Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Goede tip van de snelle slalom. Dit klopt inderdaad. Als je laat zien dat je constant bent en ook de laatste beweging goed afmaakt dan heb je het gewoon gehaald.
 
Bedankt voor de tips! Ik ga beide tips volgende les uitproberen. Gisteren nog bericht gehad dat mijn examen de 31e is ingepland :)
 
Dat is vreemd. Een vorige eigenaar en/of werkplaats heeft dat dus zelf verzonnen om dat erin te draaien :?
Misschien wel de reden dat die ingeruild is geweest haha

Nou ja, fijn dat het is opgelost in ieder geval! :t

Heeeeel vreemd, maar ik ben blij dat dat "alles is".
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze zelf erin gedraaid.
Vanmiddag nog even met de verlichting aan rijden om goed te testen of dat nu ook zonder afslaan gaat! Zo ja, dan verklaar ik mijn motor genezen :]
 
Gefeliciteerd aan allen van de afgelopen dagen :)!

Gisteren weer AVD rijles gehad en ging weer stuk beter! Probeerde deze keer minder te letten op wat mijn instructeur zou doen en dat werkte goed. In plaats van dat ik nu de hele tijd dacht wat doet hij/zou hij nu doen vertrouwde ik meer op mezelf en reed ik meer op eigen gevoel. Dus dat was fijn! Thanks voor alle tips.

Krijg nu vooral (nog steeds) de opmerking dat ik meer gas moet geven over het algemeen. Vooral bij inhalen ben ik snel geneigd om wel meer gas te geven maar dan te snel in te halen waardoor ik bijna iemand afsnijd. Maar door deze opmerkingen ga ik dan vaak ook weer meer gas geven wanneer het niet moet (zoals te dicht op een andere auto/vrachtwagen) omdat ik anders denk dat ik weer te weinig gas geef. Dus daar nog iets meer gevoel in krijgen.

Ik merk dan ook vaak dat als ik gas moet geven (wanneer dat in mijn oortje wordt gezegd) ik zo erg bezig ben met gas geven dat ik niet zo goed ook nog eens bezig kan zijn met schakelen. Waardoor het schakelen pas komt als ik op de snelheid zit die hij wilt. Dus dat tussendoor schakelen moet ik nog wat behendiger in worden merk ik...
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel herkenbaar.
Naar mate je meer ervaring krijgt gaat dat steeds beter tot je het niet eens meer doorhebt.
Duurt gewoon eventjes voor je lekker in de flow zit ;)
 
Thanks Strix! Ik hoop het :)

Vandaag theorie gehad en met 1 fout te veel gezakt :(
Nu begreep ik de interface van het systeem blijkbaar niet zo goed want ik klikte op volgende in de hoop dat ik mijn foute antwoorden zou zien, maar daarmee logde hij ineens uit.. Dus nu weet ik nog een aantal vragen en hoop ik dat jullie me uit de brand kunnen helpen..
En ook maar meteen voor a.s. dinsdag nieuwe ingepland :)

1. Bij een bord met 'uitgezonderd fietsers' (dus alleen fiets teken en geen bromfiets). Geldt dit dan ook voor snorfietsers?
Op internet zie ik allemaal verschillende antwoorden..

2. Ik kreeg een situatie geschetst op de autoweg waarbij een auto op de linkse rijweg reed en deze ophield en de auto dus knipperlicht aanhad naar rechts om naar de middenstrook te gaan. De motor (ik) reed op de meest rechtse strook achter een busje. De vraag was: "mag je het busje inhalen?"
Bij deze vragen denk ik altijd te veel na. Want ja, je mag het busje in halen. Maar je ziet dat de auto ook naar de middenstrook gaat dus is het gevaarlijk. Wat denken jullie dat het goede antwoord is?

3. Daarnaast kreeg ik een situatie geschetst waarbij ik op de invoegstrook reed. Naast mij reed een auto en daarvoor een vrachtwagen. Wederom de vraag: mag je de auto inhalen?
Weer dacht ik: ja het mag want je wilt invoegen, maar het is niet helemaal veilig omdat je dan tussen de auto en vrachtwagen zit..

Ik hoor het graag als jullie denken het antwoord te weten :)
 
@motorcintje, het fiets teken geldt voor fietsers en snorfietsen.

De 2e vraag heb ik ook bij mijn theorie examen gehad en het antwoord is nee, maar ik snap wel je twijfel want in principe als je de regels zwart op wit zou opvolgen "mag" je inhalen.

Bij de 3e denk ik dat het concept hetzelfde is als bij vraag 2 en dan zou ik ook nee als antwoord kiezen en achter de auto invoegen als ik ze niet allebei kan inhalen, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit ook het juiste antwoord is.

Je vraag 1 en 2 weet ik wel zeker,
Ik hoop dat je hier een beetje mee bent geholpen en veel succes a.s. dinsdag

Mvg Desmond
 
Laatst bewerkt:
Bij 2 en 3 jezelf afvragen wat doet een oud opa/omaatje, zo redeneert het CBR in dat soort gevallen.
Eigenlijk is er geen goed of fout antwoord, zorg dat de rest er goed ingestampt is zodat je marge hebt om de inschattingsvragen "fout" te kunnen beantwoorden, die zijn en blijven gemeen.
 
Over vraag 3: Ja want je mag bij een blokmarkering rechts inhalen

Het theorie is juist wel volgens de regels in tegenstelling tot wat instinctief gezien meer "veilig" lijkt

Echter is het ander verhaal indien het een weefstrook is voor zowel invoegend als uitvoegend verkeer want dan heeft uitvoegend verkeer voorrang
 
@Desmond,
Dankjewel! Fijn om nu de antwoorden op vraag 1 en 2 zeker te weten.

@Strix
Jep.. blijven gemene vragen. Zal proberen na te denken als een oud omaatje haha.

@FTF
Lastig.. ik zou dan juist nee denken omdat het in theorie wel mag maar het eigenlijk niet veilig is. Net als bij vraag 2 waar het antwoord (blijkbaar) ook nee is.

Een andere vraag die me te binnen schoot:
Je rijdt op een vluchtstrook. Waar maak je snelheid om in te voegen?
A. vluchtstrook B. Rijbaan

Mijn eerste gedachte is: je mag (over het algemeen) niet op een vluchtstrook rijden haha.
Maar als je er dan toch al op rijdt, dan koos ik voor A.

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
@1: snorfietsers moeten regels voor fietsers volgen.

@2: aangenomen dat de auto duidelijk vóór het busje reed, en aangenomen dat de auto de maximum snelheid reed en jij + busje ook (of toch niet veel langzamer) zou je bij het inhalen dus mogelijk in conflict komen met die auto. Daar zou ik ook nee hebben geantwoord, want dat lijkt me een actie waarmee je gevaar of hinder veroorzaakt. Maar goed, dit zijn rökvragen natuurlijk. Herinner me wel dat het vaak belangrijk is om bij de foto's ook op dingen te letten als dashboard-indicatoren (zoals snelheid en knipperlicht). Iets met een voertuig voor je met alarmlichten aan kan ik me ook herinneren uit de proefexamens. Dat is al wel weer jaren geleden, maar toch.

@3: zou natuurlijk makkelijker zijn als we de foto ook zagen, want hier is net als in @2 the devil in the details. (En ja ik snap dat dat niet kan :) ) Had die auto of die vrachtwagen richting aan naar rechts? Reed jij Vmax? Was de invoegstrook nog een kilometer lang of hield 'ie op na honderd meter? Etc.

@4: Absoluut 100% vluchtstrook. Je maakt vaart op de vluchtstrook zodat je veilig terug het verkeer in kunt.
 
Laatst bewerkt:
het antwoord zit al in de vraag. 'waar maak je snelheid om in te voegen?

de vragen die het CBR stelt kijken ook of je de 'gevaarzetting' van een situatie kan beoordelen. inhalen terwijl je ziet dat er een auto naar rechts komt omdat de rijstrook eindigt, heeft een gevaar in zich en het CBR wil van jou weten of je dat gevaar ziet.
 
Na veel meegelezen te hebben is het eindelijk tijd dat ik me voor kan stellen!
Carburateur
Lessend rijbewijs: A code 80
Eerste rijles: 17-08-2018
Theorie: 15-08-2018
AVB:18/19 september
AVD: ?
Rijschool: Ronald (Papendrecht)
Lesmotor: Kawasaki ER 5

Gisteren eerste rijles gehad, vandaag de tweede. Die ging al behoorlijk lekker!
Zelfs de langzame slalom ging al een heel stuk beter dan gisteren.
Dus nog ff doorlessen zodat ik me snel op de weg kan gaan begeven.
 
hoi en welkom!

meteen maar even een waarschuwing (nou ja, waarschuwing...): je komt op een punt waarop je denkt: 'waar ben ik aan begonnen, ik leer het nooit!' juist dán moet je doorgaan, want niet lang daarna valt het muntje, en wordt het makkelijker.

wat je ook zal ervaren, is dat een bochtje linksom beter gaat dan rechtsom (of andersom). daar kan je weinig aan doen, dat zit zo eenmaal in de grijze massa tussen de oortjes. enige wat je kan doen: oefenen, oefenen, oefenen. rondjes draaien rond een boom of lantaarnpaal, groot beginnen en steeds kleinere cirkels maken. afschuinen/inkantelen is voor veel beginners ook lastig. onbewust doe je het op je trapfiets ook als je een bocht doorgaat. vraag anders je instructeur eens of hij het je voor wil doen met jou op de buddyseat. werkt zeer verhelderend en je kan verder inkantelen dan je denkt.

waar je vanaf moet blijven (volgens het CBR): wegenverf, putdeksels en bitumen (die gladde zwarte zooi waar scheuren in het asfalt mee gerepareerd worden. als dat (net als putdeksels) nat is, wordt dat (spek-)glad)

hopelijk wisselt je instructeur AVB en AVD een beetje af, bijvoorbeeld door het eerste uur AVB te doen en de rest van je lestijd een stukje te rijden. zo krijg je alvast wat ervaring met: je plek op de weg, kijktechniek, snelheidsbeleving.

het CBR 'geilt' op kijktechniek. als je tijdens je examen niet duidelijk laat zien dat je kijkt, bestaat de kans dat de examinator denkt dat je niet (goed) kijkt en laat hij je nog een keer examen doen. en dat is wel het laatste wat hij (en jij) wil.

en o ja: denk niet dat je na je AVB-examen je AVB niet meer nodig hebt. echt, AVD zit er vol mee. AVB blijft terugkomen, alleen wordt het een automatisme.

zorg voor je examen voor een geldige Eigen Verklaring! zonder EV kan je wel examen doen, maar niet je rijbewijs aanvragen.

succes!

:]
 
hoi en welkom!

meteen maar even een waarschuwing (nou ja, waarschuwing...): je komt op een punt waarop je denkt: 'waar ben ik aan begonnen, ik leer het nooit!' juist dán moet je doorgaan, want niet lang daarna valt het muntje, en wordt het makkelijker.

wat je ook zal ervaren, is dat een bochtje linksom beter gaat dan rechtsom (of andersom). daar kan je weinig aan doen, dat zit zo eenmaal in de grijze massa tussen de oortjes. enige wat je kan doen: oefenen, oefenen, oefenen. rondjes draaien rond een boom of lantaarnpaal, groot beginnen en steeds kleinere cirkels maken. afschuinen/inkantelen is voor veel beginners ook lastig. onbewust doe je het op je trapfiets ook als je een bocht doorgaat. vraag anders je instructeur eens of hij het je voor wil doen met jou op de buddyseat. werkt zeer verhelderend en je kan verder inkantelen dan je denkt.

waar je vanaf moet blijven (volgens het CBR): wegenverf, putdeksels en bitumen (die gladde zwarte zooi waar scheuren in het asfalt mee gerepareerd worden. als dat (net als putdeksels) nat is, wordt dat (spek-)glad)

hopelijk wisselt je instructeur AVB en AVD een beetje af, bijvoorbeeld door het eerste uur AVB te doen en de rest van je lestijd een stukje te rijden. zo krijg je alvast wat ervaring met: je plek op de weg, kijktechniek, snelheidsbeleving.

het CBR 'geilt' op kijktechniek. als je tijdens je examen niet duidelijk laat zien dat je kijkt, bestaat de kans dat de examinator denkt dat je niet (goed) kijkt en laat hij je nog een keer examen doen. en dat is wel het laatste wat hij (en jij) wil.

en o ja: denk niet dat je na je AVB-examen je AVB niet meer nodig hebt. echt, AVD zit er vol mee. AVB blijft terugkomen, alleen wordt het een automatisme.

zorg voor je examen voor een geldige Eigen Verklaring! zonder EV kan je wel examen doen, maar niet je rijbewijs aanvragen.

succes!

:]

Verhelderend en nuttig voor de lessende rijders saabert, dank voor de moeite !!
 
Bedankt voor alle tips. Veel had ik er door het topic heen al gezien. Maar het is voor mij, en andere lessers ook natuurlijk erg fijn om ze zo bij elkaar te hebben staan.
 
Na veel meegelezen te hebben is het eindelijk tijd dat ik me voor kan stellen!
Carburateur
Lessend rijbewijs: A code 80
Eerste rijles: 17-08-2018
Theorie: 15-08-2018
AVB:18/19 september
AVD: ?
Rijschool: Ronald (Papendrecht)
Lesmotor: Kawasaki ER 5

Gisteren eerste rijles gehad, vandaag de tweede. Die ging al behoorlijk lekker!
Zelfs de langzame slalom ging al een heel stuk beter dan gisteren.
Dus nog ff doorlessen zodat ik me snel op de weg kan gaan begeven.

Hoi mede-Delftenaar! :W Ik voel me nog steeds een Delftenaar, 17 jaar gewoond :) S6 met lessen!!
 
linnas79
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: eind juni 2018
Theorie: gepland voor 11 september
AVB: gepland voor 10 september
AVD:
Rijschool: Rules (Dordrecht)
Lesmotor: Kawasaki ER650

Ik heb er inmiddels al flink wat lessen op zitten, maar desondanks vind ik mijn instructeur ernstig optimistisch met zijn 10 september afrijden AVB. Die langzame slalom kreeg me vorige week zelfs in tranen. Vooruit, het was de eerste keer dat ik 'm deed, maar toch...
 
Laatst bewerkt:
Die langzame slalom vond ik de moeilijkste van allemaal. Maar hij is te doen, gewoon zo vaak mogelijk doen en instructeur vragen pionnen eerst wat wijder uit elkaar te zetten. Tip 2, neem grote aanloop zodat je je snelheid (slippende koppeling en voetrem en licht gas) onder controle hebt en maak voor eerste pion de eerste beweging en probeer een paar pionnen vooruit te kijken.
 
Ik heb inmiddels zaterdag mijn 2e blokles gehad, de medecursist kwam niet opdagen dus ik had een "prive" les. De intentie was om alle remoefeningen en de uitwijk te doen, aangezien ik deze nog niet gedaan had. Maar dit aangepast naar alle oefeningen omdat ik toch alleen was.

Alle oefeningen gaan nu redelijk goed, soms de puntjes nog op de i zetten. Alleen de halve draai naar links heeft nog wat meer oefening nodig(Kom ik nog wel eens rechts van de pilon uit). Rechts is ook lastig maar daar kom ik dan wel weer doorheen. Het 8je gaat dan wel weer prima :X

Ik had zelfs de mogelijkheid om het examen naar vrijdag te verzetten, maar dit ging helaas lastig worden ivm werk. Maar volgende week is ook geen ramp natuurlijk :)
 
Hoi allen!

Bij mijn theorie examen kreeg ik ook een vraag over positionering op de weg, waarbij je rechtdoor op de snelweg reed met de vraag: rijd je zo goed? Er waren 2 stroken rechtdoor en de motor was op de rechterstrook vrij dicht tegen de onderbroken streep aan.

Je hoort natuurlijk links van het midden te rijden maar bij zulke plaatjes krijg ik altijd het idee dat het te ver naar links is tegen de andere rijstrook aan. Dus probeer ik nu online goede voorbeelden te vinden van positionering (omdat ik dit ook niet in mijn boek duidelijk kan vinden)

Heeft iemand misschien een goede tip/link? Kan het zelf namelijk nergens duidelijk vinden.
Hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Die langzame slalom kreeg me vorige week zelfs in tranen. Vooruit, het was de eerste keer dat ik 'm deed, maar toch...
Jij bent echt te streng voor jezelf.
Tenzij het tranen van ontroering waren natuurlijk, weet niet hoe mooi het ging de eerste keer.

Als je hier leest hoe snel sommigen hun examens halen, krijg je bijna het gevoel dat je er heel lang over doet, maar ik ben zelf ook 3 maanden bezig geweest voor mijn AVB.
Had nul ervaring op brommers en ook kwamen er wel wat reizen tussendoor.

Nu met mijn AVD bezig en ik vind het juist fijn dat ik nu wat meer automatisme begin te krijgen in de bediening van de motor.
Daardoor heb ik nu veel meer tijd om bezig te zijn met het verkeer ipv met de motor.
De eerste lessen AVD waren wat dat betreft eigenlijk nog wel wat gevaarlijk, want af en toe veel tegelijk aan mijn hoofd bij kruispunten.

Zelf heb ik helemaal geen last van dips in motivatie.
Ik geniet nog van iedere les, ook tijdens de AVB lessen trouwens.
Gewoon lekker rijden en dat examen komt wel eens, 11 september voor mij trouwens AVD.
 
Zeg dan dat je begint met stapvoets rijden. Als je die gehad hebt hoef je alleen nog maar de langzame slalom (die immers toch verplicht is) te doen. Op die manier hoef je geen achtje, halve draai en wegrijden uit een parkeervak te laten zien.

Werkt dit???? Zou voor mij weleens de redding kunnen zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan