Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vandaag weer een goede rijles gehad en voor het eerst mijn doorwaai jas aan!
We begonnen met een mooi stuk snelweg waar ik ergens rond de 120 tot 140 gereden heb.

Reken maar dat, dat dan even doorwaait *D !

Gezondheidsverklaring is ook rond, met nog een 7 tal lessen in het vooruitzicht komt het AVD examen langzaam dichter bij!
 
De instructeur heeft als ik het goed heb 3 plekken om te oefenen. Alledrie naast een recreatieterrein met water. En ik zag het zelf niet zitten om in 38 graden met 2 broeken en een jas en een helm in de brandende zon de langzame slalom te gaan oefenen... 3 dagen heet en daarna normalere temperaturen. Dan sla ik een keertje over. Volgende week 6*2 uur les ;) Lijkt me genoeg ;)
Dat kunnen wij toch niet ruiken?

Of nja.... Als je wel was gegaan hadden we wel wat geroken.... *D
 
Vandaag weer een goede rijles gehad en voor het eerst mijn doorwaai jas aan!
We begonnen met een mooi stuk snelweg waar ik ergens rond de 120 tot 140 gereden heb.

Reken maar dat, dat dan even doorwaait *D !

Gezondheidsverklaring is ook rond, met nog een 7 tal lessen in het vooruitzicht komt het AVD examen langzaam dichter bij!
Ik heb vandaag ook les gehad!
Ging ook best goed. Het kijken gaat er steeds meer in zitten.

Ik heb over precies een maand examen.. Gaat wel goed komen.. :]
 
Even een beetje off-topic en als het niet mag dan hoor ik het wel, maar ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleding aanschaffen. Motorpak, alles casual, meteen heel duur of 2e hands..

Ik ben vandaag bij motozoom in amsterdam geslaagd voor motorlaarsen.
Ik heb hoge zwarte schoenen van rev-it met snelsluiting. En zit nog in twijfel of ik voor jeans ga of voor een "normale" motorbroek.
 
Zelf als ik zou slagen leek het mij gaaf en ideaal om een kevlar jeans aan te schaffen.

Voor mij ideaal omdat ik dan de bescherm stukken kan verwijderen en hem als gewone jeans op de werkvloer kan blijven dragen.

Nadeel wat ik heb begrepen is dat je met een jeans broek makkelijker van je zitting glijd en dat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Zeker op een race model werd het niet echt aanbevolen.

Misschien ga ik wel voor een 2e2heands leren broek,mits ik weet welke mt ik dan moet hebben,hoewel die is al ingereden door n ander,moet je hem dan wat krapper nemen of gewoon de maat blijven aanhouden welke je als nieuw goed past? :+
 
Even een beetje off-topic en als het niet mag dan hoor ik het wel, maar ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleding aanschaffen. Motorpak, alles casual, meteen heel duur of 2e hands..

Ik ben vandaag bij motozoom in amsterdam geslaagd voor motorlaarsen.
Ik heb hoge zwarte schoenen van rev-it met snelsluiting. En zit nog in twijfel of ik voor jeans ga of voor een "normale" motorbroek.
Ik ben zelf meer van het in 1 keer maar goed doen, dus meestal duurder, maar dan heb je er op de langere termijn ook meer plezier van. Zeker als het woon-werk verkeer gaat worden, zou ik zeker voor een goed waterdicht pak kiezen en niet gaan kloten met regen-overjassen e.d. maar gelijk een pak dat van de buitenkant ook gelijk waterdicht is (sommige pakken is alleen de binnenjas waterdicht, maar de buitenjas niet....?). Van tevoren ook goed passen of alles wel lekker zit, mouwen moeten op de goede lengte zitten bv. en dat is bij elk merk weer anders. Zelf heb ik een Alpinestars Managua Goretex jas/broek en ben daar best tevreden over, al 2 jaar prima waterdicht, maar was wel iets van 700 euro uit mijn hoofd....
 
Helm en handschoenen heb ik gelijk aangeschaft. Ben verliefd geworden op n paar sexy laarsjes, maar gezien ik ook gewoon stevige enkellaarsjes heb hebben die geen prioriteit.
Via marktplaats heb ik een (nieuwe) kevlar jeans aangeschaft. Alleen nog een jas dus, dan kan ik veilig de weg op😃
 
Even een beetje off-topic en als het niet mag dan hoor ik het wel, maar ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleding aanschaffen. Motorpak, alles casual, meteen heel duur of 2e hands..

Ik ben vandaag bij motozoom in amsterdam geslaagd voor motorlaarsen.
Ik heb hoge zwarte schoenen van rev-it met snelsluiting. En zit nog in twijfel of ik voor jeans ga of voor een "normale" motorbroek.
Ik heb m'n eigen spullen gekocht, omdat ik het goor vind om spullen aan te trekken waar al 5 voor mij in hebben zitten zweten... En daarom heb ik ook niet voor tweedehands gekozen.

Dus ik heb eerst een eigen jas gekocht, met wintervoering die je eruit kan halen. Toen een helm, toen toch maar een textiel broek met wintervoering... Toen toch maar een doorwaai jas.... Toen toch maar motorschoenen.... En nu ook een veel te dure full Kevlar jeans gekocht... 😂
Oh en heb twee paar handschoenen inmiddels..... 😂
Uiteindelijk moet je het toch zelf kopen, dus waarom al niet tijdens het lessen?
Als je steeds iets koopt valt het qua gevoel wel mee.
Alhoewel het iedere keer wel pijn doet aan de bankrekening om iets te kopen.
 
@Boebele ,
Klopt... in het begin vond ik dat niet moeilijk want ‘ik kan toch niet rijden’. Nu kom ik op t punt dat ik me niet meer ongemakkelijk voel op n motor in t verkeer en dat t rijbewijs in zicht komt. Nu kriebelt het toch wel!

Of er rijscholen in nl zijn die zoiets aanbieden weet ik niet. Je kunt n Try the bike doen, maar dat is vooral gericht op beginners.
Je zou eens een rijschool kunnen bellen en vragen of ze dit willen en tijd voor hebben. Ik zit zelf in t zuiden van Nederland, bij Breda, dus dat is niet echt in de richting 😂

@Rob RD thnx voor de tip. Ik twijfel ook of ik ze gelijk wissel. Zien er nog zo goed uit! Niks droogtescheurtjes oid (voor zover ik kan zien dan).

Ik zal inderdaad maar eens rondbellen. Ik realiseerde me net dat ik 7 van de 9 oefeningen gedaan heb en bijna beheers. Nu alleen nog het uitwijken met en zonder remmen, maar dat zal ook wel lukken. Ik ben er dus bijna. Rijden op de openbare weg moet ook niet echt een probleem worden, al moet ik veel meer op de borden letten en oppassen met ongeduld. Vorige keer reed ik rechts voorbij aan een auto die linksaf wilde. Mag natuurlijk niet. Maar ik denk dat mijn doel niet ver weg is. Als ik me maar netjes gedraag in het verkeer :)

Hoelang vantevoren planden jullie je examen en was je er toen klaar voor of nog niet?
 
Ik ben jaaaren geleden begonnen met rijlessen en ondertussen meermaals voor het theorie geweest, ik was zover dat ik klaar was om af te rijden,maar door die stomme theorie welke ik niet haalde ,gestopt.

Ik was echt voor mijn gevoel ook wel klaar voor het examen geweest als het moest gebeuren toen.

Hoewel het destijds nog 1 compleet examen was,dus de avb en avd was in 1 examen.

Tuurlijk heb ik met sommige bijzondere verrichtingen wel gepiekert of ik die in 1 en dezelfde examen zou kunnen afleggen, t zou veel geweest zijn maar het had zoals bij velen kunnen lukken.

Momenteel sta ik bij geen rijschool in de startblokken ,eerst toch die stomme theorie zien te halen.|(
 
Mijn examens zijn gepland tegelijk met de lessen. Rijschool maakt inschatting van het benodigd aantal lessen en deelt op basis van mijn beschikbaarheid meteen alles in inclusief examen. Ik vind het fijn, dan weet je waar je naartoe werkt.

Qua kleding had ik bijna alles al vanwege meerijden als passagier. Alleen verhoogde Daytona laarsjes nog gekocht ivm mijn lengte.
Ben nu nog op zoek naar een waterdichte jas in een klein maatje.
Ik heb de Alpinestars Eloise in XS, ben toentertijd bij FC Moto geweest in Aachen en dat was de enige niet te dure jas die paste. Als passagier om af en toe mee te rijden wilde ik er niet meteen een kapitaal aan uitgeven. Al ben ik blij dat ik het al had en daardoor meteen kon beginnen met lessen toen ik wilde. Kleding in mijn maatje is in de motorzagen al lastig te vinden, laat staan bij de rijscholen. Gelukkig ook meer keuze in XXS helmen tegenwoordig, want ik wil een nieuwe na het lessen. Een kleinere buitenschaal lijkt me fijner.
 
Dat is echt balen. Is er inmiddels een oplossing?

Het examen is inmiddels geannuleerd en ik heb morgen een lesje bij een nieuwe rijschool. Aan de hand daarvan gaan ze kijken of ze me z.s.m. alsnog voor een examen kunnen inplannen! Voornaamste gedonder nu nog is het terugkrijgen van m'n centen bij m'n oude rijschool..

Ben best nerveus over morgen. Heb al drie weken niet gereden. Zal niet alles vergeten zijn, maar voelt toch een beetje als afrijden bij zo'n nieuwe instructeur:$.
 
Het examen is inmiddels geannuleerd en ik heb morgen een lesje bij een nieuwe rijschool. Aan de hand daarvan gaan ze kijken of ze me z.s.m. alsnog voor een examen kunnen inplannen! Voornaamste gedonder nu nog is het terugkrijgen van m'n centen bij m'n oude rijschool..

Ben best nerveus over morgen. Heb al drie weken niet gereden. Zal niet alles vergeten zijn, maar voelt toch een beetje als afrijden bij zo'n nieuwe instructeur:$.
Ah moet goedkomen. Ik had ook drie weken neit gereden, gevoel blijft er wel inzitten. Alleen die kleinigheidjes waarop je als motorbestuurder meer moeten letten dan een auto (ver vooruit plannen etc) zal weer even wennen worden.
 
Gefeliciteerd @ToscaB ! Je hebt al 33% van je rijbewijs binnen 8-) .

@Infernoss Ja, dat zal inderdaad wel weer even uitvogelen zijn. Heb al behoorlijk wat kilometers gemaakt, dus waarschijnlijk kwestie van weer inkomen.

Werd net gebeld door de rijschool dat als morgen alles gewoon goed (genoeg) gaat, ze waarschijnlijk aankomende week al een examenplekje hebben! Wordt het nog eens tig keer zo spannend:')
 
Haha thnx! Idd... Mn AVB staat ook al gepland. zeg expres tegen niemand wanneer. Met mijn faalangst ga ik geheid stomme dingen doen en dan mag ik iedereen gaan vertellen waarom ik gezakt ben.........

Fijn @Judy1990 dat t probleem tot zover is opgelost. Hopen dat je de draad vlot weer kunt oppakken en uiteraard dat t met de oude rijschool nog netjes wordt afgehandeld!
 
Even een beetje off-topic en als het niet mag dan hoor ik het wel, maar ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleding aanschaffen. Motorpak, alles casual, meteen heel duur of 2e hands..

Ik ben vandaag bij motozoom in amsterdam geslaagd voor motorlaarsen.
Ik heb hoge zwarte schoenen van rev-it met snelsluiting. En zit nog in twijfel of ik voor jeans ga of voor een "normale" motorbroek.

Goed compromis is een kelvar maillot/ legging. Ideaal, kan onder elke broek, rijd er al ruim een jaar mee. Kan je ook beschermende stukken in zetten op de knieën en heupen. Even goed bedenken wat voor ritten je voornamelijk gaat doen (ik rijd bijvoorbeeld vaak naar vrienden/ school) dus dan is dat een ideale oplossing. Elke broek kan erover heen.
 
Haha thnx! Idd... Mn AVB staat ook al gepland. zeg expres tegen niemand wanneer. Met mijn faalangst ga ik geheid stomme dingen doen en dan mag ik iedereen gaan vertellen waarom ik gezakt ben.........

Fijn @Judy1990 dat t probleem tot zover is opgelost. Hopen dat je de draad vlot weer kunt oppakken en uiteraard dat t met de oude rijschool nog netjes wordt afgehandeld!

Hah. Faalangst is kut. Je wilnie weten hoe stijf en verkrampt ik op de motor zat met afrijden. En van tevoren maar denken "Nope, no way da'k ga slagen". 's Nachts kortademig wakker worden in 't kouwe zweet met 'n hartslag alsof 'k net gerend heb. Inbeelden dat je iedereen gaat teleurstellen enzo.

Vrij weinig wat je tegen zo'n iemand kan zeggen wat echt helpt. Ondanks de faalangst heb ik alles in 1 keer gehaald, en zo'n ster ben ik nou écht niet op de motor, dus als ik 't kan, kan iedereen het. Als je iets hebt wat helpt; bananen vreten van tevoren, box-breathing, weetikveel, gebruik 't. Al is 't maar voor het placebo-effect.

Houd in je kop dat zakken niet 't einde van de wereld is; ik had daags voor m'n examen al 'n paar honderd euro opzij gezet voor m'n eventuele herexamen. Als je met dat idee d'r in gaat, dan "hangt er niet zoveel vanaf", zeg maar. Dan voelt het wellicht alsof er wat minder druk op staat.

Enne, je mag jezelf allang 'n baas vinden dat je 't al zover schopt. Niet te zwaar aan je eigen tillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan