moest was een perfect uitgevoerde stopproef. De halve draai ging net niet helemaal goed(ik kan die ook gewoon heel slecht). En de slalom, zowel langzaam als snel, zat te weinig pit in zei hij. Dus we gaan kijken wanneer we weer mogen.
Wat ontzettend balen! Komt vast goed de volgende keer!


Al wordt ik er zelf ook een beetje zenuwappig van. Net mijn voorlaatste les gehad voordat ik volgende week AVB examen mag doen. Alles ging goed, zelfs de langzame slalom waarbij ik maar 1x niet uit kwam en 1x een pionnetje raakt. De rest, voor mijn gevoel en mijn instructeur geen problemen mee.

Maargoed, nog steeds geef ik soms bij de halve draai maar 0,1% gas en wil die soms nog wel eens bokken... Hoe ging dat bij jou?
 
Wbt het inhalen bij een "file" voor een stoplicht, bij navraag bij mijn instructeur blijkt dat het niet mag volgens hem. Daarnaast vertelde hij mij dat je gewoon zakt als je dit tijdens het examen doet. En waarom zou je het willen vroeg hij? Als je vooraan staat trek je meestal snel op, om vervolgens aangereden te worden door een rood/oranje licht rijder. Beide hebben voordelen en nadelen. Achteraan kan je geschept worden, en vooraan ook. Klonk wel logisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan