Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Oeh, @Bladerer, da's balen! -O-Niet getreurd, bij mij liep het de 1e keer ook jammerlijk fout. Tweede keer glansrijk geslaagd. ff geduld dus nog en dan komt het met jou ook goed! :t
 
@Bladerer gelukkig begrijp je de reden, niets is zo vervelend als zakken en het er niet mee eens zijn.
Wel balen dat het nog zo lang duurt, zeker als je er al 1 hebt staan...
 
Ik vraag mij echt af hoeveel verschil er tussen examinatoren en CBR locaties zit.
Ik vond mijn AVD rit verre van perfect gaan, maar de examinator had er niets op aan te merken.
Als ik hier soms verhalen lees denk ik 'hoe kan je alleen op dat punt gezakt zijn?'
 
Ik vraag mij echt af hoeveel verschil er tussen examinatoren en CBR locaties zit.
Ik vond mijn AVD rit verre van perfect gaan, maar de examinator had er niets op aan te merken.
Als ik hier soms verhalen lees denk ik 'hoe kan je alleen op dat punt gezakt zijn?'
Je moet idd geluk hebben met de examinator.
 
Ik vraag mij echt af hoeveel verschil er tussen examinatoren en CBR locaties zit.
Ik vond mijn AVD rit verre van perfect gaan, maar de examinator had er niets op aan te merken.
Als ik hier soms verhalen lees denk ik 'hoe kan je alleen op dat punt gezakt zijn?'
Het is de examinator natuurlijk, en ik verwacht ook wel dat de route een rol speelt, op bepaalde punten moet het goed want 'blabla goede reden bla'. Op andere punten kan je dan een foutje maken. En ik geloof ook dat ze door de reactie/correctie die je uitvoert kunnen inschatten hoe zwaar de fout gerekend moet worden.
Ik heb bij een crisis stukje snelweg echt wel een fout gemaakt. Waardoor dat mij niet is aangerekend was zeker mijn reactie een belangrijk onderdeel, waardoor het uiteindelijk niet gevaarlijk werd en hij kon zien dat ik wel de situatie begreep. Heb er wel een opmerking/vraag over gehad.

Maar het blijft een enorm moment dingetje. Bij mijn auto rijbewijs dacht ik ook dat het klaar was. Toch wel gehaald omdat dat het moment dat het fout ging toch echt ver voorbij de bijzondere verrichtingen zat (tig meter achteruit door een te smalle weg met 2 kanten auto's). Ondanks dat het de grootste zeur van een examinator was... Zou nooit les hebben genomen bij die man als hij instructeur was geweest...
 
Net voor het eerst weer les gehad, was 2 a 3 weken geleden.
Snelle slalom, uitwijkoefening en alle rem oefeningen.
Ging allemaal lekker! Uitwijkoefening ging ik lekker schuin, schoen over het asfalt. _O-

Volgende week langzame slalom en het achtje.... Ben benieuwd....

Gefeliciteerd voor alle geslaagden!
 
Hi allen,

Ik lees al een tijdje met plezier mee.
Wordt eens tijd dat ik me ook voorstel!

Lessend rijbewijs: A getrapt
(4 jaar geleden A2 gehaald, na het examen helaas nooit rij-ervaring opgedaan 😳)
Eerste les: 7-5-19
AVD getrapt examen: nog niet bekend
Lesmotor: Kawasaki ER-6N

Gisteren mijn eerste les gehad. Ging een stuk beter dan mijn proefles die ik alleen op de openbare weg had gedaan. M’n proefles ging voor mijn gevoel echt dramatisch, had de motor totaal niet onder controle. Vooral vanwege het vermogen en gevoeligheid van het gashendel! 😅
Gisteren op eigen verzoek AVB les gehad, stapvoets rijden en langzame slalom geoefend en de motorfiets wel 3! keer bij het laatste kegeltje neergelegd, waarvan 1 keer de instructeur hem halverwege opving (zijn rug 😨).
Schaamde me kapot, maar ging over het algemeen wel steeds beter toen ik van de instructeur begreep dat ik bij het laatste kegeltje steeds naar de grond kijk en te veel na ga denken.
Benieuwd naar hoe de volgende lessen zullen gaan...
 
Laatst bewerkt:
Hi allen,

Ik lees al een tijdje met plezier mee.
Wordt eens tijd dat ik me ook voorstel!

Lessend rijbewijs: A getrapt
(4 jaar geleden A2 gehaald, na het examen helaas nooit rij-ervaring opgedaan 😳)
Eerste les: 8-5-19
AVD getrapt examen: nog niet bekend
Lesmotor: Kawasaki ER-6N

Gisteren mijn eerste les gehad. Ging een stuk beter dan mijn proefles die ik alleen op de openbare weg had gedaan. M’n proefles was voor mijn gevoel echt dramatisch, had de motor totaal niet onder controle. Vooral vanwege het vermogen en gevoeligheid van het gashendel! 😅 Gisteren op eigen verzoek AVB les gehad, stapvoets rijden en langzame slalom geoefend en de motorfiets wel 3! keer neergelegd, waarvan 1 keer de instructeur hem halverwege opving (zijn rug 😨). Schaamde me kapot, maar ging over het algemeen wel steeds beter.
Benieuwd naar hoe de volgende lessen zullen gaan...
Welkom, veel succes en vooral veel plezier!

Alle begin is moeilijk, maar 't gaat beter worden :Y
 
Heb nu 4 lessen gehad, waarvan de 1e 2 eigenlijk beetje 'touren' binnen en buiten bebouwde kom en de laatste 2 AVB waren. Instructeur heeft op basis van die laatste avb les nu een AVB examen aangevraagd, dus ben benieuwd wanneer ik deze mag doen.
Tot nu toe heb ik de langzame slalom, halve draai en 8tjes rijden, lopen met motor en rijden uit parkeervak gedaan.
Alles ging eigenlijk goed, behalve het wegrijden uit een parkeervak. Heel frustrerend.....Terwijl als ik dezelfde handeling op een openbare weg uitvoer (wellicht dat die pionnetjes de boosdoener zijn ;) ), het wel gewoon gaat. Echter denk ik er dan niet (teveel) bij na .....najah...ook dat komt wel goed :)
 
Gisteren voor het eerst met eigen motorkleding gelest. Zit toch echt veel prettiger dan de net-niet passende kleding van de rijschool! Wel wat fris nog bij de hals, dus doe de volgende keer even een sjaal om.

Was gisteren ook de eerste keer dat ik met nattig weer heb gereden. Ging best ruk, het stukje openbare weg richting het parkeerterrein ging allemaal prima, maar de oefeningen niet zo. Met name bij de uitwijkoefening en snelle slalom was ik bang dat ik onderuit ging, maar zoals de instructeur ook al zei: nergens voor nodig. Uiteindelijk alle oefeningen weer netjes gedaan, sommige duurden alleen iets langer :P

Volgende week laatste les voor de AVB.
 
Gisteren voor het eerst met eigen motorkleding gelest. Zit toch echt veel prettiger dan de net-niet passende kleding van de rijschool! Wel wat fris nog bij de hals, dus doe de volgende keer even een sjaal om.
Beneden de pakweg 25 graden heb ik altijd een - niet te dikke - sjaal om. Pas daarboven is het prettig wat wind in je kraag te voelen.
 
Beneden de pakweg 25 graden heb ik altijd een - niet te dikke - sjaal om. Pas daarboven is het prettig wat wind in je kraag te voelen.
Goed om te weten, als ik langer dan 5 minuten moet rijden neem ik er zeker een sjaal bij. Beetje jammer van de lage kraag van mijn jas, maar dat neem ik maar voor lief.
 
Ja, jammer joh, net niet geslaagd vanmorgen.
Zat net te dicht tegen de lijn bij het invoegen, had meer het midden moeten houden.
Ging al met al best lekker, kreeg complimenten voor het inzicht en lekker vlot rijden, maar de plek op de weg bij invoegen (normaal altijd goed gegaan, maar nu ff niet op het moment dat het telt), tja wel belangrijk voor mn eigen veiligheid dus terecht gezakt.

Volgende keer beter, direct weer een nieuwe afspraak gemaakt, moet nu alleen wel wachten tot 01-06.
De fiets blijft dus nog even aan de ketting staan.
Jammer, volgende x beter. Met een paar lessen erbij ga je het vast halen!
 
Lessend rijbewijs: A
Eerste les: 15-02-19
AVB: 22-03-19
AVD: 07-05-19
Lesmotor: Yamaha MT-07
Rijschool: Johan Bos Cuijk

Fijn om hier te mogen melden dat ik geslaagd ben voor mijn motor rijbewijs.
Het weer zat gelukkig niet tegen. Ik had in de ochtend examen waarin het de hele periode droog was en in de middag kwam het er toch goed uit.
Nadat ik was aangekomen bij het CBR kreeg ik te horen dat ik van de 2 cursisten als 2e examen had. Balen! Zit je daar een dik half uur lang jezelf zenuwachtig te maken! Gelukkig was mijn mede cursist geslaagd! Dat geeft de burger moed. Ik had dezelfde examinator en hij oogde als een vriendelijke man. Na een kort praatje en een rondje bij de motor gestart met de rit. Voor mijn gevoel ging het best prima. Het enige wat me dwars zat is dat ik op een kruispunt aankwam waarbij verkeer kwam van alle kanten en iedereen stil ging staan. Had ik hier het initiatief moeten nemen om op te rijden?

Afijn, hij had er niets over op te merken. Wel vond hij dat mijn kijkgedrag soms wat te wensen over liet maar het was altijd veilig en voldoende!
Vandaag meteen een afspraak gehad bij het gemeentehuis en als het goed is kan ik mijn rijbewijs volgende week ophalen!
 
Lessend rijbewijs: A
Eerste les: 15-02-19
AVB: 22-03-19
AVD: 07-05-19
Lesmotor: Yamaha MT-07
Rijschool: Johan Bos Cuijk

Fijn om hier te mogen melden dat ik geslaagd ben voor mijn motor rijbewijs.
Het weer zat gelukkig niet tegen. Ik had in de ochtend examen waarin het de hele periode droog was en in de middag kwam het er toch goed uit.
Nadat ik was aangekomen bij het CBR kreeg ik te horen dat ik van de 2 cursisten als 2e examen had. Balen! Zit je daar een dik half uur lang jezelf zenuwachtig te maken! Gelukkig was mijn mede cursist geslaagd! Dat geeft de burger moed. Ik had dezelfde examinator en hij oogde als een vriendelijke man. Na een kort praatje en een rondje bij de motor gestart met de rit. Voor mijn gevoel ging het best prima. Het enige wat me dwars zat is dat ik op een kruispunt aankwam waarbij verkeer kwam van alle kanten en iedereen stil ging staan. Had ik hier het initiatief moeten nemen om op te rijden?

Afijn, hij had er niets over op te merken. Wel vond hij dat mijn kijkgedrag soms wat te wensen over liet maar het was altijd veilig en voldoende!
Vandaag meteen een afspraak gehad bij het gemeentehuis en als het goed is kan ik mijn rijbewijs volgende week ophalen!
*O*
 
Schaamde me kapot, maar ging over het algemeen wel steeds beter toen ik van de instructeur begreep dat ik bij het laatste kegeltje steeds naar de grond kijk en te veel na ga denken.
Benieuwd naar hoe de volgende lessen zullen gaan...

Dat van teveel nadenken, komt me wel bekend voor. Bij mij ging, tot mijn vorige les, de slalom ook steeds verkeerd bij het laatste poortje. Vervolgens zei mijn instructrice: ga eens gewoon door met dezelfde beweging en denk voor jezelf in dat er nog 10 pionnen staan. Dat werkte:P.
En andere tip: je hoeft je niet te schamen. Je hebt les toch? Juist dan mag je fouten maken. Daar leer je weer van.
 
Dat van teveel nadenken, komt me wel bekend voor. Bij mij ging, tot mijn vorige les, de slalom ook steeds verkeerd bij het laatste poortje. Vervolgens zei mijn instructrice: ga eens gewoon door met dezelfde beweging en denk voor jezelf in dat er nog 10 pionnen staan. Dat werkte:P.
En andere tip: je hoeft je niet te schamen. Je hebt les toch? Juist dan mag je fouten maken. Daar leer je weer van.

Klopt, dat lijkt mij inderdaad een goede tip!
Ja dat schamen was meer omdat ik mijn A2 al op zak heb en ik toch nog wat moeite had met de slalom haha.
Maargoed, het was dan ook errug lang geleden. Het is inderdaad niet voor niets een les. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan